Gouda (bv) wil terug naar GGiN

pierre27

Re: Gouda (bv) wil terug naar GGiN

Bericht door pierre27 »

Genade door recht schreef:Zolang er gemeenten zijn die het niet eens kunnen zijn met de prediking van een aantal predikanten, lijkt mij een gehele terugkeer onmogelijk, ook al is er liefde. Ik denk dat te dezen (bijv.) willemkok ook verkeerd wordt begrepen hier. Die wil heus wel terug, maar kan zich gewoon niet verenigen met de leer en ligging van bepaalde predikanten. Dat is met liefde niet op te lossen. Soms verschil je zozeer dat je niet samen op weg kunt, ook al mag je elkaar nog zo graag.

Dit is dan voor een gedeelte van de mensen geldig, aangezien de meesten nog nooit een andere predikant hebben beluisterd en een mening van anderen overnemen.
Ik hoor ook wel verschil maar let nog meer op wat hetzelfde is.punt
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Genade door recht schreef:Zolang er gemeenten zijn die het niet eens kunnen zijn met de prediking van een aantal predikanten, lijkt mij een gehele terugkeer onmogelijk, ook al is er liefde. Ik denk dat te dezen (bijv.) willemkok ook verkeerd wordt begrepen hier. Die wil heus wel terug, maar kan zich gewoon niet verenigen met de leer en ligging van bepaalde predikanten. Dat is met liefde niet op te lossen. Soms verschil je zozeer dat je niet samen op weg kunt, ook al mag je elkaar nog zo graag.
Het valt echter te vrezen dat willemkok het ook niet eens kan zijn met de ligging van Paulus en van Petrus, ja misschien ook - en ik bedoel dat niet oneerbiedig, maar wel scherp - met de ligging van de Heere Jezus.
En is dat niet juist het punt waar het om draait. Is de eenvoud van Christus' spreken niet tot een niveau verdraait, waarin zeer diepe en vele lagen gevonden worden?

Ik kom in deze bijdragen zo vaak tegen: Ik vind... en: ik kan mij niet vinden in... Daar gaat het helemaal niet om. Waar hoor ik: De Heere vindt in Zijn Woord....
Eén ding zeker: (hoorde ik pas van ds. G.M. de Leeuw) Hoe moet dat in de hemel? Is daar een GG-afdeling en een PKN-stukje, en een uitgetreden-poort? Nee toch! Hoe kan dat nu, als je hier elkaar verbijt en vereet om accentverschillen en je moet dan straks eeuwig God gaan groot maken met elkaar?

En nog een andere vraag: Waar blijft de blijdschap van Paulus uit Filippenzen 1: 27. Hier werd Christus onder een deksel gepredikt en ergens anders in der waarheid (zonder deksel dus), maar in beide verblijdde hij zich. Waarom? Omdat hij wist dat de Heere door de dwaasheid van de prediking werkt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jmot

Bericht door jmot »

wie weet wanneer gaat de rest dan zoals rijssen want het bv loopt ook leeg
is er dan geen oplossing voor alle gemeenten
misschien uitgezonderd veenendaal
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Jmot, in het RD stond dat de andere 5 gemeenten zich nog niet hebben beraden over 'de stap van Gouda'.

Tsjah Luther, dat is natuurlijk bepaald niet iets nieuws wat ds. De Leeuw zei. Je moet staan naar eenheid natuurlijk, maar daarmee heb je die eenheid nog niet bereikt. Natuurlijk gaat het om "zo zegt de Heere", en niet om "ik vind" en "ik denk", maar ja, uiteindelijk heeft toch eenieder zijn mening over hoe de Heere iets zegt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jmot schreef:wie weet wanneer gaat de rest dan zoals rijssen want het bv loopt ook leeg
is er dan geen oplossing voor alle gemeenten
misschien uitgezonderd veenendaal
Er lijkt in Rijssen iid wel iets in beweging, ik merk de laatste tijd op dat meer 'buiten verbanders' zich aansluiten bij de GG.

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
hage

Bericht door hage »

pierre27 schreef:..., aangezien de meesten nog nooit een andere predikant hebben beluisterd en een mening van anderen overnemen.
Je generaliseert behoorlijk ;) en dit is m.i. niet waar. Het is wel zo dat je aan 1 (één) preekstijl went, wanneer je elke zondag gedurende 30 jaar bijvoorbeeld ds Wink, of in het algemeen 1 predikant, gehoort hebt. Dat brengt onvermijdelijk met zich dat je aan andere stijlen moet wennen. Ik stel me vervolgens voor dat je dan al snel accentverschillen ontdekt (en dat is dan voor die mensen gewoon waar op dat moment, houdt daar rekening mee), die er, naar mijn mening, niet zijn.
Genade door recht schreef: ...Natuurlijk gaat het om "zo zegt de Heere", en niet om "ik vind" en "ik denk", ...
Als we (ik) dat nou eens voor ogen houden en dát voor Hem neerleggen in afhankelijkheid!

