COVID-19

Lilian197

Re: COVID-19

Bericht door Lilian197 »

helma schreef:Onze (niet thuiswonende) dochter heeft vandaag de uitslag gekregen dat ze positief getest is. Was al vanaf dinsdag in quarantaine met klachten. Ze is alweer aan 't opknappen gelukkig.
Al met al moest ze zo'n 50 uur wachten op de uitslag.. We gingen er al een beetje van uit dat het dan wel negatief zou zijn..
Toch wel kwalijk dat het zo lang duurt voordat je getest kan worden en de uitslag krijgt.
Klopt. Wij hadden onze dochter die vrijdags klachten kreeg. Gelijk test aanvroeg. En pas op maandag kon. Maar wel di de uitslag kreeg. Mijn kan werd zaterdag verkouden en keelpijn . Vroeg gelijk test aan. Mocht di pas. Kreeg zondag koorts..(dus allarmbellen) en volgende dochter kreeg op zondag klachten. Ik heb continu op ma ingelogd op coronatest.nl. kon dus di haar laten testen. Zij kreeg dus wo al uislag. Mijn man pas do. Al met al zijn we bijna week verder. Iedereen zoveel mogelijk afgezonderd. Gelukkig geen corona. De eerste dochter mocht pas weer op pad als laatste testuitslag binnen was. In die tijd mocht ik geen kindjes als gastouder opvangen. Waarschijnlijk heb ik nu diezelfde verkoudheid. Maar twijfel of ik ga testen. Het is echt nog herl lichte verkoudheid. Ben wel blij weer in mijn bed te kunnen slapen. En niet meer "veroordeeld" te zijn tot de bank.
Dacht wel. Als het wel coroa was geweest. Hadden we al bijna een mid week verder geweest voordat het getest was.... best lang.
En omdat we nu zoveel thuis zijn elkaar alleen mmaar aangestoken hebben.
alepha

Bericht door alepha »

Interessante analyse over het K-getal. https://decorrespondent.nl/11698/dit-k- ... 2-26993e6d
Omdat het R getal een gemiddelde is, kan dat vertekenen. Bekende voorbeeld van Bill Gates die in de bus stapt. Dan ligt het gemiddelde inkomen van alle passagiers boven de miljoen. Zo kan het R-getal ook vertekend zijn door de zogenaamde super-spreaders. Schattingen zeggen dat 10-20% van de geïnfecteerden zorgt zoor 80% van de besmettingen. Het K-getal zegt dan iets over de mate van verspreiding ofwel de variatie rond het gemiddelde.
helma

Bericht door helma »

helma schreef:Onze (niet thuiswonende) dochter heeft vandaag de uitslag gekregen dat ze positief getest is. Was al vanaf dinsdag in quarantaine met klachten. Ze is alweer aan 't opknappen gelukkig.
Al met al moest ze zo'n 50 uur wachten op de uitslag.. We gingen er al een beetje van uit dat het dan wel negatief zou zijn..
Toch wel kwalijk dat het zo lang duurt voordat je getest kan worden en de uitslag krijgt.
Inmiddels is haar vriend ook positief getest. Heeft hele week nog gewoon gewerkt...(werkt met bloemen, dus kan niet thuiswerken) Heeft in elk geval de besmetting ook aan zijn moeder doorgegeven, maar ik verwacht aan meerderen.

Haar huisgenoot moet nu 10 dagen in quarantaine. Heeft ook gewoon gewerkt.

Het is dus echt funest dat als je dinsdag klachten hebt, je donderdag pas getest wordt en dan zaterdagmiddag pas de uitslag krijgt.
parsifal

Bericht door parsifal »

alepha schreef:Interessante analyse over het K-getal. https://decorrespondent.nl/11698/dit-k- ... 2-26993e6d
Omdat het R getal een gemiddelde is, kan dat vertekenen. Bekende voorbeeld van Bill Gates die in de bus stapt. Dan ligt het gemiddelde inkomen van alle passagiers boven de miljoen. Zo kan het R-getal ook vertekend zijn door de zogenaamde super-spreaders. Schattingen zeggen dat 10-20% van de geïnfecteerden zorgt zoor 80% van de besmettingen. Het K-getal zegt dan iets over de mate van verspreiding ofwel de variatie rond het gemiddelde.
Dit ligt heel erg dicht bij mijn onderzoeksgebied. Dit k-getal (of hoe je het wil noemen) is erg belangrijk bij het beschrijven van nieuwe uitbraken, als het aantal besmettelijke mensen nog klein is. Als je eenmaal tientallen of honderden besmettingen hebt dan wordt een R waarde weer belangrijker (als deze juist is gedefinieerd, wat soms echt wel moeilijk is, en een groot probleem is dat standaard methoden om een R waarde te schatten vaak niet zijn gemaakt voor het model waarin ze gebruikt worden). De k-waarde (of eigenlijk de kansen dat iemand een gegeven aantal anderen besmet), is heel belangrijk bij het bepalen van de kans dat een ziekte in een gebied na introductie een grote uitbraak veroorzaakt en het kan heel grote invloed hebben op de geschatte R waarde (weer omdat de statistische methode die gebruikt wordt om R te schatten niet goed genoeg is voor dit model).

Het is makkelijk te zeggen dat we superspreading events moeten voorkomen. Het is echter moeilijk om van te voren te voorspellen wat ze zullen zijn. Bij de eerste SARS epidemie in HongKong leek er in een geval veel verspreiding te zijn via het ventilatiesysteem in een apartementencomplex.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara

Bericht door Mara »

Ik lees net dat burgemeester Aboutaleb besmet is met het COVID virus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Habitat

Bericht door Habitat »

Het ziet er naar uit dat we (voor een groot deel) weer terug gaan naar de situatie van maart. Zullen ondernemers nu weer zonder morren hun zaken sluiten? Ik vraag het mij af. Sommige bedrijven (zoals vervoerders, restaurants, zalenverhuur, en nog velen meer) hebben al zo veel voor hun kiezen gekregen.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Het is belabberd dat de horeca moet sluiten. En ik vraag me af wat het oplevert. De meeste besmettingen vinden in de privésfeer plaats.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Erskinees schreef:Het is belabberd dat de horeca moet sluiten. En ik vraag me af wat het oplevert. De meeste besmettingen vinden in de privésfeer plaats.
Dat is inderdaad heel belabberd. Maar toch denk ik dat er een sector van onze samenleving is die in de horeca de regels aan de laars lapt.

Mijn vrouw was afgelopen zaterdag in Nijmegen, en daar zaten de horeca gelegenheden bomvol (vrijwel geen afstand).

Anderzeids was ik vorige week bij La Place met mijn dochter, en daar mochten maar 30 personen naar binnen (zeer ruime afstand).

Misschien zouden ze de kroegen moeten sluiten, en de restaurants open moeten houden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
parsifal

Bericht door parsifal »

Erskinees schreef:Het is belabberd dat de horeca moet sluiten. En ik vraag me af wat het oplevert. De meeste besmettingen vinden in de privésfeer plaats.
Je kunt ook moeilijk de privesfeer sluiten. Het doel is waarschijnlijk niet om alle besmettingen te stoppen, maar om een afweging te maken, die financiele, sociale en maatschappelijke kosten meeneemt in volksgezondheidsbeleid. Je wilt de R waarde zeker onde de 1 krijgen. Ik kan me voorstellen dat sport, horeca en cultuur de eerste slachtoffers zijn.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Habitat

Bericht door Habitat »

Het verhaal waarmee we worden warm gemaakt voor de nieuwe maatregelen is (net als in maart): "nu even in lockdown, straks weer een gezonde economie." Het probleem is alleen dat dit verhaal al een keer op de klippen is gelopen, en niemand weet wanneer de situatie weer normaal zal zijn. Of dat verhaal daarom weer de harten van de ondernemers binnen dringt, is maar zeer de vraag.
samanthi

Bericht door samanthi »

helma schreef:
Inmiddels is haar vriend ook positief getest. Heeft hele week nog gewoon gewerkt...(werkt met bloemen, dus kan niet thuiswerken) Heeft in elk geval de besmetting ook aan zijn moeder doorgegeven, maar ik verwacht aan meerderen.

Het is dus echt funest dat als je dinsdag klachten hebt, je donderdag pas getest wordt en dan zaterdagmiddag pas de uitslag krijgt.
Mijn oude demente tante is positief getest egt sneu, ze heeft het benauwd, je kunt nu video bellen, maar bezoek is er niet bij, één nicht mag bij haar, de contactpersoon.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD

Bericht door DDD »

Dat is heel erg. Wij hebben het ook meegemaakt.

Het verschilt erg per horeca. Maar ik zag pas een terras, en daarvan waren alle buitenste tafels gesloten. Dan heb je het toch niet begrepen. Ik denk dat als 10 procent van de horecamedewerkers besmet is, dat in ieder geval cafés prima gesloten kunnen worden.

Aan de andere kant is het misschien ook niet heel erg als er onder jongeren groepsimmuniteit ontstaat. Ik hink dus op twee gedachten.
Habitat

Bericht door Habitat »

Ondernemers die ik ken, hebben een bedrijf dat materialen levert voor feesten en recepties. De situatie is dramatisch. Nieuwe scherpe maatregelen mbt groepsgrootte kunnen zij er echt niet bij hebben. Het ziet er ook niet naar uit dat het binnen afzienbare tijd weer normaal wordt.
Wat een bizar jaar is het voor hen geweest. Eind 2019 heb je nog een zeer goed lopend bedrijf, en eind 2020 kun je vaarwel zeggen tegen je bedrijf. Zonder dat je iets fout doet.
parsifal

Bericht door parsifal »

samanthi schreef:
helma schreef:

Mijn oude demente tante is positief getest egt sneu, ze heeft het benauwd, je kunt nu video bellen, maar bezoek is er niet bij, één nicht mag bij haar, de contactpersoon.
Dit is erg. Ik hoop dat er hier snel wat aan gedaan wordt. Je wilt mensen natuurlijk zo goed mogelijk beschermen, maar om ouderen af te sluiten van sociale contacten is erg. Ik denk ook dat deze ouderen niet veel bijdragen aan verdere besmetting en dat bezoek gevaarlijk is voor de persoon zelf, maar niet voor de algemene volksgezondheid. (Binnen een verzorgingshuis is er wel gevaar voor alle bewoners natuurlijk). Het staat slecht in de statistieken als er door bezoek toelaten meer oudere mensen overlijden, maar is de menselijkheid ook niet belangrijk?

Helma, wat je dochter betreft, heel erg vervelend maar zeker voor vrouwen onder de 40 is een besmetting vrij onschuldig. Stockholm is echt heel hard getroffen en daar denk ik dat voor vrouwen onder de 50 minder dan 1 op de 10000 vrouwen echt ziek is geworden. En veel minder dan 1 op de 1000 van de geinfecteerde vrouwen zwaar ziek is geworden.
helma

Bericht door helma »

Ze is er inderdaad niet heel ziek van (geweest)
Plaats reactie