En leg je dat dan uit als 'ook kerkdiensten door de week'? Of ook als 'samenkomen in kring-verband, gebed' etc?Mister schreef: ↑18 nov 2024, 11:54Tegelijkertijd komt de gemeente, volgens de catechismus (vr. + antw. 103) 'inzonderheid' op de rustdag samen...Herman schreef: ↑18 nov 2024, 10:27Zo zou ik de uitspraak niet interpreteren. De zondag is de dag dat de gemeente rond het Woord samenkomt. Zo heeft de Heere het zelf gewild door één dag speciaal aan te wijzen. Dat andere is dan extra, dus dan moet je tamelijk voorzichtig zijn in het opleggen van normen.MGG schreef: ↑18 nov 2024, 10:22Je moeder heeft helemaal gelijk. Daarom kan het pijn doen als er weinig liefhebbers zijn.Posthoorn schreef: ↑18 nov 2024, 10:19 Ik denk niet dat het onze roeping is zo veel mogelijk kerkdiensten bij te wonen. En ook niet dat je verplicht bent om bij elke kerkdienst aanwezig te zijn. Dan krijgt het kerkgaan wel een erg wettisch karakter. Mijn moeder zei altijd: weekdiensten zijn voor de liefhebbers.En ik denk dat ze gelijk had.
Weekdiensten
Re: Weekdiensten
Kerkdiensten beginnen bij ons met dank-, biddag en oudjaarsavond om 19.30 uur. Dan ben je rond 21.00 uur thuis. Dat vind ik laat. Helemaal als kinderen een dag later weer naar school moeten en ik zelf naar werk ga.Zeeuw schreef: ↑18 nov 2024, 11:47Ok, bij ons begint catechisatie voor de oudste om 19.45, sport is van 19.00-20.00, JV is start 20.00. Dan is een eindtijd rond 20.15/20.30 voor een kerkdienst niet veel anders.merel schreef: ↑18 nov 2024, 11:45Meestal beginnen de kerkdiensten door de weeks later dan het tijdstip dat jij noemt. De sport, cathechesatie en club activiteiten beginnen om dit moment eerder op de avond.
- Lilian1975
Wat ik merk... is dat we bijbelkringen hadden. En alle andere verenigingen.... . Die liepen aardig. In de loop van de jaren zijn daar de Bijbellezingen bij gekomen. Waar steeds nadrukkelijker gevraagd wordt daar aanwezig te zijn. In feite kerkdiensten zijn. De Bijbelstudiekring bezoek was sterk afgenomen. ( waar ruimte was voor persoonlijk gesprek vragen etc. Daar lijkt dit seizoen een kentering in te zijn gekomen) . Een deel van die mensen gaan/ging naar de kerkdiensten. Waar het binnenkomen, aanhoren en weer weggaan is. Oneerbiedig gezegd. Hoog consumptiegehalte.... want zo kwam het over. Het is gemakkelijker daar heen te gaan dan een vereniging te bezoeken waar als het goed is vanuit het Woord, van hart tot hart gesproken wordt.Maanenschijn schreef: ↑18 nov 2024, 11:07En dus wordt de geestelijke staat per persoon afgemeten aan de aanwezigheid van de door-de-weekse dienst.Job schreef:Exact. Tijdens weekdiensten komt in grote lijnen het geestelijke gehalte van de gemeente wel openbaar. Waarbij ik onderken dat het teveel van het goede kan zijn wanneer kerkdiensten erg intensief beleefd worden. Maar dan is thuis meeluisteren een goede optie.MGG schreef: ↑18 nov 2024, 10:22Je moeder heeft helemaal gelijk. Daarom kan het pijn doen als er weinig liefhebbers zijn.Posthoorn schreef: ↑18 nov 2024, 10:19 Ik denk niet dat het onze roeping is zo veel mogelijk kerkdiensten bij te wonen. En ook niet dat je verplicht bent om bij elke kerkdienst aanwezig te zijn. Dan krijgt het kerkgaan wel een erg wettisch karakter. Mijn moeder zei altijd: weekdiensten zijn voor de liefhebbers.En ik denk dat ze gelijk had.
Calvijn ging dacht ik elke werkdag voor, vaak voor de gewone werkzaamheden begonnen - en die werkzaamheden waren zwaar. Zouden ze nu eens om moeten komen.
(Aan te vullen met: bijbelkring, vrouwenvereniging, leeskring, gebedskring enz..)
Zit er een kern van waarheid in? Jazeker. Is het de norm? Ik meen van zeker niet.
Ook ik durf echt niet te zeggen of de graadmeter aantal bezoekers veel, of allles zegt.
Maar ervaar het soms echt als veel. Naast je werk, je mantelzorgtaken naar ouders etc.
De onderlinge samenkomsten zijn m.i. ook al die andere activiteiten. Ook thuis heb je als je serieus werk maakt van een bijbelstudie/inleiding ook inspanningen die je niet in een avondje even doet.. En dan hebben we nog de losse activiteiten van verkoping, gemeenteactiviteiten tussendoor wat tijd qua organiseren en bezoeken vraagt.
Wij hebben een streep gezet bij de vrije activiteiten als strandwandelingen etc. Dat wordt dan ook niet altijd gewaardeerd. Maar vanuit het Woord elkaar ontmoeten, en spreken heeft prioriteit. En als dan Bijbellezingen zijn... terwijl er ook verenigingen zijn. Gebied de eerlijkheid te zeggen dat we zo'n dienst wel eens overslaan in zo'n week.
Een week zag er bij ons soms als volgt uit....
Zondag 2 diensten, jv ( allen, oudste en Man als leidinggevende )
Maandag catechisaties, mannenvereniging . (Man van huis)
Dinsdag vergadering van een of ander/ vrouwenvereniging (man of vrouw van huis)
Woensdag : bijbellezing of gemeenteavond. (Man en vrouw van huis)
Donderdag : Bijbelstudiekring (vrouw van huis)
Vrijdag: clubs (kwestie van halen brengen)
Zaterdag: als je "pech" of geluk hebt ook nog een activiteit. Maar in principe is dat voor ouders bezoeken en andere familieleden (kost reistijd, want wonen niet in onze woonplaats)
Ps en dan zit mijn man niet in een kr.

Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 18 nov 2024, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij zouden inderdaad ook bijna alle avonden van de week iets qua kerk kunnen doen. Ik denk dat je er ook gewoon met verstand mee moet omgaan.Lilian1975 schreef: ↑18 nov 2024, 12:01Wat ik merk... is dat we bijbelkringen hadden. En alle andere verenigingen.... . Die liepen aardig. In de loop van de jaren zijn daar de Bijbellezingen bij gekomen. Waar steeds nadrukkelijker gevraagd wordt daar aanwezig te zijn. In feite kerkdiensten zijn. De Bijbelstudiekring bezoek was sterk afgenomen. ( waar ruimte was voor persoonlijk gesprek vragen etc. Daar lijkt dit seizoen een kentering in te zijn gekomen) . Een deel van die mensen gaan/ging naar de kerkdiensten. Waar het binnenkomen, aanhoren en weer weggaan is. Oneerbiedig gezegd. Hoog consumptiegehalte.... want zo kwam het over. Het is gemakkelijker daar heen te gaan dan een vereniging te bezoeken waar als het goed is vanuit het Woord, van hart tot hart gesproken wordt.Maanenschijn schreef: ↑18 nov 2024, 11:07En dus wordt de geestelijke staat per persoon afgemeten aan de aanwezigheid van de door-de-weekse dienst.Job schreef:Exact. Tijdens weekdiensten komt in grote lijnen het geestelijke gehalte van de gemeente wel openbaar. Waarbij ik onderken dat het teveel van het goede kan zijn wanneer kerkdiensten erg intensief beleefd worden. Maar dan is thuis meeluisteren een goede optie.
Calvijn ging dacht ik elke werkdag voor, vaak voor de gewone werkzaamheden begonnen - en die werkzaamheden waren zwaar. Zouden ze nu eens om moeten komen.
(Aan te vullen met: bijbelkring, vrouwenvereniging, leeskring, gebedskring enz..)
Zit er een kern van waarheid in? Jazeker. Is het de norm? Ik meen van zeker niet.
Ook ik durf echt niet te zeggen of de graadmeter aantal bezoekers veel, of allles zegt.
Maar ervaar het soms echt als veel. Naast je werk, je mantelzorgtaken naar ouders etc.
De onderlinge samenkomsten zijn m.i. ook al die andere activiteiten. Ook thuis heb je als je serieus werk maakt van een bijbelstudie/inleiding ook inspanningen die je niet in een avondje even doet.. En dan hebben we nog de losse activiteiten van verkoping, gemeenteactiviteiten tussendoor wat tijd qua organiseren en bezoeken vraagt.
Wij hebben een streep gezet bij de vrije activiteiten als strandwandelingen etc. Dat wordt dan ook niet altijd gewaardeerd. Maar vanuit het Woord elkaar ontmoeten, en spreken heeft prioriteit. En als dan Bijbellezingen zijn... terwijl er ook verenigingen zijn. Gebied de eerlijkheid te zeggen dat we zo'n dienst wel eens overslaan in zo'n week.
Een week zag er bij ons soms als volgt uit....
Zondag 2 diensten, jv ( allen, oudste en Man als leidinggevende )
Maandag catechisaties, mannenvereniging . (Man van huis)
Dinsdag vergadering van een of ander/ vrouwenvereniging (man of vrouw van huis)
Woensdag : bijbellezing of gemeenteavond. (Man en vrouw van huis)
Donderdag : Bijbelstudiekring (vrouw van huis)
Vrijdag: clubs (kwestie van halen brengen)
Zaterdag: als je "pech" of geluk hebt ook nog een activiteit. Maar in principe is dat voor ouders bezoeken en andere familieleden (kost reistijd, want wonen niet in onze woonplaats)
Wat een vreselijk schema om elke avond weg te moeten. Dat doe/wil ik echt niet. Het lijkt mij ook erg slecht voor het gezinsleven.
Laatst gewijzigd door merel op 18 nov 2024, 12:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Helemaal eens.Zeeuw schreef: ↑18 nov 2024, 11:56En dat wordt op zondag dusdanig niet afdoende gedaan, dat het ook door de week in de vorm van kerkdienst nogmaals moet gebeuren? Of is het een gevolg van een gebrek aan predikanten?
Ik vind de week meer voor de gemeente-activiteiten als kringen, catechisatie, evangelisatie etc.
En als die weekdiensten dan ook nog eens gaan functioneren als een graadmeter van 'kijk mij toch eens vroom zijn', zou ik zeggen: direct afschaffen.
-
Predikanten zijn er in de HHK op zich voldoende. Het is een aanvulling op zondag.Zeeuw schreef: ↑18 nov 2024, 11:56En dat wordt op zondag dusdanig niet afdoende gedaan, dat het ook door de week in de vorm van kerkdienst nogmaals moet gebeuren? Of is het een gevolg van een gebrek aan predikanten?
Ik vind de week meer voor de gemeente-activiteiten als kringen, catechisatie, evangelisatie etc.
Verder is het bij ons zo dat in de periode van het winterwerk er de ene week een weekdienst is en de andere week andere activiteiten zoals verenigingen etc. Alleen de catechisatie voor de jongeren is wekelijks. Rondom Kerst en andere periodes met veel diensten is er geen weekdienst en verder valt die altijd precies tegelijk met bid- en dankdag. Dus je kunt er eenvoudig rekening mee houden.
-
Hoeveel gemeenten hebben iedere week weekdienst? Waarom ga je direct al richting de uitzonderingen? Als het gezin ook in de kerk zit, is het dan ook nog teveel? Is een avondje sporten ook teveel? Of is enkel een eventuele derde avond voor de kerk weg teveel?
-
Los van dit topic lukt het jou om pubers voor 10 uur naar bed te krijgen? Zo ja, heb je tips?merel schreef: ↑18 nov 2024, 11:58Kerkdiensten beginnen bij ons met dank-, biddag en oudjaarsavond om 19.30 uur. Dan ben je rond 21.00 uur thuis. Dat vind ik laat. Helemaal als kinderen een dag later weer naar school moeten en ik zelf naar werk ga.Zeeuw schreef: ↑18 nov 2024, 11:47Ok, bij ons begint catechisatie voor de oudste om 19.45, sport is van 19.00-20.00, JV is start 20.00. Dan is een eindtijd rond 20.15/20.30 voor een kerkdienst niet veel anders.
Ik vind überhaupt meerdere avonden in de week weggaan te veel.
-
ja, een avondje sporten is voor mij ook te veel

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Door normale school- en werkweken ligt iedereen rond 22.00 uur op bed. De oudste 2 gaan uit zichzelf en de jongste 2 spoor ik tussen 20.00 - en 21.00 uur aan om te gaan slapen. Wij ontbijten rond 6.30 uur meestal uitgebreid en gezamenlijk voordat iedereen zijn eigen weg gaat.MGG schreef: ↑18 nov 2024, 12:11Los van dit topic lukt het jou om pubers voor 10 uur naar bed te krijgen? Zo ja, heb je tips?merel schreef: ↑18 nov 2024, 11:58Kerkdiensten beginnen bij ons met dank-, biddag en oudjaarsavond om 19.30 uur. Dan ben je rond 21.00 uur thuis. Dat vind ik laat. Helemaal als kinderen een dag later weer naar school moeten en ik zelf naar werk ga.
Huisregel: vanaf half tien zijn de kinderen boven en is de woonkamer voor ons als ouders. Hier zitten we echt niet strak bovenop. Maar het geeft wel ruimte om er soms even om te vragen als je behoefte hebt om als stel nog even samen te zitten. En dat vinden ze dan ook heel normaal. Andersom gebeurt inmiddels ook: dat we nog ff met oudere kinderen gaan zitten aan het einde van de dag. Even iets lekkers erbij en nog wat praten samen. Maar dat spreken we dan even af.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Wettig verhinderd zijn staat vanzelf niet ter discussie. Ik lees hier best goede argumenten van mensen die al vaak in de kerk te vinden zijn doordeweek en daardoor overvoerd dreigen te raken. Maar mijn waarneming is dat er een groep is die zich kerkelijk nérgens laat zien doordeweek. Als je hen wel overal op andere plekken tegenkomt (dan heb ik het niet over de supermarkt) en een weekdienst al teveel gevraagd is, er geen wettige verhindering is maar gewoon "geen zin" en/of "geen tijd" en/of "geen betrokkenheid", dan mag je daar gerust eens een gesprek over hebben. Vinden wij het zelf altijd makkelijk te bolwerken, een extra dienst? Helemaal niet, er ontglipt hier ook weleens een zucht. Ik schroom ook niet om thuis mee te (laten) luisteren als het er mentaal niet meer bij past, maar de agenda wordt er sowieso voor leeggehouden of leeggemaakt. Als het betekent dat er de avond daarvoor of erna ook iets voor geschrapt moet worden, dan moet dat. We merken dat dat voor kids ook heel vanzelfsprekend is. Kerk = kerk.
De afweging: "tijd of prioriteit" die MGG aandraagt is een belangrijke. Ik persoonlijk vind daarin dan toch dat de verkondiging boven verreweg de meeste andere zaken gaat. Met enige schroom stel ik: ook boven het verenigingsleven, hoe zeer ik het ook waardeer als mensen daar hun krachten aan geven.
Wat mij betreft mag een kerkenraad er in de planning gerust rekening mee houden om niet teveel in het vaarwater van de verenigingen te gaan zitten. Plan dan wat weekdiensten buiten het winterseizoen om.
- Lilian1975
Lastige is... dat niet iedereen daar zit. Kijk mij eens Vroom zijn.Tiberius schreef: ↑18 nov 2024, 12:07Helemaal eens.Zeeuw schreef: ↑18 nov 2024, 11:56En dat wordt op zondag dusdanig niet afdoende gedaan, dat het ook door de week in de vorm van kerkdienst nogmaals moet gebeuren? Of is het een gevolg van een gebrek aan predikanten?
En als die weekdiensten dan ook nog eens gaan functioneren als een graadmeter van 'kijk mij toch eens vroom zijn', zou ik zeggen: direct afschaffen.
Wel vind ik het pijnlijk als je er niet bent. Maar op 100 andere manieren dienstbaar bent en je laat onderwijzen via verenigingen etc... . Stiekem met schuin oog gekeken wordt.
Maar dat is met meer dingen zo in de kerk.
Bezinningsuren... ( Het wordt steeds meer ern plicht )
Die Bijbellezingen idem
Het wordt allemaal nog eens extra afgekondigd. De rest niet. Laat staan dat er gebeden wordt voor de leiding om leiding van de Heilige Geest bij de voorbereidingen. Alsof alleen een ds dat nodig heeft voor ern doordeweekse dienst waar echt niet altijd een nieuwe preek voor wordt gemaakt
Zondagsschool onze kinderen gingen jong 2 keer mee naar de kerk. Bezochten club etc. Omdat de jv ook op zondag was. En mijn man dan ook vaak weg was. En we op zondag thuis met de kerkdiensten bezig waren met onze kinderen. En Uitleggen, vragen gewoon huisgodsdienst. En daarnaast het de enige dag was dat we niet met doktersbezoek, therapieen en andere dingen bezig waren. Gingen ze dus niet naar de Zondagsschool. Maar waren we met hen bezig. Gezelligheid en onderwijzend. Tja... je bent dan wel een beetje "verdacht".
We vonden en vinden nog steeds. Mooi die Zondagsschool. Maar de oorsprong vroeger was dat het was voor de buitenkerkelijke en randkerkerkelijke kinderen bedoeld was. In de loop van de geschiedenis is het een soort " catechese voor jonge kinderen" geworden?
Onze kinderen zitten veelal op goede christelijke scholen. Mogen twee keer naar de kerk. Er is een kinderclub.... en je hebt als ouders ook een taak in de huisgodsdienst. Vanaf 12 naar de catechisatie.
Om dan mensen die een schifting maken, ook mbt de belastbaarheid van een kind.... , met een schuin oog aan te kijken. Ja dat staat/stond mij wel eens tegen.
En dan ook nog eens de praktijk wbt de organisatie v/e zondagsschool. Meerdere groepen, meerdere leidinggevenden. Ik tel ruim 20 mensen bij ons. Die zich met hart en ziel daarvoor inzetten. Maar door de weeks geen tijd hebben zichzelf te laten voeden met Gods Woord vinnen de activiteiten in de gemeente
Ergens gaat er dan iets scheef....(m.i)