Weekdiensten

MGG

Re: Weekdiensten

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 18 nov 2024, 12:18
MGG schreef: 18 nov 2024, 12:09
Bertiel schreef: 18 nov 2024, 11:36 wekelijks lijkt me ook wel een pittige belasting voor de gezinnen van de ambtsbroeders, die zijn al minimaal 2 avonden niet thuis, zitten nooit bij hun gezin in de kerk, dan nog een extra avond iedere week lijkt me echt te veel.
Hoeveel gemeenten hebben iedere week weekdienst? Waarom ga je direct al richting de uitzonderingen? Als het gezin ook in de kerk zit, is het dan ook nog teveel? Is een avondje sporten ook teveel? Of is enkel een eventuele derde avond voor de kerk weg teveel?
ja, een avondje sporten is voor mij ook te veel :D en ja drie avonden in de week voor de kerk weg vind ik echt te veel
Het beantwoorden van de eerste drie vragen lijkt ook teveel :D.
Forummer

Bericht door Forummer »

Lilian1975 schreef: 18 nov 2024, 12:38
En dan ook nog eens de praktijk wbt de organisatie v/e zondagsschool. Meerdere groepen, meerdere leidinggevenden. Ik tel ruim 20 mensen bij ons. Die zich met hart en ziel daarvoor inzetten. Maar door de weeks geen tijd hebben zichzelf te laten voeden met Gods Woord vinnen de activiteiten in de gemeente

Ergens gaat er dan iets scheef....(m.i)
Wellicht zijn zij op dat moment de zondagsschool aan het voorbereiden. Of hun gezin de aandacht aan het geven die zij (ivm druk met zondagsschool) op zondag gemist hebben. Misschien besteden zij op dat moment wel aandacht aan een stukje huis godsdienst.

Of ze zitten op een andere Bijbelkring dan die van hun eigen kerk. Ze worden niet gezien, maar dat wil niet zeggen dat ze niet met Voeding bezig zijn!

Wees er maar voorzichtig mee.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Forummer schreef: 18 nov 2024, 13:26
Lilian1975 schreef: 18 nov 2024, 12:38
En dan ook nog eens de praktijk wbt de organisatie v/e zondagsschool. Meerdere groepen, meerdere leidinggevenden. Ik tel ruim 20 mensen bij ons. Die zich met hart en ziel daarvoor inzetten. Maar door de weeks geen tijd hebben zichzelf te laten voeden met Gods Woord vinnen de activiteiten in de gemeente

Ergens gaat er dan iets scheef....(m.i)
Wellicht zijn zij op dat moment de zondagsschool aan het voorbereiden. Of hun gezin de aandacht aan het geven die zij (ivm druk met zondagsschool) op zondag gemist hebben. Misschien besteden zij op dat moment wel aandacht aan een stukje huis godsdienst.

Of ze zitten op een andere Bijbelkring dan die van hun eigen kerk. Ze worden niet gezien, maar dat wil niet zeggen dat ze niet met Voeding bezig zijn!

Wees er maar voorzichtig mee.
Ok, ik.zal het anders formuleren. Ze zijn niet aanwezig waar de kerkelijke gemeente als lichaam van Christus samen komt. Om op deze manier aan verbinding vanuit het Woord te bouwen. Waar het hart open gelegd wordt naar elkaar. En samen met je gemeenteleden gevoed te worden, versterkt, vertroost en vermaand. En ja inderdaad omdat ze misschien wat aan het voorbereiden zijn. En dat was juist mijn punt.
Ik probeer de aan te geven. De Zondagsschool is en vraagt veel van leidinggevenden en kinderen.
Waarbij ik me afvraag of zondagsscholen gezien de oorsprong van een Zondagsschool en de scholen waar de kinderen heen gaan wel een strikt noodzakelijke functie heeft. En dat het fungeert als een soort echtheids kenmerk.... ofzo. Of zoals gezegd op de site van de zondagsschool bond, voorbereiding catechese.
Van de kinderen wordt gevraagd zondag twee diensten en zondagsschool. Daarnaast dan de club ( waar ook bijbels onderwijs is) en als het kan ook mee naar de kerk op een door de weekse avond.
Waarom vind ik voorbereidende catechese via zondagsschool overbodig? De kinderen zitten allemaal op reformatorische of christelijke scholen. Met uitstekend bijbelonderwijs. Iedere dag, 5 dagen per week. Thuis ook?
Het rennen en vliegen op zondag. Zeker als er ook nog een jv voor de oudere kinderen is. Tussen en na twee kerkdiensten. Waar nog rust en ruimte moet zijn voor " nakauwen" preek, stukje ontspanning voor en met de kinderen en rust en ruimte voor de gezamenlijke maaltijden.

