Pastorieën en auto's en aanverwante zaken

Job

Re: Pastorieën en auto's en aanverwante zaken

Bericht door Job »

huisman schreef: 20 dec 2024, 00:31
Job schreef: 20 dec 2024, 00:12
huisman schreef: 19 dec 2024, 19:52 Op wereldschaal zijn wij allemaal schatrijk. Ik vind het dan ook best apart dat er hier zijn die zich druk maken om de auto van een predikant. Wij hebben allemaal heel veel boter op ons hoofd.
Alles relatief bezien natuurlijk. Met een ouwe roestige rammelbak mógen we hier de straat niet eens op, dus dat hoeven we ook van niemand te verwachten.

Wat @Zeeuw zegt is kernachtig: waar zetten wij ons hart op? Dan zou het kunnen zijn dat ik meer mijn hart zet op een oude, doorgeroeste tweewieler dan een medegemeentelid het zet op zijn glanzende SUV. Per slot van rekening ben ik dan degene die zondigt. Tegelijk geldt: de verzoeking hoeven we niet op te zoeken en ook: uw bescheidenheid zij alle mensen bekend.

Het gaat mij om het dedain waarmee schatrijke forummers een oordeel hebben over schatrijke predikanten. Ik ben namelijk schatrijk net als jullie. Geen zorgen over eten, drinken, verwarmde woning enz. Als iemand op dit forum deze zaken mist dan ( en dan pas) heeft zo’n iemand recht van spreken.
Maar binnen onze weelde, of die nu groot, groter of grootst is, zijn wij toch wel verantwoordelijk voor welke keuzes we met ons geld maken? Daar gaat dit gesprek over. Natuurlijk hebben we het hier goed, of dat nu in meerdere of mindere mate is. Élke auto is luxe. Maar als je de mogelijkheid hebt om keuzes te maken, dan zeggen die keuzes toch vaak wel iets. Net als met hoeden bij dames. Er zullen er zijn die de mogelijkheid hebben om alleen een petje te kunnen dragen. Er zullen er zijn die slagschepen kunnen betalen en toch iets kleins en eenvoudigs dragen. Er zullen er zijn die het kunnen betalen en er inderdaad voor kiezen om jaarlijks een nieuw bloemencorso op de slapen te drukken.

Hoe maakt iemand zulke keuzes? Daar gaat het over. Onze buitenkant en de keuzes die we daarin maken en hoe we ons bewust presenteren zeggen nu eenmaal iets.
huisman

Bericht door huisman »

Job schreef: 20 dec 2024, 10:23
huisman schreef: 20 dec 2024, 00:31
Job schreef: 20 dec 2024, 00:12
huisman schreef: 19 dec 2024, 19:52 Op wereldschaal zijn wij allemaal schatrijk. Ik vind het dan ook best apart dat er hier zijn die zich druk maken om de auto van een predikant. Wij hebben allemaal heel veel boter op ons hoofd.
Alles relatief bezien natuurlijk. Met een ouwe roestige rammelbak mógen we hier de straat niet eens op, dus dat hoeven we ook van niemand te verwachten.

Wat @Zeeuw zegt is kernachtig: waar zetten wij ons hart op? Dan zou het kunnen zijn dat ik meer mijn hart zet op een oude, doorgeroeste tweewieler dan een medegemeentelid het zet op zijn glanzende SUV. Per slot van rekening ben ik dan degene die zondigt. Tegelijk geldt: de verzoeking hoeven we niet op te zoeken en ook: uw bescheidenheid zij alle mensen bekend.

Het gaat mij om het dedain waarmee schatrijke forummers een oordeel hebben over schatrijke predikanten. Ik ben namelijk schatrijk net als jullie. Geen zorgen over eten, drinken, verwarmde woning enz. Als iemand op dit forum deze zaken mist dan ( en dan pas) heeft zo’n iemand recht van spreken.
Maar binnen onze weelde, of die nu groot, groter of grootst is, zijn wij toch wel verantwoordelijk voor welke keuzes we met ons geld maken? Daar gaat dit gesprek over. Natuurlijk hebben we het hier goed, of dat nu in meerdere of mindere mate is. Élke auto is luxe. Maar als je de mogelijkheid hebt om keuzes te maken, dan zeggen die keuzes toch vaak wel iets. Net als met hoeden bij dames. Er zullen er zijn die de mogelijkheid hebben om alleen een petje te kunnen dragen. Er zullen er zijn die slagschepen kunnen betalen en toch iets kleins en eenvoudigs dragen. Er zullen er zijn die het kunnen betalen en er inderdaad voor kiezen om jaarlijks een nieuwe fruitmand op hun hoofd te zetten.

