Fijn dat @DDD dan dus impliceert dat er onder deze predikanten een bloeitijd was.GGotK schreef:In de door jou genoemde eerste bloeiperiode 1920-1935 met een rijke evangelieprediking preekten de volgende dominees:DDD schreef:Ik ben het daar vooralsnog niet mee eens. Ik weet wel dat een deel van de predikanten uit de eerste tijd niets is uitgegeven. De linkerflank werd rond en direct na de oorlog wellicht ietwat genegeerd? Daar weet ik onvoldoende van, maar van de predikanten van links uit deze tijd zijn nooit of weinig preken uitgegeven. Maar goed, ik ben niet heel deskundig. Ik weet ook niet in welke gemeenten de groei in de jaren 20 zat en heb daarbij ook geen primaire bronnen beschikbaar.
Ik sluit niet uit dat er toen ook predikanten waren die geen aanbod van genade leerden. Maar dat was niet de hoofdstroom. En dat is het trouwens nog steeds niet, maar het komt wel veel vaker voor, ook bij predikanten die zichzelf zien als middenpredikanten.
Ds GH Kersten, ds WC Lamain, ds J Fraanje, ds G van Reenen, ds JD Barth, ds HA Minderman, ds B van Neerbos, ds JR van Oord, ds DC Overduin, ds JAC Overduin, ds J Overduin, ds J. Vreugdenhil, ds H Kievit, ds P. Honkoop sr en ds W. den Hengst (misschien dat ik er 1 of 2 ben vergeten). Van al deze predikanten zijn preken te lezen.
Ik ben wel benieuwd welke verschillen hij dan ziet tussen de evangelieprediking toen en nu.