Helaas niet. Wel anekdotisch bewijs wat verder gaat dan enkele tientallen mensen uit mijn omgeving. Ik noemde al een plaatselijke kerk. Vrienden van ons kerken daar en als je de instroom van 20 jaar inschat en samen met het huidige ledental afzet tegen het aantal zitplaatsen van de nieuwe kerk, dan schrik je. Sommige gemeenten werken met een soort proeflidmaatschap waarbij je op zondag twee keer wordt verwacht. Ook in kerkbladen van gemeenten die een hoge instroom kennen of gekend hebben lees je er soms wat over.refo schreef: ↑31 dec 2024, 09:36MGG schreef: ↑31 dec 2024, 09:30Die conclusie trek ik niet. Mocht jij aannemelijk maken dat dit zo is, dan geloof ik het graag. Ik denk dat de mensen die naar rechts vertrekken meestal op zondag geen diensten verzuimen en dus evenveel diensten bezoeken. Mogelijk wat meer weekdiensten, maar ol daar iets over te zeggen is een groot onderzoek nodig.Heb je daarvoor betrouwbare gegevens?Heb jij er ook oog voor dat als je bijvoorbeeld 10-20 jaar later kijkt het blijkt dat een aanzienlijk deel ook hij hun nieuwe gemeente niet meer 2 diensten bijwoont?
Geen objectieve feiten, maar wel veel signalen uit diverse hoeken.