Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

DDD

Re: Reactie GG op onderzoek Van der Knijff

Berichtdoor DDD » 25 Jul 2019, 12:48

Wat betekent ipv. de Paul? olv ds. Paul?

Ad Anker

Berichtdoor Ad Anker » 25 Jul 2019, 12:52

DDD schreef:Wat betekent ipv. de Paul? olv ds. Paul?

Je bent wel heel snel. :) Het was een pb bericht, dus al weer verwijderd.

DDD

Berichtdoor DDD » 26 Jul 2019, 08:35

Een sterke recensie.

J.C. Philpot

Berichtdoor J.C. Philpot » 26 Jul 2019, 08:40

DDD schreef:Een sterke recensie.

Niet dat ik het wel of niet met je eens ben, maar wat vind je er sterk aan?
Man is nothing; he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him.
George Whitefield

deschpin

Berichtdoor deschpin » 26 Jul 2019, 09:13

Jantje schreef:Ben ik even blij dat de moderators streng optreden. Ik heb na dit kleine fragmentje al meer dan genoeg gegeten en gedronken, en ik ben blij dat ik de rest niet hoef te lezen. Bah, wat een generalisatie. In plaats van dat men eens wat raakvlakken opzoekt... Maar nee hoor, het is weer een prima stok om eens keihard mee te slaan. :deg

De recensent is een milde man met een scherp inzicht. Bezit de gave om zonder politieke motieven inhoudelijk te reageren. Dat het niet in jouw opvatting past wil nog niet zeggen dat je met zo'n reactie het geheel in het emotionele vlak moet trekken.

deschpin

Berichtdoor deschpin » 26 Jul 2019, 09:14

Lijkt me toch steeds moeilijk om recensie te schrijven over een collega uit je eigen kerkverband.

KGPHP

Berichtdoor KGPHP » 26 Jul 2019, 09:50

Eens.
Wat @deschpin zegt over ds. R.W. de Koeijer geldt voor mijn idee ook voor ds. P. Mulder.
Een milde man met een scherp inzicht.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!

DDD

Berichtdoor DDD » 26 Jul 2019, 11:04

J.C. Philpot schreef:

Om maar enkele dingen te noemen:

1. De reactie is mild. De recensent legt de nadruk op de overeenkomsten, en niet op de verschillen. Vooral wanneer de overeenkomsten voornamelijk bijzaken zijn, getuigt dat van wijsheid.

2. De reactie is inhoudelijk. Domme recensenten kunnen ingaan op toon of vertellen vooral hun eigen verhaal zonder recht te doen aan het besproken boek. Dat gebeurt hier niet, voor zover ik kan overzien.

3. De reactie is persoonlijk, zonder onnodig te subjectiveren.

4. De reactie laat iets zien van mildheid in het uiten van kritische zelfevaluatie. Bijvoorbeeld in de laatste twee zinnen.

Wat ik zelf jammer vind, wat niet wil zeggen dat het onverstandig is in het bestek van de betreffende recensie, dat de interessante dingen uit het proefschrift onbesproken lijken te blijven. Maar dat is het gevolg van het onderscheiden van hoofd- en bijzaken, en dat is op zich een vaardigheid waarvan ik zou wensen dat deze in de Gereformeerde Gemeenten wat breder gevonden werd, onder zowel predikanten als gemeenteleden.

Daarnaast vind ik het jammer dat een bijbels-theologische evaluatie ontbreekt, maar dat past niet in het bestek van zo'n recensie.

J.C. Philpot

Berichtdoor J.C. Philpot » 26 Jul 2019, 11:12

DDD schreef:
J.C. Philpot schreef:

Om maar enkele dingen te noemen:

1. De reactie is mild. De recensent legt de nadruk op de overeenkomsten, en niet op de verschillen. Vooral wanneer de overeenkomsten voornamelijk bijzaken zijn, getuigt dat van wijsheid.

2. De reactie is inhoudelijk. Domme recensenten kunnen ingaan op toon of vertellen vooral hun eigen verhaal zonder recht te doen aan het besproken boek. Dat gebeurt hier niet, voor zover ik kan overzien.

3. De reactie is persoonlijk, zonder onnodig te subjectiveren.

4. De reactie laat iets zien van mildheid in het uiten van kritische zelfevaluatie. Bijvoorbeeld in de laatste twee zinnen.

Wat ik zelf jammer vind, wat niet wil zeggen dat het onverstandig is in het bestek van de betreffende recensie, dat de interessante dingen uit het proefschrift onbesproken lijken te blijven. Maar dat is het gevolg van het onderscheiden van hoofd- en bijzaken, en dat is op zich een vaardigheid waarvan ik zou wensen dat deze in de Gereformeerde Gemeenten wat breder gevonden werd, onder zowel predikanten als gemeenteleden.

Daarnaast vind ik het jammer dat een bijbels-theologische evaluatie ontbreekt, maar dat past niet in het bestek van zo'n recensie.

Dank je voor deze uitgebreide toelichting. Ik ben het met zowel de 4 positieve punten als met de 2 kanttekeningen eens.
Man is nothing; he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him.
George Whitefield

Jantje

Berichtdoor Jantje » 26 Jul 2019, 12:13

En ikke ook. Sterke recensie dus.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje

Terug naar “Theologie - Dogma en Belijdenis”