Gereformeerde Gemeenten

MGG

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

refo schreef: 31 dec 2024, 09:36
MGG schreef: 31 dec 2024, 09:30
Ararat schreef: 31 dec 2024, 09:28 Dus degenen die naar rechts vertrekken gaan meer diensten bezoeken?
Die conclusie trek ik niet. Mocht jij aannemelijk maken dat dit zo is, dan geloof ik het graag. Ik denk dat de mensen die naar rechts vertrekken meestal op zondag geen diensten verzuimen en dus evenveel diensten bezoeken. Mogelijk wat meer weekdiensten, maar ol daar iets over te zeggen is een groot onderzoek nodig.
Heb jij er ook oog voor dat als je bijvoorbeeld 10-20 jaar later kijkt het blijkt dat een aanzienlijk deel ook hij hun nieuwe gemeente niet meer 2 diensten bijwoont?
Heb je daarvoor betrouwbare gegevens?
Helaas niet. Wel anekdotisch bewijs wat verder gaat dan enkele tientallen mensen uit mijn omgeving. Ik noemde al een plaatselijke kerk. Vrienden van ons kerken daar en als je de instroom van 20 jaar inschat en samen met het huidige ledental afzet tegen het aantal zitplaatsen van de nieuwe kerk, dan schrik je. Sommige gemeenten werken met een soort proeflidmaatschap waarbij je op zondag twee keer wordt verwacht. Ook in kerkbladen van gemeenten die een hoge instroom kennen of gekend hebben lees je er soms wat over.
Geen objectieve feiten, maar wel veel signalen uit diverse hoeken.
refo

Bericht door refo »

DDD schreef: 31 dec 2024, 09:44
Ararat schreef: 31 dec 2024, 09:28 Dus degenen die naar rechts vertrekken gaan meer diensten bezoeken?
Die conclusie trek ik niet. Mocht jij aannemelijk maken dat dit zo is, dan geloof ik het graag. Ik denk dat de mensen die naar rechts vertrekken meestal op zondag geen diensten verzuimen en dus evenveel diensten bezoeken. Mogelijk wat meer weekdiensten, maar ol daar iets over te zeggen is een groot onderzoek nodig.
Heb jij er ook oog voor dat als je bijvoorbeeld 10-20 jaar later kijkt het blijkt dat een aanzienlijk deel ook hij hun nieuwe gemeente niet meer 2 diensten bijwoont?
Waarom puilt de Sint-Jansgemeente niet uit? Als je ziet hoeveel mensen de overstap uit de GG hebben gemaakt in de afgelopen jaren, dan zou de gemeente uit zijn voegen moeten barsten.

Ik vrees dat er wel degelijk sprake is van secularisatie. Dat wil niet zeggen dat de gemeenten met minder secularisatie rechtzinniger zijn. Als de persistentie gebaseerd is op een verkeerd godsbeeld of op sociale druk, dan is het nog maar de vraag of dat goed is.
Inderdaad zijn er veel overstappers naar de Sint-Jansgemeente, maar niet zoveel dat die gemeente 'uit zijn voegen moet barsten'. Ik heb geen cijfers, maar je kunt veel oud-gg-leden er op zondag aantreffen. Dat de gemeente niet uit zijn voegen barst heeft andere oorzaken.
Er verdwijnen er ook veel naar 'Haastrecht', hoewel dat alweer minder is, de laatste tijd.
Adagio

Bericht door Adagio »

Henk J schreef: 30 dec 2024, 10:33
wfloor schreef: 30 dec 2024, 09:21 In Lukas 2:10 staat het woord "euaggelizomai" wat veel vertaald wordt met verkondigen (o.a. GBS) en evangelie predikende. In Lukas 2:15 staat het woord "egnorisen" wat veel vertaald wordt met bekendmaken of bekend gemaakt. Ook door de GBS is dit woord egnorisen in Lukas 2:17 vertaald met "zij maakten bekend". De GBS kan dus zonder gezichtsverlies Lukas 2:15 vertalen met "laat ons zien het woord dat er geschied is, het welk de Heere ons heeft bekendgemaakt." Dan wordt het grondwoordverschil behouden, wordt er concordant vertaald en ben je van het "kond gedaan" af.
Dat zou ik nog geen ideale oplossing vinden omdat verkondigen hetzelfde is als bekend maken.
Mm, mag het een onsje royaler, ultimo 2024. Prediking is bijvoorbeeld ook verkondiging, niet slechts een beschrijving van God en Goddelijke zaken. De woordverkondiging is 'bediening der verzoening', vlgs de tekst "zo zijn wij dan gezanten van Christuswege: laat u met God verzoenen".
Ararat

Bericht door Ararat »

Waarom puilt de Sint-Jansgemeente niet uit? Als je ziet hoeveel mensen de overstap uit de GG hebben gemaakt in de afgelopen jaren, dan zou de gemeente uit zijn voegen moeten barsten.

