Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Zeeuw

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef: 26 jul 2023, 22:01 Bij ons werden de oren in de boom gehangen voor de vogels ‘s winters
Ik ken het ook echt alleen als voer voor dieren. Maar ja, als je natuurlijk ook Merel heet... :)
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 26 jul 2023, 22:18
merel schreef: 26 jul 2023, 22:00
Zeeuw schreef: 26 jul 2023, 21:22
merel schreef: 26 jul 2023, 21:03 Ik heb het wel meegekregen in mijn opvoeding ( net zoals varkensoren, koeientong, levertraan ed.) en bleef het weerzinwekkend vinden.
Varkensoren? Die kochten wij voor honden :-)
Mijn vader maakte daar erwtensoep van. Soms zaten er nog van die harde haren aan. Gruwelijk! :deg
Ja, dat klinkt inderdaad niet aangenaam.
Mijn moeder gebaarde, zonder dat mijn vader het zag, dat ik de oorrestanten onder in mijn soepkom mocht laten liggen. Van mijn vader moest het namelijk altijd op.

Ik ben volgens mij ook vrijwel de enige van mijn generatie die nog de ouderwetse ( en smerige) levertraan kreeg. Mijn neven kregen levertraan met een sinaasappel smaakje.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Thuis werd in het najaar altijd de stier geslacht die de hele zomer in de wei had gelopen. Heerlijk mals vlees. En we aten zoveel als mogelijk alles. Hart, nieren, lever (gekookt), de tong (ook gekookt), de staart voor de soep en voordat het werd verboden de hersenen in de Balkenbrei.

Tong vond ik altijd wat minder, het hart ook. De rest was goed te doen, lever (met een beetje zout) op brood is zelfs heerlijk. En goed gekookte Balkenbrei, overheerlijk!
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: 26 jul 2023, 22:38 Thuis werd in het najaar altijd de stier geslacht die de hele zomer in de wei had gelopen. Heerlijk mals vlees. En we aten zoveel als mogelijk alles. Hart, nieren, lever (gekookt), de tong (ook gekookt), de staart voor de soep en voordat het werd verboden de hersenen in de Balkenbrei.

Tong vond ik altijd wat minder, het hart ook. De rest was goed te doen, lever (met een beetje zout) op brood is zelfs heerlijk. En goed gekookte Balkenbrei, overheerlijk!
Balkenbrei..... Brrrr. Dat maakte mijn oma ook altijd als zij slachtte. Mijn broers aten de tong op brood met zout en peper. Afschuwelijk. Ik sloeg het altijd over. Ik eet nog heel weinig vlees en eet liever groente.
merel

Bericht door merel »

Weet iemand nog lekkere recepten voor maaltijdsoep? Dochter is geopereerd en mag de komende weken alleen naar gepureerd eten of maaltijdsoep. In ieder geval alleen maar voedsel dat je niet mag kauwen ;)
O ja, ook niet te pittig, kruidig. Haar mond zit vol hechtingen en wondjes.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

merel schreef: 02 aug 2023, 17:27 Weet iemand nog lekkere recepten voor maaltijdsoep? Dochter is geopereerd en mag de komende weken alleen naar gepureerd eten of maaltijdsoep. In ieder geval alleen maar voedsel dat je niet mag kauwen ;)
Hoe gaat het met haar? Ik heb geen recepten helaas.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:Weet iemand nog lekkere recepten voor maaltijdsoep? Dochter is geopereerd en mag de komende weken alleen naar gepureerd eten of maaltijdsoep. In ieder geval alleen maar voedsel dat je niet mag kauwen ;)
Kijk eens naar een recept voor lekker Rode Borsj. Heerlijk een gerecht uit de authentieke Russische keuken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
helma

Bericht door helma »

merel schreef:Weet iemand nog lekkere recepten voor maaltijdsoep? Dochter is geopereerd en mag de komende weken alleen naar gepureerd eten of maaltijdsoep. In ieder geval alleen maar voedsel dat je niet mag kauwen ;)
Heb je de Cheeseburgersoup wel eens geprobeerd?

Beterschap!

Ingredienten:

500 gram gehakt

¾ cup gesneden ui

¾ cup grof geraspte wortel

¾ cup gesneden bleekselderij

1 volle theelepel gedroogde basilicum

1 volle theelepel gedroogde peterselie

4 eetlepels boter (op verschillende momenten gebruiken)

750 ml kippenbouillon

4 cups geschilde en gesneden aardappel

¼ cup bloem

2 pakjes plakjes cheddarkaas (van die voorverpakte vierkante plakjes)

375 ml melk

¾ theelepel zout

½ theelepel peper

125 ml crème fraîche

Instructies:

Bak het gehakt rul met het zout en de peper in een grote hapjespan en schep het er uit met een schuimspaan.

Doe 1 eetlepel boter in dezelfde pan en fruit daarin de ui, de wortel, de peterselie, de basilicum en de bleekselderij.

Voeg de bouillon, de aardappels en het gehakt toe en breng het aan de kook. Laat het daarna afgedekt 12 minuten sudderen. (Tot de aardappels gaar zijn)

In een klein pannetje 3 eetlepels boter laten smelten en de bloem toevoegen. Breng het roerend aan de kook tot het bubbelt. Roer dat mengsel door de soep en breng het aan de kook.

