hage schreef:Je generaliseert behoorlijkpierre27 schreef:..., aangezien de meesten nog nooit een andere predikant hebben beluisterd en een mening van anderen overnemen.en dit is m.i. niet waar. Het is wel zo dat je aan 1 (één) preekstijl went, wanneer je elke zondag gedurende 30 jaar bijvoorbeeld ds Wink, of in het algemeen 1 predikant, gehoort hebt. Dat brengt onvermijdelijk met zich dat je aan andere stijlen moet wennen. Ik stel me vervolgens voor dat je dan al snel accentverschillen ontdekt (en dat is dan voor die mensen gewoon waar op dat moment, houdt daar rekening mee), die er, naar mijn mening, niet zijn.
Als we (ik) dat nou eens voor ogen houden en dát voor Hem neerleggen in afhankelijkheid!Genade door recht schreef: ...Natuurlijk gaat het om "zo zegt de Heere", en niet om "ik vind" en "ik denk", ...
Vlak desondanks de menselijke emoties niet uit. Wanneer mensen schreeuwend en scheldend de kerk uitlopen (iemand referereerde hier al eens in een eerdere posting), dan zijn dat onuitwisbare indrukken. En die neem je hoe dan ook mee, wanneer je de scheuring bewust hebt meegemaakt.
Ik doel in dit geval niet op accentverschillen maar gewoon een conclusie die ik op grond van mijn vele contacten in de gemeente van Veenendaal heb.
ben het grootste gedeelte van mijn leven lid geweest in Veenendaal en wat ik eerder veronderstelde is in ieder geval betreffende de mensen in Veenendaal realiteit.
Natuurlijk zijn er mensen die wel in de breedte luisteren maar het grootste gedeelte heeft naar eigen zeggen nog nooit een andere predikant gehoord.
Inderdaad zijn dit voor met name de oudere mensen in Veendaal(waaronder mijn ouders) beelden en momenten geweest die zij niet gauw vergeten.
Maar we moeten die moeilijke periode van '80 niet de hoofdrol laten spelen.