Ik vrees dat er wel degelijk sprake is van secularisatie. Dat wil niet zeggen dat de gemeenten met minder secularisatie rechtzinniger zijn. Als de persistentie gebaseerd is op een verkeerd godsbeeld of op sociale druk, dan is het nog maar de vraag of dat goed is.
Hoe zie je dat, persistentie op basis van een verkeerd godsbeeld?
DDD

Bericht door DDD »

Dat mensen in een bepaalde kerk blijven omdat ze bang worden gemaakt voor God (of zelfs voor mensen).
Ararat

Bericht door Ararat »

DDD schreef: 31 dec 2024, 12:36 Dat mensen in een bepaalde kerk blijven omdat ze bang worden gemaakt voor God (of zelfs voor mensen).
Ik kan dit nauwelijks geloven. Mensenvrees komt nogal eens voor, maar bang gemaakt voor God?
deschpin

Bericht door deschpin »

MGG schreef: 24 dec 2024, 15:55
Bertiel schreef: 24 dec 2024, 15:40
MGG schreef: 24 dec 2024, 14:04
Bertiel schreef: 24 dec 2024, 11:49 Dat maakt de HHk nog ceen afgescheiden kerk.
Het is feitelijk geen voorzetting maar een afsplitsing. Of er taalkundig nog ruimte zit tussen afsplitsing en afscheiding vind ik niet interessant.
Wat is voor jou de trigger om je gelijk te willen hebben dat de HHK een afgescheiden kerk is?
Waarom wil je niet dat mensen het een deel van de voortzetting van de NHK vinden?
Jij begon over de voorzetting. Blijkbaar wil je graag iets zijn wat je niet bent. Ik houd van feiten en daarom benadruk ik die. Dit is niet door een persoonlijke betrokkenheid. Wat is jouw trigger om de HHK iets te noemen wat het niet is?

Ik vind het prima als mensen het een voorzetting van de NHK vinden. Net als dat ik het prima vind als iemand vindt dat de aarde plat is. Dat neemt niet weg dat ik de feiten blijf benoemen en aangeef als iets onjuist is. De Joden waren trots op dat zij van Abraham afstamden. Tegenwoordig willen sommige mensen graag dat hun kerk de ware/zuiverste/oudste of succesvolste kerk is. Voor mij is er maar 1 ware kerk waarvan Christus het hoofd is. Op aarde is deze kerk verdeeld over talloze kerkverbanden, losse gemeenten, groepjes en individuele mensen.
De feiten blijven dat de HHK per 1 mei 2004 is opgericht en dus een nieuw kerkverband is. HHK herbergt dus veel veel voormalige NHK lidmaten in zich
De NHK heeft op rechtmatige wijze besloten om per 1 mei 2004 te fuseren met twee andere kerken en is dus ook een nieuw kerkverband is. De PKN herbergt dus o.a. de voortzetting NHK als kerkorganisatie en een groot deel van de voormalige NHK lidmaten in zich.

Beter wordt het niet.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
ejvl

Bericht door ejvl »

Ararat schreef: 31 dec 2024, 13:36
DDD schreef: 31 dec 2024, 12:36 Dat mensen in een bepaalde kerk blijven omdat ze bang worden gemaakt voor God (of zelfs voor mensen).
Ik kan dit nauwelijks geloven. Mensenvrees komt nogal eens voor, maar bang gemaakt voor God?
Bang voor het oordeel wat ze uiteindelijk zal treffen als ze zich ontrekken van de kerk en dus indirect bang voor God.
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

De Sint-Jansgemeente puilt ook redelijk uit… toch snap ik oprecht niet waar dit topic inmiddels overgaat, het gaat alle kanten op 😉. Van links naar rechts…dat vooral.
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Job schreef: 31 dec 2024, 09:17
2e Hans schreef: 31 dec 2024, 09:15 Zowel het topic over HHK als dit topic zijn m.i. zo voorspelbaar en weinig nuttig. Ik verbaas me steeds over het geklets over ledenaantallen en de bijkomend gespeculeer.

Voor komend jaar wat ongevraagde tips van mijn kant:

Wordt spiegelkijker!

Wie het onkruid in zijn eigen tuintje wiedt, ziet het bij de buren niet.

Bidt om de goede oogst en ga voort met wieden.
Om ervan te leren: wat zie jij bijvoorbeeld als je in de spiegel kijkt? Wat wied je weg en wat laat je staan?
Tja, Job. Wat zie je als je in de spiegel kijkt? Wat zien we wanneer we in de spiegel kijken? Een baby ziet iemand anders, een puber zijn eigen imperfecties, Narcissus een verheerlijkt beeld van zichzelf en de boze koningin een rivaal in Sneeuwwitje. Maar wie ziet werkelijk zichzelf?
Zelfs wanneer wij in de spiegel kijken, hebben we een beperkt beeld. We zien maar één kant van onszelf. Onze naasten kunnen dit beeld aanvullen, want zij bekijken ons van een afstand. Maar alleen God ziet ons helemaal door en door. ‘Geen woord komt over mijn tong of U kent het, Heere.’Beter dan ik mijn zelf ken, kent Hij mij.

Wieden, het verkeerde onder ogen zien en dat uit je leven proberen te verbannen. Het liefst alles wat in de weg staat weg doen. “Indien uw oog u ergert….”
Ararat

Bericht door Ararat »

Ik zoek nog naar het antwoord, maar verder is het best een mooie verhandeling over spiegelkijken :)
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Ararat schreef: 31 dec 2024, 20:49 Ik zoek nog naar het antwoord, maar verder is het best een mooie verhandeling over spiegelkijken :)
Spiegelkijken doe je vooral naar jezelf en hou ik voor mezelf, dat hoef ikdus niet te etaleren of uit te leggen. 🤪😉toch?
Job

Bericht door Job »

Ararat schreef: 31 dec 2024, 20:49 Ik zoek nog naar het antwoord, maar verder is het best een mooie verhandeling over spiegelkijken :)
Eens, mooi beschreven.
Maar als je forummers aanspoort eens wat meer in de spiegel te kijken (als ik het goed begrijp om de inhoud van dit topic wat verheffender te maken) dan neem ik aan dat jij een manier weet hoe je dat realistisch doet, zonder daarbij selectief te kijken zoals je in je verhandeling beschrijft. Blijkbaar lukt dat jou. Dus ja, dan ben ik benieuwd wat jij ziet. En vervolgens hoe jij op basis van jouw spiegelbeeld een betere invulling aan dit topic kunt geven dan wij. Hoor het graag.
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Job schreef: 01 jan 2025, 18:41
Eens, mooi beschreven.
Maar als je forummers aanspoort eens wat meer in de spiegel te kijken (als ik het goed begrijp om de inhoud van dit topic wat verheffender te maken) dan neem ik aan dat jij een manier weet hoe je dat realistisch doet, zonder daarbij selectief te kijken zoals je in je verhandeling beschrijft. Blijkbaar lukt dat jou. Dus ja, dan ben ik benieuwd wat jij ziet. En vervolgens hoe jij op basis van jouw spiegelbeeld een betere invulling aan dit topic kunt geven dan wij. Hoor het graag.
Zelfreflectie vraagt om eerlijkheid en de psalmist in Psalm 139 zegt: “Doorgrond mij, o God.” Hij vraagt of zijn gevoelens oprecht zijn en beseft dat echte zelfkennis alleen mogelijk is met Gods hulp. Zonder Hem begrijpen we onszelf niet volledig. Stilte en momenten van bezinning, zoals mijn stille tijd in de ochtend, helpen me om beter naar mezelf te kijken. Ik ga overigens niet zeggen hoe jij dat moet doen. We kunnen nadenken over hoe we dit kunnen toepassen in ons gesprek en welke lessen we daaruit kunnen trekken.
Voor mij zijn dit de vragen die ik daarbij gebruik:
1) Is het waar?
2) Is het eerlijk/billijk voor iedereen?
3) Zal het zorgen voor onderling vertrouwen en betrokkenheid?
4) heeft het nut/voordeel voor alle betrokkenen?

En ja, dan schiet ik tekort…

Wat heeft dit nog te maken met dit topic? 😜
Job

Bericht door Job »

2e Hans schreef: 01 jan 2025, 20:20
Job schreef: 01 jan 2025, 18:41
Eens, mooi beschreven.
Zelfreflectie vraagt om eerlijkheid en de psalmist in Psalm 139 zegt: “Doorgrond mij, o God.” Hij vraagt of zijn gevoelens oprecht zijn en beseft dat echte zelfkennis alleen mogelijk is met Gods hulp. Zonder Hem begrijpen we onszelf niet volledig. Stilte en momenten van bezinning, zoals mijn stille tijd in de ochtend, helpen me om beter naar mezelf te kijken. Ik ga overigens niet zeggen hoe jij dat moet doen. We kunnen nadenken over hoe we dit kunnen toepassen in ons gesprek en welke lessen we daaruit kunnen trekken.
Voor mij zijn dit de vragen die ik daarbij gebruik:
1) Is het waar?
2) Is het eerlijk/billijk voor iedereen?
3) Zal het zorgen voor onderling vertrouwen en betrokkenheid?
4) heeft het nut/voordeel voor alle betrokkenen?

En ja, dan schiet ik tekort…

Wat heeft dit nog te maken met dit topic? 😜
Je begon er zelf over dat het allemaal niks is in dit topic en dat men maar eens in de spiegel moet kijken en gaan wieden. Dus je hebt zelf de bal voor doel gelegd.

Ben nog steeds benieuwd hoe jij met wat je in de spiegel ziet en met de vragen die je jezelf stelt dit topic naar een hoger plan tilt of zou kunnen tillen.
Plaats reactie