COVID-19

Mara

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Mara »

windorgel schreef:
Lilian1975 schreef:Ik hoop het ook. Aan de andere kant heb ik de indruk dat men weer wat nonchalanter begint te worden. In de winkel op straat. Mensen raken eraan gewend. En vallen daardoor makkelijk in oude gewoonten terug.
Dat herken ik hier niet.
Ik herken het ook echt niet.
Bij de Jumbo stond een fles spray en een fles handgel buiten op een tafeltje, iedereen stond keurig in de rij om alles eerst schoon te poetsen. Paden zijn ruim en iedereen kan elkaar ruim passeren, twee klanten in één pad? Dan wordt er netjes aan het einde gewacht.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Een interessant en ook wel logische constatering is dat de nieuwe ziekenhuisopnames nog steeds verhoogd zijn in de provincies die voorheen ook de meeste gevallen hadden. Met andere woorden: de infectiehaarden verplaatsen zich maar heel weinig, en je hebt nog steeds de meeste kans om besmet te worden op plaatsen waar het afgelopen maand het ergst was. Het opheffen van maatregelen zal dus bv voor Noord-Brabant (en Z-H, enz) een veel groter risico zijn dan voor het noorden van het land.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Op social media kwam ik dit artikel tegen:

https://link.medium.com/886Sdj7GF5?fbcl ... kJKnqinN6M

Ik heb niet de kennis in huis om het allemaal te weerleggen, maar iets in mijn onderbuik geeft aan dat het niet klopt.
Valcke

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:Op social media kwam ik dit artikel tegen:

Ik heb niet de kennis in huis om het allemaal te weerleggen, maar iets in mijn onderbuik geeft aan dat het niet klopt.
Er klopt inderdaad het een en ander niet:
- cijfers voor geheel Europa zeggen op dit moment niet zoveel omdat veel landen nog lang niet op de piek zitten;
- Sterftecijfers van de instituten lopen flink achter;
- Het cijfer van de CBS wordt in twijfel getrokken omdat dit cijfer niet klopt met het cijfer van de RIVM; terwijl iedereen inmiddels weten kan dat het RIVM alleen sterfte telt van geteste personen, terwijl het CBS de cijfers telt op basis van de gemeentelijke administratie van overlijdens; en die is echt wel betrouwbaar;
- Men vergelijkt griepdoden met Covid-19-doden, maar vertelt er niet bij dat dit geen eerlijke vergelijking is aangezien half Europa in (gedeeltelijke) lockdown zit. Een eerlijke vergelijking tussen griep en Covid-19 kun je alleen doen voor de hypothetische situatie dat je het virus ‘loslaat’; wat dat voor effect heeft, weten we alleen voor een kleine regio in Italië.
- Het artikel houdt er geen rekening mee dat wat plaatselijke ‘infectiehaarden’ genoemd worden, het normale patroon zou zijn voor alle stedelijke omgevingen wanneer er geen maatregelen getroffen zouden worden.
- Men vergelijkt dus feiten op basis vanuit een situatie die men zelf niet zou willen omdat men de maatregelen zwaar overdreven vindt; dan is er ook geen basis voor vergelijking.
- We weten ook dat cijfers veel verder zullen oplopen, zeker wanneer maatregelen worden losgelaten (wat de schrijver van dit stuk kennelijk wil). Cijfers vergelijken (zoals met griep) heeft echter pas zin wanneer de epidemie ergens achter de rug is, en dat is nergens zo.
huisman

Bericht door huisman »

Valcke schreef:

- cijfers voor geheel Europa zeggen op dit moment niet zoveel omdat veel landen nog lang niet op de piek zitten;
- Het cijfer van de CBS wordt in twijfel getrokken omdat dit cijfer niet klopt met het cijfer van de RIVM; terwijl iedereen inmiddels weten kan dat het RIVM alleen sterfte telt van geteste personen, terwijl het CBS de cijfers telt op basis van de gemeentelijke administratie van overlijdens; en die is echt wel betrouwbaar;
- Men vergelijkt griepdoden met Covid-19-doden, maar vertelt er niet bij dat dit geen eerlijke vergelijking is aangezien half Europa in (gedeeltelijke) lockdown zit. Een eerlijke vergelijking tussen griep en Covid-19 kun je alleen doen voor de hypothetische situatie dat je het virus ‘loslaat’; wat dat voor effect heeft, weten we alleen voor een kleine regio in Italië.
- Het artikel houdt er geen rekening mee dat wat plaatselijke ‘infectiehaarden’ genoemd worden, het normale patroon zou zijn voor alle stedelijke omgevingen wanneer er geen maatregelen getroffen zouden worden.
- Men vergelijkt dus feiten op basis vanuit een situatie die men zelf niet zou willen omdat men de maatregelen zwaar overdreven vindt; dan is er ook geen basis voor vergelijking.
- We weten ook dat cijfers veel verder zullen oplopen, zeker wanneer maatregelen worden losgelaten (wat de schrijver van dit stuk kennelijk wil). Cijfers vergelijken (zoals met griep) heeft echter pas zin wanneer de epidemie ergens achter de rug is, en dat is nergens zo.
De meeste landen in Europa zijn over de piek heen voor de rest zit ik een beetje tussen de angstzaaiers en de ontkenners in. Als je kijkt naar de laatste getallen wereldwijd zou je kunnen concluderen dat het een milde pandemie is. 130.000 doden in een kwartaal is weinig. Per dag sterven er wereldwijd 168.000 mensen dat is ruim 15 miljoen per kwartaal. China telt “maar” 3350 doden. Op een bevolking van 1.5 miljard een te verwaarlozen aantal.

De andere kant zie ik overvolle IC’s en een zorgstelsel dat kraakt. Italië en Spanje hebben bij een flinke griepgolf trouwens ook regelmatig triage toegepast.
Persoonlijk denk ik dat deze pandemie ernstiger is dan een ernstig griepseizoen. Hoeveel ernstiger weet ik niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Harvard-studie: zonder vaccin nog jaren afstand houden - https://nos.nl/l/2330560
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Harvard-studie: zonder vaccin nog jaren afstand houden - https://nos.nl/l/2330560
En dat veroorzaakt 'duivelse dilemma's' aldus Rutte. Wie het vatten kan die vatte het.
Joël1987

Bericht door Joël1987 »

huisman schreef:
Valcke schreef:

De meeste landen in Europa zijn over de piek heen voor de rest zit ik een beetje tussen de angstzaaiers en de ontkenners in. Als je kijkt naar de laatste getallen wereldwijd zou je kunnen concluderen dat het een milde pandemie is. 130.000 doden in een kwartaal is weinig. Per dag sterven er wereldwijd 168.000 mensen dat is ruim 15 miljoen per kwartaal. China telt “maar” 3350 doden. Op een bevolking van 1.5 miljard een te verwaarlozen aantal.

De andere kant zie ik overvolle IC’s en een zorgstelsel dat kraakt. Italië en Spanje hebben bij een flinke griepgolf trouwens ook regelmatig triage toegepast.
Persoonlijk denk ik dat deze pandemie ernstiger is dan een ernstig griepseizoen. Hoeveel ernstiger weet ik niet.

Mag ik bij een aantal van deze terechte nuances een paar nuanceringen maken:
Laten we het kwartaal dan wel peilen vanaf het moment dat er van een pandemie gesproken kon worden.
15 maart jongstleden waren er ‘slechts’ 160.000 besmettingen en 5600 officiële sterfgevallen geregistreerd.
Een maand later respectievelijk 2 miljoen en ruim 130.000.
Waarschijnlijk zien de cijfers er op 15 juni toch wel aardig afschrikwekkend uit.

De 3350 sterfgevallen in China worden wereldwijd in twijfel getrokken en met rede.
Ook uit een land als Turkije zijn dezelfde geluiden te horen
En goed om te beseffen dat we eigenlijk cijfers uit de westerse wereld hebben.
Wie de beelden uit een land als Equador heeft gezien, begrijpt dat de zaken er in een aantal 3e wereld landen er somber uitzien.
parsifal

Bericht door parsifal »

De cijfers uit Singapore zullen wel ongeveer kloppen. Ik denk dat je daarvan een schatting kunt maken van het sterftecijfer per leeftijdscategorie als er heel goede en voldoende gezondheidszorg is, en zonder maatregelen zal wel zo'n driekwart van de bevolking besmet worden, al heb ik wat meer data nodig om te kijken of dat evenredig over de bevolking is verdeeld (ik vrees dat bejaardenhuizen erg kwetsbaar zijn en dat daardoor de medisch meest kwetsbare groep ook een grote kans op besmetting hebben).

Het lijkt aan de ene kant echt veel ernstiger dan griep, aan de andere kant pakt dit meer nog dan griep de meest kwetsbare groep aan, die al de laagste levensverwachting had. Het is in die zin niet vergelijkbaar met Spaanse Griep of de introductie van pokken in Amerika.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Rouwen in Italië.
Nederlandse tekst is te raadplegen op NRC.nl: Daar gaan ze. Weemoedig, stil, zo nederig en stil als hun leven is geweest, een leven van werk en opofferingen etc

Albinoni op de achtergrond.
refo

Bericht door refo »

Maar hoe zit het met het gegeven dat de zwaarlijvigen 80% van de sterfgevallen zouden uitmaken? Is dat inderdaad zo?

Covid-patiënten die geen overgewicht hebben, komen bijna niet op de IC terecht.
Het coronavirus slaat ongenadig hard toe bij patiënten met fors overgewicht.
Meer dan zeven op de tien coronapatiënten in het universitaire ziekenhuis van Leuven kampen met overgewicht. Dat is geen toeval, want er zijn steeds meer aanwijzingen dat het coronavirus harder toeslaat bij mensen met een kilootje meer.

Zomaar een paar berichten.
Ook de leeftijd in combinatie met onderliggende ziektes speelt een grote rol. Ook hoge percentages.
Als dat zo is, kunnen we allemaal weer naar buiten, maar moeten de hoogbejaarde mensen met sterk overgewicht oppassen.
Valcke

Bericht door Valcke »

https://kennisinzicht.umcg.nl/Paginas/W ... ermen.aspx

Opnieuw een evenwichtig en realistisch artikel uit Groningen.
refo

Bericht door refo »

Zoals Andreas Kinneging zo mooi zegt: we lezen graag artikelen die de mening uitdragen die we al hadden. En aldus leren we niets van andersdenkenden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

refo schreef:Zoals Andreas Kinneging zo mooi zegt: we lezen graag artikelen die de mening uitdragen die we al hadden. En aldus leren we niets van andersdenkenden.
Bevindelijke kennis?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke

Bericht door Valcke »

refo schreef:Zoals Andreas Kinneging zo mooi zegt: we lezen graag artikelen die de mening uitdragen die we al hadden. En aldus leren we niets van andersdenkenden.
Lees het of lees het niet zou ik zeggen. Dat is jouw keuze.
Plaats reactie