Israël - Iran

backtobasic
Contacteer:

Re: Israël - Iran

Bericht door backtobasic »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:
Afgewezen schreef:Zo, da's makkelijk, Gian! :super
Weet je hoeveel uren werk ík hierin heb zitten, juist om duidelijk te maken dat de vervangingstheologie de enige juiste uitleg van de Bijbel is?
Mijn eerste vraag uit de profetieen moet je anders nog steeds beantwoorden.
Ik zal hem nog een keer stellen;

* Hoeveel land heeft God aan Abraham beloofd?
De hele aarde, Rom. 4:13.
wat een weerzinwekkende uitleg.
het woord vervanging duidt eigenlijk al op de dwaling.
als heidenen mogen we nu ook tot Gods volk gerekend worden, maar Joden blijven Joden en heidenen heidenen.
Uren werk zou nooit nodig moeten zijn, als ik kijk naar hoe eenvoudig en VOOR IEDEREEN TE BEGRIJPEN de 10 geboden zijn, b.v.
Sola Scriptura
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

backtobasic schreef:
Afgewezen schreef:
Gian schreef:
Weet je hoeveel uren werk ík hierin heb zitten, juist om duidelijk te maken dat de vervangingstheologie de enige juiste uitleg van de Bijbel is?

wat een weerzinwekkende uitleg.
Heel weerzinwekkend.
Rom. 4:13 Want de belofte is niet door de wet aan Abraham of zijn zaad geschied, namelijk, dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door de rechtvaardigheid des geloofs.
Backtobasic schreef:het woord vervanging duidt eigenlijk al op de dwaling.
Het is ook geen goed woord, maar het wordt nu eenmaal altijd met grote voorliefde gebruikt, vooral door de tegenstanders. ;) .
Backtobasic schreef:als heidenen mogen we nu ook tot Gods volk gerekend worden, maar Joden blijven Joden en heidenen heidenen.
Da's waar, maar er is maar één volk van God.
Backtobasic schreef:Uren werk zou nooit nodig moeten zijn, als ik kijk naar hoe eenvoudig en VOOR IEDEREEN TE BEGRIJPEN de 10 geboden zijn, b.v.
Iemand heeft ooit eens gezegd: "Een verkeerde bewering is gauw gedaan, maar de weerlegging vraagt wel tien keer zoveel ruimte." En zo is het maar net.
Gian

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:

De joden zullen de aarde beërven omdat zij een aardse roeping (zand der zee) hebben. Niet heel de aarde als thuisland, maar om er heerschappij over te hebben. Het zal straks het aardse koninkrijk worden met Jezus als Koning. (Jes. 2 Micha 4)
Wij hebben een hemelse roeping (sterren des hemels).

Ik zal de vraag nogmaals stellen;
Wat zal het thuisland zijn voor de joden?

De Joden weten dat precies, en niet voor niets herhaalde Ahmedinejad laatst dat er geen 'klein Israel' laat staan een 'groot Israël) zal komen.
Het lijkt er de laatste maanden op dat zelfs de (seculiere)meeste joden het 'groot Israel' laten varen. Helaas.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:De joden zullen de aarde beërven omdat zij een aardse roeping (zand der zee) hebben. Niet heel de aarde als thuisland, maar om er heerschappij over te hebben. Het zal straks het aardse koninkrijk worden met Jezus als Koning. (Jes. 2 Micha 4)
Wij hebben een hemelse roeping (sterren des hemels).

Ik zal de vraag nogmaals stellen;
Wat zal het thuisland zijn voor de joden?

