Adrianus,
Ik zou je nog een citaat geven van een GG-predikant die over de wedergeboorte schrijft. Jouw opvattingen worden gedeeld door predikanten in de GG (of moet ik het andersom zeggen?). Dit citaat geeft m.i. aan dat ook de opvatting van het 'andere kamp' in deze discussie binnen de GG haar plaats heeft. Met name de vetgedrukte passages zijn relevant in dit onderwerp. We spreken derhalve over een accentuering en niet een wezenlijk verschil, praktisch remonstrantisme, etc wat jij er in lijkt te zien.
Bijbelse kenmerken van de wedergeboorte (Uit: Levend geloof, blz. 47+48, door ds. CG Vreugdenhil)
We hebben in dit hoofdstuk gelet op het onderwijs van de Heere Jezus aan Nicodemus. Wedergeboorte is noodzakelijk en mogelijk. De Heere Jezus wijst ook de weg om te komen tot het nieuwe leven, namelijk het geloof in de gekruisigde Christus. Vanuit de Dordtse Leerregels zagen we dat wedergeboorte inhoudt: de verlichting van ons verstand, de opening van ons hart en de vernieuwing van onze wil. Deze drie vinden gelijktijdig plaats in ons leven en niet na elkaar. Vanuit Psalm 78 hebben we gezien dat de Heere de christelijke opvoeding gebruikt om het geloof te werken in je hart. Sommigen leren de Heere van jongs af aan vrezen en anderen komen op latere leeftijd tot bekering. Wat dat laatste betreft hebben we gelet op Saulus van Tarsen. Niet dat zijn bekering een voor- beeld is voor iedere bekering, wel wordt in zijn levensvernieuwing iets duidelijk van het wezen van de bekering en van de manier waarop het kan gaan. Ik wil dit hoofdstuk afsluiten met het opnoemen van een paar bijbelse kenmerken van de wedergeboorte.
Hoe kan iemand weten of hij wedergeboren is? Het antwoord op deze vraag moeten we niet in de eerste plaats zoeken in het gericht zijn op onszelf, maar in een eerbiedige luisterhouding met betrekking tot wat God daarover zegt in Zijn Woord. Daarna mag je bij jezelf nagaan of je die dingen, die God in Zijn Woord daarover zegt, ook herkent in je eigen leven. En als dat zo is, ga je niet geloven in je eigen wedergeboorte, maar mag je weten dat de levende God Zijn herscheppende werk door Zijn Woord en Geest ook in jouw leven heeft verricht-
Het allerduidelijkste kenmerk van de wedergeboorte lezen we in 1 Johannes 5:1: "Een ieder, die gelooft dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren". Kort gezegd: het geloof in Christus. We moeten niet eerst rust zoeken door de wetenschap dat we wedergeboren zijn om van daaruit 'op te stijgen' tot het geloof in Christus, maar het is juist andersom. Wie de Heere Jezus niet kent en liefheeft en voor wie Zijn Naam nog geen waarde heeft gekregen, die mag zichzelf ook niet voor wedergeboren houden. Nog eens heel duidelijk schrijft Johannes dit aan het slot van deze perikoop (1 Joh. 5): "Die de Zoon heeft, die heeft het leven; die de Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet. Deze dingen heb ik u Geschreven, die gelooft in de Naam des Zoons van God; opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt, en opdat gij gelooft in de Naam des Zoons van God" (vers 12-13).
Een andere vrucht van de wedergeboorte is de liefde tot de medegelovigen. Ik wijs weer op de Bijbel: 1 Johannes 4:7: "Geliefden, laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God en een ieder die liefheeft, is uit God geboren en kent God". Die liefde tot de broeders komt voort uit de liefde tot Christus: "Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad" (vers 19). Je kunt God niet liefhebben en tegelijkertijd je broeder haten. De apostel Johannes verbindt deze liefde tot God en de naaste ook met een heilig leven: "Hieraan kennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben, en Zijn geboden bewaren." (1 Johannes 5:2)
Dat brengt ons op het volgende duidelijke, bijbelse kenmerk van de wedergeboorte, namelijk de strijd tussen Geest en vlees. Dat is de geestelijke strijd tussen de Geest van de wedergeboorte en de wereldse begeerlijkheden en verleidingen, die ons willen aftrekken van het geloof en willen aanzetten tot het overtreden van Gods geboden. Dat zegt Johannes in 1 Johannes 5:4: "Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwint, namelijk ons geloof". Dat geloof omschrijft Johannes in het volgende vers als het "geloven, dat Jezus is de Zoon van God" (vers 5). Hoe overwint dit geloof de wereld en haar begeerlijkheid? Door Christus te omhelzen, in Wiens kracht de gelovigen sterk staan in de strijd en Die ook Zelf de grote overwinning behaald heeft aan het kruis-
Naast de strijd tegen de zonde is ook nog te noemen de honger naar het Woord. Ik noem hier 1 Petrus 2:1-2: "Zo legt dan af alle kwaadheid en alle bedrog en geveinsdheid en nijdigheid en alle achterklappingen; en als nieuwgeboren kinderen zijt zeer begerig naar de redelijke, onver- valste melk, opdat gij door dezelve moogt opwassen". Het nieuwe leven moet gevoed worden. Het beste voedsel voor een wedergeboren zondaar is het Woord van God. Je onderzoekt dat Woord in al zijn toonaarden, in stille meditatie en bijbelstudie. Je vindt daarin de gekruisigde Christus in Zijn gewilligheid en rijkdom om zondaren te zaligen. En zo zul je daarin met blijdschap ontdekken alles wat Hij verworven heeft en uitdeelt door Zijn Geest.
Graag jouw reactie.
[Aangepast op 10/8/04 door Pim]