foute argumenten

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Adrianus,

Allereerst zou ik zondekennis en ellendekennis willen scheiden.

Zondekennis; besef van de zonde in grootte en hoeveelheid van overtreding, verslaving er van en het natuurlijk geneigd zijn tot.
Ellendekennis; Doodlopen met alles waar je in het leven nog geluk redding of uitkomst dacht te vinden en/of het gemis zien en voelen van het ware geluk nl. de nabijheid van (een) God.

Adrianus, je wil iedereen langs de wet naar Christus jagen.
Gerrit, lees onze HC. Heel eenvoudig. Waaruit kent gij uw ellende? Hoeveel mogelijkheden? Een: uit de wet Gods.
Adrianus,

Vertel mij eens waarom Christen wel langs de Sinai ging op weg naar de Enge Poort en Christinne niet?

Ik zie toch wel een parallel in de posting van Gerrit en het feit dat Bunyan de Christenreis en de Christinnereis beiden heeft geschreven.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
de Paus

Bericht door de Paus »

Geen voorwaarde, maar wel de weg waarlangs de Heere al Zijn kinderen leidt.
Maar zeg dan alsjeblieft niet dat dit (het kennen van je eigen ellende) het eerste station is.
Om in de beeldspraak te blijven: op ieder station op de reis naar de hemel moet je de 3 stukken leren kennen. Steeds weer, en niet in een bepaalde volgorde.
jacob

Bericht door jacob »

Heman was volgens mij helemaal geen bekommerde

ik lees in psalm 88

1 ¶ Een lied, een psalm voor de kinderen van Korach, voor den opperzangmeester, op Machalath Leannoth; een onderwijzing van Heman, den Ezrahiet. (88-2) O HEERE, God mijns heils! bij dag, bij nacht roep ik voor U.

God mijns heils. Nou volgens mij is dat nou juist bij een bekommerde niet mogelijk.

wat de bloedvloeiende vrouw betreft. Ze was gewoon ernstig ziek. Tuurlijk is dat bekommert, maar er zijn er wel meer ernstig ziek, en komen ook bij diverse kwakzalvers. Als ze dan bekommert was dan was dat m.i. op het moment dat ze naar Jezus besloot te gaan. En ze was bekommert af toen Jezus haar genas.
de Paus

Bericht door de Paus »

Oorspronkelijk gepost door jacobGod mijns heils. Nou volgens mij is dat nou juist bij een bekommerde niet mogelijk.
Is de mensheid soms ingedeeld in bekommerden en niet-bekommerden?
Nou, nee. De Bijbel leert mij wel anders. Een groep die wij bekommerden noemen, kom ik zo in de Bijbel niet tegen.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Adrianus,

Ik zou je nog een citaat geven van een GG-predikant die over de wedergeboorte schrijft. Jouw opvattingen worden gedeeld door predikanten in de GG (of moet ik het andersom zeggen?). Dit citaat geeft m.i. aan dat ook de opvatting van het 'andere kamp' in deze discussie binnen de GG haar plaats heeft. Met name de vetgedrukte passages zijn relevant in dit onderwerp. We spreken derhalve over een accentuering en niet een wezenlijk verschil, praktisch remonstrantisme, etc wat jij er in lijkt te zien.
Bijbelse kenmerken van de wedergeboorte (Uit: Levend geloof, blz. 47+48, door ds. CG Vreugdenhil)

