Homoseksualiteit

J.C. Philpot

Re: Homoseksualiteit

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Ik ben het daar niet mee eens. Ik onderschrijf (uiteraard) het 5e gebod, maar dat betekent niet dat informatie altijd 100% doorgespeeld moet worden. En een vertrouwenspersoon is een vertrouwenspersoon. Bij hem of haar moet datgene wat een jongere vertelt, veilig zijn. Punt.
Ik vind ook niet dat "informatie altijd 100% doorgespeeld moet worden" (zie mijn posting). Integendeel. Dus vanuit mijn optiek verschillen we daar helemaal niet van mening in.
Tiberius schreef:Het kan ook zijn dat een leerling misbruik of geweld (of vul zelf maar in) in de thuissituatie bespreekt. Dan moet er echt geen schijn van kans zijn, dat dit uitlekt naar anderen, zelfs niet (of in dit geval: zeker niet) naar de ouders.
Uiteraard ben ik het in een dergelijke situatie ook met je eens. Hoogstens dat er aangifte gedaan zou moeten worden, maar dit mag nooit met de ouders besproken worden.
Tiberius schreef:In deze casus is er sprake van 'gedragingen waar de hele school vanaf weet.' Prima dat dat door de schoolleiding met de ouders gecommuniceerd wordt, maar nooit door de vertrouwenspersoon. Sterker nog: het draadje tussen de schoolleiding en de vertrouwenspersoon dient minimaal te zijn.

In kerken (en organisaties) is ook sprake van vertrouwenspersonen. Deze mensen moeten tamelijk losjes van de kerkenraad opereren, omdat er ook geklaagd moet kunnen worden over wangedragingen van kerkenraadsleden.
In die verhouding zie ik de vertrouwenspersoon op school ook.
Ik vind het een goed punt dat er zo min mogelijk lijntjes dienen te zijn tussen een vertrouwenspersoon en een directie/kerkenraad. En ik zie ook je punt, dat een vertrouwenspersoon beter sommige communicaties over kan laten aan anderen, om de schijn van niet-vertrouwelijkheid te voorkomen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 29 mar 2021, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Adje

Bericht door Adje »

Maanenschijn schreef: Hoe komt het toch dat ouders voor kinderen niet vanzelfsprekend het eerste adres is om ‘uit de kast te komen’? Natuurlijk zijn er ook andere voorbeelden, gelukkig. En ik heb het antwoord niet, maar het zijn vragen die mij wel eens bezig houden.
Zoals ik in een eerdere posting schreef, je wilt er als ouder niet aan!
Zo gemakkelijk ligt alles niet binnen de gereformeerde gezindte.

Mooi dat je kinderen bij jou met al hun zorgen, moeiten en problemen terecht kunnen. Zoals ik al schreef, persoonlijk ben ik in gebreke gebleven!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Adje schreef:
Maanenschijn schreef: Hoe komt het toch dat ouders voor kinderen niet vanzelfsprekend het eerste adres is om ‘uit de kast te komen’? Natuurlijk zijn er ook andere voorbeelden, gelukkig. En ik heb het antwoord niet, maar het zijn vragen die mij wel eens bezig houden.

Mooi dat je kinderen bij jou met al hun zorgen, moeiten en problemen terecht kunnen. Zoals ik al schreef, persoonlijk ben ik in gebreke gebleven!
Ik wil dat toch wel wat nuanceren, mocht het je geruststellen. ;)

Als ouders zit je bij wijze van spreken bovenop je kinderen. Bovendien voelen kinderen denk ook een zekere prestatie-gewenstheid ten opzichte van hun ouders. En in de reformatorische kring wordt 'uit de kast komen' niet als een prestatie gezien.
Ook bij andere zaken zal een jongere eerder een vriend/vriendin of een vreemde in vertrouwen nemen dan de eigen ouders. Dat voelt veiliger: je kan eerst hun reactie peilen, voordat je 'jouw verhaal' richting je ouders uitspreekt.

Ik zou het eerder positief zien: wees blij dat je kinderen zo iemand hebben die ze kunnen vertrouwen, zoals een vertrouwenspersoon, of een catecheet of JV-leidinggevende.

Anderzijds: als je zelf in die rol zit, probeer dan wel openheid naar de ouders te krijgen, maar dat kan soms echt wel een poosje duren voordat een jongere (of oudere, dat heb ik ook wel meegemaakt) daar aan toe is.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:@J.C. Philpot,

Ik kan je zeker volgen. Ook in de nu besproken casus zal de geaardheid niet een opzichzelfstaand gegeven zijn geweest.
De reden dat ik de vraag stel is dat we moeten constateren dat vertrouwenspersonen noodzakelijk zijn. Ook op refo-scholen is er blijkbaar behoefte. In een goede ouder-kind relatie zou dit niet nodig moeten zijn. En hoe verhoud zich dat met ouders die als wettig gezag over de kinderen zijn gesteld? Wat doen wij als ouders dan verkeerd, vraag ik mij als vader af?

Hoe komt het toch dat ouders voor kinderen niet vanzelfsprekend het eerste adres is om ‘uit de kast te komen’? Natuurlijk zijn er ook andere voorbeelden, gelukkig. En ik heb het antwoord niet, maar het zijn vragen die mij wel eens bezig houden.
De zaken die je hier noemt, zijn hele relevante overwegingen. Inderdaad is het nodig dat er vertouwenspersonen zijn. Alleen al vanwege de incest, geweld, etcetera die er zijn.

Ik vind de zaken die je noemt dermate complex, dat ik heel terughoudend ben in een mening te hebben over wat er hierin bij anderen misgaat. We weten zo wenig van wat er achter de deuren speelt, dat ik niet naar ouders of naar kinderen wil wijzen.

Een niet goede ouder-kind kan verschillende oorzaken hebben, die zowel bij de ouders als bij de kinderen kunnen liggen. Ook is er soms sprake van onmacht. Ouders hebben soms ook niet de gaven om alles even goed te verwoorden, en kunnen hier ook heel erg mee worstelen. Kinderen kunnen ook echt de verkeerde kant op willen, en dat ligt echt niet altijd aan de opvoeding. Kinderen kunnen heel erg in de knoop zitten. Karakters kunnen botsen. Er kunnen zaken gebeuren waar je geen vat op heb. En de meest relevante: kinderen en ouders zijn beide zondaars. Zowel kinderen als ouders zullen niet kunnen zeggen dat hen geen blaam treft, en dat er geen schuld is.

Ik sta nog voor de periode van puberteit en volwassenheid van mijn kinderen, maar ik heb niet de illusie dat ik het beter ga doen dan andere ouders. Ik ben vaak zwart wit, en heb beperkingen en zonden, en dat is moeilijk voor mijn kinderen. Uiteindelijk zal de Heere ouders en kinderen vast moeten houden, en genade schenken, wil het goed zijn en wil het goed gaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Profesto

Bericht door Profesto »

Maanenschijn schreef:@J.C. Philpot,

Ik kan je zeker volgen. Ook in de nu besproken casus zal de geaardheid niet een opzichzelfstaand gegeven zijn geweest.
De reden dat ik de vraag stel is dat we moeten constateren dat vertrouwenspersonen noodzakelijk zijn. Ook op refo-scholen is er blijkbaar behoefte. In een goede ouder-kind relatie zou dit niet nodig moeten zijn. En hoe verhoud zich dat met ouders die als wettig gezag over de kinderen zijn gesteld? Wat doen wij als ouders dan verkeerd, vraag ik mij als vader af?

Hoe komt het toch dat ouders voor kinderen niet vanzelfsprekend het eerste adres is om ‘uit de kast te komen’? Natuurlijk zijn er ook andere voorbeelden, gelukkig. En ik heb het antwoord niet, maar het zijn vragen die mij wel eens bezig houden.
Dit laatste is denk ik een heel belangrijke vraag.

Ik denk dat in een omgeving waar niet of nauwelijks anders dan in termen van zonde, gebrokenheid, onreinheid, kruisdragen en worstelen over homoseksualiteit wordt gesproken, kinderen zich geremd zullen voelen om met hun gevoelens naar hun ouders te komen.

Kinderen voelen de sfeer rondom hun gevoelens haarscherp aan en betrekken dit op zichzelf, wat best stressvol kan zijn.
Profesto

Bericht door Profesto »

Gisteren zaten 2 oud leerlingen van de Gomarus aan tafel bij Op1.
Ik vond het verhaal van de dame over haar ervaringen op school erg beklemmend.

