Het staat gemeente vrij om zich aan de GG te onttrekken en elders onderdak te zoeken.JvW schreef: ↑30 dec 2024, 21:47Eens dat een voorbeeld niet 100% hoeft te zijn, maar in die structuur zit nu net het punt volgens mij. Ik dacht namelijk dat de gemeenten autonoom waren, maar in de praktijk is het inderdaad de ‘gezinsstructuur’.MGG schreef: ↑30 dec 2024, 21:31Een voorbeeld heeft niet als doel om 100% overeenstemming te hebben. De teruggang van de tweede dienst is helaas duidelijk zichtbaar. De GG loopt wat achter maar hobbelt achter andere kerkverbanden aan. De vraag is of onvrede de grootste factor is of secularisatie.JvW schreef: ↑30 dec 2024, 21:16De kerkelijke structuur is niet hetzelfde als de gezinsstructuur, daar wringt je voorbeeld. Onvrede is heel concreet: kijk maar naar de bezetting van de middagdiensten. Niets vaags aan, leden zijn tegenwoordig redelijk mondig. Er wordt op dit moment behoorlijk ‘met de voeten’ gestemd. En dat is naar mijn idee binnen een groot deel van de GerGem (en daarbuiten).MGG schreef: ↑30 dec 2024, 20:55
Waarom klopt mijn voorbeeld niet?
Dat er kerkenraden zijn met een zwakke rug geloof ik direct. Veel onvrede is nogal vaag en niet concreet. Gelukkig kan iedereen zijn of haar eigen kerkenraad contacten en kunnen de mansleden in beperkte maten invloed uitoefenen over de samenstelling van de kerkenraad.
Ik weet niet precies wat je in dit verband met secularisatie bedoeld. Ik hoor wel regelmatig dat men denkt dat deze mensen ‘s middags helemaal geen kerk meer bezoeken. Dat zal voor een deel wellicht gelden, maar ik constateer ook dat een aanzienlijk deel andere kerken bezoekt. En daar zie ik zeker het effect van de genoemde onvrede.
Hoelang blijft deze groep mensen 2 diensten bezoeken? De PKN Middelburg waar honderden ex GG'ers zitten heeft de nieuwbouwplannen verkleind, omdat het aantal bezoekers terugloopt. Natuurlijk zal een deel van de vertrekkers trouw twee keer blijven kerken, maar ik ben er van overtuigd dat secularisatie de oorzaak is van terugloop in kerkgang.
Dat een deel van de mensen die middags niet naar de GG komt middags ergens anders kerkt herken ik. In mijn omgeving zie ik dat dit vaak een voorbode is van een overstap.