Dit begrijp ik nooit helemaal. Wel als het zou gaan om de prediking fundamenteel te veranderen. Maar ik geloof niet dat dat ter discussie staat in de boeken van ds. Harinck.Erasmiaan schreef:Cees schreef:Dat niet van ons verlangd kan worden dat we de prediking veranderen. Omdat we juist onder het dak van de Gereformeerde Gemeenten samen komen om deze prediking. Waar wet en evangelie nog onverkort doorklinken, waar Christus waarde krijgt voor een verdoemelijk zondaar, waar nog gehoord wordt dat er een opwas is in de genade en kennisneming van onze Heere Jezus Christus, enz.En dan gaat het mij even niet om het zwart maken van de 1 of de ander. Maar het gaat er mij wel om dat iedereen naar zich toe trekt dat 'de prediking niet veranderd mag worden'. Maar wat is het fundament dan van deze opmerking?
Maar als het gaat om bepaalde accenten? Ik stel me voor dat als een predikant een boekje leest van (ik noem maar eens wat) Augustinus of Luther of Philpot, dat hij daar dan iets in leest waarvan hij in zijn prediking iets laat doorklinken.
Op die manier mag ds. Harinck, die notabene 50 jaar predikant is in de GG, als hij bepaalde zorgen ziet, toch óók vragen om de dingen die hij als zorgen ervaart, mee te wegen?