Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

eilander
Moderator

Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:
Cees schreef:
En dan gaat het mij even niet om het zwart maken van de 1 of de ander. Maar het gaat er mij wel om dat iedereen naar zich toe trekt dat 'de prediking niet veranderd mag worden'. Maar wat is het fundament dan van deze opmerking?
Dat niet van ons verlangd kan worden dat we de prediking veranderen. Omdat we juist onder het dak van de Gereformeerde Gemeenten samen komen om deze prediking. Waar wet en evangelie nog onverkort doorklinken, waar Christus waarde krijgt voor een verdoemelijk zondaar, waar nog gehoord wordt dat er een opwas is in de genade en kennisneming van onze Heere Jezus Christus, enz.
Dit begrijp ik nooit helemaal. Wel als het zou gaan om de prediking fundamenteel te veranderen. Maar ik geloof niet dat dat ter discussie staat in de boeken van ds. Harinck.

Maar als het gaat om bepaalde accenten? Ik stel me voor dat als een predikant een boekje leest van (ik noem maar eens wat) Augustinus of Luther of Philpot, dat hij daar dan iets in leest waarvan hij in zijn prediking iets laat doorklinken.
Op die manier mag ds. Harinck, die notabene 50 jaar predikant is in de GG, als hij bepaalde zorgen ziet, toch óók vragen om de dingen die hij als zorgen ervaart, mee te wegen?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

eilander schreef:Dit begrijp ik nooit helemaal. Wel als het zou gaan om de prediking fundamenteel te veranderen. Maar ik geloof niet dat dat ter discussie staat in de boeken van ds. Harinck.

Maar als het gaat om bepaalde accenten? Ik stel me voor dat als een predikant een boekje leest van (ik noem maar eens wat) Augustinus of Luther of Philpot, dat hij daar dan iets in leest waarvan hij in zijn prediking iets laat doorklinken.
Op die manier mag ds. Harinck, die notabene 50 jaar predikant is in de GG, als hij bepaalde zorgen ziet, toch óók vragen om de dingen die hij als zorgen ervaart, mee te wegen?
Kijk, laten we wel wezen, ik heb de boeken van ds. Harinck niet gelezen. Maar ik heb wel ongeveer een idee op welke predikanten hij doelt. Dat zijn juist degenen die het oude geluid van de Gereformeerde Gemeenten laten doorklinken en in een lange lijn staan. Ds. Harinck is dat ook wel met me eens maar zegt dan: de ouden deden het met liefde en de jonge predikanten hard en zonder hart. Dat vind ik een ellendige uitspraak.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
eilander schreef:Dit begrijp ik nooit helemaal. Wel als het zou gaan om de prediking fundamenteel te veranderen. Maar ik geloof niet dat dat ter discussie staat in de boeken van ds. Harinck.

Kijk, laten we wel wezen, ik heb de boeken van ds. Harinck niet gelezen. Maar ik heb wel ongeveer een idee op welke predikanten hij doelt. Dat zijn juist degenen die het oude geluid van de Gereformeerde Gemeenten laten doorklinken en in een lange lijn staan. Ds. Harinck is dat ook wel met me eens maar zegt dan: de ouden deden het met liefde en de jonge predikanten hard en zonder hart. Dat vind ik een ellendige uitspraak.
Ja, als bij voorbaat bepaalde uitspraken niet gedaan mogen worden, krijg je ook niet een echt gesprek. Evenals wanneer je bij voorbaat zegt: de prediking wordt niet veranderd, punt!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Hij wilde getrouw aan zijn Zender enige misstanden in de prediking aan de kaak stellen. Dat heeft hij in verschillende publicaties zorgvuldig gedaan altijd de standpunten onderbouwend uit de Schrift en de confessie. Jammer dat deze predikant daardoor zo'n moeilijke tijd heeft gehad.
Dit is wel een wat tendentieuze posting. Alsof de "jonge medepredikanten" niet getrouw wilden zijn aan hun Zender. En alsof zij hun standpunten niet onderbouwden uit Schrift en confessie.
Ik wil niet zeggen, dat daarmee het laatste woord gezegd is, maar daarmee doe je in ieder geval de gedachtewisseling geen recht.

Dat het jammer is, dat hij daardoor zo'n moeilijke tijd heeft gehad, ben ik met je eens. Aan het interview te lezen heeft hij dat nog steeds.

