Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Maanenschijn

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Maanenschijn »

Hollander schreef:
Maanenschijn schreef:De vraag die ik mij wel eens stel is: waarom moet een predikant eigenlijk een 'compleet pakketje' zijn. We verwachten een goede spreker, een inhoudelijke studie, een invoelend en verstandig mens, sociaal werker, mediator, psycholoog etc. We noemen dat liefkozend de 'herder en leraar'.

Maar laten we nuchter zijn, her bestaan maar weinig mensen die zo compleet zijn, ook onder predikanten. Mijns inziens zou het ook prima zijn dat we predikanten hebben die vooral preken, die leiding geven, de leraar. Een dergelijk predikant zou uitstekend het woord kunnen bedienen voor meerdere gemeenten. Een pastoraal werker, of predikant met 'herdersgaven', zou dat ook kunnen, maar dan op andere vlakken. Ik pleit voor werkzaamheden, passend bij karakter en talenten van de predikant.
Daar heb je toch o.a. een kerkenraad voor? Volgens mij valt de gehele zorg én werkzaamheden binnen de gemeente onder de verantwoordelijkheid van de héle kerkenraad. In een goed functionerende kerkenraad wordt dan ook gekeken naar een takenpakket dat zo goed mogelijk bij de ontvangen gaven van de diverse personen past.
Ik heb die ideale situatie die je beschrijft zelden gezien. Ik praat overigens niet vanuit de ervaring van kerkenraadslid. Ik zie meestal dat de pastorale zorg en en natuurlijk het preken voor het overgrote deel op de predikant neer komt. Regelmatig horen we ook dat er problemen rond predikanten ontstaan doordat hun karakter niet passend is bij een aantal taken of werkzaamheden. Ik heb wel het gevoel dat ik meer hoor van problemen in kerkverbanden/genootschappen waar de predikant meer 'status' heeft dan in bijv. PKN of HHK kringen.

Waar wat vind je van het idee, dat predikanten werkzaamheden verrichten voor meerdere gemeenten, meer passend bij hun talenten als herder of als juist als leraar?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef: Ik heb die ideale situatie die je beschrijft zelden gezien. Ik praat overigens niet vanuit de ervaring van kerkenraadslid. Ik zie meestal dat de pastorale zorg en en natuurlijk het preken voor het overgrote deel op de predikant neer komt. Regelmatig horen we ook dat er problemen rond predikanten ontstaan doordat hun karakter niet passend is bij een aantal taken of werkzaamheden. Ik heb wel het gevoel dat ik meer hoor van problemen in kerkverbanden/genootschappen waar de predikant meer 'status' heeft dan in bijv. PKN of HHK kringen.

Waar wat vind je van het idee, dat predikanten werkzaamheden verrichten voor meerdere gemeenten, meer passend bij hun talenten als herder of als juist als leraar?
Ik heb dat al eerder opgemerkt. Veel mensen verwachten een schaap met vijf poten. Hij moet goed kunnen preken, hij moet pastoraal goed zijn, goed met jeugd kunnen omgaan i.v.m. catechese, een kerkenraadsvergadering kunnen voorzitten, één of meerdere bestuursfuncties bekleden, etc. Het is niet realistisch om te verwachten dat al die vaardigheden in één persoon verenigd zijn.

Een predikant is mijns inziens meer een primus inter pares. Dat betekent dat hij niet persé overal de leiding hoeft te nemen. Een kerkenraadsvergadering moet bijvoorbeeld worden voorgezeten door iemand die goed een vergadering kan leiden, catechese moet gegeven worden door iemand die goed aansluiting heeft bij de belevingswereld van jongeren, en ga zo maar door. Dan kun je de predikant inzetten op zijn belangrijkste taken, namelijk preken en pastoraat. Eventueel kan een predikant hierin ook begeleid worden door een coach. In de professionele wereld is dat heel gewoon, maar blijkbaar is dat voor sommige kerken nog een stap te ver. Een systeem van permanente educatie, zoals in de PKN, is wat mij betreft een heel goed systeem.
Hollander