Hoe maakt iemand zulke keuzes? Daar gaat het over. Onze buitenkant en de keuzes die we daarin maken en hoe we ons bewust presenteren zeggen nu eenmaal iets.
Toch vind ik het geneuzel. Er wordt namelijk gekeken naar wat een ander doet. Dominee zijn auto, dure vakantie van een ander. Daar heb ik totaal geen oordeel over. Ik vind trouwens jouw opmerking dat elke auto een luxe is ook niet waar. De laatste tijd tweemaal meegemaakt dat iemand zijn auto moest wegdoen vanwege leeftijd en vanwege een herseninfarct. Dan zie je wat voor impact dat heeft. Voor deze mensen was een auto geen luxe maar gaf ze mobiliteit, onafhankelijkheid en maakte hun wereld wat groter.
Ze waren verdrietig toen ze dat kwijtraakten .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Job

Bericht door Job »

Watte? :bobo Daarmee onderschrijf je toch juist dat een auto luxe is? Ik zou het niet graag een gewoon en vanzelfsprekend bezit willen noemen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het gaat om mobiliteit. Het is een enorm voorrecht dat je gezond bent en overal kunt komen waar je heen wilt. Dan gaat het overigens ook over de economische toegang tot vervoer, zowel OV als auto en vliegtuig.

De evangeliën kennen trouwens wel een duidelijke oproep tot navolging van Jezus. Dat is in de kerkgeschiedenis ook heel vaak betrokken op een leven in afhankelijkheid en zelfgekozen afzien van bezit. Dat bezit en rijkdom corrumperen blijkt ook uit de duidelijke waarschuwing om God en de mammon niet met elkaar te verwarren. [Maar rijke reformatorische christenen zijn van die waarschuwing natuurlijk vanwege hun rechtzinnigheid in de leer uitgezonderd].
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

Herman schreef: 20 dec 2024, 10:57 Het gaat om mobiliteit. Het is een enorm voorrecht dat je gezond bent en overal kunt komen waar je heen wilt. Dan gaat het overigens ook over de economische toegang tot vervoer, zowel OV als auto en vliegtuig.

De evangeliën kennen trouwens wel een duidelijke oproep tot navolging van Jezus. Dat is in de kerkgeschiedenis ook heel vaak betrokken op een leven in afhankelijkheid en zelfgekozen afzien van bezit. Dat bezit en rijkdom corrumperen blijkt ook uit de duidelijke waarschuwing om God en de mammon niet met elkaar te verwarren. [Maar rijke reformatorische christenen zijn van die waarschuwing natuurlijk vanwege hun rechtzinnigheid in de leer uitgezonderd].
Met het meeste eens maar de laatste opmerking is generaliseren, er zijn ook rijke Christenen die armen laten delen in hun rijkdom, er zijn altijd goede en kwade en niet alleen kwade.
DDD

Bericht door DDD »

Scheepsbel schreef: 20 dec 2024, 09:01 er zijn in ons land bijna een miljoen armen, waarvan een groot gedeelte kinderen, dit zijn zeker niet altijd laagopgeleiden, hier zit ook een gedeelte ex ondernemers tussen die failliet zijn gegaan en nu bij de voedselbank staan. het is heel makkelijk oordelen en allerlei redenen aan te geven wat maakt dat deze mensen arm zijn. als we het goed hebben laten we het graag horen en zien maar als we niet rond kunnen komen en de kinderen zonder ontbijt naar moeten sturen blijf je stil uit schaamte en verdriet. als Christen moeten we wat over hebben voor onze arme medemens.
Zo is het maar net.
Dodo

Bericht door Dodo »

DDD schreef: 20 dec 2024, 11:42
Scheepsbel schreef: 20 dec 2024, 09:01 er zijn in ons land bijna een miljoen armen, waarvan een groot gedeelte kinderen, dit zijn zeker niet altijd laagopgeleiden, hier zit ook een gedeelte ex ondernemers tussen die failliet zijn gegaan en nu bij de voedselbank staan. het is heel makkelijk oordelen en allerlei redenen aan te geven wat maakt dat deze mensen arm zijn. als we het goed hebben laten we het graag horen en zien maar als we niet rond kunnen komen en de kinderen zonder ontbijt naar moeten sturen blijf je stil uit schaamte en verdriet. als Christen moeten we wat over hebben voor onze arme medemens.
Zo is het maar net.
Hoe geef je dat praktisch vorm, dat wat overhebben voor de arme medemens? Geven aan de collectes voor de voedselbank, aan het Leger des Heils, de straatkrantverkoper, envelopjes in de bus bij mensen waarvan je vermoed of weet dat ze het kunnen gebruiken? Maar juist diegenen die hun armoede in stilte dragen vallen soms buiten de boot. Ik weet dat de diaconie bij ons graag tips krijgt over mensen die hulp nodig hebben.
advocaat

Bericht door advocaat »

Armen. Velen zijn arm door de keuzen die ze gemaakt hebben.
Anderen zijn arm, omdat ze bedrogen worden in hun verwachting. Er is beloofd en er wordt niet geleverd. En dan heb ik het over de huidige pensionado’s.

Ze moeten rondkomen van een pensioentje dat nog niet de helft bedraagt van wat in het midden van hun arbeidzame leven werd voorgespiegeld.
Wat is er niet geklauwd uit die pensioenpot:
- Kortingen,
- Geen indexatie,
- Premieheffing over pensioen ingevoerd,
- Overgang uitkering op basis van middenloon.

