foute argumenten

jacob

foute argumenten

Bericht door jacob »

pff soms kan je niet begrijpen dat mensen met zo'n niveau zulke onzin neer zetten. Ik doel dan op het vetgedrukte

De Wachter Sions, 31 december 2003



Veranderingen



L.M.P. Scholten



“Dit was ook het jaar van een aantal geruchtmakende boeken, die –al was de toon heel verschillend- alle over hetzelfde onderwerp gingen, namelijk over de prediking. We bedoelen De prediking van het Evangelie van ds. C. Harinck, Afwachten of verwachten? van dr. K. van der Zwaag en Vader, ik klaag u aan van H. J. Hegger. Het zijn boeken, die allereerst gericht zijn op de Gereformeerde Gemeenten en daar ook beroering gewekt hebben. Ze verschillen onderling nogal van elkaar. Het laatstgenoemde boek komt niet boven het niveau van platvloers schelden uit. Maar de strekking van alle drie is, dat de prediking ánders moet. Alle drie vinden de Gereformeerde Gemeenten te zeer onder de invloed van een ‘hypercalvinisme’. En dat geldt dan natuurlijk helemáál van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.

Men onderschatte de invloed van dergelijke boeken niet. In de Gereformeerde Gemeenten tekent zich een tweespalt steeds duidelijker af. Kritische kerkleden, gevoed door een bepaald soort jongerenavonden en druk internetverkeer, bekritiseren de prediking en de geestelijke leiding die daarin wordt gegeven. Daarbij wordt ook ds. Kersten en de theologische lijnen die hij uitzette, niet ontzien. De prediking moet ánders. De praktijk rond het Heilig Avondmaal moet ánders. De toelating tot de predikantsopleiding moet ánders. Ook hierin kunnen we niet doen alsof ons dat niet aangaat. De discussies over deze dingen worden ook gevoerd op de scholen, en zo worden ook onze kinderen erbij betrokken.â€
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Taalkundig is de uitdrukking druk internetverkeer misschien niet helemaal goed. Maar iedereen snapt wat hij er mee wil zeggen. Zou hij misschien een keertje wat hebben zitten te lezen op wat discussies hier op OSW?
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Misschien doet'ie wel mee aan het discuseren. (..)
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door memento
Taalkundig is de uitdrukking druk internetverkeer misschien niet helemaal goed. Maar iedereen snapt wat hij er mee wil zeggen. Zou hij misschien een keertje wat hebben zitten te lezen op wat discussies hier op OSW?
ja hij wil er volgens mij mee zeggen dat druk internet verkeer zou leiden tot een kritische houding.

En dan vraag ik me af of het wel snor in je bovenkamer zit of dat je op oneigenlijke wijze het gebruik van internet ter discussie wilt stellen.
En van zulk oneigenlijk gebruik heb ik een hekel. Maar goed, degene die mij een beetje hebben gevolgd weten dat inmiddels :)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23931
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik kan gerust reageren. 't Is toch bij voorbaat fout. (Leuke discussiemethoden houdt die A. er op na....)

De GG en de GGiN hebben niet in de gaten dat de tijden veranderen en wij met hen. Vast blijven houden aan iets wat in de jaren 1907-1931 wel goed was en daarvoor niet, dat gaat gewoon niet goed. Bovendien: alleen in dit hoekje van de wereld wordt überhaupt gedacht zoals ds Kersten (om maar eens iemand te noemen) leert. Overal elders zijn altijd afwijkingen te constateren. Noem bv Luther en Calvijn. Een heleboel Engelse theologen, noem bv Bunyan. Nu is er een opwekking gaande in China en Korea. OOk daar vult men 'de weg in woorden' anders in. Het kan dus anders. Maar nee, dan is de ligitimiteit van de Saambinder en Wachter Sions weg. En dat kan natuurlijk niet.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Totdat ik op OSW rond begon te neuzen had ik ook niet in de gaten dat Internet een reeële rol speelt bij het 'verzet' dat Scholten noemt. Zonder Internet had ik nu niet zo snel de beschikking over een bezwaarschrift, noem ik maar als willekeurig voorbeeld. Even los van de inhoud van wat Scholten zegt, heeft hij gewoon en punt. Iedereen die op dit draadje in kritische reageert bevestigt dat ook in zekere zin.

