Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Luther
Contacteer:

Re: Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Bericht door Luther »

Willem schreef:Deze gevolgtrekking - dat een school geen regels "op school" mag eissen die de kerk ook niet stelt - is nogal gezocht en uiteraard onjuist. Een school mag uiteraard - eigen - gedragsregels opstellen. De school heeft daarin de vrijheid op dezelfde manier dat een schildersbedrijf de vrijheid heeft om haar medewerkers te verplichten witte kleren aan te trekken. Dat is ook geen regel die door de kerk wordt opgelegd. Maar de school mag niet verder gaan dan het eigen domein. Dat b.v. meisjes een rok dragen op school en dat jongens en meisjes op school niet roken lijken me prima gedragsregels. Moet de school helemaal zelf weten. De school mag niet eisen dat het meisje thuis ook geen broek draagt en/of dat de moeder van het meisje thuis ook geen broek draagt.

Kerk en school worden zo juist helemaal niet los gekoppeld. Elk hebben ze hun eigen taak. Juist in de situatie dat de school meent opzicht te moeten oefenen over de ouders van haar leerlingen wordt de verhouding kerk en school losgekoppeld.
OK, je standpunt is helder.
Je vroeg zelf om concreet te worden. Dat doe ik dan nu. Praktijkvoorbeeld:
In een bepaalde gemeente is de HSV tot kanselbijbel verheven. Deze gemeente behoort voluit tot de achterban van de school. Uit de HSV wordt gelezen en gepreekt. In deze gemeente zitten docenten en leerlingen van de bewuste school. Zij zien de HSV als een modernere variant van de SV en ervaren daardoor geen echte breuk.
Nu horen docenten en leerlingen uit deze gemeente opeens dat op de school waar zij zitten / werken niet uit de HSV gelezen mag worden, ja sterker dat dit een foute vertaling is en zelfs werk van de duivel. Zullen deze docenten en leerlingen (hoewel geheel behorend tot de achterban) zich nog wel serieus genomen voelen? Ofwel: Mag een school, die uit deze kerk ook docenten en leerlingen heeft, dit wel als regel hanteren?

Het is maar een vraag hè! ;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Rochus

Bericht door Rochus »

Luther schreef: Deze gemeente behoort voluit tot de achterban van de school.
Dat is dan nog maar de vraag....
Je kan niet zeggen: Je behoort wel bij de achterban, maar je moet ook nog even aan deze aanvullende regeltjes voldoen.
Ik vermoed dat die gemeente niet meer voluit bij de achterban behoort...en dus geschrapt kan worden van het 'achterbanlijstje'
Willem

Bericht door Willem »

Luther schreef:
Willem schreef:Deze gevolgtrekking - dat een school geen regels "op school" mag eissen die de kerk ook niet stelt - is nogal gezocht en uiteraard onjuist. Een school mag uiteraard - eigen - gedragsregels opstellen. De school heeft daarin de vrijheid op dezelfde manier dat een schildersbedrijf de vrijheid heeft om haar medewerkers te verplichten witte kleren aan te trekken. Dat is ook geen regel die door de kerk wordt opgelegd. Maar de school mag niet verder gaan dan het eigen domein. Dat b.v. meisjes een rok dragen op school en dat jongens en meisjes op school niet roken lijken me prima gedragsregels. Moet de school helemaal zelf weten. De school mag niet eisen dat het meisje thuis ook geen broek draagt en/of dat de moeder van het meisje thuis ook geen broek draagt.

Kerk en school worden zo juist helemaal niet los gekoppeld. Elk hebben ze hun eigen taak. Juist in de situatie dat de school meent opzicht te moeten oefenen over de ouders van haar leerlingen wordt de verhouding kerk en school losgekoppeld.
OK, je standpunt is helder.
Je vroeg zelf om concreet te worden. Dat doe ik dan nu. Praktijkvoorbeeld:
In een bepaalde gemeente is de HSV tot kanselbijbel verheven. Deze gemeente behoort voluit tot de achterban van de school. Uit de HSV wordt gelezen en gepreekt. In deze gemeente zitten docenten en leerlingen van de bewuste school. Zij zien de HSV als een modernere variant van de SV en ervaren daardoor geen echte breuk.
Nu horen docenten en leerlingen uit deze gemeente opeens dat op de school waar zij zitten / werken niet uit de HSV gelezen mag worden, ja sterker dat dit een foute vertaling is en zelfs werk van de duivel. Zullen deze docenten en leerlingen (hoewel geheel behorend tot de achterban) zich nog wel serieus genomen voelen? Ofwel: Mag een school, die uit deze kerk ook docenten en leerlingen heeft, dit wel als regel hanteren?