Van deze reactie begrijp ik heel weinig. Ik beschulldig helemaal geen enkele predikant maar vertel alleen maar dat een paar boeken van ds C. Harinck een doel hadden om mistanden/scheefgroei in de prediking te corrigeren. Dat deed hij op voortreffelijke wijze zich altijd beroepend op Schrift en confessie en in lijn met de leer van de reformatie.
Ok, dan heb ik je verkeerd begrepen. Zo kwam het in eerste instantie op mij over.
huisman schreef:Als wij denken in een kerkverband te kerken waar alle prediking vrij is van enige correctie zijn wij toch nog ziende blind en horende doof. Ik ben dankbaar voor het vele werk wat deze predikant die zo bijzonder uit de wereld geroepen is in de reformatorische gezindte heeft mogen doen.
Persoonlijk heb ik veel van deze predikant geleerd uit zijn boeken. Eén van de eerste boeken die ik las van hem was over de Schotse verbondsleer ook zijn boek over de Marrow strijd is erg leerzaam. Veel(bijna alle) van zijn boeken zijn dus helemaal niet polemisch maar juist zeer onderwijzend .
Dat ben ik helemaal met je eens.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Overigens is het ook weer niet zo, dat dit geluid alleen bij ds. Harinck vandaan komt/kwam: hij heeft behoorlijk wat medestanders binnen de gemeenten.
Alleen sommige medestanders deden zijn standpunt meer kwaad dan goed. Met zulke medestanders heb je geen tegenstanders meer nodig. Neem bijvoorbeeld een man als Blaauwendraad. Het is precies wat Erasmiaan zegt: je kan absoluut geen is-gelijk-teken zetten tussen Blaauwendraad en Harinck. Toch zijn er veel mensen die dat wel doen.
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:

Ds Harinck laat juist zien dat de door hem bestreden prediking van oorsprong niet in de GG te vinden was. Dus geen oud geluid maar een nieuw geluid. Als je trouwens zijn boeken niet gelezen hebt zou ik mij terughoudender opstellen in deze discussie. Het "ongeveer een idee hebben wat er in zal staan" is wel wat te mager om tot een veroordeling te komen.
Laatst gewijzigd door huisman op 27 sep 2012, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Overigens is het ook weer niet zo, dat dit geluid alleen bij ds. Harinck vandaan komt/kwam: hij heeft behoorlijk wat medestanders binnen de gemeenten.
Alleen sommige medestanders deden zijn standpunt meer kwaad dan goed. Met zulke medestanders heb je geen tegenstanders meer nodig. Neem bijvoorbeeld een man als Blaauwendraad. Het is precies wat Erasmiaan zegt: je kan absoluut geen is-gelijk-teken zetten tussen Blaauwendraad en Harinck. Toch zijn er veel mensen die dat wel doen.
Dat is een serieus gevaar, dat je medestanders krijgt met wie je toch niet eensgeestes bent. Overigens reken ik ds. Harinck tot de predikanten die het oude, vertrouwde geluid van de GG-prediking brengen. Dat hij met iets nieuws of ongehoords komt, is mij nooit opgevallen.
Juist wat die 'jongere' predikanten brengen, vind ik nieuw.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:

Ja, als bij voorbaat bepaalde uitspraken niet gedaan mogen worden, krijg je ook niet een echt gesprek. Evenals wanneer je bij voorbaat zegt: de prediking wordt niet veranderd, punt!
Ik vind dat een grove uitspraak die de integriteit van de betreffende predikanten raakt.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 27 sep 2012, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:Als je trouwens zijn boeken niet gelezen hebt zou ik mij terughoudender opstellen in deze discussie. Het "ongeveer een idee hebben wat er in zal staan" is wel wat te mager om tot een veroordeling te komen.
Ik veroordeel niet en zeg ook niet dat ik ongeveer een idee heb van wat er in zijn boeken staat. Wel dat ik ongeveer een idee heb op welke predikanten hij doelt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:Ds. Harinck is dat ook wel met me eens maar zegt dan: de ouden deden het met liefde en de jonge predikanten hard en zonder hart. Dat vind ik een ellendige uitspraak.
Dat is het ook wel, ja. Zeker in zo'n publiek interview.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:Ja, als bij voorbaat bepaalde uitspraken niet gedaan mogen worden, krijg je ook niet een echt gesprek. Evenals wanneer je bij voorbaat zegt: de prediking wordt niet veranderd, punt!
Ik vind dat een grove uitspraak die de integriteit van de betreffende predikanten raakt.
Dan heb je een verkeerd beeld bij wat 'integer zijn' is.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:Ds. Harinck is dat ook wel met me eens maar zegt dan: de ouden deden het met liefde en de jonge predikanten hard en zonder hart. Dat vind ik een ellendige uitspraak.
Wat is de letterlijke tekst? Mis ik nu iets?
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
huisman schreef:Als je trouwens zijn boeken niet gelezen hebt zou ik mij terughoudender opstellen in deze discussie. Het "ongeveer een idee hebben wat er in zal staan" is wel wat te mager om tot een veroordeling te komen.
Ik veroordeel niet en zeg ook niet dat ik ongeveer een idee heb van wat er in zijn boeken staat. Wel dat ik ongeveer een idee heb op welke predikanten hij doelt.

