Ik zeg daar niets over, ik citeer slechts. Lees de HC nog eens na. Eerst staat er dat het niet alleen [....] is, maar ook [...]. En pas bij dat laatste wordt de Heilige Geest genoemd.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
Kwestie van goed lezen. Inderdaad er staat: niet alleen .......... maar ook. Er is sprake van een opsomming. Het totaal van die opsomming is het ware geloof. En dat wordt gewerkt door de Heilige Geest.
Zo simpel als wat. Gewoon Nederlands in een hedendaags taalkleed. Geen herziening nodig, wel taalonderwijs.
Precies
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Nou, taalkundig vind ik het vreemd.advocaat schreef: ↑30 dec 2024, 14:36Kwestie van goed lezen. Inderdaad er staat: niet alleen .......... maar ook. Er is sprake van een opsomming. Het totaal van die opsomming is het ware geloof. En dat wordt gewerkt door de Heilige Geest.
Zo simpel als wat. Gewoon Nederlands in een hedendaags taalkleed. Geen herziening nodig, wel taalonderwijs.
1. Een stellig weten/kennis.
2. Een vast vertrouwen.
In de meeste gevallen verwijst een betrekkelijk voornaamwoord (hetwelk) naar het dichtstbijzijnde antecedent (een vast vertrouwen), tenzij de context duidelijk anders aangeeft.
Maar wellicht kan een neerlandicus hier wat meer over zeggen.
(Overigens wil ik zeker niet zeggen dat de heilige Geest het geloof niet werk oid want ik geloof van ganser harte dat de heilige Geest beiden werkt alleen taalkundig vind ik het ook vreemd in elkaar zitten).
In de theologie wordt het vaste vertrouwen wel vaker verbonden met het middellijke en onmiddellijke werk van de Heilige Geest. Dus zo raar is de suggestie van refo niet
Maar er is ook nog zoiets als antwoord 65.
Maar er is ook nog zoiets als antwoord 65.
@ Herman, Ik vermoed dat we de HC uit 1563 lezen door de bril van 2024. Een aantal woorden waar wij een bepaalde nadere invulling aan geven werden in die jaren veel meer onbezorgd gebezigd.
Ben al 50 jaar uit de Ger. Gem. Nog altijd bemerk ik bij mezelf dat ik redeneer. Voorbeelden: iemand zegt tegen mij : ik geloof. Dan denk ik er gelijk achteraan ( op mijn slechtste momenten) : als dat het goeie geloof maar is, hoe ben je aan dat geloof gekomen? Iemand zegt: ik ben bekeerd. Ik denk er stilletje bij: wat voor soort bekering? Iemand zegt : Ik ben dankbaar. Ik denk stilletjes: is dat dan toch wel de echte dankbaarheid? Iemand zegt: God heeft mij geroepen. Ik denk erbij: in-of uitwendig? Zeg dat niet om weer eens de zoveelste sneer te geven naar de GG. Want GGers worden kotsmisselijk van de vele ex. GGers 'die het licht hebben gezien'. Dat voel ik haarfijn aan en kan het ook nog begrijpen. Ik wil er slechts mee aangeven dat ik in de GG ( in Ned) veel meekreeg van de redeneertrant van Comrie
( filosofie) en dr. Steenblok ( scholastiek). En daardoor kwam er niet zelden een raster te liggen op de Schrift of op de Catechismus in dit geval.
-
Terecht wijst Herman op vr 65 wat betreft het werk van de Heilige Geest. Dat omvat dus het ware geloof in het geheel en niet in één deel.
Zondag 7 geeft een uitgebreid antwoord op de vraag wat het ware geloof is. In de kern geeft het antwoord de volgende definitie van een waar geloof:
een waar geloof is, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is.
Zondag 7 geeft een uitgebreid antwoord op de vraag wat het ware geloof is. In de kern geeft het antwoord de volgende definitie van een waar geloof:
een waar geloof is, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is.
Drie dingen noemt de HC in antwoord 21 op de vraag wat een waar geloof is. Hierin gaat het om een waar, dat is een oprecht geloof en tevens een geloof, dat rust op bijbelse gronden. Drie dingen worden hier genoemd, drie dingen die we niet los van elkaar mogen maken.advocaat schreef: ↑30 dec 2024, 16:57 Terecht wijst Herman op vr 65 wat betreft het werk van de Heilige Geest. Dat omvat dus het ware geloof in het geheel en niet in één deel.
