backtobasic schreef:Wat in Jer 31:33,34 staat is nog niet gebeurd, nee.
De joden zijn teruggekeerd naar Israel, maar er komen er nog veel meer. En dan zullen ze zien dat ze hun messias gekruisigd hebben.
Israel zijn niet wij, maar de joden.
Wij zijn de heidenen.
Wij zijn inderdaad de heidenen, en niet Joden, dat is een feit. (Kun je trouwens iets nauwkeuriger zijn met je hoofdletters en interpunctie? Ik heb je post nu maar een beetje opgelapt.)
Maar kijk, als de Heere Jezus in Joh. 6:45 naar aanleiding van deze profetie zegt '
een ieder dan het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij', dan lees ik ‘een ieder’ ook letterlijk als ‘een ieder’, dus iedere gelovige, Jood of heiden.
Dit betekent dus dat de beloften uit Jer. 31 vervuld worden aan
iedere gelovige. Het past dus niet om te zeggen dat dit nog niet is gebeurd; dan zou Jezus leugenachtige woorden spreken.
En dat is ook eigenlijk de consequentie van jullie visie. Als het waar is wat jullie zeggen, dan is Jezus eigenlijk maar een ridder van de droevige figuur, wiens missie mislukt is, en dan is het Nieuwe Testament een boek vol leugenachtige propaganda: net doen of de profetieën vervuld zijn, terwijl dat helemaal niet het geval is!
Terugkomend op de beloften van Jer. 31: Staat het God niet vrij om
ook aan de heidenen te geven wat Hij aan de
Joden beloofd heeft?
Gian schreef:Het nieuwe verbond is met de Joden gemaakt, en moet nog vervuld worden voor het joodse volk.
De Gemeente deelt nu al in de zegen en uitwerking van het nieuwe verbond.
Zie verder de post van Btb.
Op de post van BtB ben ik al ingegaan.
Wat nu het nieuwe verbond betreft: dit is inderdaad met Joden gemaakt. Laat ik het nog anders zeggen, het nieuwe verbond is een voortzetting van het verbond dat al met Abraham en Zijn zaad (Zaad) is gemaakt. Nu weten we allemaal wat er in Gal. 3:29 staat:
En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen..
Dit betekent dus dat iedere gelovige, Jood of heiden, ‘automatisch’ erfgenaam is van de belofte, aan Abraham gedaan. Daarom is het dwaas om te zeggen ‘dat het nieuwe verbond nooit met de gemeente is opgericht’ o.i.d., want dat hoeft van uit dat oogpunt gezien ook helemaal niet. Wie gelooft, heeft deel aan het verbond met Abraham (zegt Gal. 3:29).
Zouden we een punt aan moeten wijzen waarop God het
nieuwe verbond heeft opgericht, dan geloof ik toch echt dat we naar de Pinksterdag moeten kijken, de dag waarop de Heilige Geest werd uitgestort op… de gemeente!
Dus ook zó gezien, is het dus dwaasheid om te zegen dat het nieuwe verbond nooit met de gemeente is opgericht, want dat is dan wél gebeurd, op… de Pinksterdag.
Bijzonder is ook dat die gemeente, waar de Heilige Geest op werd uitgestort, bestond uit Joden. Dus God is de Joden helemaal niet voorbijgegaan, integendeel. Maar Hij trekt het breder: óók de gelovigen uit de heidenen horen erbij. Zie Hand. 15:13 – 17:
En nadat deze zwegen, antwoordde Jakobus, zeggende: Mannen broeders, hoort mij. Simeon heeft verhaald hoe God eerst de heidenen heeft bezocht, om uit hen een volk aan te nemen door Zijn Naam. En hiermede stemmen overeen de woorden der profeten, gelijk geschreven is: Na dezen zal Ik wederkeren, en weder opbouwen de tabernakel van David, die vervallen is, en hetgeen daarvan verbroken is, weder opbouwen, en Ik zal denzelven weder oprichten. Opdat de overblijvende mensen den Heere zoeken, en al de heidenen, over welken Mijn Naam aangeroepen is, spreekt de Heere, Die dit alles doet..
Gian schreef:ps, afgewezen, hoe zit het nu met de landbelofte die Abraham kreeg?
Nou Gian, daar zal ik je een antwoord op geven, als je mij dan eerst verklaart, hoe het kan zijn dat
gelovige Joden de landbelofte
niet verkrijgen (want die horen bij de gemeente, dus krijgen een hemelse erfenis), en
ongelovige Joden de landbelofte
wel verkrijgen.