Waarschijnlijk mis ik je punt.Maanenschijn schreef: ↑09 mei 2025, 15:02Ik heb sterk de indruk dat je mijn punt mist, of wilt missen.Lilian1975 schreef:Juist en een onzuivere leer wordt sterk veroordeeld, vervloekt in de Schrift. De Paus spreekt inderdaad niet onder een bedekking. ( met verkeerde motieven het juiste Evangelie) maar gaat er regelrecht tegenin.J.C. Philpot schreef: ↑09 mei 2025, 13:52 Dit is wat de vorige Paus uitdroeg:
Alle religies zijn wegen naar God. Ik zal een analogie gebruiken: ze zijn als verschillende talen die het goddelijke uitdrukken. Maar God is voor iedereen en daarom zijn we allemaal Gods kinderen. „Maar mijn God is belangrijker dan de jouwe!” Is dit waar? Er is maar één God en religies zijn als talen, paden om God te bereiken. Sikh, moslim, hindoe, christen. Begrijp je dat?
Mijns inziens wordt Christus dan niet onder een bedekking verkondigd, maar de noodzaak van verzoening door Christus regelrecht geloochend.
En niet de Paus alleen. Maar het hele instituut. Het is religie. Maar religie is niet hetzelfde als het waar zaligmakend geloof. Religie is niet alleen RK. Maar veel en veel breder. Niet alleen moslims, hindoeïsme. Maar ook wat zich protestants noemt.
@ Maanenschijn dat heeft 'm.i. niets te maken met de meetlat van rechtzinnigheid. Maar puur alleen de Schrift naspreken.
De ziekte van nuance wil daar juist niet te scherp in zijn. En vooral " verbinding" zoeken. Ook al betekent dat we over een aantal zaken even overheen moeten "stappen". Even buiten beschouwing moeten laten. Ook al staat het haaks op de Enige Weg tot Zaligheid. Religie zoekt het in handelingen en tradities.....b.v. de Bijbel gaat open. (Handeling) Het ware geloof zoekt het niet in Religie. Zoekt ook de zaligheid niet in religie.
Uiteraard kunnen religieuze mensen heel aardig, vriendelijk, beminnelijk zijn. Een zachtaardige Paus die opkomt voor de armen. Een moslim die omziet naar armen. Een modern humaan mens die opkomt voor de zwakken... etc.etc.
Vorige week was ik in Maastricht. Ik dacht.... ga de St Servaas eens bezichtigen. Zo bekend. Cultuur...en gewoon even de rust van de drukke stad ontvluchten ( had paar dagen in de natuur gewandeld en werd beetje "overprikkeld".)
Maar nog nooit heb ik zo ervaren wat religie is. En hoe dodelijk het is. Nergens in de hele kerk lag de Bijbel open. Wat ik zag. Pracht en praal. Kist met stoffelijke resten van St Servaas in de schatkamer in een vitrine. Als een soort troffee? Enorme kostbare attributen. Een kapel, leeg. Waar een foto van de overleden Paus stond op de grond. En niet zoals je een foto van familieleden die overleden zijn aan de muur hebt hangen, ter herinnering. Ik weet niet wat er was... maar ik voelde me zo naar worden. Je ziet mensen de kerk bewonderen....de pracht en praal, de kleding en gewaden... in een tijd waar mensen zo arm waren als een rat... maar niemand werd op de Enige Weg gewezen. Toen niet en nu niet! Ook nu niet! St Servaas had de sleutels van het Koninkrijk.....dat kreeg de bezoeker mee. En ik? .... vluchtte naar buiten, frisse lucht! Maar liet de mensen in de "kou" achter. Ik wist niet waar en hoe ik beginnen moest. Dus ik kom er zeker niet "schoon" vanaf. Tot mijn schaamte en speelt mee in mijn reactie. Ik voelde mijn Bijbel in mijn tas. Het Woord. Gods Woord. En de onschatbare waarde. Beduimelt. Geen pracht en praal. Maar waarvoor alleen de Geest mijn ogen geopend had. Een Bijbel waar de Geest niet bij betrokken is.... is een religieus boek. Meer niet. Daar is God niet. Leeg. Net zo leeg als die beroemde kerk? Sorry voor de wat ontheologische onsamenhangende reactie.

Jij geeft als reactie op het de aangehaalde tekst waarin veroordeeld wordt het toe of afdoen... de tekst uit Fillipenzen dat Paulus niet negatief is naar waar Christus onder een deksel ( met verkeerde motieven, zij vonden Paulus maar lastig en nu hij gevangen zat konden zij hun stem laten horen) verkondigt wordt.
Ik meen niet dat Christus met verkeerde motieven verkondigt wordt in de RK. Maar dat er een andere, dus valse Christus verkondigt wordt. Of toen ik daar in die kerk was, helemaal niet. Daarnaast veroordeelt Paulus elders, bijv de Galaten, sterk wanneer zij weliswaar de profeten hebben het Woord, maar daar niet uit en naar leven. In dat geval toen... weer onder de Wet. Gij uitzinnige Galaten... etc. Het feit dat de naam van Christus genoemd wordt... de Bijbel opengaat maakt het ook voor Paulus niet ineens goed. Wat het goed maakt, ook al is het met verkeerde motieven, is het onvervalste Evangelie. Dat staat bovenaan. En m.i. niet in de RK kerk. Ook niet bij een Paus die op zich misschien goede dingen heeft gedaan.
Dat is mijn punt...