De Joden weten dat precies, en niet voor niets herhaalde Ahmedinejad laatst dat er geen 'klein Israel' laat staan een 'groot Israël) zal komen.
Het lijkt er de laatste maanden op dat zelfs de (seculiere)meeste joden het 'groot Israel' laten varen. Helaas.
Gian, om de discussie even helder te houden: wie zijn volgens jou 'de Joden'?
Gian

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef: Gian, om de discussie even helder te houden: wie zijn volgens jou 'de Joden'?
Feitelijk alleen de nakomelingen van Juda.
In onze tijd zal het de verzamelnaam zijn voor de mensen die nu in Israel wonen, en denk ik zelf dat het voornamelijk de nakomelingen zijn van Juda en Benjamin (en misschien ook de nakomelingen van Levi) zullen zijn.
De onvervulde profetie (Ez. 37) spreekt over de 2 houten Juda en Israel. Daarom geloof ik dat dit de samenvoeging zal zijn van het huidige Israelische volk, en de 10 stammen die God terug zal brengen.
Weet verder niet wat je precies helder wil hebben, of juist niet helder hebt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:
Afgewezen schreef: Gian, om de discussie even helder te houden: wie zijn volgens jou 'de Joden'?
Feitelijk alleen de nakomelingen van Juda.
In onze tijd zal het de verzamelnaam zijn voor de mensen die nu in Israel wonen, en denk ik zelf dat het voornamelijk de nakomelingen zijn van Juda en Benjamin (en misschien ook de nakomelingen van Levi) zullen zijn.
De onvervulde profetie (Ez. 37) spreekt over de 2 houten Juda en Israel. Daarom geloof ik dat dit de samenvoeging zal zijn van het huidige Israelische volk, en de 10 stammen die God terug zal brengen.
Weet verder niet wat je precies helder wil hebben, of juist niet helder hebt.
Jouw gedachtegang volgend zijn er dan Joden die een aardse roeping hebben én Joden die een hemelse roeping hebben.
Want de 'gemeente' is toch echt begonnen met Joden.
Gian

Bericht door Gian »

Idd
De joden die in de bedeling van de Gemeente geloven behoren tot de Gemeente.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Idd
De joden die in de bedeling van de Gemeente geloven behoren tot de Gemeente.
Kun je me uitleggen op basis waarvan dit - voor mij willekeurige - onderscheid wordt gemaakt?
In het NT (maar ook dus het OT) gaat het om 'Israël', maar dan om het gelóvige Israël, aangevuld met de gelovigen uit de heidenen.
Ik zie dat heel duidelijk terug in het beeld van de olijfboom (Rm. 11).
Ik zie dat heel duidelijk als de belofte van het nieuwe verbond wordt vervuld aan de NT gemeente, die in eerste instantie bestaat uit Joden, maar dan wordt aangevuld met heidenen.
Ik zie dat heel duidelijk als ik lees dat alle gelovigen zaad van Abraham zijn, en dus mét Abraham de gehele wereld zullen beërven.
Ik zie dat heel duidelijk als zelfs Abraham, de vader van de Joden, niet een aards Israël verwachtte, maar uitzag naar de stad die fundamenten heeft, te weten, het hémels Jeruzalem.
Gian

Bericht door Gian »

Ik maak het onderscheid op grond van de verbondsbedieningen. Het oude verbond voor de tijd voor de Gemeente, het nieuwe verbond voor de tijd na de Gemeente.
Met de Gemeente is nooit een verbond gemaakt, we hebben altijd mogen delen in de verbondszegeningen, en gedenken met brood en wijn alvast de zegeningen die we straks zullen krijgen.

Over de boom uit Rom. , ik heb daar altijd veel te ingewikkeld over gedacht.
Het is de boom van het heil.

Over Abraham en de stad die fundamenten heeft moet ik nog eens nadenken.
De tekst staat gewoon in een letterlijke context. Hij zocht letterlijk naar de stad Jeruzalem, maar vond die niet omdat die nog niet bestond.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Gian schreef:Over Abraham en de stad die fundamenten heeft moet ik nog eens nadenken.
De tekst staat gewoon in een letterlijke context. Hij zocht letterlijk naar de stad Jeruzalem, maar vond die niet omdat die nog niet bestond.
De stad met fundamenten is het hemelse Jeruzalem, dat is het genadeverbond.

het aardse Jeruzalem is ook een verbond maar een verbond van de werken, de werken der wet, waardoor nog nooit iemand zalig is geworden, daarom is het ook in dienstbaarheid.