En ja, ik heb moeite om de kerk als een soort wat staat me wel of niet aan, vereniging te gebruiken waar je vrijblijvend aan deelneemt. Dus heb inderdaad moeite me kringen buiten de gemeente. Waar een kr niet verantwoordelijk voor is. En iedereen allerlei kanten opvliegt. Prima om met vrienden zelf bezig te zijn. Maar niet i.p.v. met de broeders en zusters uit je eigen gemeente. :)

Omdat iedereen vol, druk is met andere activiteiten. Krijg je situaties dat je namen voor kr mag indienen. Maar omdat je mensen werkelijk bijna niet van hart tot hart spreekt. Maar hun gezicht ziet bij de kerkdiensten.( en dus niet waar juist het hart open gelegd word).. men namen indient omdat ze ooit in kr gezeten hebben. Aardig eruit zien en lichamelijk aanwezig zijn in de kerkdienst. Of men hen kent via familieverbanden. Even heel zwart wit gezegd.
Dan is er de verkiezingsavond... en wordt gezegd wil broeder A even gaan staan. Dan broeder B. Dan weet je op wie je kunt stemmen. :quoi
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 18 nov 2024, 14:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

MGG schreef: 18 nov 2024, 13:18
Bertiel schreef: 18 nov 2024, 11:36 wekelijks lijkt me ook wel een pittige belasting voor de gezinnen van de ambtsbroeders, die zijn al minimaal 2 avonden niet thuis, zitten nooit bij hun gezin in de kerk, dan nog een extra avond iedere week lijkt me echt te veel.
Hoeveel gemeenten hebben iedere week weekdienst? Waarom ga je direct al richting de uitzonderingen? Als het gezin ook in de kerk zit, is het dan ook nog teveel? Is een avondje sporten ook teveel? Of is enkel een eventuele derde avond voor de kerk weg teveel?
ja, een avondje sporten is voor mij ook te veel :D en ja drie avonden in de week voor de kerk weg vind ik echt te veel
zo te zien in de krant van zaterdag zijn het er meer dan je denkt. Dus dat zijn geen uitzonderingen. Het gezin is vaak niet volledig in de kerk, en de ambtsdragers zitten er niet bij, ook voor de vrouw een belasting!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Henk J schreef: 18 nov 2024, 12:07
Zeeuw schreef: 18 nov 2024, 11:56
Henk J schreef: 18 nov 2024, 11:53
Zeeuw schreef: 18 nov 2024, 11:18 Waarom plant je kerkenraad, buiten de (2 of 3) zondagse erediensten, ook nog diensten door de week?
Omdat ze het houden van kerkdiensten waarin Gods Woord wordt uitgelegd belangrijk vinden.
En dat wordt op zondag dusdanig niet afdoende gedaan, dat het ook door de week in de vorm van kerkdienst nogmaals moet gebeuren? Of is het een gevolg van een gebrek aan predikanten?

Ik vind de week meer voor de gemeente-activiteiten als kringen, catechisatie, evangelisatie etc.
Predikanten zijn er in de HHK op zich voldoende. Het is een aanvulling op zondag.
Verder is het bij ons zo dat in de periode van het winterwerk er de ene week een weekdienst is en de andere week andere activiteiten zoals verenigingen etc. Alleen de catechisatie voor de jongeren is wekelijks. Rondom Kerst en andere periodes met veel diensten is er geen weekdienst en verder valt die altijd precies tegelijk met bid- en dankdag. Dus je kunt er eenvoudig rekening mee houden.
Dat klinkt inderdaad al iets meer gebalanceerd. Ik moet zeggen dat ik vind dat onze relatief jonge gemeente wel serieus grossiert in activiteiten. Dat maakt het nog wel eens ingewikkeld keuzes maken. Als er dan nog een kerkdienst bij zou komen, wordt het erg vol.
Daarnaast, ik vind dat onze dominee dusdanig veel onderwijs geeft op zondag, dat dat echt wel herkauwing geeft door de week. Maar dat zou op zich dan weer geen argument hoeven te zijn.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Kom maar eens naar Zeeland, dan gaan we gezellig een avondje sporten :)
newton

Bericht door newton »

Zeeuw schreef: Daarnaast, ik vind dat onze dominee dusdanig veel onderwijs geeft op zondag, dat dat echt wel herkauwing geeft door de week. Maar dat zou op zich dan weer geen argument hoeven te zijn.
Een preek minder voorbereiden kan geeft een hoop meer studietijd voor de zondagse preken. Laat de kwaliteit van de zondagse preken dan maar boven de kwantiteit van een extra doordeweekse dienst gaan.
Voor diegenen die meer willen luisteren is er online ruim aanbod.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 18 nov 2024, 13:39

zo te zien in de krant van zaterdag zijn het er meer dan je denkt. Dus dat zijn geen uitzonderingen. Het gezin is vaak niet volledig in de kerk, en de ambtsdragers zitten er niet bij, ook voor de vrouw een belasting!
Ik laat mij graag verrassen met een tiental namen van gemeenten die elke week een weekdienst hebben.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

newton schreef: 18 nov 2024, 14:01
Zeeuw schreef: Daarnaast, ik vind dat onze dominee dusdanig veel onderwijs geeft op zondag, dat dat echt wel herkauwing geeft door de week. Maar dat zou op zich dan weer geen argument hoeven te zijn.
Een preek minder voorbereiden kan geeft een hoop meer studietijd voor de zondagse preken. Laat de kwaliteit van de zondagse preken dan maar boven de kwantiteit van een extra doordeweekse dienst gaan.
Voor diegenen die meer willen luisteren is er online ruim aanbod.
Die begrijp ik inderdaad heel goed. Het is bij onze dominee duidelijk dat hij echt veel (studie-)werk maakt van de preken. Dat is absoluut de hoogste prioriteit die vanuit de kerkenraad gesteld is. Ik bedoel er meer mee te zeggen: dat zou voor mij een extra dienst bijwonen in de week niet persé in de weg staan.
Forummer

