Ik heb die ideale situatie die je beschrijft zelden gezien. Ik praat overigens niet vanuit de ervaring van kerkenraadslid. Ik zie meestal dat de pastorale zorg en en natuurlijk het preken voor het overgrote deel op de predikant neer komt. Regelmatig horen we ook dat er problemen rond predikanten ontstaan doordat hun karakter niet passend is bij een aantal taken of werkzaamheden. Ik heb wel het gevoel dat ik meer hoor van problemen in kerkverbanden/genootschappen waar de predikant meer 'status' heeft dan in bijv. PKN of HHK kringen.Hollander schreef:Daar heb je toch o.a. een kerkenraad voor? Volgens mij valt de gehele zorg én werkzaamheden binnen de gemeente onder de verantwoordelijkheid van de héle kerkenraad. In een goed functionerende kerkenraad wordt dan ook gekeken naar een takenpakket dat zo goed mogelijk bij de ontvangen gaven van de diverse personen past.Maanenschijn schreef:De vraag die ik mij wel eens stel is: waarom moet een predikant eigenlijk een 'compleet pakketje' zijn. We verwachten een goede spreker, een inhoudelijke studie, een invoelend en verstandig mens, sociaal werker, mediator, psycholoog etc. We noemen dat liefkozend de 'herder en leraar'.
Maar laten we nuchter zijn, her bestaan maar weinig mensen die zo compleet zijn, ook onder predikanten. Mijns inziens zou het ook prima zijn dat we predikanten hebben die vooral preken, die leiding geven, de leraar. Een dergelijk predikant zou uitstekend het woord kunnen bedienen voor meerdere gemeenten. Een pastoraal werker, of predikant met 'herdersgaven', zou dat ook kunnen, maar dan op andere vlakken. Ik pleit voor werkzaamheden, passend bij karakter en talenten van de predikant.
Waar wat vind je van het idee, dat predikanten werkzaamheden verrichten voor meerdere gemeenten, meer passend bij hun talenten als herder of als juist als leraar?