Zet het even op een laag pitje. Je kan eventueel met een stamper de groente en de aardappels fijner maken.
Roer de kaas en de melk erdoor tot de kaas gesmolten is. Zet de kookplaat uit en roer als laatste de crème fraîche er door.
Laatst gewijzigd door helma op 02 aug 2023, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wij hebben een soepmaker. Daar gooi je alle groenten in, water, kruiden en bouillonblokjes erbij en je hebt een heerlijke geblenderde, smakelijke soep.

Bijvoorbeeld: (kan ook in gewone pan)

Courgette, 1 grote, 2 kleinere, 2 uien, blikje volle kokosmelk, wat verse munt.

Zonder soepmaker:

Kook de uien grof gesneden met wat water en 1 bouillonblokje.
In de soeppan 1 liter water met 2 bouillonblokjes laten koken. Voeg daarna de courgette in stkken (met schil) toe.
Laat courgette even meekoken. Voeg ui uit andere pan toe.
Blunder de soep glad, op het laatst even de kokosmelk toevoegen.
Snij de verse munt fijn, Voeg toe en blender even mee.
Maak op smaak met evt wat extra witte peper.

Fantastisch soepje met gezonde inhoud!

Ipv kokosmelk is slagroom 250 ml. ook prima!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik heb zojuist weer een pan doperwtensoep gemaakt. Als je daar niet al te veel water in doet, is het ook een maaltijdsoep. Uitje fruiten, pak diepvriesdoperwten (min een schep) en plons water en drie kippenbouillontabletten erbij. Laten koken tot de doperwten gaar zijn. Staafmixeren. Pot kippenbouillon, de rest van de doperwten en een flesje kookroom erdoor. Als je 'm extra vullend wilt, kun je er ook een aardappel door mixen. Of courgette laten meebakken en meekoken. Opleuken met lente-uitje aan het eind kan ook. Hier in de familie vinden ze 'm heerlijk, en hij is ook lekker makkelijk.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zita schreef: 02 aug 2023, 22:45 Ik heb zojuist weer een pan doperwtensoep gemaakt. Als je daar niet al te veel water in doet, is het ook een maaltijdsoep. Uitje fruiten, pak diepvriesdoperwten (min een schep) en plons water en drie kippenbouillontabletten erbij. Laten koken tot de doperwten gaar zijn. Staafmixeren. Pot kippenbouillon, de rest van de doperwten en een flesje kookroom erdoor. Als je 'm extra vullend wilt, kun je er ook een aardappel door mixen. Of courgette laten meebakken en meekoken. Opleuken met lente-uitje aan het eind kan ook. Hier in de familie vinden ze 'm heerlijk, en hij is ook lekker makkelijk.
Ik lust geen doperwten. Dus het lijkt mij niet echt smakelijk.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

GerefGemeente-lid schreef: 02 aug 2023, 22:46
Zita schreef: 02 aug 2023, 22:45 Ik heb zojuist weer een pan doperwtensoep gemaakt. Als je daar niet al te veel water in doet, is het ook een maaltijdsoep. Uitje fruiten, pak diepvriesdoperwten (min een schep) en plons water en drie kippenbouillontabletten erbij. Laten koken tot de doperwten gaar zijn. Staafmixeren. Pot kippenbouillon, de rest van de doperwten en een flesje kookroom erdoor. Als je 'm extra vullend wilt, kun je er ook een aardappel door mixen. Of courgette laten meebakken en meekoken. Opleuken met lente-uitje aan het eind kan ook. Hier in de familie vinden ze 'm heerlijk, en hij is ook lekker makkelijk.
Diepvriesdoperwten smaken fundamenteel anders dan potjesdoperwten.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zita schreef: 02 aug 2023, 22:54
GerefGemeente-lid schreef: 02 aug 2023, 22:46
Diepvriesdoperwten smaken fundamenteel anders dan potjesdoperwten.
O.
Fundamenteel anders klinkt wel goed in de oren. Misschien moet ik het dan toch nog maar eens overwegen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Idd diepvrieserwten zijn héél anders, véél lekkerder!
Ik heb hier voorlopig weer 2 jongvolwassenen inwonen die beiden zo hun 'eetproblemen' hebben Afbeelding
De één lust dit niet, de ander houd daar niet van, beiden lusten ze veel dingen niet en 'gewoon' aardappels, groente vlees (2 x in de week doe ik dat nu) vinden ze echt vreselijk.
Zelf laten koken zegt iemand dan maar dat is een probleem als je pas kwart over 7 thuis komt uit je werk dus meestal kook ik zelf en doe ook de boodschappen.
Heb daar toch meer moeite mee dan ik dacht 🫣
Telkens maar wat 'bijzonders' bedenken .
Ik ben heus van/voor de afwisseling maar mijn man en ik eten ook graag 'Hollandse pot' en dat word zeker niet gewaardeerd.
Weekmenu zeggen ze telkens.....
Maar dan vraag ik wat ze dan voor 7 dagen willen en komen ook maar tot max 4 dagen en of wij daar dan weer gecharmeerd van zijn doet er weinig toe.
Zéér moeilijke 'kostgangers' wat dat betreft Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik heb maaltijden van Maaltijd Thuis (eigenaar Albert Heijn).
Wat ik steeds meer ga missen is de gewone Hollandse Pot. Hierbij dan mijn beklag (als de grote Albert dit leest) en mijn vraag: Denk ook aan "eigen volk eerst"... Moeten nu echt Indonesisch, Chinees, of Hottentots gaan eten? Was de Hollande Pot fout? Nou ja, beste Albert, doe het dan minstens fiftyfifty.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie