Ja, een mens is en blijft tegen-strijdig. Job had geleerd 'hoe het exact zit': “Toen zeide zijn huisvrouw tot hem: Houdt gij nog vast aan uw oprechtheid? Zegen God en sterf. Maar hij zeide tot haar: Gij spreekt als een der zottinnen spreekt; ja, zouden wij het goede van God ontvangen en het kwade niet ontvangen? In dit alles zondigde Job met zijn lippen niet.” Job kwam voor Gods eer uit! De Heere zegt zelfs: "gijlieden hebt niet recht van Mij gesproken, gelijk Mijn knecht Job".Amstelodamense schreef:Het heeft iets tegenstrijdigs ook. Enerzijds zeggen: "God is groot en wij begrijpen Hem niet". Anderzijds menen we wel te kunnen claimen hoe het exact zit met etc.
Heel tegenstrijdig.
Toen ging de Heere Zelf Job weer 'antwoorden uit een onweder': "Wie is hij die den raad verduistert met woorden zonder wetenschap? Gord nu als een man uw lendenen, zo zal Ik u vragen, en onderricht Mij." Job beleed tegenover God: “Met het gehoor des oors heb ik U gehoord, maar nu ziet U mijn oog. Daarom verfoei ik mij, en ik heb berouw, in stof en as.”