Preken beluisteren op internet

Roeline
Inactief

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Roeline »

:?
Jantje schreef:Je moet je schamen, meneer Flipse!

Bah!
Zo is dat. Ga bonnen uitschrijven in Keteldorp ofzo. :nonnon
Bruna

Bericht door Bruna »

Arie Flipse schreef:
Jantje schreef:http://www.gergemsgravenpolder.nl/page/preken

Preken van dominees uit het geheel van de Gereformeerde Gemeenten zijn hier te vinden.
Heb je een voorkeur voor links of rechts?
Beetje zwart-wit?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Roeline schreef::?

Bah!
die heet toch langdraad?
Flipse was dat niet bij Dik Trom??
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

Bertiel schreef:
Roeline schreef::?

Bah!
die heet toch langdraad?
Flipse was dat niet bij Dik Trom??
O natuurlijk!
Maar voila, allebei fictie.
Arie Flipse
Verbannen

Bericht door Arie Flipse »

Bah!
Waarom? Ik vraag naar uw voorkeur omdat de gergem ontzettend breed is. Waarom ik me dan moet schamen is me nog een raadsel.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Arie Flipse schreef:
Jantje schreef:
Arie Flipse schreef:

Preken van dominees uit het geheel van de Gereformeerde Gemeenten zijn hier te vinden.
Psalm 119 vers 32a, berijmd
Ik ben een vriend, ik ben een metgezel
van allen, die Uw naam ootmoedig vrezen,
en leven naar Uw Goddelijk bevel.

Als je warm en koud water mengt krijg je lauw water.
Deze reactie bedoel ik. Eigenlijk suggereer jij dat zin 2 en 3 van dit Psalmvers niet voor álle predikanten in de GG zou gelden. En dát is heel erg.

Je moet maar goed onthouden, dat het niet gaat om de prediker, maar om zijn Zender, Jezus Christus, de HEERE, Die door de dwaasheid der prediking nog tot ons wil komen met Zijn afbrekende Wetsprediking, maar ook met Zijn lieflijk Evangelie. En zolang er een zekere evenwicht zit daarin, voel ik me daarbij thuis. Zeker, de één zal meer nadruk leggen op het eerste; de ander meer nadruk op het tweede. Maar daar is toch niks mis mee?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
liz boer

Bericht door liz boer »

Arie Flipse schreef:

of links van links
of rechts van links
of links van rechts
of rechts van rechts
of misschien midden
of links midden
tja misschien wel rechts midden
of links van rechts midden
of rechts van links midden
of of links van rechts midden
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Arie Flipse schreef:

Bah!
Waarom? Ik vraag naar uw voorkeur omdat de gergem ontzettend breed is. Waarom ik me dan moet schamen is me nog een raadsel.
De Gereformeerde Gemeenten beslaan een fractie van de wereldkerk en zijn een bijzonder smalle kerk.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Dát is helemaal waar. Daarom is het gewoon muggenzifterij, beste @Arie Flipse. Je moet hier op aarde de eenheid zoeken, niet de verdeeldheid. Die is er namelijk al genoeg.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Maar als het kleine bevindelijke groepke iets zegt hebben we hier de poppen wel aan het danken, om het eens zo uit de drukken. Allen die hier een jaar of tien meelezen of meeschrijven kunnen dit onderschrijven.
Er lijkt een obstakel binnen de zogenaamde gereformeerde gezindte te zijn. Ik geloof niet dat allen met opzat zo spreken, maar het zijn menden doe of a. de bevindelijke prediking niet onderscheiden, b. mensen die zich aangetast voelen in hun godsdienst. Laten we het ronduit mogen zeggen: Dat gaat niet samen, dat botst altijd.
Toch is de grondslag van dit forum recht, en dan vraag je je af hoe dat soms zit. We moeten, dacht ik, als we de drie formulieren van enigheid onderschrijven, ook erkennen dat er een smalle basis is, en in de praktijk willen we breder, en dat geeft de fricties. Deze kunnen wel eens pijnlijk openbaar komen. Ik geloof zeker dat hier (de te grote breedte, en het zelf interpreteren van de drie formulieren) de oorzaak ligt van de moeite die de rechte leer hier vaak tegenkomt. Zouden we ons houden aan deze belijdenis, en laten we noemen Matthew Henry en de Statenvertaling, dan zouden botsingen veel minder zijn, en zouden we elkaar beter verstaan.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Inderdaad. Dát is helemaal waar. Daarom is het gewoon muggenzifterij, beste @Arie Flipse. Je moet hier op aarde de eenheid zoeken, niet de verdeeldheid. Die is er namelijk al genoeg.
We hebben altijd geleerd: Geen eenheid ten koste van wat ons de Schriften leren en de vaderen. Het is misschien wel hard gezegd, maar het kan toch niet ontkent worden dat het hier mis gaat? Ik voel heel goed dat er dwars door kerkverbanden grenzen lopen, en anderzijds is er eenheid over kerkmuren heen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dat zal allemaal best @DIA, en ik voel ook zeker herkenning over kerkmuren heen, bij predikanten zoals ds. Van de Kieft, ds. Weststrate en ds. Roos.
Maar dat neemt niet weg dat er ook onder preken van ds. Vreugdenhil en ds. Zondag mensen tot bekering komen en kwamen. En wat denk je van de zendingsarbeid van ds. IJsselstein, straks in Cambodja? Zou daar geen vrucht op zijn?
En dan kun jij wel beweren dat er door de Gereformeerde Gemeenten een scheidslijn loopt, wat ik een huiveringwekkende gedachte van je vindt, maar als je hier niet met Gods dienaren onder één dak wil zijn, hoe moet dat dan straks in de hemel?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Dat zal allemaal best @DIA, en ik voel ook zeker herkenning over kerkmuren heen, bij predikanten zoals ds. Van de Kieft, ds. Weststrate en ds. Roos.
Maar dat neemt niet weg dat er ook onder preken van ds. Vreugdenhil en ds. Zondag mensen tot bekering komen en kwamen. En wat denk je van de zendingsarbeid van ds. IJsselstein, straks in Cambodja? Zou daar geen vrucht op zijn?
En dan kun jij wel beweren dat er door de Gereformeerde Gemeenten een scheidslijn loopt, wat ik een huiveringwekkende gedachte van je vindt, maar als je hier niet met Gods dienaren onder één dak wil zijn, hoe moet dat dan straks in de hemel?
Heb je wel in de gaten dat je door steeds weer namen van predikanten te noemen, continu hetzelfde doet als wat je de ander verwijt? En ook dat je een oneigenlijk argument gebruikt, door een uitspraak te doen (en de ander te ontlokken) over de eeuwige bestemming van mensen?
We roepen hier steeds op om op inhoud te discussiëren, niet om over mensen te gaan oordelen. Dat houdt in dat je ook dit soort dingen niet moet gaan zeggen natuurlijk. Dus ik vind het niet helemaal eerlijk wat je doet, als ik dat zeggen mag.
Arie Flipse
Verbannen

Bericht door Arie Flipse »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. Dát is helemaal waar. Daarom is het gewoon muggenzifterij, beste @Arie Flipse. Je moet hier op aarde de eenheid zoeken, niet de verdeeldheid. Die is er namelijk al genoeg.
We hebben altijd geleerd: Geen eenheid ten koste van wat ons de Schriften leren en de vaderen. Het is misschien wel hard gezegd, maar het kan toch niet ontkent worden dat het hier mis gaat? Ik voel heel goed dat er dwars door kerkverbanden grenzen lopen, en anderzijds is er eenheid over kerkmuren heen.
Je laatste regel DIA, daar sluit ik me volledig bij aan!
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:Dat zal allemaal best @DIA, en ik voel ook zeker herkenning over kerkmuren heen, bij predikanten zoals ds. Van de Kieft, ds. Weststrate en ds. Roos.
Heb je wel in de gaten dat je door steeds weer namen van predikanten te noemen, continu hetzelfde doet als wat je de ander verwijt? En ook dat je een oneigenlijk argument gebruikt, door een uitspraak te doen (en de ander te ontlokken) over de eeuwige bestemming van mensen?
We roepen hier steeds op om op inhoud te discussiëren, niet om over mensen te gaan oordelen. Dat houdt in dat je ook dit soort dingen niet moet gaan zeggen natuurlijk. Dus ik vind het niet helemaal eerlijk wat je doet, als ik dat zeggen mag.
Hoor eens hier, @DIA beweert het zelf, dat er een scheidslijn loopt door de Gereformeerde Gemeenten. Voor mij is die bewering heel ernstig. Misschien had ik de reactie kunnen melden. Maar om over een reformatorisch kerkverband te zeggen dat er een scheidslijn dwars door predikantenkorps loopt, vind ik dusdanig ernstig dat ik dan niet kan zwijgen.

Eigenlijk is het begin van alle ellende de nietstoevoegende vraag van broeder Flipse. Misschien zou je ook kunnen zeggen dat dát een ontlokken is. Wat @DIA beweert is heel ergerlijk en niet voor het eerst. Daar mag ik gewoon op reageren. Ik kan er niet tegen om de bevinding telkens maar als argument te gebruiken en als meetlat, waarna er vervolgens gezegd wordt dat er een grens loopt tussen ambtsdragers in hetzelfde kerkverband of dat je de bevindelijke gangen niet kan onderscheiden.

Straks gaan ze me nog betichten dat ik een alleseter ben.

Weet je, ik word er zo moe van, telkens weer dat gezeur over of iemand wel of niet de bevindelijke gangen goed genoeg preekt. Let toch niet zo op de naam en de klank, maar op het Wóórd!

En verder verwijs ik naar de reactie van @JCRyle (Ik ben blij dat hij weer terug is!) in een ander draadje.
Laatst gewijzigd door Jantje op 01 mar 2019, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie