De Wet is voor mij verre van gelijk aan alle wetten van ons land.Lilian1975 schreef: ↑20 sep 2024, 16:46@Zeeuw: Ik had even geen zin om alles terug te lezen. Maar bedoel je. De wetten die onze overheid stelt gehoorzaam ik naar de geest? Maar meestal letterlijk?Zeeuw schreef: ↑20 sep 2024, 11:42Zeker. Daarom gehoorzaam ik de overheid in de geest van de Wet en bij heel veel (belasting-)zaken zelf tot in de letter. Maar niet bij alles in de exacte uitvoering tot op de millimeter.
Aangezien jij dat wel zo wil/vind dat dat zo moet: doe dat vooral he.
Dus snelheid bijv naar de geest, maar belasting letterlijk.
Hoe zie jij het gehoorzamen die over je gesteld zijn? Letterlijk of naar de geest?
En als Jezus in het NT zelfs nog verder gaat dan ... is dat dan gehoorzamen van de Wet letterlijk of naar de geest geweest? Hij die de Wet volkomen vervuld heeft.... en hoe zit het met de eis van Gods Wet dan? Zomaar wat gedachten.
En wat betekent dat dan voor ons, nu?
En nee, niet bedoeld om neer te sabelen. Ook bedoeld als spiegel voor mijzelf. En ja ik rij ook wel eens te hard. Niet eens altijd bewust..
Er werd verwezen naar:
Dat ik mijn vader en mijn moeder, en allen die over mij gesteld zijn, alle eer, liefde en trouw bewijze, en mij hunner goede leer en straf met behoorlijke gehoorzaamheid onderwerpe , en ook met hun zwakheid en gebrekengeduld hebbe , aangezien het Gode belieft, ons door hun hand te regeren.
Ik onderwerp me wat mij betreft aan 'hun goede leer' met 'behoorlijke gehoorzaamheid', zoals ik het heb geschetst. Ik heb vanavond in een polder in Zeeland dan weer 40 gereden waar 60 was toegestaan omdat ik vond dat onze overheid daar de plank misslaat. Dus heb ik geduld met hun gebreken en kies voor veiligheid.
Zo heb ik me bv in Corona-tijd in de kerk verzet met stem tegen het niet zingen in de kerk. Ik heb me daar niet schuldig over gevoeld, ondanks dat de overheid en de kerkenraad dit een goed idee vonden. Ik heb geduld gehad met hun zwakheid en op 20% van mijn normale volume gezongen.