Het is maar een vraag hè! ;)
:slurp
Het lijkt me duidelijk dat de school deze regel wel mag stellen. Ik zou niet graag willen tornen aan de vrijheid van verenigingen. Tegelijk geld dat niet alles wat niet is verboden mag. Zoals al genoemd, laten we deze punten die dwars door de gereformeerde gezindte heenlopen maar scharen onder de "christelijke vrijheid". En dat betekent dat het bestuur van de school maar uiteindelijk moet stemmen - als een gezamelijk standpunt niet mogelijk blijkt - over het gebruik van de HSV op school. De genomen beslissing dient vervolgens wel gerespecteerd dient te worden door voor- en tegenstanders.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Rochus schreef:
Je kan niet zeggen: Je behoort wel bij de achterban, maar je moet ook nog even aan deze aanvullende regeltjes voldoen.
Ik vermoed dat die gemeente niet meer voluit bij de achterban behoort...en dus geschrapt kan worden van het 'achterbanlijstje'
Dit soort droeve situaties kan je inderdaad gaan krijgen. Als side-effect van de HSV.
Rochus

Bericht door Rochus »

Tiberius schreef:
Rochus schreef:
Dit soort droeve situaties kan je inderdaad gaan krijgen. Als side-effect van de HSV.
Nee, als effect van:
Willem schreef:...een gezamelijk standpunt niet mogelijk blijkt...
;)
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Tiberius schreef:
Rochus schreef:
Meestal is dat het gevolg van een eerder opgerekt hebben van de achterban. Door schaalvergroting in het onderwijs was en is het lastig om het hoofd boven water te houden met een kleine achterban. Soortgelijke problemen zie je rondom muziek en kleding van een deel van dezelfde opgerekte achterban.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Rochus schreef:
Hoho, op grond waarvan horen deze gemeenten opeens niet meer bij de achterban??
Deze mensen voelen zich inderdaad achtergesteld, zoals je aangeeft. Ik heb het gewoon over o.a. de Gereformeerde Bond binnen de PKN. Als we die niet meer tot de achterban van de reformatorische scholen rekenen, kennen we onze eigen geschiedenis niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Rochus schreef:
Deze mensen voelen zich inderdaad achtergesteld, zoals je aangeeft. Ik heb het gewoon over o.a. de Gereformeerde Bond binnen de PKN. Als we die niet meer tot de achterban van de reformatorische scholen rekenen, kennen we onze eigen geschiedenis niet.
Dat argument werkt twee kanten op: wanneer men de SV inruilt voor een nieuwe vertaling, kent men daar ook de eigen geschiedenis niet...
Rochus

Bericht door Rochus »

Tiberius schreef: Dat argument werkt twee kanten op: wanneer men de SV inruilt voor een nieuwe vertaling, kent men daar ook de eigen geschiedenis niet...
:quoi
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Rochus schreef:
Tiberius schreef: Dat argument werkt twee kanten op: wanneer men de SV inruilt voor een nieuwe vertaling, kent men daar ook de eigen geschiedenis niet...
Luther schreef:In een bepaalde gemeente is de HSV tot kanselbijbel verheven. (...) Uit de HSV wordt gelezen en gepreekt.
:tilt
Grace

Bericht door Grace »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Rochus schreef:
Dat argument werkt twee kanten op: wanneer men de SV inruilt voor een nieuwe vertaling, kent men daar ook de eigen geschiedenis niet...
Waar slaat dit op? Erg vreemde conclusie.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Rochus schreef:
Luther schreef:In een bepaalde gemeente is de HSV tot kanselbijbel verheven. (...) Uit de HSV wordt gelezen en gepreekt.
en dan ben je niet reformatorisch meer?
~~Soli Deo Gloria~~
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Dat argument werkt twee kanten op: wanneer men de SV inruilt voor een nieuwe vertaling, kent men daar ook de eigen geschiedenis niet...
Ik probeer weer even in de huid van de GB-er te kruipen.
In de eerste plaats is de HSV geen nieuwe vertaling. De taalgloed van de SV is overal goed herkenbaar. Daarmee is het een variant op de SV. Waarom zijn wij minder 'reformatorisch' als we niet meegaan in de kritiek die op de HSV klinkt? Waarom hebben wij altijd bij de achterban en waarom zijn we nu opeens tweederangs nu we op het punt van bijbelvertaling een andere weg inslaan?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:
Rochus schreef:
en dan ben je niet reformatorisch meer?
Uiteraard niet. ;)
Ook geen toegang meer tot 'Naar Buiten' en dergelijke 'refonementen' :nonnon ;(
Willem

Bericht door Willem »

Langzamerhand begint het me te dagen waarom allerlei regels worden gesteld. Het schept iig de mogelijkheid om eens stevig van leer te trekken tegen een ieder die de eigen stellingname niet onderschrijft. En net zoals bij een potje kaart moet er natuurlijk wel wat op spel staan anders is het niet leuk. Er is gekozen voor het het wel of niet toelaten van kinderen.

Mijn excuus voor deze wat sarcastische toon, een gesprek over bijbelse legitimiteit wordt als "wat wil je eigenlijk" afgedaan terwijl men, zodra men de kans krijgt, elkaar in de haren vliegt over een vertaling.
Plaats reactie