Bericht door Hollander »

Maanenschijn schreef:Ik heb die ideale situatie die je beschrijft zelden gezien. Ik praat overigens niet vanuit de ervaring van kerkenraadslid. Ik zie meestal dat de pastorale zorg en en natuurlijk het preken voor het overgrote deel op de predikant neer komt. Regelmatig horen we ook dat er problemen rond predikanten ontstaan doordat hun karakter niet passend is bij een aantal taken of werkzaamheden. Ik heb wel het gevoel dat ik meer hoor van problemen in kerkverbanden/genootschappen waar de predikant meer 'status' heeft dan in bijv. PKN of HHK kringen.

De ideale situatie is vermoedelijk nergens te vinden, maar ik weet wel voorbeelden waar e.e.a. wel goed gaat. Een belangrijke component in het geheel is de stabiliteit, capaciteit en wijsheid van de kerkenraad.

Als ik jouw voorstel lees, dan zie ik een uit elkaar halen van herder en leraar. In het NT lees je diverse keren over het onderscheid tussen een herder en leraar, maar ook over de samenhang tussen die twee. Ik denk dat de gezonde gedachtegang dat predikanten én ouderlingen primair hetzelfde ambt vervullen wat ondergesneeuwd is geraakt. Hoeveel mensen zijn er niet die het ambtelijk bezoek door een predikant méér waarderen of méér bijzonder vinden, dan een ambtelijk bezoek door een ouderling? De predikant zou je ook kunnen omschrijven als ouderling met een bijzondere opdracht, niet hoger of meer, maar met een andere (praktische) spits. Vanuit dat gezichtspunt bestaat een kerkenraad (excl. diakenen) dus uit herders en leraars. Met deze alinea wil ik niet het onderscheid wegpoetsen, maar wel het vertrekpunt duidelijker maken.

Jouw idee vind ik an sich niet vreemd, maar de oorzaak ligt dieper: het grote tekort aan arbeiders. Wanneer voldoende arbeiders in de wijngaard zijn, dan wordt de selectieve groep arbeiders al minder bijzonder. Niet hun arbeid of hun ambt wordt minder bijzonder, wel de mens die de arbeid doet of het ambt bekleed. Ik heb het hier nu over het tekort aan ouderlingen én predikanten. Daarbij komt ook dat er slechts weinig gemeenten in afgescheiden kerkverbanden een (parttime) pastoraal werker hebben, terwijl deze taak heel helpend en nuttig kan zijn. Concreet zou ik mij kunnen voorstellen dat in afgescheiden kerkverbanden, naar gelang de grootte van de gemeente, veel meer gewerkt wordt met parttime-predikanten (ofwel: in meerdere gemeenten dienen). En daarnaast meer gebruik wordt gemaakt van pastoraal werkers die, ook afhankelijk van de grootte van de gemeente, in één of meerdere gemeenten werkzaam kan zijn.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Ik heb dat al eerder opgemerkt. Veel mensen verwachten een schaap met vijf poten. Hij moet goed kunnen preken, hij moet pastoraal goed zijn, goed met jeugd kunnen omgaan i.v.m. catechese, een kerkenraadsvergadering kunnen voorzitten, één of meerdere bestuursfuncties bekleden, etc. Het is niet realistisch om te verwachten dat al die vaardigheden in één persoon verenigd zijn.
Ik vind dat je genoemde zaken wel mag verlangen van iemand die het vermogen heeft een academische opleiding te voltooien.
Leon

Bericht door Leon »

