Presidentsverkiezingen USA 2024

MGG

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door MGG »

DDD schreef: 12 feb 2025, 11:49
Wim Anker schreef: 12 feb 2025, 10:38
DDD schreef: 12 feb 2025, 10:26
Wim Anker schreef: 12 feb 2025, 10:01

Gelukkig niet. (Want consuminderen gaat niet lukken, niemand! doet het namelijk).

De oplossing ligt wel in onderzoek en innovatie en de bereidheid om grote beslissingen te durven nemen.
Ik ken anders best een hoop mensen die consuminderen. Dus dat is onjuist. Maar goed, het blijft een minderheid.
Neehoor. Die consuminderen niet. Die willen deugen en doen of ze consuminderen.

Consuminderen = Auto weg, gaan weggooi verpakkingsmaterialen gebruiken, alleen nog refurbished goederen kopen (en de meeste helemaal niet kopen). Kan de lijst nog wel uitbreiden (zoals minimaal 15 uur per week vrijwilligerswerk/mantelzorg naast de fulltime baan, geen horeca bezoek, minimaal 20 procent inkomen naar ontwikkelingshulp (beter dan Trump bashen), max 1 week vakantie in jaar. Maar de deugers zijn verder toch niet geïnteresseerd.
En zulke mensen ken ik dus. Overigens is horeca-bezoek niet perse heel milieubelastend, voor zover ik weet.

En waarom drie weken in een tentje zitten nou milieubelastend is, kan ik ook niet inzien.

Maar goed. Ik kan mij wel voorstellen dat er zich weinig deugdzame mensen in jouw vriendenkring bevinden.
Wat dacht je van energierekening van horeca en verspilling in de keuken en op je bord.

3 weken in tentje in de achtertuin is niet slecht, maar reizen wel. Lopend en op de fiets is de uitstoot minimaal. Per trein en auto loopt het al op en bij en vliegreis helemaal.
merel

Bericht door merel »

refo schreef: 12 feb 2025, 11:48 Is het niet zo dat het gescheiden inzamelen van plastic veel meer helpt dan het verbieden van rietjes?
Deels, als plastic niet meer geproduceerd wordt, hoeft het ook niet meer ingezameld te worden.

In de gemeente Rotterdam wordt het plastic trouwens uit het restafval gevist. https://www.rotterdam.nl/plastic
merel

Bericht door merel »

MGG schreef: 12 feb 2025, 11:52

Ik ken anders best een hoop mensen die consuminderen. Dus dat is onjuist. Maar goed, het blijft een minderheid.

Consuminderen = Auto weg, gaan weggooi verpakkingsmaterialen gebruiken, alleen nog refurbished goederen kopen (en de meeste helemaal niet kopen). Kan de lijst nog wel uitbreiden (zoals minimaal 15 uur per week vrijwilligerswerk/mantelzorg naast de fulltime baan, geen horeca bezoek, minimaal 20 procent inkomen naar ontwikkelingshulp (beter dan Trump bashen), max 1 week vakantie in jaar. Maar de deugers zijn verder toch niet geïnteresseerd.
En zulke mensen ken ik dus. Overigens is horeca-bezoek niet perse heel milieubelastend, voor zover ik weet.

En waarom drie weken in een tentje zitten nou milieubelastend is, kan ik ook niet inzien.

Maar goed. Ik kan mij wel voorstellen dat er zich weinig deugdzame mensen in jouw vriendenkring bevinden.
Wat dacht je van energierekening van horeca en verspilling in de keuken en op je bord.

3 weken in tentje in de achtertuin is niet slecht, maar reizen wel. Lopend en op de fiets is de uitstoot minimaal. Per trein en auto loopt het al op en bij en vliegreis helemaal.
Ik vraag mij af in hoeverre het uitmaakt of iemand thuis kookt of dat dit in de horeca wordt gedaan. Verspilling op het bord is mij niet duidelijk. Zoveel ligt er tegenwoordig niet meer op het bord in de horeca. :D
merel

Bericht door merel »

MGG schreef: 12 feb 2025, 11:50
merel schreef: 12 feb 2025, 11:46
MGG schreef: 12 feb 2025, 11:37
merel schreef: 12 feb 2025, 11:31

@winanker heeft hier natuurlijk wel een punt. Veel mensen zijn alleen bereid om in de marge stappen te zetten. Consuminderen is leuk, maar liever geen minder comfortabel leven.
Precies en als oplossing wordt dan vaak maar naar de overheid gekeken. Het dient vaak als slecht excuus om zelf niet zoveel te hoeven doen. Wat dat betreft heb ik respect voor de kamerleden van PVDD die niet alleen heel links praten, maar vaak ook heel links leven.
Daarin verschillen wij dan wel van mening. Ik vind dat de overheid hierin een voortrekkersrol moet hebben en op deze wijze mensen dwingen om andere keuzes te maken.
Mijn visie over de rol van de overheid is behoorlijk anders dan die van diverse forummers in dit topic. Los daarvan vind ik het oprecht mooi dat jullie als gezin verantwoordelijk nemen en niet enkel het als taak van de overheid zien.
Wij verschillen inderdaad van visie over de rol van de overheid. Mijns inziens hebben we de afgelopen decennia gezien dat een terugtrekkende overheid niet de oplossing is van veel problemen. Een overgereguleerde samenleving trouwens ook niet. Dan voelt niemand zich verantwoordelijk.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 12 feb 2025, 11:59

Ik vraag mij af in hoeverre het uitmaakt of iemand thuis kookt of dat dit in de horeca wordt gedaan. Verspilling op het bord is mij niet duidelijk. Zoveel ligt er tegenwoordig niet meer op het bord in de horeca. :D
Het gaat om de totale energierekening. Zeker in de winter. Een restaurant moet verwarmd worden en het is niet zo dat je thuis zoveel gas bespaard als je buiten de deur eet. Helaas zie ik nog heel veel eten weggegooid worden. Het verbaast mij ook gezien de porties regelmatig te klein zijn om genoeg gegeten te hebben.
parsifal

Bericht door parsifal »

Laat het wel over Amerikaanse politiek gaan. De rietjes zijn nu ook weer niet zo belangrijk dat ze het moeten overheersen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

parsifal schreef: 12 feb 2025, 12:20 Laat het wel over Amerikaanse politiek gaan. De rietjes zijn nu ook weer niet zo belangrijk dat ze het moeten overheersen.
Eens ;-)

Laten we het hebben over de Golf van Amerika. Waar komt dat neo-kolonialisme vandaan? Alles voor MAGA?
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 12 feb 2025, 09:20 Vind je? ik ben het juist helemaal eens met een verbod op plastic rietjes. Net zoals men nu spreekt over een verbod op vochtig doekjes waar plastic in verwerkt zit. Wat mij betreft wordt men ook veel kritischer op het gebruik van (micro)plastic in cosmetica, zonnebrand en vooral in supermarkten. Ik vind het juist schrijnend dat iemand eerst dagen bezig is met symboolpolitiek terwijl de armoede zo groot is het de VS.
Plastic blijft natuurlijk een prachtig product. Licht, sterk en goedkoop. We moeten alleen zorgen dat het niet in het milieu terecht komt. Verbod vind ik een zwaktebod. Trouwens minder plastic kan makkelijk. Onbegrijpelijk dat er plastic zit om mijn broccoli, paprika en komkommer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

Amstelodamense schreef: 12 feb 2025, 15:09
parsifal schreef: 12 feb 2025, 12:20 Laat het wel over Amerikaanse politiek gaan. De rietjes zijn nu ook weer niet zo belangrijk dat ze het moeten overheersen.
Eens ;-)

Laten we het hebben over de Golf van Amerika. Waar komt dat neo-kolonialisme vandaan? Alles voor MAGA?
Dat gaat ook nergens over en is effectieve afleiding van afbraak van overheid en controle op systeem op het moment.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Amstelodamense

huisman schreef: 12 feb 2025, 15:14
merel schreef: 12 feb 2025, 09:20 Vind je? ik ben het juist helemaal eens met een verbod op plastic rietjes. Net zoals men nu spreekt over een verbod op vochtig doekjes waar plastic in verwerkt zit. Wat mij betreft wordt men ook veel kritischer op het gebruik van (micro)plastic in cosmetica, zonnebrand en vooral in supermarkten. Ik vind het juist schrijnend dat iemand eerst dagen bezig is met symboolpolitiek terwijl de armoede zo groot is het de VS.
Plastic blijft natuurlijk een prachtig product. Licht, sterk en goedkoop. We moeten alleen zorgen dat het niet in het milieu terecht komt. Verbod vind ik een zwaktebod. Trouwens minder plastic kan makkelijk. Onbegrijpelijk dat er plastic zit om mijn broccoli, paprika en komkommer.
En zo makkelijk is dat dus niet, zorgen dat het niet in het milieu terecht komt. Dus terughoudendheid bij dit "prachtige product" is op z'n plaats. Niet om te deugen (zoals hier eerder in het topic werd geframed), maar omdat we als rentmeester omgaan met onze schepping. Overigens, om jouw komkommer zit een plastic om hem langer vers en houdbaar te houden. Dus functioneel. Vraag is of dat goed is, maar er is wel over nagedacht. Eventuele food waste (in het geval je geen plastic eromheen doet) is wellicht kwalijker dan het plastic folie. Wel goed dat je het je afvraagt :D
Amstelodamense

parsifal schreef: 12 feb 2025, 15:19
Amstelodamense schreef: 12 feb 2025, 15:09
Eens ;-)

Dat gaat ook nergens over en is effectieve afleiding van afbraak van overheid en controle op systeem op het moment.
Eens!
DDD

Bericht door DDD »

Tja. Als ik mijn huis een avond verwarm, dan kost dat ook zo een tientje of meer. Dat doe ik niet als ik de hele avond weg ben. Ik denk eerlijk gezegd dat -misschien zelfs met gasverwarming buiten, waar ik natuurlijk ook op tegen ben- de horeca zuiniger is dan thuis zijn, als het gaat om het milieu, voor een alleenstaande die zelfstandig woont.
Amstelodamense

https://nos.nl/artikel/2555552-defensie ... dmaatschap

Tsja, zo kan ik het ook....Oekraine, niet zeuren. Laat je land maar afpikken door Rusland, geef je wens op om NAVO lid te worden maar op en hup, we hebben vrede. Tsjonge jonge jonge...wat een simplisme.

En dat door een gast die een verleden heeft in drankmisbruik en sexueel wangedrag. Wat een heerlijk zooitje bij elkaar....
gallio

Bericht door gallio »

Amstelodamense schreef: 12 feb 2025, 16:46 https://nos.nl/artikel/2555552-defensie ... dmaatschap

Tsja, zo kan ik het ook....Oekraine, niet zeuren. Laat je land maar afpikken door Rusland, geef je wens op om NAVO lid te worden maar op en hup, we hebben vrede. Tsjonge jonge jonge...wat een simplisme.

En dat door een gast die een verleden heeft in drankmisbruik en sexueel wangedrag. Wat een heerlijk zooitje bij elkaar....
With friends like the USA, who needs enemies ?

Misschien moeten Trump en Hegseth eens een geschiedenisboek openslaan en lezen hoe fantastisch de vrede van Versailles uitgewerkt heeft voor Europa. Als Hegseth zijn zin krijgt wordt dit dus Versailles 2.0 en zal Rusland ws binnen 10 jaar de rest van de Oekraine in pikken.
ZWP

Bericht door ZWP »

Amstelodamense schreef: 12 feb 2025, 16:46 https://nos.nl/artikel/2555552-defensie ... dmaatschap

En toch is het niet onverwacht. We gaan terug naar een wereld waar een aantal grote supermachten het voor het zeggen heeft. Rusland is sterker en heeft een stuk van Oekraïne ingepikt. Tsja, dat is nu eenmaal zo: might makes right. Terug naar de tijd zonder supra-nationale instellingen, zonder afspraak=afspraak, zonder internationale rechtsorde die door (bijna) iedereen onderschreven wordt. Terug naar de tijd van handelsoorlogen, tarieven.

De EU zal snel moeten bedenken dat we de VS als een grote bondgenoot kwijt zijn. We moeten meer samenwerken: óf je bent een speler, óf je bent een speelbal. De EU kan een machtsblok van betekenis zijn/blijven/worden als we willen, als we de urgentie zien.
Plaats reactie