Gouda (bv) wil terug naar GGiN

Afgewezen

Re: Gouda (bv) wil terug naar GGiN

Bericht door Afgewezen »

Even on-topic: hoe is de stand van zaken in Gouda op dit moment?
Wil de GGiNbv aansluiting zoeken?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

accoord schreef:
jmot schreef:Er lijkt in Rijssen iid wel iets in beweging, ik merk de laatste tijd op dat meer 'buiten verbanders' zich aansluiten bij de GG.

-DIA-
Dia, er is in rijssen wel heel veel in beweging, zo ik nu weet.
er zijn heel veel leden over gegaan naar het binnen verband.
zelfs de koster van het buiten verband (hij is ruim 45 jaar Koster geweest)
dat wil toch wel wat zeggen. het gaat net als in Gouda.
eerst een aantal, dan later de hele gemeente. kan dit dan niet in een keer?
was het niet beter geweest dat alle gemeenten met elkaar overleg gepleegd hadden?
en gezamelijk overgaan.

Dag jmot, bent u ook in Rijssen (BV) lid?
Ik krijg een warm gevoel wanneer ik hoor dat er veel leden overgaan naar binnen verband. Niet omdat het daar beter is, maar hierom: ik heb de zeer oude dominee J. de Groot (88) op zijn laatste Paasdag hier op aarde horen zeggen tegen zijn belijdeniscatechisanten: dit is de leer waarop jullie je ja-woord hebben gegeven en wanneer ik er niet meer ben, hoor je je daar aan te sluiten waar déze leer wordt gebracht!
Dat gaf me toen ook al een warm gevoel, omdat hij hiermee een antwoord gaf op de situatie die zou ontstaan na zijn overlijden. En wanneer ik er aan denk dat hij voor de scheuring van 1980 kreeg te geloven dat de toenmalige diaken J. Roos uit Uddel predikant zou worden, dan geloof ik toch dat dit met zijn instemming zou gebeuren.
Er is veel gebeurd in Rijssen ten tijde van de scheuring. Dat zorgt misschien voor terughoudendheid hieromtrent. Toch was er reden voor mij om een enkele keer er een zeer lange reis (helemaal uit Verweggistan) aan te wagen om Ds. de Groot te gaan beluisteren. Daar had ik toch vermaak in en dat omdat ik uit zijn mond dezelfde klanken beluisterde als ik in de binnenverband-kerk hoorde.
Ds. J. Roos vraagt bidt regelmatig om gehéle terugkeer van de buiten-verband gemeenten. En ik kan me niet voorstellen dat er één buitenverbander is die niet gelooft dat Ds. Roos een geroepen knecht des Heeren is. Ik zeg dat niet om hem op een voetstuk te plaatsen maar omdat zijn voorgaan heilige jaloersheid wekt.

Wat er gaande is weet ik niet, het meeste zal niet op de straten van Rijssen worden uitgebazuind. Wel weet ik dat Ds. de Groot een plaats had in het hart van Gods volk...
Ik ben zelf geen GGiN, noch binnen, noch buiten verband, maar als het om de waarheid gaat zijn er voor mij geen kerkmuren...

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
caprice

Bericht door caprice »

-DIA- schreef:Ik ben zelf geen GGiN, noch binnen, noch buiten verband, maar als het om de waarheid gaat zijn er voor mij geen kerkmuren...

-DIA-
Natuurlijk wel. Geweldige dingen om deuren in te maken naar anderen. ::salut
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

caprice schreef:
-DIA- schreef:Ik ben zelf geen GGiN, noch binnen, noch buiten verband, maar als het om de waarheid gaat zijn er voor mij geen kerkmuren...

-DIA-
Natuurlijk wel. Geweldige dingen om deuren in te maken naar anderen. ::salut
Deuren en grote poorten met de ophaalbrug naar beneden! :slurp
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hallo, ik vroeg wat! ::please
Ander

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:Hallo, ik vroeg wat! ::please
Afgewezen schreef:Even on-topic: hoe is de stand van zaken in Gouda op dit moment?
Wil de GGiNbv aansluiting zoeken?
Klaas-Jan schreef:GOUDA - De gereformeerde gemeente in Nederland (buiten verband) te Gouda wil terugkeren naar de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN).

Dat heeft de scriba van de gemeente, diaken W. de Groot, vrijdagmorgen desgevraagd bevestigd.

De ledenvergadering in Gouda schaarde zich door middel van een stemming in meerderheid achter het standpunt van de kerkenraad om op korte termijn een verzoek te richten aan het moderamen van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland om weer toegelaten te worden tot dat kerkverband. Het is niet bekend wanneer de classis west van de GGiN het verzoek van de gemeente behandelt.

De hoofdoorzaak van de wens terug te willen keren naar de GGiN is het feit dat door de ziekte van ds. A. Wink (de enige predikant in het kerkverband) al langere tijd geen sacramenten meer kunnen worden bediend.

De gereformeerde gemeente in Nederland (bv) te Gouda telt ongeveer 800 leden en doopleden en is daarmee, na Veenendaal, de grootste van de zeven gemeenten van het kerkverband.

Bron: http://www.refdag.nl
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ah, dank je! ::merci
Letstalk

Bericht door Letstalk »

freek schreef:
caprice schreef:
Klaas-Jan schreef:De gereformeerde gemeente in Nederland (bv) te Gouda telt ongeveer 800 leden en doopleden en is daarmee, na Veenendaal, de grootste van de zeven gemeenten van het kerkverband.

Bron: http://www.refdag.nl
Nu Nieuwerkerk al weer toegetreden was tot de GGiN nog maar 6, toch?
-DIA- schreef:
Jean le Fontain schreef:Voor de verder voortgang van het kerkelijke leven moeten ze nu wel stappen ondernemen.

Ben wel benieuwd hoe ze dat in het vat gaan gieten.
Samenvoegen met de andere Goudse GGiN? Daar ligt volgens mij nog wel wat oud zeer tussen die beide kerken.
En hoe gaan beide kerken dan achteraf hun gescheiden optrekken bezien? Als een predikantenkwestie ipv een leerverschil?
Volgens ds. Mallan was er een leergeschil, iets wat ik nooit zo helder gezien heb, eerlijk gezegd...

-DIA-
Of een eergeschil.
Daar wordt elke scheuring mee gerechtvaardigd. AP van der Meer zegt ook dat er in zijn kwestie een leerverschil was. Dus ja... :banghead
Dat heeft Ds. A.P van der Meer wel beweerd. Ik meen gehoord te hebben dat hij taken waarneemt in de kerk van ds. Wink, omdat hij ziek is. Wat zou hier achter zitten!
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Letstalk schreef:Ik meen gehoord te hebben dat hij taken waarneemt in de kerk van ds. Wink, omdat hij ziek is. Wat zou hier achter zitten!
Je méént gehoord te hebben? Weet je niet eens zeker óf je het gehoord hebt? Bespaar het ons dan alsjeblieft...
~~Soli Deo Gloria~~
jvdg

Bericht door jvdg »

Veronderstellingen, speculaties....niet goed.

't Gaat om tere zaken.

Relevante discussie valt niet meer te bespeuren.

Daarom: :lock
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Zondag (14 dec.) heeft ds. Wink de doop bediend aan 23(!) kinderen van zijn gemeente.
accoord

Bericht door accoord »

Johannes 3:16 schreef:Zondag (14 dec.) heeft ds. Wink de doop bediend aan 23(!) kinderen van zijn gemeente.
Dat moet een heel bijzondere dienst zijn geweest. Heeft hij ook gepreekt en misschien nog gezinspeeld op de toekomst van zijn kerkverband?

accoord schreef:
Johannes 3:16 schreef:Zondag (14 dec.) heeft ds. Wink de doop bediend aan 23(!) kinderen van zijn gemeente.
Dat moet een heel bijzondere dienst zijn geweest. Heeft hij ook gepreekt en misschien nog gezinspeeld op de toekomst van zijn kerkverband?
Nee, hij heeft alleen de doopsbediening gedaan. Een korte toespraak vooraf. Meer niet.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Johannes 3:16 schreef:
accoord schreef:
Nee, hij heeft alleen de doopsbediening gedaan. Een korte toespraak vooraf. Meer niet.

Het was een waardige doopsbediening die ondanks een andere opzet indrukwekkend was.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.

pierre27 schreef:
Johannes 3:16 schreef:
accoord schreef:

Het was een waardige doopsbediening die ondanks een andere opzet indrukwekkend was.
Wat was er indrukwekkend? Het aantal?
Gesloten