Weekdiensten

Vrouwke

Re: Weekdiensten

Bericht door Vrouwke »

Een liefhebber van de HEERE en Zijn Woord is niet automatisch een liefhebber van weekdiensten en andere dingen waarvoor je doordeweeks in de avonden weg moet..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:
MGG schreef: 18 nov 2024, 10:22
Posthoorn schreef: 18 nov 2024, 10:19 Ik denk niet dat het onze roeping is zo veel mogelijk kerkdiensten bij te wonen. En ook niet dat je verplicht bent om bij elke kerkdienst aanwezig te zijn. Dan krijgt het kerkgaan wel een erg wettisch karakter. Mijn moeder zei altijd: weekdiensten zijn voor de liefhebbers. :) En ik denk dat ze gelijk had.
Je moeder heeft helemaal gelijk. Daarom kan het pijn doen als er weinig liefhebbers zijn.
Exact. Tijdens weekdiensten komt in grote lijnen het geestelijke gehalte van de gemeente wel openbaar. Waarbij ik onderken dat het teveel van het goede kan zijn wanneer kerkdiensten erg intensief beleefd worden. Maar dan is thuis meeluisteren een goede optie.

Calvijn ging dacht ik elke werkdag voor, vaak voor de gewone werkzaamheden begonnen - en die werkzaamheden waren zwaar. Zouden ze nu eens om moeten komen.
En dus wordt de geestelijke staat per persoon afgemeten aan de aanwezigheid van de door-de-weekse dienst.

(Aan te vullen met: bijbelkring, vrouwenvereniging, leeskring, gebedskring enz..)

Zit er een kern van waarheid in? Jazeker. Is het de norm? Ik meen van zeker niet.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Henk J schreef: 18 nov 2024, 10:13
Posthoorn schreef: 18 nov 2024, 09:42
Henk J schreef: 18 nov 2024, 09:21 Vind wel dat je er hoort te zijn, natuurlijk lukt dat niet altijd maar als de voetbal of een andere sport of ontspannende activiteit structureel voor de weekdienst gaat dan zegt dat wel iets.
Wekelijks is inderdaad wel vaak, bij ons is het om de week en dan rond Kerst of andere periodes waarbij er veel diensten zijn dan vervalt de weekdienst.
Waarom hoor je daar te zijn?
Omdat je lid bent van die gemeente en dan hoor je er te zijn als de gemeente samengeroepen wordt rondom het Woord.
Ik bedoel niet dat er nooit redenen kunnen zijn om niet te gaan. Er kan een belangrijke vergadering of iets met werk zijn maar dat zijn incidentele gebeurtenissen. Als mensen structureel weekdiensten overslaan en soms ook structureel andere zaken plannen op woensdagavond, zoals bijvoorbeeld sport, dan vind ik dat je de roeping die uitgaat om te komen naar de weekdienst niet serieus neemt. En dat is verdrietig en laat zien waar je prioriteiten liggen.
Waarom plant je kerkenraad, buiten de (2 of 3) zondagse erediensten, ook nog diensten door de week?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

De graadmetergedachte kan heel pijnlijk zijn voor mensen die niet naar de kerk kunnen, bijv de vrachtwagenchauffeur, visser, medewerker in de zorg.
- Niet meer zo actief -
KDD

Bericht door KDD »

merel schreef: 18 nov 2024, 09:40
Henk J schreef: 18 nov 2024, 09:21 Vind wel dat je er hoort te zijn, natuurlijk lukt dat niet altijd maar als de voetbal of een andere sport of ontspannende activiteit structureel voor de weekdienst gaat dan zegt dat wel iets.
Wekelijks is inderdaad wel vaak, bij ons is het om de week en dan rond Kerst of andere periodes waarbij er veel diensten zijn dan vervalt de weekdienst.
Ik vind zeker niet dat je daar hoort te zijn. Stel dat ze ineens beslissen om dagelijks een dienst in te plannen, ga je dan ook? Dat is toch niet haalbaar binnen een gezin met werk, sport, club van de kerk, school en andere activiteiten? De diensten duren ook geen half uurtje
Martha, Martha, …
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 18 nov 2024, 10:13
Henk J schreef: 18 nov 2024, 10:08
merel schreef: 18 nov 2024, 09:40 Ik vind zeker niet dat je daar hoort te zijn. Stel dat ze ineens beslissen om dagelijks een dienst in te plannen, ga je dan ook? Dat is toch niet haalbaar binnen een gezin met werk, sport, club van de kerk, school en andere activiteiten? De diensten duren ook geen half uurtje
Je trekt het nu gelijk in het extreme om daarna vast te stellen dat je niet bij een weekdienst hoeft te zijn. Dan kun je alles wel plat redeneren. Vind ik geen inhoudelijk argument.
Klopt, ik zie ook geen enkel argument om het wel te doen. Zoals ik al aangaf zijn er door de weeks talloze andere dingen te doen, die ik heel bewust niet op zondag plan. Naast cathechesatie, club van de kerk en sport en school blijft er weinig tijd over in de avonden. En daarbij vind ik het te laat. na een dag werken heb ik tijd nodig om de dag af te sluiten.
Uiteraard zijn er wel argumenten om het wel te doen Merel en die kun jij ook verzinnen. Luisteren naar (het verklaren van) Gods Woord, als gemeente samenkomen etc.

Het 'ik vind het te laat' zal geen steekhoudend argument zijn als je de andere zaken wel benoemd. Dat het sowieso al heel druk is (met een gezin) door de week begrijp ik dan wel weer.
Ik merk hier 'maandag catechisatie, dinsdag 2 uurtjes werken, woensdag huiswerk, donderdag uurtje sporten, vrijdag vrienden, zaterdag huiswerk, sport, klein baantje', dat het voor de kinderen (en voor mezelf ook) behoorlijk vol zit.

Wij hebben nooit weekdiensten (ik zou niet begrijpen waarom je dat zou doen als je een eigen dominee hebt), maar best wat zaken van de kerk. Maar daar maken wij de keuze in dat we bv 10 keer per jaar de Bijbelkring bezoeken en de andere zaken wellicht een volgend jaar doen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 18 nov 2024, 11:07
Job schreef:
Posthoorn schreef: 18 nov 2024, 10:19 Ik denk niet dat het onze roeping is zo veel mogelijk kerkdiensten bij te wonen. En ook niet dat je verplicht bent om bij elke kerkdienst aanwezig te zijn. Dan krijgt het kerkgaan wel een erg wettisch karakter. Mijn moeder zei altijd: weekdiensten zijn voor de liefhebbers. :) En ik denk dat ze gelijk had.
Je moeder heeft helemaal gelijk. Daarom kan het pijn doen als er weinig liefhebbers zijn.
Exact. Tijdens weekdiensten komt in grote lijnen het geestelijke gehalte van de gemeente wel openbaar. Waarbij ik onderken dat het teveel van het goede kan zijn wanneer kerkdiensten erg intensief beleefd worden. Maar dan is thuis meeluisteren een goede optie.

Calvijn ging dacht ik elke werkdag voor, vaak voor de gewone werkzaamheden begonnen - en die werkzaamheden waren zwaar. Zouden ze nu eens om moeten komen.
En dus wordt de geestelijke staat per persoon afgemeten aan de aanwezigheid van de door-de-weekse dienst.

(Aan te vullen met: bijbelkring, vrouwenvereniging, leeskring, gebedskring enz..)

Zit er een kern van waarheid in? Jazeker. Is het de norm? Ik meen van zeker niet.
Wijze post broeder!
Bertiel

Bericht door Bertiel »

wekelijks lijkt me ook wel een pittige belasting voor de gezinnen van de ambtsbroeders, die zijn al minimaal 2 avonden niet thuis, zitten nooit bij hun gezin in de kerk, dan nog een extra avond iedere week lijkt me echt te veel.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 18 nov 2024, 11:25
merel schreef: 18 nov 2024, 09:40 Ik vind zeker niet dat je daar hoort te zijn. Stel dat ze ineens beslissen om dagelijks een dienst in te plannen, ga je dan ook? Dat is toch niet haalbaar binnen een gezin met werk, sport, club van de kerk, school en andere activiteiten? De diensten duren ook geen half uurtje
Je trekt het nu gelijk in het extreme om daarna vast te stellen dat je niet bij een weekdienst hoeft te zijn. Dan kun je alles wel plat redeneren. Vind ik geen inhoudelijk argument.
Klopt, ik zie ook geen enkel argument om het wel te doen. Zoals ik al aangaf zijn er door de weeks talloze andere dingen te doen, die ik heel bewust niet op zondag plan. Naast cathechesatie, club van de kerk en sport en school blijft er weinig tijd over in de avonden. En daarbij vind ik het te laat. na een dag werken heb ik tijd nodig om de dag af te sluiten.
Uiteraard zijn er wel argumenten om het wel te doen Merel en die kun jij ook verzinnen. Luisteren naar (het verklaren van) Gods Woord, als gemeente samenkomen etc.