Bericht door Forummer »

Zeeuw schreef: 18 nov 2024, 13:55
Henk J schreef: 18 nov 2024, 12:07
Zeeuw schreef: 18 nov 2024, 11:56
Henk J schreef: 18 nov 2024, 11:53
Omdat ze het houden van kerkdiensten waarin Gods Woord wordt uitgelegd belangrijk vinden.
En dat wordt op zondag dusdanig niet afdoende gedaan, dat het ook door de week in de vorm van kerkdienst nogmaals moet gebeuren? Of is het een gevolg van een gebrek aan predikanten?

Ik vind de week meer voor de gemeente-activiteiten als kringen, catechisatie, evangelisatie etc.
Predikanten zijn er in de HHK op zich voldoende. Het is een aanvulling op zondag.
Verder is het bij ons zo dat in de periode van het winterwerk er de ene week een weekdienst is en de andere week andere activiteiten zoals verenigingen etc. Alleen de catechisatie voor de jongeren is wekelijks. Rondom Kerst en andere periodes met veel diensten is er geen weekdienst en verder valt die altijd precies tegelijk met bid- en dankdag. Dus je kunt er eenvoudig rekening mee houden.
Dat klinkt inderdaad al iets meer gebalanceerd. Ik moet zeggen dat ik vind dat onze relatief jonge gemeente wel serieus grossiert in activiteiten. Dat maakt het nog wel eens ingewikkeld keuzes maken. Als er dan nog een kerkdienst bij zou komen, wordt het erg vol.
Daarnaast, ik vind dat onze dominee dusdanig veel onderwijs geeft op zondag, dat dat echt wel herkauwing geeft door de week.
Maar dat zou op zich dan weer geen argument hoeven te zijn.
Wat mij betreft een prima argument.
Bij een maaltijd hoef je ook niet meer als je vol zit. Dus waarom zou dat geestelijk gezien niet kunnen?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Bertiel

Bericht door Bertiel »

MGG schreef: 18 nov 2024, 14:03

Ik laat mij graag verrassen met een tiental namen van gemeenten die elke week een weekdienst hebben.
Ede (2 x), Driedorp, Geldermalsen, HIA, Loenen, Rhenen, en dan nog een legio aan evangelisaties, of andere stichtingen die week aan week een dienst houden. Deze staan in het RD, en dan zijn er nog die nooit in het RD staan. Dus ja ze zijn er, de meeste tweewekelijks inderdaad, dan nog vind ik dat een forse belasting.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Bertiel schreef: 18 nov 2024, 14:11
MGG schreef: 18 nov 2024, 14:03

Ede (2 x), Driedorp, Geldermalsen, HIA, Loenen, Rhenen, en dan nog een legio aan evangelisaties, of andere stichtingen die week aan week een dienst houden. Deze staan in het RD, en dan zijn er nog die nooit in het RD staan. Dus ja ze zijn er, de meeste tweewekelijks inderdaad, dan nog vind ik dat een forse belasting.
Bij het Hervormd Gereformeerd Comité in Doorn en Stichting Saambinding in Achterberg is ook wekelijks een dienst.
Ik ben blij dat dit soort initiatieven er zijn.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef: 18 nov 2024, 13:57
De reis naar Zeeland toe vind ik al een uiting van topsport.
Verder ben ik van mening dat doordeweekse diensten echt niet overdreven zijn. Zeker niet voor vacante gemeentes. Maar ook voor gemeentes met een eigen dominee. Je geeft toch gemeenteleden de kans om doordeweeks wat te mogen horen. Soms duurt het wel even voordat het zondag is en kan je geestelijk wel wat gebruiken.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef: 18 nov 2024, 14:40

Verder ben ik van mening dat doordeweekse diensten echt niet overdreven zijn. Zeker niet voor vacante gemeentes. Maar ook voor gemeentes met een eigen dominee. Je geeft toch gemeenteleden de kans om doordeweeks wat te mogen horen. Soms duurt het wel even voordat het zondag is en kan je geestelijk wel wat gebruiken.
Ik denk dat een gemeente met een eigen predikant, die echt werk van de preken maakt en die een goed verenigingsleven kent (waarin evenzeer veel geestelijke voeding tot je komt) niet door de week nog diensten hoeft te organiseren.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef: 18 nov 2024, 14:51
HersteldHervormd schreef: 18 nov 2024, 14:40

Ik denk dat een gemeente met een eigen predikant, die echt werk van de preken maakt en die een goed verenigingsleven kent (waarin evenzeer veel geestelijke voeding tot je komt) niet door de week nog diensten hoeft te organiseren.
Je bedoeld met vereningsleven diverse kringen enz.?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie