Hellenbroek: het genadeverbond is opgericht tussen God en de mens terstond na de val.Adagio schreef:Het boekje ‘De betekenis van Gods verbond in de Bijbel en het persoonlijke leven’ heb ik niet. Ik heb alleen de citaten ervan gelezen die in dit topic zijn aangehaald.
De citaten laten niet blijken, dat het genadeverbond meteen is opgericht na de val, Gen. 3:15: “Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar Zaad; Datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult Het de verzenen vermorzelen.” Het genadeverbond is gesloten tussen God de Vader (handelend voor de drie Goddelijke Personen), en Christus (representerend Zijn uitverkorenen).
Boston: het genadeverbond is opgericht van eeuwigheid tussen God en Christus.
Zullen we hier maar niet over strijden? Hoewel ik geloof dat Boston het beter verwoord heeft.
Zo spreekt de ene oudvader. De ander zegt: In de tijd wordt een mens dit verbond ingelijfd (want het verbond was er al).In de tijd wordt dit verbond voltrokken.
Zullen we hier maar niet over twisten?
In de recensie stond niet dat het genadeverbond een herhaling is van wat in het paradijs gebeurde, maar dat de wetgeving op Sinaï een herhaling was van wat het werkverbond. Als we het juist zeggen, vinden we naar ik geloof op Sinaï zowel het werkverbond als het genadeverbond terug.Dat in het betreffende boekje het (genade?)verbond wordt genoemd als ‘eigenlijk een herhaling van wat er in het paradijs gebeurde, een herhaling van het werkverbond’, verbaast.
Zullen we hier maar niet over twisten?