We hebben in dit hoofdstuk gelet op het onderwijs van de Heere Jezus aan Nicodemus. Wedergeboorte is noodzakelijk en mogelijk. De Heere Jezus wijst ook de weg om te komen tot het nieuwe leven, namelijk het geloof in de gekruisigde Christus. Vanuit de Dordtse Leerregels zagen we dat wedergeboorte inhoudt: de verlichting van ons verstand, de opening van ons hart en de vernieuwing van onze wil. Deze drie vinden gelijktijdig plaats in ons leven en niet na elkaar. Vanuit Psalm 78 hebben we gezien dat de Heere de christelijke opvoeding gebruikt om het geloof te werken in je hart. Sommigen leren de Heere van jongs af aan vrezen en anderen komen op latere leeftijd tot bekering. Wat dat laatste betreft hebben we gelet op Saulus van Tarsen. Niet dat zijn bekering een voor- beeld is voor iedere bekering, wel wordt in zijn levensvernieuwing iets duidelijk van het wezen van de bekering en van de manier waarop het kan gaan. Ik wil dit hoofdstuk afsluiten met het opnoemen van een paar bijbelse kenmerken van de wedergeboorte.
Hoe kan iemand weten of hij wedergeboren is? Het antwoord op deze vraag moeten we niet in de eerste plaats zoeken in het gericht zijn op onszelf, maar in een eerbiedige luisterhouding met betrekking tot wat God daarover zegt in Zijn Woord. Daarna mag je bij jezelf nagaan of je die dingen, die God in Zijn Woord daarover zegt, ook herkent in je eigen leven. En als dat zo is, ga je niet geloven in je eigen wedergeboorte, maar mag je weten dat de levende God Zijn herscheppende werk door Zijn Woord en Geest ook in jouw leven heeft verricht-
Het allerduidelijkste kenmerk van de wedergeboorte lezen we in 1 Johannes 5:1: "Een ieder, die gelooft dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren". Kort gezegd: het geloof in Christus. We moeten niet eerst rust zoeken door de wetenschap dat we wedergeboren zijn om van daaruit 'op te stijgen' tot het geloof in Christus, maar het is juist andersom. Wie de Heere Jezus niet kent en liefheeft en voor wie Zijn Naam nog geen waarde heeft gekregen, die mag zichzelf ook niet voor wedergeboren houden. Nog eens heel duidelijk schrijft Johannes dit aan het slot van deze perikoop (1 Joh. 5): "Die de Zoon heeft, die heeft het leven; die de Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet. Deze dingen heb ik u Geschreven, die gelooft in de Naam des Zoons van God; opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt, en opdat gij gelooft in de Naam des Zoons van God" (vers 12-13).
Een andere vrucht van de wedergeboorte is de liefde tot de medegelovigen. Ik wijs weer op de Bijbel: 1 Johannes 4:7: "Geliefden, laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God en een ieder die liefheeft, is uit God geboren en kent God". Die liefde tot de broeders komt voort uit de liefde tot Christus: "Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad" (vers 19). Je kunt God niet liefhebben en tegelijkertijd je broeder haten. De apostel Johannes verbindt deze liefde tot God en de naaste ook met een heilig leven: "Hieraan kennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben, en Zijn geboden bewaren." (1 Johannes 5:2)
Dat brengt ons op het volgende duidelijke, bijbelse kenmerk van de wedergeboorte, namelijk de strijd tussen Geest en vlees. Dat is de geestelijke strijd tussen de Geest van de wedergeboorte en de wereldse begeerlijkheden en verleidingen, die ons willen aftrekken van het geloof en willen aanzetten tot het overtreden van Gods geboden. Dat zegt Johannes in 1 Johannes 5:4: "Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwint, namelijk ons geloof". Dat geloof omschrijft Johannes in het volgende vers als het "geloven, dat Jezus is de Zoon van God" (vers 5). Hoe overwint dit geloof de wereld en haar begeerlijkheid? Door Christus te omhelzen, in Wiens kracht de gelovigen sterk staan in de strijd en Die ook Zelf de grote overwinning behaald heeft aan het kruis-
Naast de strijd tegen de zonde is ook nog te noemen de honger naar het Woord. Ik noem hier 1 Petrus 2:1-2: "Zo legt dan af alle kwaadheid en alle bedrog en geveinsdheid en nijdigheid en alle achterklappingen; en als nieuwgeboren kinderen zijt zeer begerig naar de redelijke, onver- valste melk, opdat gij door dezelve moogt opwassen". Het nieuwe leven moet gevoed worden. Het beste voedsel voor een wedergeboren zondaar is het Woord van God. Je onderzoekt dat Woord in al zijn toonaarden, in stille meditatie en bijbelstudie. Je vindt daarin de gekruisigde Christus in Zijn gewilligheid en rijkdom om zondaren te zaligen. En zo zul je daarin met blijdschap ontdekken alles wat Hij verworven heeft en uitdeelt door Zijn Geest.
Graag jouw reactie.

[Aangepast op 10/8/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Majorca

Bericht door Majorca »

Beste Pim,

dit is geen geluid van het "andere kamp" zoals jij het noemt, maar Adrianus en ondergetekende hebben altijd deze stellingname verdedigd. Men kan pas weten wedergeboren te zijn als er een daadwerkelijk geloven in Christus is.
Dat wil niet zeggen dat er daarvóór van wedergeboorte geen sprake kan zijn. Dat lees je net zo goed bijvoorbeeld in het aanbevelingswaardige boekje van ds. B. van der Heiden "Hemels onderwijs; het gesprek met Nicodemus" (Den Hertog : Houten). Maar dan heeft de persoon in kwestie daar zo nog geen zicht op, en zal -als het goed is- bijv. ook niet aan het avondmaal gaan.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Beste Pim,

dit is geen geluid van het "andere kamp" zoals jij het noemt, maar Adrianus en ondergetekende hebben altijd deze stellingname verdedigd. Men kan pas weten wedergeboren te zijn als er een daadwerkelijk geloven in Christus is.
Dat wil niet zeggen dat er daarvóór van wedergeboorte geen sprake kan zijn. Dat lees je net zo goed bijvoorbeeld in het aanbevelingswaardige boekje van ds. B. van der Heiden "Hemels onderwijs; het gesprek met Nicodemus" (Den Hertog : Houten). Maar dan heeft de persoon in kwestie daar zo nog geen zicht op, en zal -als het goed is- bijv. ook niet aan het avondmaal gaan.
Adrianus heeft de vetgedrukte uitleg van de Dordtse leerregels m.i. altijd bestreden.