[Aangepast op 1/5/04 door Adrianus]
zonder opnieuw in een ruzie te willen vervallen. Denk je nou echt dat wij met z', hooguit 10-en eff de boel gaan veranderen hier in gereformeerd Nederland?

en nogmaals, scholten zegt gewoon dat je van veel internetten kritisch wordt. Dat is hetzelfde als zeggen dat als je met paardenbloemen speelt een konijn wordt.
jacob

Bericht door jacob »

oh als dat zo is heb ik hem niet goed begrepen. Maar als ik het nog eens goed lees kan ik dat er eerlijk gezegd niet uit opmaken. In tegendeel zelfs. Volgens geeft hij 2 oorzaken van het kritisch zijn. Dat zijn de jongerenavonden en het zgn drukke internetverkeer.


verder nog, waarom zou dat via het medium internet kritischer gaan dan via onze postbesteller.
Dus ook al zou hij dit dat bedoelen dan is het nog steeeds een beetje heer erg raar.

Nee het is mij wel duidelijk. Dit wordt geschreven om het gebruik van internet nog eff te veroordelen. En dat vind ik prima maar gebruik dan wel de goede argumenten. Als ik zoiets leest vind ik dit ongeloofwaardig namelijk. (tja ik zal wel weer kritisch zijn.......)

ik vind jouw overigens wel verschrikkelijk knap. Bij sommige kan je precies lezen wat ze bedoelen zonder dat ze het er zelf zo hebben opgeschreven. Bij andere kan jjij hoewel ze het anders neerzetten toch precies weten wat ze bedoelen.



[Aangepast op 1/5/04 door jacob]
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Vandaar dat ze in Noord-Korea geen internet mogen....
limosa

Bericht door limosa »

Ik weet niet of dat stukje in de openings-posting het gehele stuk is, ik lees dat krantje niet. Ik vind overigens eigenlijk wel dat het gehele stuk geplaatst zou moeten worden als dat niet gebeurt is.

Opvallend dat Scholten niet op de kritiek inhoudelijk ingaat maar alleen op het feit dat er uberhaupt kritiek is.

Ja, als mensen zelf gaan nadenken kan dat heel lastig zijn. Maar er is niet voor niets geschreven dat die in Berea edeler waren dan die te Thessalonica waren. Wij díenen te onderzoeken of de prediking spoort met de Heilige Schrift.
limosa

Bericht door limosa »

Het stukje van Scholten uit de openings-posting staat zo ook op de site Afwachten of Verwachten. Het zal dan toch wel het gehele stuk zijn.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Iedereen die op dit draadje in kritische reageert bevestigt dat ook in zekere zin.
Zo lust ik er nog wel een paar:

"Adrianus is bijzonder subjectief en discussiert met oogkleppen op, zonder enig gevoel voor een bredere mening als die van hemzelf. Als hij het niet eens is met mijn opmerking en op mijn posting reageert bevestigt hij dit nogmaals. Als hij niet reageert is hij het blijkbaar met me eens."

[Aangepast op 1/5/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Alleen ben ik bang dat je niet helemaal begrijpt wat Scholten bedoelt. Hij bedoelt niet internetten in het algemeen, denk ik, maar hij bedoelt dat critici in internet een communicatiemiddel hebben gevonden. Nogmaals: objectief niet te weerspreken, zou ik denken.
Ik baal er ook nog steeds zo van dat de boekdrukkunst is uitgevonden............. Al die mensen die daardoor hun mening konden verkondigen. He toch, het zou verboden moeten worden.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie