Pastorieën en auto's en aanverwante zaken

Scheepsbel

Re: Pastorieën en auto's en aanverwante zaken

Bericht door Scheepsbel »

Er is natuurlijk niks mis met een dure auto als dat voor diegene dezelfde uitgave is als van iemand die een goedekopere kan betalen, mits men op een eerlijke manier geld verdiend en ook iets over heeft voor de medemens, helaas is een groot gedeelte van het autoparadijs in vooral midden Nederland betaald met zwart geld, en dit is geen name dit is mij door die mensen met trots verteld. Dat heet stelen van de overheid.

Een predikant die veel onderweg is mag best een comfortabele auto hebben, zolang hij daar niet mee pronkt is dit prima. Er is ook veel afgunst als men het iets beter heeft dan de ander, ook dat is zonde. Rijk en arm is en blijft er altijd.
windorgel

Bericht door windorgel »

Ik heb de indruk dat het verschijnsel van veel dure auto's op het kerkplein nogal streek- of plaatsgebonden is. Op ons, niet al te grote, parkeerterrein bij de kerk zie ik één wat luxere wagen van ca 3 jaar oud en verder vooral 7-persoonswagens van >12 jaar oud.
Met een nieuwe audi zou je behoorlijk uit de toon vallen.
huisman

Bericht door huisman »

Op wereldschaal zijn wij allemaal schatrijk. Ik vind het dan ook best apart dat er hier zijn die zich druk maken om de auto van een predikant. Wij hebben allemaal heel veel boter op ons hoofd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Ooit kwam in onze gemeente een jonge kandidaat preken die in een Jaguar reed.
Zijn preek is iedereen vergeten, zijn auto niet...

Smaak verschilt. Dat geldt op alle gebieden zoals kleding, woning of een auto.
Dat is allemaal prima. Maar laten we wel "normaal" blijven.
DDD

Bericht door DDD »

Maar een Jaguar lijkt me dan weer niet een buitenissige auto.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik weet het nog goed hoe we in Nunspeet gecollecteerd hebben voor een auto voor de dominee... Het was in de jaren '60. Hij moest een aangepaste auto hebben, en het werd een Daf(je). Die bestond niet in de kleur zwart, dus dat Dafje moest eerst zwart gespoten worden... Ik denk tegenwoordig een auto voor een dominee niet altijd nog zwart moet zijn... Overigens, ik geloof niet dat een Daf (daffodil) toen echt een dure auto was, in elk geval geen grote.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Job

Bericht door Job »

huisman schreef: 19 dec 2024, 19:52 Op wereldschaal zijn wij allemaal schatrijk. Ik vind het dan ook best apart dat er hier zijn die zich druk maken om de auto van een predikant. Wij hebben allemaal heel veel boter op ons hoofd.
Alles relatief bezien natuurlijk. Met een ouwe roestige rammelbak mógen we hier de straat niet eens op, dus dat hoeven we ook van niemand te verwachten.

Wat @Zeeuw zegt is kernachtig: waar zetten wij ons hart op? Dan zou het kunnen zijn dat ik meer mijn hart zet op een oude, doorgeroeste tweewieler dan een medegemeentelid het zet op zijn glanzende SUV. Per slot van rekening ben ik dan degene die zondigt. Tegelijk geldt: de verzoeking hoeven we niet op te zoeken en ook: uw bescheidenheid zij alle mensen bekend.
huisman

Bericht door huisman »

Job schreef: 20 dec 2024, 00:12
huisman schreef: 19 dec 2024, 19:52 Op wereldschaal zijn wij allemaal schatrijk. Ik vind het dan ook best apart dat er hier zijn die zich druk maken om de auto van een predikant. Wij hebben allemaal heel veel boter op ons hoofd.
Alles relatief bezien natuurlijk. Met een ouwe roestige rammelbak mógen we hier de straat niet eens op, dus dat hoeven we ook van niemand te verwachten.

Wat @Zeeuw zegt is kernachtig: waar zetten wij ons hart op? Dan zou het kunnen zijn dat ik meer mijn hart zet op een oude, doorgeroeste tweewieler dan een medegemeentelid het zet op zijn glanzende SUV. Per slot van rekening ben ik dan degene die zondigt. Tegelijk geldt: de verzoeking hoeven we niet op te zoeken en ook: uw bescheidenheid zij alle mensen bekend.

Het gaat mij om het dedain waarmee schatrijke forummers een oordeel hebben over schatrijke predikanten. Ik ben namelijk schatrijk net als jullie. Geen zorgen over eten, drinken, verwarmde woning enz. Als iemand op dit forum deze zaken mist dan ( en dan pas) heeft zo’n iemand recht van spreken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Er zijn natuurlijk heel wat mensen die hun huis niet of beperkt verwarmen om kosten te besparen. Die zijn er natuurlijk ook onder de forummers.

Die hebben dan dus recht van spreken.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 20 dec 2024, 00:38 Er zijn natuurlijk heel wat mensen die hun huis niet of beperkt verwarmen om kosten te besparen. Die zijn er natuurlijk ook onder de forummers.

