Het beantwoorden van de eerste drie vragen lijkt ook teveelBertiel schreef: ↑18 nov 2024, 12:18ja, een avondje sporten is voor mij ook te veelen ja drie avonden in de week voor de kerk weg vind ik echt te veel

Het beantwoorden van de eerste drie vragen lijkt ook teveelBertiel schreef: ↑18 nov 2024, 12:18ja, een avondje sporten is voor mij ook te veelen ja drie avonden in de week voor de kerk weg vind ik echt te veel
Wellicht zijn zij op dat moment de zondagsschool aan het voorbereiden. Of hun gezin de aandacht aan het geven die zij (ivm druk met zondagsschool) op zondag gemist hebben. Misschien besteden zij op dat moment wel aandacht aan een stukje huis godsdienst.Lilian1975 schreef: ↑18 nov 2024, 12:38
En dan ook nog eens de praktijk wbt de organisatie v/e zondagsschool. Meerdere groepen, meerdere leidinggevenden. Ik tel ruim 20 mensen bij ons. Die zich met hart en ziel daarvoor inzetten. Maar door de weeks geen tijd hebben zichzelf te laten voeden met Gods Woord vinnen de activiteiten in de gemeente
Ergens gaat er dan iets scheef....(m.i)
Ok, ik.zal het anders formuleren. Ze zijn niet aanwezig waar de kerkelijke gemeente als lichaam van Christus samen komt. Om op deze manier aan verbinding vanuit het Woord te bouwen. Waar het hart open gelegd wordt naar elkaar. En samen met je gemeenteleden gevoed te worden, versterkt, vertroost en vermaand. En ja inderdaad omdat ze misschien wat aan het voorbereiden zijn. En dat was juist mijn punt.Forummer schreef: ↑18 nov 2024, 13:26Wellicht zijn zij op dat moment de zondagsschool aan het voorbereiden. Of hun gezin de aandacht aan het geven die zij (ivm druk met zondagsschool) op zondag gemist hebben. Misschien besteden zij op dat moment wel aandacht aan een stukje huis godsdienst.Lilian1975 schreef: ↑18 nov 2024, 12:38
En dan ook nog eens de praktijk wbt de organisatie v/e zondagsschool. Meerdere groepen, meerdere leidinggevenden. Ik tel ruim 20 mensen bij ons. Die zich met hart en ziel daarvoor inzetten. Maar door de weeks geen tijd hebben zichzelf te laten voeden met Gods Woord vinnen de activiteiten in de gemeente
Ergens gaat er dan iets scheef....(m.i)
Of ze zitten op een andere Bijbelkring dan die van hun eigen kerk. Ze worden niet gezien, maar dat wil niet zeggen dat ze niet met Voeding bezig zijn!
Wees er maar voorzichtig mee.
zo te zien in de krant van zaterdag zijn het er meer dan je denkt. Dus dat zijn geen uitzonderingen. Het gezin is vaak niet volledig in de kerk, en de ambtsdragers zitten er niet bij, ook voor de vrouw een belasting!MGG schreef: ↑18 nov 2024, 13:18Het beantwoorden van de eerste drie vragen lijkt ook teveelBertiel schreef: ↑18 nov 2024, 12:18ja, een avondje sporten is voor mij ook te veelen ja drie avonden in de week voor de kerk weg vind ik echt te veel
.
Dat klinkt inderdaad al iets meer gebalanceerd. Ik moet zeggen dat ik vind dat onze relatief jonge gemeente wel serieus grossiert in activiteiten. Dat maakt het nog wel eens ingewikkeld keuzes maken. Als er dan nog een kerkdienst bij zou komen, wordt het erg vol.Henk J schreef: ↑18 nov 2024, 12:07Predikanten zijn er in de HHK op zich voldoende. Het is een aanvulling op zondag.Zeeuw schreef: ↑18 nov 2024, 11:56En dat wordt op zondag dusdanig niet afdoende gedaan, dat het ook door de week in de vorm van kerkdienst nogmaals moet gebeuren? Of is het een gevolg van een gebrek aan predikanten?
Ik vind de week meer voor de gemeente-activiteiten als kringen, catechisatie, evangelisatie etc.
Verder is het bij ons zo dat in de periode van het winterwerk er de ene week een weekdienst is en de andere week andere activiteiten zoals verenigingen etc. Alleen de catechisatie voor de jongeren is wekelijks. Rondom Kerst en andere periodes met veel diensten is er geen weekdienst en verder valt die altijd precies tegelijk met bid- en dankdag. Dus je kunt er eenvoudig rekening mee houden.
Kom maar eens naar Zeeland, dan gaan we gezellig een avondje sportenBertiel schreef: ↑18 nov 2024, 12:18ja, een avondje sporten is voor mij ook te veelen ja drie avonden in de week voor de kerk weg vind ik echt te veel
Een preek minder voorbereiden kan geeft een hoop meer studietijd voor de zondagse preken. Laat de kwaliteit van de zondagse preken dan maar boven de kwantiteit van een extra doordeweekse dienst gaan.Zeeuw schreef: Daarnaast, ik vind dat onze dominee dusdanig veel onderwijs geeft op zondag, dat dat echt wel herkauwing geeft door de week. Maar dat zou op zich dan weer geen argument hoeven te zijn.
Ik laat mij graag verrassen met een tiental namen van gemeenten die elke week een weekdienst hebben.Bertiel schreef: ↑18 nov 2024, 13:39zo te zien in de krant van zaterdag zijn het er meer dan je denkt. Dus dat zijn geen uitzonderingen. Het gezin is vaak niet volledig in de kerk, en de ambtsdragers zitten er niet bij, ook voor de vrouw een belasting!
