Ik ken het ook echt alleen als voer voor dieren. Maar ja, als je natuurlijk ook Merel heet...

Mijn moeder gebaarde, zonder dat mijn vader het zag, dat ik de oorrestanten onder in mijn soepkom mocht laten liggen. Van mijn vader moest het namelijk altijd op.
Balkenbrei..... Brrrr. Dat maakte mijn oma ook altijd als zij slachtte. Mijn broers aten de tong op brood met zout en peper. Afschuwelijk. Ik sloeg het altijd over. Ik eet nog heel weinig vlees en eet liever groente.Maanenschijn schreef: ↑26 jul 2023, 22:38 Thuis werd in het najaar altijd de stier geslacht die de hele zomer in de wei had gelopen. Heerlijk mals vlees. En we aten zoveel als mogelijk alles. Hart, nieren, lever (gekookt), de tong (ook gekookt), de staart voor de soep en voordat het werd verboden de hersenen in de Balkenbrei.
Tong vond ik altijd wat minder, het hart ook. De rest was goed te doen, lever (met een beetje zout) op brood is zelfs heerlijk. En goed gekookte Balkenbrei, overheerlijk!
Hoe gaat het met haar? Ik heb geen recepten helaas.merel schreef: ↑02 aug 2023, 17:27 Weet iemand nog lekkere recepten voor maaltijdsoep? Dochter is geopereerd en mag de komende weken alleen naar gepureerd eten of maaltijdsoep. In ieder geval alleen maar voedsel dat je niet mag kauwen
O ja, ook niet te pittig, kruidig. Haar mond zit vol hechtingen en wondjes.
Kijk eens naar een recept voor lekker Rode Borsj. Heerlijk een gerecht uit de authentieke Russische keuken.merel schreef:Weet iemand nog lekkere recepten voor maaltijdsoep? Dochter is geopereerd en mag de komende weken alleen naar gepureerd eten of maaltijdsoep. In ieder geval alleen maar voedsel dat je niet mag kauwen
Heb je de Cheeseburgersoup wel eens geprobeerd?merel schreef:Weet iemand nog lekkere recepten voor maaltijdsoep? Dochter is geopereerd en mag de komende weken alleen naar gepureerd eten of maaltijdsoep. In ieder geval alleen maar voedsel dat je niet mag kauwen
Ik lust geen doperwten. Dus het lijkt mij niet echt smakelijk.Zita schreef: ↑02 aug 2023, 22:45 Ik heb zojuist weer een pan doperwtensoep gemaakt. Als je daar niet al te veel water in doet, is het ook een maaltijdsoep. Uitje fruiten, pak diepvriesdoperwten (min een schep) en plons water en drie kippenbouillontabletten erbij. Laten koken tot de doperwten gaar zijn. Staafmixeren. Pot kippenbouillon, de rest van de doperwten en een flesje kookroom erdoor. Als je 'm extra vullend wilt, kun je er ook een aardappel door mixen. Of courgette laten meebakken en meekoken. Opleuken met lente-uitje aan het eind kan ook. Hier in de familie vinden ze 'm heerlijk, en hij is ook lekker makkelijk.
Diepvriesdoperwten smaken fundamenteel anders dan potjesdoperwten.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 aug 2023, 22:46Ik lust geen doperwten. Dus het lijkt mij niet echt smakelijk.Zita schreef: ↑02 aug 2023, 22:45 Ik heb zojuist weer een pan doperwtensoep gemaakt. Als je daar niet al te veel water in doet, is het ook een maaltijdsoep. Uitje fruiten, pak diepvriesdoperwten (min een schep) en plons water en drie kippenbouillontabletten erbij. Laten koken tot de doperwten gaar zijn. Staafmixeren. Pot kippenbouillon, de rest van de doperwten en een flesje kookroom erdoor. Als je 'm extra vullend wilt, kun je er ook een aardappel door mixen. Of courgette laten meebakken en meekoken. Opleuken met lente-uitje aan het eind kan ook. Hier in de familie vinden ze 'm heerlijk, en hij is ook lekker makkelijk.
O.Zita schreef: ↑02 aug 2023, 22:54Diepvriesdoperwten smaken fundamenteel anders dan potjesdoperwten.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 aug 2023, 22:46Ik lust geen doperwten. Dus het lijkt mij niet echt smakelijk.Zita schreef: ↑02 aug 2023, 22:45 Ik heb zojuist weer een pan doperwtensoep gemaakt. Als je daar niet al te veel water in doet, is het ook een maaltijdsoep. Uitje fruiten, pak diepvriesdoperwten (min een schep) en plons water en drie kippenbouillontabletten erbij. Laten koken tot de doperwten gaar zijn. Staafmixeren. Pot kippenbouillon, de rest van de doperwten en een flesje kookroom erdoor. Als je 'm extra vullend wilt, kun je er ook een aardappel door mixen. Of courgette laten meebakken en meekoken. Opleuken met lente-uitje aan het eind kan ook. Hier in de familie vinden ze 'm heerlijk, en hij is ook lekker makkelijk.