Van een fatsoenlijk pensioen bleef nauwelijks iets over. En dan heb ik het nog niet eens over de jarenlange extra werktijd na de normale pensioenleeftijd van 50/55.
Toch durven ze op de moment nog spreken van een eerlijke verdeling voor het nieuwe pensioenstelsel.

Dat is pas arm: moeten toezien hoe de samenleving de oudedagvoorziening in overdaad opsoupeert en de ouderen wil helpen met een wet voltooid leven.
huisman

Bericht door huisman »

Job schreef: 20 dec 2024, 10:52 Watte? :bobo Daarmee onderschrijf je toch juist dat een auto luxe is? Ik zou het niet graag een gewoon en vanzelfsprekend bezit willen noemen.
Luxe noem ik zaken waar je zonder kan zonder dat het je leven beïnvloed. Ik kom in veel huiskamers en zie daar veel 'spullen' waar wij zonder problemen afscheid van kunnen nemen.

Ik schaar mobiliteit niet onder luxe. Dus een auto ook niet. Of het nu een tweedehands klein boodschappen autootje is of een nieuwe luxere variant. Ze worden voor hetzelfde doel aangeschaft.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

advocaat schreef: 20 dec 2024, 12:20 Armen. Velen zijn arm door de keuzen die ze gemaakt hebben.
Anderen zijn arm, omdat ze bedrogen worden in hun verwachting. Er is beloofd en er wordt niet geleverd. En dan heb ik het over de huidige pensionado’s.

Ze moeten rondkomen van een pensioentje dat nog niet de helft bedraagt van wat in het midden van hun arbeidzame leven werd voorgespiegeld.
- Kortingen,
- Geen indexatie,

Van een fatsoenlijk pensioen bleef nauwelijks iets over. En dan heb ik het nog niet eens over de jarenlange extra werktijd na de normale pensioenleeftijd van 50/55.
Toch durven ze op de moment nog spreken van een eerlijke verdeling voor het nieuwe pensioenstelsel.

Dat is pas arm: moeten toezien hoe de samenleving de oudedagvoorziening in overdaad opsoupeert en de ouderen wil helpen met een wet voltooid leven.
221000 kinderen die in armoede leven, die hebben hier niet voor gekozen, en de kansen die deze kinderen hebben zijn niet heel positief en kunnen ze ook niet voor kiezen.
MGG

Bericht door MGG »

Dodo schreef: 20 dec 2024, 12:18
DDD schreef: 20 dec 2024, 11:42
Zo is het maar net.
Hoe geef je dat praktisch vorm, dat wat overhebben voor de arme medemens? Geven aan de collectes voor de voedselbank, aan het Leger des Heils, de straatkrantverkoper, envelopjes in de bus bij mensen waarvan je vermoed of weet dat ze het kunnen gebruiken? Maar juist diegenen die hun armoede in stilte dragen vallen soms buiten de boot. Ik weet dat de diaconie bij ons graag tips krijgt over mensen die hulp nodig hebben.
De super aardige straatkrant verkoper rookt vrij veel. Nu is dat zijn keus, maar voor mij wel de reden dat ik hem groet maar niks geef. Ik geef sowieso liever aan arme waarbij de hongerdood dreigt.
Dodo

Bericht door Dodo »

MGG schreef: 20 dec 2024, 12:35
De super aardige straatkrant verkoper rookt vrij veel. Nu is dat zijn keus, maar voor mij wel de reden dat ik hem groet maar niks geef. Ik geef sowieso liever aan arme waarbij de hongerdood dreigt.
Dat is supersympathiek, maar hoe doe je dat? Waar vind je die mensen?
MGG

Bericht door MGG »

advocaat schreef: 20 dec 2024, 12:20 Armen. Velen zijn arm door de keuzen die ze gemaakt hebben.

- Kortingen,
- Geen indexatie,

Een normale pensioenleeftijd van 50/55 slaat nergens op. Dat zou betekenen dat je nog geen 40% van je leven hoeft te werken. Met de kennis van nu is er in het verleden te weinig ingelegd. Je kan dat afwentelen op de huidge werkende of op de groep die te weinig ingelegd heeft.
MGG

Bericht door MGG »

Dodo schreef: 20 dec 2024, 12:37
MGG schreef: 20 dec 2024, 12:35
Dat is supersympathiek, maar hoe doe je dat? Waar vind je die mensen?
Ik vind het niet mijn persoonlijke taak om die mensen te vinden. Bijzondere Noden en andere goede doelen kunnen dat veel efficiënt doen.

Los van de vraag of het afremmen van de bevolkingsgroei niet veel efficiënter is.
advocaat

Bericht door advocaat »

Scheepsbel schreef: 20 dec 2024, 12:27

- Kortingen,
- Geen indexatie,

221000 kinderen die in armoede leven, die hebben hier niet voor gekozen, en de kansen die deze kinderen hebben zijn niet heel positief en kunnen ze ook niet voor kiezen.
Het mag waar zijn dat die kinderen er niet voor gekozen hebben, maar die kinderen zijn toch niet uit het niets ontstaan? Voor kinderen spreek je de ouders aan.
Plaats reactie