Abraham zocht dus niet de stad Jeruzalem maar hij zocht genade.

De leer van het dispensationalisme verblindt daardoor is er geen recht zicht meer op wat er werkelijk toe doet, dit is al voorspelt in spreuken 30 vers 17.

Het oog, dat den vader bespot, of de gehoorzaamheid der moeder veracht, dat zullen de raven der beek uitpikken, en des arends jongen zullen het eten.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Ik maak het onderscheid op grond van de verbondsbedieningen. Het oude verbond voor de tijd voor de Gemeente, het nieuwe verbond voor de tijd na de Gemeente.
Met de Gemeente is nooit een verbond gemaakt, we hebben altijd mogen delen in de verbondszegeningen, en gedenken met brood en wijn alvast de zegeningen die we straks zullen krijgen.
Jer. 31: 33, 34 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis Israëls maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven, en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. En zij zullen niet meer een ieder zijn naaste, en een ieder zijn broeder leren, zeggende: Kent de HEERE; want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hunner zonden niet meer gedenken.
Nog niet vervuld, Gian? Delen jij en ik niet in deze verbondsweldaden, volgens het woord van de Heere Jezus in Joh. 6:45 Er is geschreven in de Profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een ieder dan, de het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij?
Zie je nu niet dat belofte vervuld is in élke gelovige na de uitstorting van de Heilige Geest?
Gian schreef:Over de boom uit Rom. , ik heb daar altijd veel te ingewikkeld over gedacht.
Het is de boom van het heil.
Welk heil dan? Het aardse of het hemelse?
Gian schreef:Over Abraham en de stad die fundamenten heeft moet ik nog eens nadenken.
Nee hoor. Zie Hebr. 11: 15, 16: En indien zij aan dat vaderland gedacht hadden, van hetwelk zij uitgegaan waren, zij zouden tijd gehad hebben om weder te keren. Maar nu zijn zij begerig naar een beter, dat is naar het hemelse. Daarom schaamt Zich God hunner niet, om hun God genaamd te worden; want Hij had hun een stad bereid.
backtobasic
Contacteer:

Bericht door backtobasic »

Wat in Jer 31:33,34 staat is nog niet gebeurd,nee.
de joden zijn teruggekeerd naar Israel, maar er komen er nog veel meer.En dan zullen ze zien dat ze hun messias gekruisigd hebben.
israel zijn niet wij, maar de joden.
wij zijn de heidenen.
Sola Scriptura
Gian

Bericht door Gian »

Het nieuwe verbond is met de Joden gemaakt, en moet nog vervuld worden voor het joodse volk.
De Gemeente deelt nu al in de zegen en uitwerking van het nieuwe verbond.
Zie verder de post van Btb

Wat het hemelse Jeruzalem betreft, daar wil ik me verder in verdiepen, dus heb daar even geen antwoord op.

Alexander, hartelijk dank voor je bemoedigende toepassing van Spreuken 30.
Gian

Bericht door Gian »

ps, afgewezen, hoe zit het nu met de landbelofte die Abraham kreeg?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