Bauke schreef:
Jantje schreef:We zijn blij dat er vandaag al iemand is toegelaten. Maar, als we ons niet vergissen, is hij wel weer familie van één der predikanten, namelijk van een vooraanstaand lid van het curatorium zélf.
Zou zomaar kunnen. Op de een of andere manier geeft dat een soort voorrang. Hier in de buurt heb je een schoonzoon van een predikant die heel duidelijk aan het voorsorteren is.
Doet een beetje sneu aan. Iedereen ziet het, iedereen weet het alleen zelf doet tie als van niet...
Het is niet vreemd en ook niet voor het eerst dat de Heere mannen in de lijn van families (geslachten) tot het ambt van predikant roept.
Verder vind ik dit soort opmerkingen een wat 'slaan in de lucht'. Dat is nergens op gebaseerd dan slechts op onderbuikgevoelens. Het komt bij mij een beetje afgunstig of jaloers over. Ik hoop dat dit niet het geval is, want daar is niemand bij gebaat.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Leon schreef:
Bauke schreef:
Jantje schreef:We zijn blij dat er vandaag al iemand is toegelaten. Maar, als we ons niet vergissen, is hij wel weer familie van één der predikanten, namelijk van een vooraanstaand lid van het curatorium zélf.
Zou zomaar kunnen. Op de een of andere manier geeft dat een soort voorrang. Hier in de buurt heb je een schoonzoon van een predikant die heel duidelijk aan het voorsorteren is.
Doet een beetje sneu aan. Iedereen ziet het, iedereen weet het alleen zelf doet tie als van niet...
Het is niet vreemd en ook niet voor het eerst dat de Heere mannen in de lijn van families (geslachten) tot het ambt van predikant roept.
Verder vind ik dit soort opmerkingen een wat 'slaan in de lucht'. Dat is nergens op gebaseerd dan slechts op onderbuikgevoelens. Het komt bij mij een beetje afgunstig of jaloers over. Ik hoop dat dit niet het geval is, want daar is niemand bij gebaat.
Ds. L. Rijksen wist ook dat zijn zoon ds. moest worden.... verder laat ik het rusten. Ds. L. Rijksen zat toen in het curatorium als ik me niet vergis.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Van wie dan? Hijg, hijg, hijg hijg.....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:
Wellicht familie van ds. Janse?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hollander

Bericht door Hollander »

-DIA- schreef:
Piet Puk schreef:
Nee. En @Piet Puk, zo lijkt het alsof je best graag wél antwoord op de, voor openbare info, totaal onbelangrijke vraag zou willen hebben. :)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
-DIA- schreef:
Piet Puk schreef:
Nee. En @Piet Puk, zo lijkt het alsof je best graag wél antwoord op de, voor openbare info, totaal onbelangrijke vraag zou willen hebben. :)
Ja ja... :slurp
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Wellicht is het goed wanneer Jantje z'n eerste posting nog eens naleest en die naast zijn posting legt, die ik beantwoordde
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

En daarom: degenen die voor een slotje zijn :super :lock
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Piet Puk schreef:Wellicht is het goed wanneer Jantje z'n eerste posting nog eens naleest en die naast zijn posting legt, die ik beantwoordde
Precies. Deze posting vind ik bijvoorbeeld niet gepast en hijgerig:
Maar, als we ons niet vergissen, is hij wel weer familie van één der predikanten, namelijk van een vooraanstaand lid van het curatorium zélf.
Piet heeft dus een punt. Maar goed, morgenavond is dit gedoe weer over.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Tja en wat nou als Jantje zich wel vergist....
Hollander

Bericht door Hollander »

Piet Puk schreef:En daarom: degenen die voor een slotje zijn :super :lock
Of kap gewoon met je opruiende, stokende gedrag. Volgens mij ben je nu vooral zelf bezig een bepaald stempel op dit topic te zetten, terwijl - enkele uitzonderingen daargelaten - verreweg de meeste inhoudelijke berichten gewoon prima op dit forum zouden moeten kunnen staan. Ik schaar zeker niet alle bijdragen onder de noemer nuttig, maar zo'n dramatische uitspatting als in voorgaande gesloten topics zie ik (nog) niet. Het zijn in dit topic niet zo zeer GG'ers die op dit moment een bepaald accent leggen, misschien goed om dat ook onder ogen te zien.

Verder vergist Jantje zich niet in deze en is het onbelangrijke informatie om daarover een openbare discussie te voeren.
Gesloten