Maanenschijn schreef:@J.C. Philpot,
Ik kan je zeker volgen. Ook in de nu besproken casus zal de geaardheid niet een opzichzelfstaand gegeven zijn geweest.
De reden dat ik de vraag stel is dat we moeten constateren dat vertrouwenspersonen noodzakelijk zijn. Ook op refo-scholen is er blijkbaar behoefte. In een goede ouder-kind relatie zou dit niet nodig moeten zijn. En hoe verhoud zich dat met ouders die als wettig gezag over de kinderen zijn gesteld? Wat doen wij als ouders dan verkeerd, vraag ik mij als vader af?
Hoe komt het toch dat ouders voor kinderen niet vanzelfsprekend het eerste adres is om ‘uit de kast te komen’? Natuurlijk zijn er ook andere voorbeelden, gelukkig. En ik heb het antwoord niet, maar het zijn vragen die mij wel eens bezig houden.
De zaken die je hier noemt, zijn hele relevante overwegingen. Inderdaad is het nodig dat er vertouwenspersonen zijn. Alleen al vanwege de incest, geweld, etcetera die er zijn.
Ik vind de zaken die je noemt dermate complex, dat ik heel terughoudend ben in een mening te hebben over wat er hierin bij anderen misgaat. We weten zo wenig van wat er achter de deuren speelt, dat ik niet naar ouders of naar kinderen wil wijzen.
Een niet goede ouder-kind kan verschillende oorzaken hebben, die zowel bij de ouders als bij de kinderen kunnen liggen. Ook is er soms sprake van onmacht. Ouders hebben soms ook niet de gaven om alles even goed te verwoorden, en kunnen hier ook heel erg mee worstelen. Kinderen kunnen ook echt de verkeerde kant op willen, en dat ligt echt niet altijd aan de opvoeding. Kinderen kunnen heel erg in de knoop zitten. Karakters kunnen botsen. Er kunnen zaken gebeuren waar je geen vat op heb. En de meest relevante: kinderen en ouders zijn beide zondaars. Zowel kinderen als ouders zullen niet kunnen zeggen dat hen geen blaam treft, en dat er geen schuld is.
Ik sta nog voor de periode van puberteit en volwassenheid van mijn kinderen, maar ik heb niet de illusie dat ik het beter ga doen dan andere ouders. Ik ben vaak zwart wit, en heb beperkingen en zonden, en dat is moeilijk voor mijn kinderen. Uiteindelijk zal de Heere ouders en kinderen vast moeten houden, en genade schenken, wil het goed zijn en wil het goed gaan.