1. een stellig weten of kennis;
2. een voor waarachtig (= onfeilbaar en betrouwbaar) houden wat God ons in Zijn Woord heeft geopenbaard (toestemmen);
3. een vast vertrouwen, gewerkt door Woord en Geest in ons hart, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving van zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is.
(Inmiddels vraag ik me af waarom dit alles onder het kopje GerGem staat)
-
Waarom klopt mijn voorbeeld niet?JvW schreef: ↑30 dec 2024, 08:34Je voorbeeld klopt niet met de structuur van de Gereformeerde Gemeenten. Het punt is dat sommige gemeenten geen initiatief meer durven nemen omdat men vervolgens afgebrand wordt. Dat is kwalijk en zorgt voor veel onvrede.MGG schreef: ↑28 dec 2024, 23:33Mijn conclusie is dat zij blijkbaar genoeg initiatief tonen. Vroeger herhaalde ik sommige vragen ook vaak. Gelukkig bezwijken veel ouders en vergaderingen niet onder de herhaling. Als het antwoord helder is, vind ik het zinloos om zonder echt nieuwe argumenten hetzelfde te vragen. Ik vind het wel mooi dat de optie er is om in herhaling te vallen.
Dat er kerkenraden zijn met een zwakke rug geloof ik direct. Veel onvrede is nogal vaag en niet concreet. Gelukkig kan iedereen zijn of haar eigen kerkenraad contacten en kunnen de mansleden in beperkte maten invloed uitoefenen over de samenstelling van de kerkenraad.
-
De kerkelijke structuur is niet hetzelfde als de gezinsstructuur, daar wringt je voorbeeld. Onvrede is heel concreet: kijk maar naar de bezetting van de middagdiensten. Niets vaags aan, leden zijn tegenwoordig redelijk mondig. Er wordt op dit moment behoorlijk ‘met de voeten’ gestemd. En dat is naar mijn idee binnen een groot deel van de GerGem (en daarbuiten).MGG schreef: ↑30 dec 2024, 20:55Waarom klopt mijn voorbeeld niet?JvW schreef: ↑30 dec 2024, 08:34Je voorbeeld klopt niet met de structuur van de Gereformeerde Gemeenten. Het punt is dat sommige gemeenten geen initiatief meer durven nemen omdat men vervolgens afgebrand wordt. Dat is kwalijk en zorgt voor veel onvrede.MGG schreef: ↑28 dec 2024, 23:33Mijn conclusie is dat zij blijkbaar genoeg initiatief tonen. Vroeger herhaalde ik sommige vragen ook vaak. Gelukkig bezwijken veel ouders en vergaderingen niet onder de herhaling. Als het antwoord helder is, vind ik het zinloos om zonder echt nieuwe argumenten hetzelfde te vragen. Ik vind het wel mooi dat de optie er is om in herhaling te vallen.
Dat er kerkenraden zijn met een zwakke rug geloof ik direct. Veel onvrede is nogal vaag en niet concreet. Gelukkig kan iedereen zijn of haar eigen kerkenraad contacten en kunnen de mansleden in beperkte maten invloed uitoefenen over de samenstelling van de kerkenraad.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
-
Een voorbeeld heeft niet als doel om 100% overeenstemming te hebben. De teruggang van de tweede dienst is helaas duidelijk zichtbaar. De GG loopt wat achter maar hobbelt achter andere kerkverbanden aan. De vraag is of onvrede de grootste factor is of secularisatie.JvW schreef: ↑30 dec 2024, 21:16De kerkelijke structuur is niet hetzelfde als de gezinsstructuur, daar wringt je voorbeeld. Onvrede is heel concreet: kijk maar naar de bezetting van de middagdiensten. Niets vaags aan, leden zijn tegenwoordig redelijk mondig. Er wordt op dit moment behoorlijk ‘met de voeten’ gestemd. En dat is naar mijn idee binnen een groot deel van de GerGem (en daarbuiten).MGG schreef: ↑30 dec 2024, 20:55Waarom klopt mijn voorbeeld niet?JvW schreef: ↑30 dec 2024, 08:34Je voorbeeld klopt niet met de structuur van de Gereformeerde Gemeenten. Het punt is dat sommige gemeenten geen initiatief meer durven nemen omdat men vervolgens afgebrand wordt. Dat is kwalijk en zorgt voor veel onvrede.MGG schreef: ↑28 dec 2024, 23:33
Mijn conclusie is dat zij blijkbaar genoeg initiatief tonen. Vroeger herhaalde ik sommige vragen ook vaak. Gelukkig bezwijken veel ouders en vergaderingen niet onder de herhaling. Als het antwoord helder is, vind ik het zinloos om zonder echt nieuwe argumenten hetzelfde te vragen. Ik vind het wel mooi dat de optie er is om in herhaling te vallen.