Ik hoop van harte dat geleerd wordt wat een veilig klimaat is voor leerlingen, want ik heb het idee dat dit nog niet enorm is doorgedrongen. Zie ook mijn bericht hierboven.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Profesto schreef:Gisteren zaten 2 oud leerlingen van de Gomarus aan tafel bij Op1.

Ik hoop van harte dat geleerd wordt wat een veilig klimaat is voor leerlingen, want ik heb het idee dat dit nog niet enorm is doorgedrongen. Zie ook mijn bericht hierboven.
Ik heb net het fragment bekeken. Ik vond het vooral heel positief dat mevrouw Madeleine van Toorenburg van het CDA artikel 23 van de grondwet zo stellig verdedigde, ook toen de heer Peter R. de Vries onomwonden verklaarde dat hij dat artikel liefst wilde schrappen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Profesto

Bericht door Profesto »

Jantje schreef:
Profesto schreef:Gisteren zaten 2 oud leerlingen van de Gomarus aan tafel bij Op1.

Ik heb net het fragment bekeken. Ik vond het vooral heel positief dat mevrouw Madeleine van Toorenburg van het CDA artikel 23 van de grondwet zo stellig verdedigde, ook toen de heer Peter R. de Vries onomwonden verklaarde dat hij dat artikel liefst wilde schrappen.
Ik denk ook dat het schrappen van artikel 23 niets oplost voor de LHBTI-kinderen op reformatorische scholen.
Adje

Bericht door Adje »

Tiberius schreef:
Adje schreef:

Ik wil dat toch wel wat nuanceren, mocht het je geruststellen. ;)

Als ouders zit je bij wijze van spreken bovenop je kinderen. Bovendien voelen kinderen denk ook een zekere prestatie-gewenstheid ten opzichte van hun ouders. En in de reformatorische kring wordt 'uit de kast komen' niet als een prestatie gezien.
Ook bij andere zaken zal een jongere eerder een vriend/vriendin of een vreemde in vertrouwen nemen dan de eigen ouders. Dat voelt veiliger: je kan eerst hun reactie peilen, voordat je 'jouw verhaal' richting je ouders uitspreekt.

Ik zou het eerder positief zien: wees blij dat je kinderen zo iemand hebben die ze kunnen vertrouwen, zoals een vertrouwenspersoon, of een catecheet of JV-leidinggevende.

Anderzijds: als je zelf in die rol zit, probeer dan wel openheid naar de ouders te krijgen, maar dat kan soms echt wel een poosje duren voordat een jongere (of oudere, dat heb ik ook wel meegemaakt) daar aan toe is.
We praten wel over jaren geleden hé! Ik kende niemand in mijn omgeving die homo of lesbi was, zeker niet iemand die dat ook praktiseerde.

Ik probeer ook wel te nuanceren hoor. Onze zoon is nogal bedachtzaam, overdenkt eerst de zaken goed voor zichzelf.
Anderzijds was ook wel het probleem dat het klimaat destijds binnen de gemeente niet veilig aanvoelde. Dat ervaarde ikzelf ook zo. Nooit heb ik destijds met de predikant of een kerkenraadslid over deze kwestie gesproken. Dus ik heb mij ook kwaad gemaakt! Dat dit onderwerp in onze gezindte niet bespreekbaar was, de pastorale toonzetting helaas over dit onderwerp ontbrak. Het lijkt mij dus wel verstandig om eerst de hand in eigen boezem te steken.
Ook in het geval van de leerlingen van de Gomarus. Blijkbaar is daar wel iets mis gegaan.
J.C. Philpot schreef: Een niet goede ouder-kind kan verschillende oorzaken hebben, die zowel bij de ouders als bij de kinderen kunnen liggen. Ook is er soms sprake van onmacht. Ouders hebben soms ook niet de gaven om alles even goed te verwoorden, en kunnen hier ook heel erg mee worstelen. Kinderen kunnen ook echt de verkeerde kant op willen, en dat ligt echt niet altijd aan de opvoeding. Kinderen kunnen heel erg in de knoop zitten. Karakters kunnen botsen. Er kunnen zaken gebeuren waar je geen vat op heb. En de meest relevante: kinderen en ouders zijn beide zondaars. Zowel kinderen als ouders zullen niet kunnen zeggen dat hen geen blaam treft, en dat er geen schuld is.

Ik sta nog voor de periode van puberteit en volwassenheid van mijn kinderen, maar ik heb niet de illusie dat ik het beter ga doen dan andere ouders. Ik ben vaak zwart wit, en heb beperkingen en zonden, en dat is moeilijk voor mijn kinderen. Uiteindelijk zal de Heere ouders en kinderen vast moeten houden, en genade schenken, wil het goed zijn en wil het goed gaan.
Het hoeft niet altijd aan een slechte ouder/kind verhouding te liggen. Je kind kan keuzes maken waarbij het kind van te voren al weet dat die keuze niet ligt in Bijbelse lijn, ook niet in de lijn van de ouders.
Het ligt allemaal echt niet zo gemakkelijk. Zelf had ik vroeger ook niet kunnen bedenken hoe ik zou moeten handelen als je kind kiest voor een relatie met iemand van hetzelfde geslacht. Laat je dan de partner van je kind deel uitmaken van je gezin, of juist niet?
merel

Bericht door merel »

Klopt Adje. Ik heb mijn familie hier ook mee zien worstelen. Voor hen was het een schok, terwijl mijn man direct aan mij vroeg of zij lesbisch was. De pastorale begeleiding vanuit de kerk heeft ook bij haar erg ontbroken. Er zijn brieven door ouderlingen gestuurd waar de honden geen brood van lusten.
Profesto

Bericht door Profesto »

Adje schreef: Het hoeft niet altijd aan een slechte ouder/kind verhouding te liggen. Je kind kan keuzes maken waarbij het kind van te voren al weet dat die keuze niet ligt in Bijbelse lijn, ook niet in de lijn van de ouders.
Het ligt allemaal echt niet zo gemakkelijk. Zelf had ik vroeger ook niet kunnen bedenken hoe ik zou moeten handelen als je kind kiest voor een relatie met iemand van hetzelfde geslacht. Laat je dan de partner van je kind deel uitmaken van je gezin, of juist niet?
Het is denk ik goed om te bedenken dat kinderen geen eigendom zijn van hun ouders en in alle gevallen andere keuzes maken.
Als een kind LHBTI blijkt te zijn, is de kans groot dat er een dag komt dat je kind een andere keuze maakt dan jij verwacht of wilt. Het helpt dan niet om met straf of dwangmaatregelen je kind tot ander inzicht te brengen, de tijd van opvoeden en afhankelijkheid van het kind is immers voorbij.
Daarnaast stel je je relatie met je kind ernstig op de proef als je besluit de partner van je kind geen deel uit te laten maken van je gezin. Je kind komt dan in een loyaliteitsconflict, wat uiteindelijk in de meeste gevallen zal resulteren in een slechtere band met je kind of het (bijna) verbreken van het contact.

Kortom, het is denk ik nooit goed om de vraag te stellen of iemand welkom is, ja of nee. Het is een weg van verlies en verdriet.
Valcke

Bericht door Valcke »

Profesto schreef:Kortom, het is denk ik nooit goed om de vraag te stellen of iemand welkom is, ja of nee. Het is een weg van verlies en verdriet.
Er is natuurlijk een groot verschil tussen ‘welkom’ en ‘welkom als partner van...’. Het laatste zou ik zelf beslist niet vanzelfsprekend vinden.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Valcke schreef:
Profesto schreef:Kortom, het is denk ik nooit goed om de vraag te stellen of iemand welkom is, ja of nee. Het is een weg van verlies en verdriet.
Er is natuurlijk een groot verschil tussen ‘welkom’ en ‘welkom als partner van...’. Het laatste zou ik zelf beslist niet vanzelfsprekend vinden.
Wat is in de praktijk het verschil?
The Groom's still waiting at the altar
Valcke

Bericht door Valcke »

Bonny schreef:
Valcke schreef:
Iemand is dan (in het eerste geval) welkom voor een gesprek, maar maakt geen deel uit van het gezin en is dus ook niet aanwezig bij besloten familiebijeenkomsten.
Profesto

Bericht door Profesto »

Valcke schreef:
Bonny schreef:
Valcke schreef:
Iemand is dan (in het eerste geval) welkom voor een gesprek, maar maakt geen deel uit van het gezin en is dus ook niet aanwezig bij besloten familiebijeenkomsten.
En dat is dus een weg van verlies en verdriet, vertel ik uit eigen ervaring.
Plaats reactie