Die hebben dan dus recht van spreken.
Ik betwijfel dit ten zeerste. En op bewijsbare gronden. Welke forummer kan het huis niet tot minimaal 18 graden verwarmen,?

Ik denk oprecht dat wij vergeten zijn wat echte armoede is.
Ik ken persoonlijk wel een paar adressen. Heeft met schulden problematiek te maken. Vaak (heel erg vaak) eigen schuld. Neemt niet weg dat wij ze helpen.
DDD

Bericht door DDD »

Wat is niet kunnen? Het is soms een keuze tussen verschillende opties. Maar ik ken persoonlijk heel wat mensen die heel veel moeite hebben om rond te komen. Ik denk eerlijk gezegd dat je echt geen idee hebt.

Maar goed als je moet kiezen tussen vakantie of verwarming dan kun je ook voor verwarming kiezen.

merel

Bericht door merel »

Ik ken ook mensen waar vakantie echt niet op hun prioriteiten lijstje staat. Zij hebben moeite genoeg om hun dagelijks brood rond te krijgen. Hun verwarming staat op 16-17 graden.

Wij kregen recent een brief van de middelbare school dat gezinnen zich konden melden als zij niet rond konden komen. Dan zou school een boodschappenkaart geven zodat kinderen op schooldagen iig voldoende te eten hebben. Diverse gezinnen maken daar al gebruik van. Ook met alle uitjes van school staat onderaan elke brief dat als de kosten voor het vervoer naar het uitje, zoals afgelopen week naar het Mauritshuis problemen geeft, de school bij wil springen.

Daarnaast helpen wij met de kinderen bij de plaatselijke voedselbank. Onze kinderen zien daar tot hun schrik mensen uit de omgeving, kerk en van school pakketten ophalen. Dat relativeert behoorlijk.
CvD

Bericht door CvD »

Schulden onstaan vaak niet door wat erin komt,wel door wat eruit gaat. Een ja als je een normaal inkomen hebt als 1 verdiener omdat je geen hoge opleiding hebt is het zeker iedere keer goed kijken naar de in en uitgaven. Verder zijn er ook nog een categorie ouder die heel weinig pensioen hebben omdat dat pas veel later kwam. Dan zijn er ook nog mensen die echt arbeidsongeschikt zijn. Even een eenvoudig voorbeeld van iemand met een IVA 80/100 afgekeurd. Die krijgt bijvoorbeeld 2500 bruto per maand daarvan gaat bijna weer rechtstreeks 671,50 euro terug naar de staat omdat deze mensen geen arbeidskorting krijgen dan houd je 1828,50 netto over. Zou die zelfde persoon nog kunnen werken voor dat zelfde brutto bedrag dan houd hij netto 2269 over deze persoon krijgt 450 euro arbeidskorting. Een ja er zijn toeslagen, maar dan nog moeten zij opletten. Is dat erg? nee rijk en arm zijn er altijd geweest. Maar er is zeker wel armoede alleen die mensen waar het vaak om gaat hoor je niet. Dus om te zeggen dat het er niet is vindt kort door de bocht.
Een ja het gaat er niet om hoe we door de tijd komen,dat is zeker waar. Maar we moeten niet de ogen sluiten een net doen of er geen armoede is.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

er zijn in ons land bijna een miljoen armen, waarvan een groot gedeelte kinderen, dit zijn zeker niet altijd laagopgeleiden, hier zit ook een gedeelte ex ondernemers tussen die failliet zijn gegaan en nu bij de voedselbank staan. het is heel makkelijk oordelen en allerlei redenen aan te geven wat maakt dat deze mensen arm zijn. als we het goed hebben laten we het graag horen en zien maar als we niet rond kunnen komen en de kinderen zonder ontbijt naar moeten sturen blijf je stil uit schaamte en verdriet. als Christen moeten we wat over hebben voor onze arme medemens.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 20 dec 2024, 01:18 Wat is niet kunnen? Het is soms een keuze tussen verschillende opties. Maar ik ken persoonlijk heel wat mensen die heel veel moeite hebben om rond te komen. Ik denk eerlijk gezegd dat je echt geen idee hebt.

Maar goed als je moet kiezen tussen vakantie of verwarming dan kun je ook voor verwarming kiezen.
Toen onze kinderen allemaal nog thuis woonden met veel (studie)kosten zijn wij ook met enige regelmaat vanwege de financiën niet op vakantie geweest. Alleenverdiener met een groot gezin staan voor veel kosten maar wij hebben ons nooit arm gevoeld.

Ik denk dat ik een aardige inschatting kan maken wat armoede in ons land is. Één van mijn beste vrienden zit in de schuldhulpverlening. Verder ken ik wat schuldhulpmaatjes.
Dit is wel in de (wijde) omgeving waar ik woon. Weet dat in de Randstad de situatie schrijnender kan zijn.
Plaats reactie