Leg jij mij nou eens uit waarom het Heilig Avondmaal niet voor alle kinderen van God is?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Majorca
Beste Pim,

dit is geen geluid van het "andere kamp" zoals jij het noemt, maar Adrianus en ondergetekende hebben altijd deze stellingname verdedigd. Men kan pas weten wedergeboren te zijn als er een daadwerkelijk geloven in Christus is.
Dat wil niet zeggen dat er daarvóór van wedergeboorte geen sprake kan zijn. Dat lees je net zo goed bijvoorbeeld in het aanbevelingswaardige boekje van ds. B. van der Heiden "Hemels onderwijs; het gesprek met Nicodemus" (Den Hertog : Houten). Maar dan heeft de persoon in kwestie daar zo nog geen zicht op, en zal -als het goed is- bijv. ook niet aan het avondmaal gaan.
Adrianus heeft de vetgedrukte uitleg van de Dordtse leerregels m.i. altijd bestreden.

Leg jij mij nou eens uit waarom het Heilig Avondmaal niet voor alle kinderen van God is?
Simpel. Bunyan heeft eens gesteld dat er mensen kunnen zijn, in het beginnende genadeleven, die wel een droefheid naar God kennen en ook een betrekking op Hem hebben, maar geen duidelijke Christuskennis. Volgens Bunyan kan het zijn dat ze Christus wel enigermate kennen vanuit het Woord, maar dat dit voor henzelf bedekt is. (ik heb dit overigens destijds aangeroerd in het topic over Christuskennis en niemand bleek hier bezwaar tegen te hebben).
Wel, zou zo iemand aan het avondmaal deel kunnen nemen? Nee, denk ik, want hij kan niet op de drie onderzoeksvragen van het formulier bevestigend antwoorden! Er zal enige mate van bewuste Christuskennis moeten zijn: zie het boekje hierover dat door ds. Meeuse is geschreven en het boekje hierover door prof. G. Wisse. (hebben beiden ditzelfde standpunt). overigens ook het al aangehaalde boekje van ds. A Hoogerland.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Beste Pim,

dit is geen geluid van het "andere kamp" zoals jij het noemt, maar Adrianus en ondergetekende hebben altijd deze stellingname verdedigd. Men kan pas weten wedergeboren te zijn als er een daadwerkelijk geloven in Christus is.
Dat wil niet zeggen dat er daarvóór van wedergeboorte geen sprake kan zijn. Dat lees je net zo goed bijvoorbeeld in het aanbevelingswaardige boekje van ds. B. van der Heiden "Hemels onderwijs; het gesprek met Nicodemus" (Den Hertog : Houten). Maar dan heeft de persoon in kwestie daar zo nog geen zicht op, en zal -als het goed is- bijv. ook niet aan het avondmaal gaan.
Even voor de duidelijkheid. Jij bent het eens met de bijbelse kenmerken die ds Vreugdenhil geeft?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Het verschil tussen de wedergeborenen en de niet wedergeborene mens is het verschil tussen de gelovige en de ongelovige mens.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
o jongens, daar gaan we weer:

bunyan
ds. Meeuse
prof. G. Wisse
ds. A Hoogerland

staat er, voor zover je weet, misschien ook nog iets over in de bijbel?
je kan ook gewoon niet reageren.......
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Adrianus,

Ik vraag me af of we hier uit gaan komen, maar nog 1 vraag.

Was de geestelijk bekommerde Nicodemus wedergeboren toen hij met zijn Farizeïsme aan zijn eind was gekomen en de Heere Jezus opzocht midden in de nacht?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Adrianus,

Ik vraag me af of we hier uit gaan komen, maar nog 1 vraag.

Was de geestelijk bekommerde Nicodemus wedergeboren toen hij met zijn Farizeïsme aan zijn eind was gekomen en de Heere Jezus opzocht midden in de nacht?
Hij was wedergeboren, want hij kwam tot Jezus! Juist dát komen met al je levensvragen tot Hem is HET teken van de wedergeboorte
Plaats reactie