Beroepingswerk discussie [7]

Herman
Moderator

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:En jij doet net of de 3e wereldoorlog uitbreekt.
Zeer fraai gevonden. :D
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik ben soms best kritisch. Maar hoe er hier over gesproken wordt gaat echt alle perken te buiten.
Juist voor een kandidaat ligt het beroepingswerk heel teer.
Het is te hopen dat de betreffende man niet meeleest...
Pianoman

Bericht door Pianoman »

Wellicht een ondeugende gedachte: we hebben het scenario vaker gezien waarbij één der kandidaten uitsluitend beroepen kreeg van kleine en/of langdurig vakante gemeenten.
Vervolgens werd een tweede-kans-beroep aangenomen naar een grote gemeente die al vaak bediend is.
Ik denk dan wel eens: zou die eerste ronde niet een duidelijke vingerwijzing van God zijn dat ook een kleine gemeente een dienaar verdient?
En dat het aannemen in de tweede ronde meer naar het vlees des kandidaats is dan de wil des Heeren?
Het is maar een gedachte..... Graag jullie reactie...!
Laatst gewijzigd door Pianoman op 06 jul 2021, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Pianoman schreef:Wellicht een ondeugende gedachte: we hebben het scenario vaker gezien waarbij één der kandidaten uitsluitend beroepen kreeg van kleine en/of langdurig vakante gemeenten.
Vervolgens werd een tweede-kans-beroep aangenomen naar een grote gemeente die al vaak bediend is.
Ik denk dan wel eens: zou die eerste ronde niet een duidelijke vingerwijzing van God zijn dat ook een kleine gemeente een dienaar verdient?
En zou het aannemen in de tweede ronde meer naar het vlees des kandidaats is dan de wil des Heeren?
Inderdaad een nadenkertje :tilt. Al weet ik niet of ik het er mee eens kan zijn.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Pianoman schreef:Wellicht een ondeugende gedachte: we hebben het scenario vaker gezien waarbij één der kandidaten uitsluitend beroepen kreeg van kleine en/of langdurig vakante gemeenten.
En dat het aannemen in de tweede ronde meer naar het vlees des kandidaats is dan de wil des Heeren?
Dit soort gedachten moet je direct de kop indrukken, is mijn stellige overtuiging. Je blijft anders zitten met de gedachte - en je zadelt nu een ander ermee op: ds. X... die hoort daar niet.
Laat dat alsjeblieft aan de Heere over.

Ja maar....
NIKSTEJAMAAR
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:Laat dat alsjeblieft aan de Heere over.
Dat lijkt me voor heel het beroepingswerk en alle procedures een bijzonder goed advies.
Bruna

Bericht door Bruna »

Laten we het over beroepingswerk OGGIN hebben. Is het wel eens voortgekomen dat lerend ouderling beroep aanneemt naar andere dan zijn huidige gemeente?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Synodelid

Bericht door Synodelid »

Wat ik wel opvallend vind bij GerGem (en andere bevindelijke kerken) is dat er wel een orgaan (curatorium) is die beoordeelt of iemands roeping tot het ambt juist is, maar een roeping tot een bepaalde gemeente mag zonder inspraak van andere anderen worden aanvaard.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Herman schreef:Juist. Scherpenzeel beroept dus twee kandidaten op 22-6 en 5-7 en de tweede is het geworden.

De suggestie om vooraf een bericht te sturen naar de gemeente waar je je naar geroepen weet is dus niet geheel uit de lucht gegrepen. Soms vraag ik het me af of de binding tussen gemeente en predikant niet gewoon kan worden losgelaten en dat je aan een roulerend systeem moet beginnen.
Wat maakt dat dit soort gemeenten vaker dan gemiddeld in de GG een dominee krijgt?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:Ik ben soms best kritisch. Maar hoe er hier over gesproken wordt gaat echt alle perken te buiten.
Juist voor een kandidaat ligt het beroepingswerk heel teer.
Het is te hopen dat de betreffende man niet meeleest...
Eens Bezorgd, en zelfs een moderator met ervaring die er vrolijk aan mee doet...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bruna schreef:Laten we het over beroepingswerk OGGIN hebben. Is het wel eens voortgekomen dat lerend ouderling beroep aanneemt naar andere dan zijn huidige gemeente?
Volgens mij wel.

Al zijn er nu toch daar ook best veel gemeenten die een dominee beroepen in plaats van de lerend ouderling.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Amstelodamense schreef:Wat maakt dat dit soort gemeenten vaker dan gemiddeld in de GG een dominee krijgt?
Dat zou een goeie vraag zijn voor de achterkant van de Saambinder. ;)
Soms

Bericht door Soms »

Bertiel schreef:lijkt me ook niet alles om als dominee te beginnen in een gemeente die liever een ander had gehad
    Wat een onzin weer
    Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Begin nu eerst met het gelijktrekken van alle salarissen, ongeacht welke gemeente je bedient. Zou volgens mij al heel veel problemen voorkomen.
    DDD

Bericht door DDD »

AbrahamZ schreef:Ger.Gem.
    Kand. Beens heeft het beroep naar Scherpenzeel aangenomen.
    De vraag is of het niet meer in kleine ergernissen thuishoort, maar dit soort beslistermijnen voor belangrijke beslissingen zijn mijns inziens niet zorgvuldig. Als het besluit al gevallen is, meld dat dan vooruit. Nu zijn honderden mensen druk met een beroep waarvan het alle schijn heeft, dat het nutteloos is.

Los daarvan lijkt het mij goed als een onderzoeksjournalist eens berekent wat de inkomens van predikanten zijn. Ik denk dat de meeste dominees in de GG net als veel predikanten in de Nadere Reformatie dat zwaar laten meewegen. Dat zal mogelijk de verklaring zijn voor het verschijnsel dat sommige gemeenten maar kort vacant zijn en andere nooit een dominee krijgen.
    Plaats reactie