Ik begrijp dat je dit zegt maar dan betrek je het veel te veel op personen. Het gaat ds C. Harinck niet om de persoon maar om de prediking. Die is volgens hem gaan afwijken van wat gebruikelijk was in de GG (zeker de eerste paar decennia na de scheuring van 1953). Als je wel eens emerituspredikanten mag horen preken uit de GG kun je zelf vaststellen of er een verschil is met de door ds C. Harinck bedoelde jongere predikanten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:
Tiberius schreef:
Wat is de letterlijke tekst? Mis ik nu iets?
Deze:
Zeker, en ik begrijp dat ook. Ik weet ook dat de oude predikanten bepaalde uitdrukkingen uit het gezelschapsleven graag gebruikten. Maar zij gaven inhoud aan die uitspraken, en er was altijd iets van gunning, van warmte. Nu is er veel napraten. Dat is koud en stoot af.
huisman

Bericht door huisman »

Uit een eerder interview (2003)
Aan de Theologische School bewaart ds. Harinck goede herinneringen. "De jonge ds. J. W. Kersten was daar destijds docent, samen met ds. L. Rijksen. Ds. Kersten gaf alle ruimte tot discussie over thema's als de beloften, het aanbod van genade en de rechtvaardigmaking. Soms raakte ik hierdoor wat in de war. Ik durfde over deze zaken niet te veel na te denken, bang als ik was dat er mogelijk in de Gereformeerde Gemeenten iets werd geleerd dat bijstelling behoefde. De oude ds. P. Honkoop zei destijds tegen me: "Maak je er maar niet al te druk om. Onthoud dit: Wie Christus heeft, heeft alles. Wie Hem niet heeft, heeft niets." Dat was een wijze raad."

Toch hield ds. Harinck zich later intensief bezig met de vragen die ds. Kersten had opgeworpen. Hij publiceerde over tal van onderwerpen, waaronder het doop- en avondmaalsformulier, bekering, roeping en wedergeboorte, en de charismatische beweging. Zijn twee jaar geleden versc henen boek "De toeleidende weg tot Christus" maakte veel reacties los. "Ook minder positieve, ja. Dat was niet altijd gemakkelijk. Wanneer ik terugzie op de 41 jaar die ik binnen ons kerkverband mocht dienen, dan zijn de laatste jaren niet de eenvoudigste geweest. Dit betreft dan niet de omstandigheden in de plaatselijke gemeente, maar mijn staan in het geheel van de Gereformeerde Gemeenten. Ik heb gemeend een bepaalde ontwikkeling te moeten corrigeren."

Welke?

"De neiging om een heilsorde te creëren die meer ontleend is aan het gezelschapsleven dan aan de theologie van Reformatie en Nadere Reformatie. Onze gemeenten zijn ongetwijfeld beïnvloed door het gezelschapsleven. Het warme, bevindelijke element daarvan is en blijft waardevol. Maar de gedachten over de weg die God met mensen gaat, moeten we niet aan bepaalde, opvallende bekeringsgeschiedenissen ontlenen, maar aan de Schrift en aan de oudvaders. Onze gemeenten zijn sinds 1907 gebouwd door de leesdiensten, waarin de oudvaders werden gelezen. Daarin ligt vooral het eigene van onze kerk. En zo hoop ik dat het voor de toekomst ook mag blijven. Ik ben hierin helaas niet altijd begrepen." Waarvan hebt u spijt?

"Ik had soms verstandiger kunnen manoeuvreren. Af en toe heb ik me laten verleiden tot grote openheid. Dan gaf ik open en eerlijk mijn mening over bepaalde kerkelijke ontwikkelingen. Sommigen hebben daar misbruik van gemaakt. Toch blijf ik zeggen dat mijn oordeel steeds bezonken en gefundeerd was. Maar waar ik nooit spijt van heb gehad, is de dienst des Heeren. Een betere dienst is er niet. Zondaren toeroepen dat er redding is in Christus, is het mooiste werk dat hier op aarde bestaat."
Het door mij onderstreepte zie ik meer dan eens op dit forum terug...helaas!
Plaats reactie