backtobasic schreef:Wat in Jer 31:33,34 staat is nog niet gebeurd, nee.
De joden zijn teruggekeerd naar Israel, maar er komen er nog veel meer. En dan zullen ze zien dat ze hun messias gekruisigd hebben.
Israel zijn niet wij, maar de joden.
Wij zijn de heidenen.
Wij zijn inderdaad de heidenen, en niet Joden, dat is een feit. (Kun je trouwens iets nauwkeuriger zijn met je hoofdletters en interpunctie? Ik heb je post nu maar een beetje opgelapt.)
Maar kijk, als de Heere Jezus in Joh. 6:45 naar aanleiding van deze profetie zegt 'een ieder dan het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij', dan lees ik ‘een ieder’ ook letterlijk als ‘een ieder’, dus iedere gelovige, Jood of heiden.
Dit betekent dus dat de beloften uit Jer. 31 vervuld worden aan iedere gelovige. Het past dus niet om te zeggen dat dit nog niet is gebeurd; dan zou Jezus leugenachtige woorden spreken.
En dat is ook eigenlijk de consequentie van jullie visie. Als het waar is wat jullie zeggen, dan is Jezus eigenlijk maar een ridder van de droevige figuur, wiens missie mislukt is, en dan is het Nieuwe Testament een boek vol leugenachtige propaganda: net doen of de profetieën vervuld zijn, terwijl dat helemaal niet het geval is!
Terugkomend op de beloften van Jer. 31: Staat het God niet vrij om ook aan de heidenen te geven wat Hij aan de Joden beloofd heeft?
Gian schreef:Het nieuwe verbond is met de Joden gemaakt, en moet nog vervuld worden voor het joodse volk.
De Gemeente deelt nu al in de zegen en uitwerking van het nieuwe verbond.
Zie verder de post van Btb.
Op de post van BtB ben ik al ingegaan.
Wat nu het nieuwe verbond betreft: dit is inderdaad met Joden gemaakt. Laat ik het nog anders zeggen, het nieuwe verbond is een voortzetting van het verbond dat al met Abraham en Zijn zaad (Zaad) is gemaakt. Nu weten we allemaal wat er in Gal. 3:29 staat: En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen..
Dit betekent dus dat iedere gelovige, Jood of heiden, ‘automatisch’ erfgenaam is van de belofte, aan Abraham gedaan. Daarom is het dwaas om te zeggen ‘dat het nieuwe verbond nooit met de gemeente is opgericht’ o.i.d., want dat hoeft van uit dat oogpunt gezien ook helemaal niet. Wie gelooft, heeft deel aan het verbond met Abraham (zegt Gal. 3:29).
Zouden we een punt aan moeten wijzen waarop God het nieuwe verbond heeft opgericht, dan geloof ik toch echt dat we naar de Pinksterdag moeten kijken, de dag waarop de Heilige Geest werd uitgestort op… de gemeente!
Dus ook zó gezien, is het dus dwaasheid om te zegen dat het nieuwe verbond nooit met de gemeente is opgericht, want dat is dan wél gebeurd, op… de Pinksterdag.
Bijzonder is ook dat die gemeente, waar de Heilige Geest op werd uitgestort, bestond uit Joden. Dus God is de Joden helemaal niet voorbijgegaan, integendeel. Maar Hij trekt het breder: óók de gelovigen uit de heidenen horen erbij. Zie Hand. 15:13 – 17: En nadat deze zwegen, antwoordde Jakobus, zeggende: Mannen broeders, hoort mij. Simeon heeft verhaald hoe God eerst de heidenen heeft bezocht, om uit hen een volk aan te nemen door Zijn Naam. En hiermede stemmen overeen de woorden der profeten, gelijk geschreven is: Na dezen zal Ik wederkeren, en weder opbouwen de tabernakel van David, die vervallen is, en hetgeen daarvan verbroken is, weder opbouwen, en Ik zal denzelven weder oprichten. Opdat de overblijvende mensen den Heere zoeken, en al de heidenen, over welken Mijn Naam aangeroepen is, spreekt de Heere, Die dit alles doet..
Gian schreef:ps, afgewezen, hoe zit het nu met de landbelofte die Abraham kreeg?
Nou Gian, daar zal ik je een antwoord op geven, als je mij dan eerst verklaart, hoe het kan zijn dat gelovige Joden de landbelofte niet verkrijgen (want die horen bij de gemeente, dus krijgen een hemelse erfenis), en ongelovige Joden de landbelofte wel verkrijgen.
Plaats reactie