Wat overigens geen grond is om de 'dag des Heeren' als een soort Nieuwtestamentische sabbat te gaan onderhouden!Zonderling schreef:Inderdaad. Het achten van de ene boven de andere dag kwam voort uit de Joodse achtergrond van velen van de christenen in die tijd. Zij hadden moeite om de Joodse feestdagen en andere Joodse ceremoniën los te laten. Daartoe leert Paulus dat zij nog zwak zijn in het geloof en dat ieder in zijn geweten zelf verzekerd moet zijn. Daarvan leert ook Paulus in Galaten 4 wat nadrukkelijker dat degenen die deze dagen nog onderhielden dwaalden. Idem in Kolossenzen 2:16.Mister schreef:De kanttekening bij Romeinen 14:5 luidt:Geborenomvrijtezijn schreef:Eigenlijk is geheel Rom 14 geweldig maar ik doel nu toch op vers 5 en 6
M.i. gaat het hier niet over de sabbat/zondag?acht wel den enen dag boven den anderen dag;
Grieks, oordeelt; dat is meent, dat de feestdagen des Ouden Testaments nog moeten onderhouden worden, en dat overzulks de ene dag heiliger is dan de andere.
Het gaat hier dus zeker niet over de Dag des Heeren die door al de Evangelisten ('de eerste dag van de week') benadrukt wordt als opstandingsdag van de Heere Jezus Christus. Op deze dag waren de gelovigen gewoon samen te komen volgens Handelingen 20:7, 1 Korinthe 16:2, Ignatius ca 110 en Justinus ca 150 en werd de Dag des Heeren genoemd volgens Openbaring 1:10 vergeleken met de geschriften van de opvolgers van de apostelen tussen 110 en 150 (Ignatius aan de Magnesiërs, de z.g. 'brief van Barnabas', 'Het onderwijs van de twaalf apostelen').
Sabbat op zondag?
Re: Sabbat op zondag?
In het OT is 'dag des Heeren' iets heel anders. Dat is de dag waarop God afrekent.
Mogelijk dat deze term in Openbaring ook zo gelezen moet worden. Het staat dan niet meer dat hij 'op zondag in de geest was', maar dat hij 'in de geest op de dag van Gods afrekening'. En dat lijkt meer te passen bij het totale beeld wat het boek geeft.
Mogelijk dat deze term in Openbaring ook zo gelezen moet worden. Het staat dan niet meer dat hij 'op zondag in de geest was', maar dat hij 'in de geest op de dag van Gods afrekening'. En dat lijkt meer te passen bij het totale beeld wat het boek geeft.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ondanks dat iemand in een eerdere discussie je al zeer duidelijk gezegd heeft dat dit zo zeker niet is, blijf je dit standpunt herhalen, alsof je op dit punt nooit weerlegd bent. Ik vind dat geen discussiehouding.refo schreef:In het OT is 'dag des Heeren' iets heel anders. Dat is de dag waarop God afrekent.
Ik heb het even opgezocht:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... n+#p306890
Dit schreef Zonderling toen (en blijkbaar was dat niet de eerste keer dat hij het richting jou opmerkte, gezien zijn woorden):
Je hebt hier vervolgens niet meer op gereageerd. Vind je het niet heel raar om hier je zelfde standpunt weer te herhalen???Zonderling schreef:@Refo. Tiberius heeft volstrekt gelijk. 'sabbat' betekent ook week en 'een van de sabbatten' is 'eerste [dag] van de week'. Daarin stemmen niet alleen alle oude kerkvaders overeen, maar ook alle woordenboeken. In de Septuaginta vinden we ook in diverse teksten 'een van de maanden' = 'eerste dag van de maand'. Er is geen twijfel over dat de uitdrukking 'eerste dag van de week' betekent, al heeft zelfs Calvijn zich hierin vergist.
@Refo. Het Griekse 'Heer-dag' (he Kuriake hemera) heeft geen equivalent in het OT Hebreeuws omdat het in het OT niet voorkomt (dus ook niet in het Griekse OT!). Het Griekse 'dag des Heeren' (hemara tou Kuriou) heeft wél een Hebreeuws equivalent, maar betekent iets anders. In Openbaring 1:10 staat niet 'dag des Heeren' (hemera tou Kuriou) maar 'Heer-dag' (he Kuriake hemera). Ofwel 'the Lords day' in het Engels en niet 'the day of the Lord'. (Met alle respect: Ik heb dat al meerdere malen uitgelegd, wat heeft zo'n oneliner van jou dan voor zin wanneer je dat niet een keer oppikt.)
Sja, dat kun je zo hebben op een forum. In een zojuist gesloten topic bleven er ook maar mensen roepen dat DVD-gebruik bekering in de weg staat. Het is natuurlijk niet zo, maar toch zul je het vroeger of later weer tegenkomen hier. Ergo: als iedereen hetzelfde denkt kan RF dicht.Erasmiaan schreef:Ondanks dat iemand in een eerdere discussie je al zeer duidelijk gezegd heeft dat dit zo zeker niet is, blijf je dit standpunt herhalen, alsof je op dit punt nooit weerlegd bent. Ik vind dat geen discussiehouding.refo schreef:In het OT is 'dag des Heeren' iets heel anders. Dat is de dag waarop God afrekent.
Ik heb het even opgezocht:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... n+#p306890
Dit schreef Zonderling toen (en blijkbaar was dat niet de eerste keer dat hij het richting jou opmerkte, gezien zijn woorden):
Je hebt hier vervolgens niet meer op gereageerd. Vind je het niet heel raar om hier je zelfde standpunt weer te herhalen???Zonderling schreef:@Refo. Tiberius heeft volstrekt gelijk. 'sabbat' betekent ook week en 'een van de sabbatten' is 'eerste [dag] van de week'. Daarin stemmen niet alleen alle oude kerkvaders overeen, maar ook alle woordenboeken. In de Septuaginta vinden we ook in diverse teksten 'een van de maanden' = 'eerste dag van de maand'. Er is geen twijfel over dat de uitdrukking 'eerste dag van de week' betekent, al heeft zelfs Calvijn zich hierin vergist.
@Refo. Het Griekse 'Heer-dag' (he Kuriake hemera) heeft geen equivalent in het OT Hebreeuws omdat het in het OT niet voorkomt (dus ook niet in het Griekse OT!). Het Griekse 'dag des Heeren' (hemara tou Kuriou) heeft wél een Hebreeuws equivalent, maar betekent iets anders. In Openbaring 1:10 staat niet 'dag des Heeren' (hemera tou Kuriou) maar 'Heer-dag' (he Kuriake hemera). Ofwel 'the Lords day' in het Engels en niet 'the day of the Lord'. (Met alle respect: Ik heb dat al meerdere malen uitgelegd, wat heeft zo'n oneliner van jou dan voor zin wanneer je dat niet een keer oppikt.)

Je hoeft niet hetzelfde te denken, maar ga in op tegenargumenten en blijf niet uitsluitend je eigen mening herhalen. Want dan kan RF ook wel dicht.
Dat is ook weer zo. Maar niet alleen bij deze vraag, maar RF-breed dan.Afgewezen schreef:Je hoeft niet hetzelfde te denken, maar ga in op tegenargumenten en blijf niet uitsluitend je eigen mening herhalen. Want dan kan RF ook wel dicht.
Onzin. Als iemand weerlegd wordt en daar vervolgens niet op reageert, dan moet je niet nog eens met hetzelfde aankomen. Zeker in dit geval, waar het uitleg van een tekst betreft. Dan had je dat de vorige keer moeten zeggen.Mister schreef:Sja, dat kun je zo hebben op een forum. In een zojuist gesloten topic bleven er ook maar mensen roepen dat DVD-gebruik bekering in de weg staat. Het is natuurlijk niet zo, maar toch zul je het vroeger of later weer tegenkomen hier. Ergo: als iedereen hetzelfde denkt kan RF dicht.
Dat is het punt vaak op RF.
Je denkt dat je 'weerlegt', maar de ander neemt het voor kennisgeving aan of kleurt er z'n eigen mening wat mee op.
Onlangs constateerde iemand dat RF een debatforum is. We blijven van mening verschillen, maar geven die mening wel.
Je denkt dat je 'weerlegt', maar de ander neemt het voor kennisgeving aan of kleurt er z'n eigen mening wat mee op.
Onlangs constateerde iemand dat RF een debatforum is. We blijven van mening verschillen, maar geven die mening wel.
--------------
-
Refo mag er wat mij betreft alsnog op ingaan.
Maar hij dient inderdaad wel rekening te houden met het onderscheid tussen 'dag van de Heer' en 'Heer-dag' (Openbaring 1:10), zoals in het Grieks dit onderscheid gemaakt wordt. Wat betekent dat je de uitdrukking in Openbaring 1:10 niet kan en niet mag gelijkstellen aan de uitdrukking in het Oude Testament.
Ik hoor graag Refo's argumenten om dat wél te doen.
Maar hij dient inderdaad wel rekening te houden met het onderscheid tussen 'dag van de Heer' en 'Heer-dag' (Openbaring 1:10), zoals in het Grieks dit onderscheid gemaakt wordt. Wat betekent dat je de uitdrukking in Openbaring 1:10 niet kan en niet mag gelijkstellen aan de uitdrukking in het Oude Testament.
Ik hoor graag Refo's argumenten om dat wél te doen.
Ik begrijp niet wat hier staat. Maar het gaat in ieder geval niet in op het tegenargument van Zonderling (volgens mij).refo schreef:Dat is het punt vaak op RF.
Of je kunt het ook niet willen begrijpen...Erasmiaan schreef:Ik begrijp niet wat hier staat. Maar het gaat in ieder geval niet in op het tegenargument van Zonderling (volgens mij).refo schreef:Dat is het punt vaak op RF.

Gezien de omtrekkende beweging richting zonderling, is dat wel het geval, ja.Mister schreef:Of je kunt het ook niet willen begrijpen...Erasmiaan schreef:Ik begrijp niet wat hier staat. Maar het gaat in ieder geval niet in op het tegenargument van Zonderling (volgens mij).refo schreef:Dat is het punt vaak op RF.
Maar deze blinde vlek op dat punt komt in onze gezindte wel meer voor.
--------------
Ik begrijp je ineens.refo schreef:Dat is het punt vaak op RF.
Maar je discussieert toch niet alleen voor jezelf? Je hoopt toch ook dat andere mensen zich in je standpunt kunnen gaan vinden? Als iets je niet overtuigt, zég dat dan en ook waarom het je niet overtuigt. Maar in een heftige discussie op een argument niets meer zeggen, betekent simpelweg dat je het debat hebt verloren. Dan heb je blijkbaar geen tegenargument. Niets terugzeggen en in je vuistje hard lachend de mening van de ander voor kennisgeving aannemen is een beetje kinderachtig.
Ik heb in dit kader overigens ook niet het idee gekregen dat je mening bijgekleurd is.
En sommige mensen denken overal opzet bij en zien overal complotten.refo schreef:Gezien de omtrekkende beweging richting zonderling, is dat wel het geval, ja.Mister schreef:Of je kunt het ook niet willen begrijpen...Erasmiaan schreef:Ik begrijp niet wat hier staat. Maar het gaat in ieder geval niet in op het tegenargument van Zonderling (volgens mij).refo schreef:Dat is het punt vaak op RF.
Maar deze blinde vlek op dat punt komt in onze gezindte wel meer voor.
Ik heb altijd begrepen dat de zondag aangeduid werd als eerste dag van de week, en dat de dag van de Heere, de oordeelsdag was.(vooral ook Op 1:10, daar gaat het hele hoofdstuk tenslotte over, het hele boek zelfs!!)
Jezus zegt toch dat hij (ook)Heer van de sabbat is, de zaterdag dus?
Jezus zegt toch dat hij (ook)Heer van de sabbat is, de zaterdag dus?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?