Het 'ik vind het te laat' zal geen steekhoudend argument zijn als je de andere zaken wel benoemd. Dat het sowieso al heel druk is (met een gezin) door de week begrijp ik dan wel weer.
Ik merk hier 'maandag catechisatie, dinsdag 2 uurtjes werken, woensdag huiswerk, donderdag uurtje sporten, vrijdag vrienden, zaterdag huiswerk, sport, klein baantje', dat het voor de kinderen (en voor mezelf ook) behoorlijk vol zit.

Wij hebben nooit weekdiensten (ik zou niet begrijpen waarom je dat zou doen als je een eigen dominee hebt), maar best wat zaken van de kerk. Maar daar maken wij de keuze in dat we bv 10 keer per jaar de Bijbelkring bezoeken en de andere zaken wellicht een volgend jaar doen.
Met 'ik vind het te laat' bedoel ik dat wel degelijk. Ik ga altijd vroeg naar bed en liever zo min mogelijk 's avonds de hort op. De andere activiteiten zijn gelukkig ook vroeg op de avond.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 18 nov 2024, 11:39

Met 'ik vind het te laat' bedoel ik dat wel degelijk. Ik ga altijd vroeg naar bed en liever zo min mogelijk 's avonds de hort op. De andere activiteiten zijn gelukkig ook vroeg op de avond.
Wat is jouw definitie van laat en vroeg dan? Als een kerkdienst van 19.00 tot 20.15 is, is dat dan veel later dan welke andere activiteit dan?
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 18 nov 2024, 11:41

Wat is jouw definitie van laat en vroeg dan? Als een kerkdienst van 19.00 tot 20.15 is, is dat dan veel later dan welke andere activiteit dan?
Meestal beginnen de kerkdiensten door de weeks later dan het tijdstip dat jij noemt. De sport, cathechesatie en club activiteiten beginnen om dit moment eerder op de avond.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 18 nov 2024, 11:45
Zeeuw schreef: 18 nov 2024, 11:41
Zeeuw schreef: 18 nov 2024, 11:25 Uiteraard zijn er wel argumenten om het wel te doen Merel en die kun jij ook verzinnen. Luisteren naar (het verklaren van) Gods Woord, als gemeente samenkomen etc.

Meestal beginnen de kerkdiensten door de weeks later dan het tijdstip dat jij noemt. De sport, cathechesatie en club activiteiten beginnen om dit moment eerder op de avond.
Ok, bij ons begint catechisatie voor de oudste om 19.45, sport is van 19.00-20.00, JV is start 20.00. Dan is een eindtijd rond 20.15/20.30 voor een kerkdienst niet veel anders.
Henk J

Bericht door Henk J »

Zeeuw schreef: 18 nov 2024, 11:18 Waarom plant je kerkenraad, buiten de (2 of 3) zondagse erediensten, ook nog diensten door de week?
Omdat ze het houden van kerkdiensten waarin Gods Woord wordt uitgelegd belangrijk vinden.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Herman schreef: 18 nov 2024, 10:27
Zo zou ik de uitspraak niet interpreteren. De zondag is de dag dat de gemeente rond het Woord samenkomt. Zo heeft de Heere het zelf gewild door één dag speciaal aan te wijzen. Dat andere is dan extra, dus dan moet je tamelijk voorzichtig zijn in het opleggen van normen.
Tegelijkertijd komt de gemeente, volgens de catechismus (vr. + antw. 103) 'inzonderheid' op de rustdag samen...
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Henk J schreef: 18 nov 2024, 11:53
Zeeuw schreef: 18 nov 2024, 11:18 Waarom plant je kerkenraad, buiten de (2 of 3) zondagse erediensten, ook nog diensten door de week?
Omdat ze het houden van kerkdiensten waarin Gods Woord wordt uitgelegd belangrijk vinden.
En dat wordt op zondag dusdanig niet afdoende gedaan, dat het ook door de week in de vorm van kerkdienst nogmaals moet gebeuren? Of is het een gevolg van een gebrek aan predikanten?

Ik vind de week meer voor de gemeente-activiteiten als kringen, catechisatie, evangelisatie etc.
Plaats reactie