Die begrijp ik inderdaad heel goed. Het is bij onze dominee duidelijk dat hij echt veel (studie-)werk maakt van de preken. Dat is absoluut de hoogste prioriteit die vanuit de kerkenraad gesteld is. Ik bedoel er meer mee te zeggen: dat zou voor mij een extra dienst bijwonen in de week niet persé in de weg staan.newton schreef: ↑18 nov 2024, 14:01Een preek minder voorbereiden kan geeft een hoop meer studietijd voor de zondagse preken. Laat de kwaliteit van de zondagse preken dan maar boven de kwantiteit van een extra doordeweekse dienst gaan.Zeeuw schreef: Daarnaast, ik vind dat onze dominee dusdanig veel onderwijs geeft op zondag, dat dat echt wel herkauwing geeft door de week. Maar dat zou op zich dan weer geen argument hoeven te zijn.
Voor diegenen die meer willen luisteren is er online ruim aanbod.
Wat mij betreft een prima argument.Zeeuw schreef: ↑18 nov 2024, 13:55Dat klinkt inderdaad al iets meer gebalanceerd. Ik moet zeggen dat ik vind dat onze relatief jonge gemeente wel serieus grossiert in activiteiten. Dat maakt het nog wel eens ingewikkeld keuzes maken. Als er dan nog een kerkdienst bij zou komen, wordt het erg vol.Henk J schreef: ↑18 nov 2024, 12:07Predikanten zijn er in de HHK op zich voldoende. Het is een aanvulling op zondag.Zeeuw schreef: ↑18 nov 2024, 11:56En dat wordt op zondag dusdanig niet afdoende gedaan, dat het ook door de week in de vorm van kerkdienst nogmaals moet gebeuren? Of is het een gevolg van een gebrek aan predikanten?
Ik vind de week meer voor de gemeente-activiteiten als kringen, catechisatie, evangelisatie etc.
Verder is het bij ons zo dat in de periode van het winterwerk er de ene week een weekdienst is en de andere week andere activiteiten zoals verenigingen etc. Alleen de catechisatie voor de jongeren is wekelijks. Rondom Kerst en andere periodes met veel diensten is er geen weekdienst en verder valt die altijd precies tegelijk met bid- en dankdag. Dus je kunt er eenvoudig rekening mee houden.
Daarnaast, ik vind dat onze dominee dusdanig veel onderwijs geeft op zondag, dat dat echt wel herkauwing geeft door de week. Maar dat zou op zich dan weer geen argument hoeven te zijn.
Ede (2 x), Driedorp, Geldermalsen, HIA, Loenen, Rhenen, en dan nog een legio aan evangelisaties, of andere stichtingen die week aan week een dienst houden. Deze staan in het RD, en dan zijn er nog die nooit in het RD staan. Dus ja ze zijn er, de meeste tweewekelijks inderdaad, dan nog vind ik dat een forse belasting.MGG schreef: ↑18 nov 2024, 14:03Ik laat mij graag verrassen met een tiental namen van gemeenten die elke week een weekdienst hebben.
Bij het Hervormd Gereformeerd Comité in Doorn en Stichting Saambinding in Achterberg is ook wekelijks een dienst.Bertiel schreef: ↑18 nov 2024, 14:11Ede (2 x), Driedorp, Geldermalsen, HIA, Loenen, Rhenen, en dan nog een legio aan evangelisaties, of andere stichtingen die week aan week een dienst houden. Deze staan in het RD, en dan zijn er nog die nooit in het RD staan. Dus ja ze zijn er, de meeste tweewekelijks inderdaad, dan nog vind ik dat een forse belasting.MGG schreef: ↑18 nov 2024, 14:03Ik laat mij graag verrassen met een tiental namen van gemeenten die elke week een weekdienst hebben.
De reis naar Zeeland toe vind ik al een uiting van topsport.Zeeuw schreef: ↑18 nov 2024, 13:57Kom maar eens naar Zeeland, dan gaan we gezellig een avondje sportenBertiel schreef: ↑18 nov 2024, 12:18ja, een avondje sporten is voor mij ook te veelen ja drie avonden in de week voor de kerk weg vind ik echt te veel
![]()
Ik denk dat een gemeente met een eigen predikant, die echt werk van de preken maakt en die een goed verenigingsleven kent (waarin evenzeer veel geestelijke voeding tot je komt) niet door de week nog diensten hoeft te organiseren.HersteldHervormd schreef: ↑18 nov 2024, 14:40De reis naar Zeeland toe vind ik al een uiting van topsport.
Verder ben ik van mening dat doordeweekse diensten echt niet overdreven zijn. Zeker niet voor vacante gemeentes. Maar ook voor gemeentes met een eigen dominee. Je geeft toch gemeenteleden de kans om doordeweeks wat te mogen horen. Soms duurt het wel even voordat het zondag is en kan je geestelijk wel wat gebruiken.
Je bedoeld met vereningsleven diverse kringen enz.?Zeeuw schreef: ↑18 nov 2024, 14:51Ik denk dat een gemeente met een eigen predikant, die echt werk van de preken maakt en die een goed verenigingsleven kent (waarin evenzeer veel geestelijke voeding tot je komt) niet door de week nog diensten hoeft te organiseren.HersteldHervormd schreef: ↑18 nov 2024, 14:40De reis naar Zeeland toe vind ik al een uiting van topsport.
Verder ben ik van mening dat doordeweekse diensten echt niet overdreven zijn. Zeker niet voor vacante gemeentes. Maar ook voor gemeentes met een eigen dominee. Je geeft toch gemeenteleden de kans om doordeweeks wat te mogen horen. Soms duurt het wel even voordat het zondag is en kan je geestelijk wel wat gebruiken.