Vlak desondanks de menselijke emoties niet uit. Wanneer mensen schreeuwend en scheldend de kerk uitlopen (iemand referereerde hier al eens in een eerdere posting), dan zijn dat onuitwisbare indrukken. En die neem je hoe dan ook mee, wanneer je de scheuring bewust hebt meegemaakt.
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
pierre27

Bericht door pierre27 »

hage schreef:
pierre27 schreef:..., aangezien de meesten nog nooit een andere predikant hebben beluisterd en een mening van anderen overnemen.
Je generaliseert behoorlijk ;) en dit is m.i. niet waar. Het is wel zo dat je aan 1 (één) preekstijl went, wanneer je elke zondag gedurende 30 jaar bijvoorbeeld ds Wink, of in het algemeen 1 predikant, gehoort hebt. Dat brengt onvermijdelijk met zich dat je aan andere stijlen moet wennen. Ik stel me vervolgens voor dat je dan al snel accentverschillen ontdekt (en dat is dan voor die mensen gewoon waar op dat moment, houdt daar rekening mee), die er, naar mijn mening, niet zijn.
Genade door recht schreef: ...Natuurlijk gaat het om "zo zegt de Heere", en niet om "ik vind" en "ik denk", ...
Als we (ik) dat nou eens voor ogen houden en dát voor Hem neerleggen in afhankelijkheid!

Vlak desondanks de menselijke emoties niet uit. Wanneer mensen schreeuwend en scheldend de kerk uitlopen (iemand referereerde hier al eens in een eerdere posting), dan zijn dat onuitwisbare indrukken. En die neem je hoe dan ook mee, wanneer je de scheuring bewust hebt meegemaakt.

Ik doel in dit geval niet op accentverschillen maar gewoon een conclusie die ik op grond van mijn vele contacten in de gemeente van Veenendaal heb.
ben het grootste gedeelte van mijn leven lid geweest in Veenendaal en wat ik eerder veronderstelde is in ieder geval betreffende de mensen in Veenendaal realiteit.
Natuurlijk zijn er mensen die wel in de breedte luisteren maar het grootste gedeelte heeft naar eigen zeggen nog nooit een andere predikant gehoord.
Inderdaad zijn dit voor met name de oudere mensen in Veendaal(waaronder mijn ouders) beelden en momenten geweest die zij niet gauw vergeten.
Maar we moeten die moeilijke periode van '80 niet de hoofdrol laten spelen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Iedereen die 'accentsverchillen' of 'leerverschillen' meent te ontdekken tussen ds. Wink en de GGiN en daar een punt van maakt moet eens mee op stage met de zendelingen van hun kerkverband. Zo lang we het niet zien, maakt het niet uit - maar in Nederland zijn we vreselijk kortzichtig.
Volgens mij kun je heel lang allerlei redenen blijven bedenken waarom het voor mensen zo moeilijk zou zijn om hieraan te wennen. Maar op een gegeven moment moet je je als christen ook ergens over heen kunnen zetten ten behoeve van de eenheid. Ik ben alleen bang dat veel mensen helemaal geen christen zijn (oprecht), en als de Geest hen niet leidt, wie doet het dan? Grote groepen onbekeerden drijven mee op uitspraken van mensen die zeggen dat ze iets in de naam van God doen. Maar zelfs al doen deze mensen dat, hoe zal de groep onbekeerde mensen dit kunnen onderscheiden?
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.
Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;
Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.
En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?

Bekering en wedergeboorte om leideing te krijgen door de Heilige Geest is nodig; geen kerkje spelen. Ik bedoel hier niet specifiek mensen mee, maar dit moet wel tot nadenken stemmen voor iedereen die zich hier mee bezig houdt.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

De theorie is wel makkelijk opgeschreven maar helaas, de praktijk is weerbarstig. Het gaat allemaal over mensen, met karakters, willen, opleidingen, vormingen, opvoedingen en levenservaringen en niet te vergeten, een adamsnatuur.
Barmhartigheid

Bericht door Barmhartigheid »

jvdg schreef:
caprice schreef:
Gian schreef:
Tiberius schreef: Een zorgvuldig verlopen schorsing, bedoel je.
In De Wachter Sions werd dat juist enige tijd geleden uitgelegd.
Is dat steekspel nog steeds niet afgelopen?
:paladin
Niet dus......

Komt er wel een echte oplossing?
Alleen in een weg van buigen en bukken.
Als er Liefde woont..... Dan gebiedt de Heere Zijn Zegen!
Juist, helemaal mee-eens!
Uit eigen ervaring weet ik dat dit helaas sneller gezegd en geschreven is dan voor gebeden. Laten we a.u.b hierom bidden, met name ook in ons persoonlijk gebed. Oftewel ermee tot de Heere gaan als we in onze ´binnenkamer´ zijn!
De Heere is de hoorder en verhoorder van gebeden, wie weet gebeurt er een wonder!!!
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
accoord

Bericht door accoord »

jmot schreef:Er lijkt in Rijssen iid wel iets in beweging, ik merk de laatste tijd op dat meer 'buiten verbanders' zich aansluiten bij de GG.

-DIA-
Dia, er is in rijssen wel heel veel in beweging, zo ik nu weet.
er zijn heel veel leden over gegaan naar het binnen verband.
zelfs de koster van het buiten verband (hij is ruim 45 jaar Koster geweest)
dat wil toch wel wat zeggen. het gaat net als in Gouda.
eerst een aantal, dan later de hele gemeente. kan dit dan niet in een keer?
was het niet beter geweest dat alle gemeenten met elkaar overleg gepleegd hadden?
en gezamelijk overgaan.[/quote]

Dag jmot, bent u ook in Rijssen (BV) lid?
Ik krijg een warm gevoel wanneer ik hoor dat er veel leden overgaan naar binnen verband. Niet omdat het daar beter is, maar hierom: ik heb de zeer oude dominee J. de Groot (88) op zijn laatste Paasdag hier op aarde horen zeggen tegen zijn belijdeniscatechisanten: dit is de leer waarop jullie je ja-woord hebben gegeven en wanneer ik er niet meer ben, hoor je je daar aan te sluiten waar déze leer wordt gebracht!
Dat gaf me toen ook al een warm gevoel, omdat hij hiermee een antwoord gaf op de situatie die zou ontstaan na zijn overlijden. En wanneer ik er aan denk dat hij voor de scheuring van 1980 kreeg te geloven dat de toenmalige diaken J. Roos uit Uddel predikant zou worden, dan geloof ik toch dat dit met zijn instemming zou gebeuren.
Er is veel gebeurd in Rijssen ten tijde van de scheuring. Dat zorgt misschien voor terughoudendheid hieromtrent. Toch was er reden voor mij om een enkele keer er een zeer lange reis (helemaal uit Verweggistan) aan te wagen om Ds. de Groot te gaan beluisteren. Daar had ik toch vermaak in en dat omdat ik uit zijn mond dezelfde klanken beluisterde als ik in de binnenverband-kerk hoorde.
Ds. J. Roos vraagt bidt regelmatig om gehéle terugkeer van de buiten-verband gemeenten. En ik kan me niet voorstellen dat er één buitenverbander is die niet gelooft dat Ds. Roos een geroepen knecht des Heeren is. Ik zeg dat niet om hem op een voetstuk te plaatsen maar omdat zijn voorgaan heilige jaloersheid wekt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Op sommiger verzoek dan maar weer geopend. Wel heb ik wat postings verwijderd.

Dit heropenen is overigens maar eenmalig.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Ik moet nog even mijn excuus maken hier in dit topic......

Ik hoop niet dat ik de aanleiding was voor de sluiting.
Ik denk dat velen hier hun verhaal wel kwijt kunnen.....
Hou het waardig..........Ik zal het ook proberen!
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Oude Paden schreef:Ik moet nog even mijn excuus maken hier in dit topic......

vlgs mij niet hoor... :)
enne tib :super
word je af en toe niet gek van ons?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Oude Paden schreef:Ik moet nog even mijn excuus maken hier in dit topic......

Ik sluit me hier graag bij aan, enne alle mensen van buiten het verband die meelezen, van harte wijsheid toegewenst in de toekomst. Fijn voor de mensen in Veenendaal dat ds Wink a.s. zondag de Heilige Doop hoopt te bedienen, als het even kan hoop ik erbij te zijn aangezien verschillende bekenden van mij een kind laten dopen.
Gesloten