-
Eens dat een voorbeeld niet 100% hoeft te zijn, maar in die structuur zit nu net het punt volgens mij. Ik dacht namelijk dat de gemeenten autonoom waren, maar in de praktijk is het inderdaad de ‘gezinsstructuur’.MGG schreef: ↑30 dec 2024, 21:31Een voorbeeld heeft niet als doel om 100% overeenstemming te hebben. De teruggang van de tweede dienst is helaas duidelijk zichtbaar. De GG loopt wat achter maar hobbelt achter andere kerkverbanden aan. De vraag is of onvrede de grootste factor is of secularisatie.JvW schreef: ↑30 dec 2024, 21:16De kerkelijke structuur is niet hetzelfde als de gezinsstructuur, daar wringt je voorbeeld. Onvrede is heel concreet: kijk maar naar de bezetting van de middagdiensten. Niets vaags aan, leden zijn tegenwoordig redelijk mondig. Er wordt op dit moment behoorlijk ‘met de voeten’ gestemd. En dat is naar mijn idee binnen een groot deel van de GerGem (en daarbuiten).MGG schreef: ↑30 dec 2024, 20:55Waarom klopt mijn voorbeeld niet?
Ik weet niet precies wat je in dit verband met secularisatie bedoeld. Ik hoor wel regelmatig dat men denkt dat deze mensen ‘s middags helemaal geen kerk meer bezoeken. Dat zal voor een deel wellicht gelden, maar ik constateer ook dat een aanzienlijk deel andere kerken bezoekt. En daar zie ik zeker het effect van de genoemde onvrede.
Jaco van Westenbrugge
In onze gemeente zie ik geen verschil tussen morgen- en middagdiensten. Ik denk dat het in veel gevallen heel erg afhangt van wie er komt preken en daar kan ik wel begrip voor hebben. Het alternatief is dat je je van je kerkgemeente afscheurt. Dat is ook niet geweldig.
Deze week las ik nog een Saambinder-artikel waarin ds. De Heer alle verschillen binnen kerkverbanden op een hoop schoof en impliciet pleitte voor uniformiteit naar aanleiding van de situatie in de CGK.
Deze week las ik nog een Saambinder-artikel waarin ds. De Heer alle verschillen binnen kerkverbanden op een hoop schoof en impliciet pleitte voor uniformiteit naar aanleiding van de situatie in de CGK.
-
Het klopt dat het afhangt van degene die komt preken. Overgaan naar een andere gemeente is vaak een hele grote stap, vaak voorafgegaan met het bezoeken van andere gemeenten. Gezien het feit dat een behoorlijk deel andere gemeenten bezoekt denk ik dat er op termijn een deel vertrekt vanuit de Gereformeerde Gemeenten. Een andere optie is dat dit een nieuwe situatie is waarbij mensen wel lid blijven, maar hun geestelijke voedsel soms elders halen.DDD schreef: ↑30 dec 2024, 21:50 In onze gemeente zie ik geen verschil tussen morgen- en middagdiensten. Ik denk dat het in veel gevallen heel erg afhangt van wie er komt preken en daar kan ik wel begrip voor hebben. Het alternatief is dat je je van je kerkgemeente afscheurt. Dat is ook niet geweldig.
De Saambinder lees ik niet, dus geen idee wat dominee De Heer geschreven heeft. Als hij dezelfde uniformiteit bedoeld als dat hij hier heeft nagestreefd, dan vermoed ik dat die niet veel goeds zal brengen.
Jaco van Westenbrugge
Nee, het was niet veel soeps deze keer. Al kan het altijd ongenuanceerder. Dat viel me niets tegen. Maar de angst voor aanpassing aan de plaatselijke cultuur droop van het papier.
Ik hoop dat de nieuwe situatie zich voordoet. Dat lijkt me gegeven alle omstandigheden van het geval de beste optie.
Ik hoop dat de nieuwe situatie zich voordoet. Dat lijkt me gegeven alle omstandigheden van het geval de beste optie.