Standen in het genadeleven

Desiree

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Desiree »

DDD schreef:Er is mijns inziens geen enkele goede reden om je druk te maken over de vraag of je wel levend gemaakt of wedergeboren bent en nog minder over de vraag in welk stadium van de orde van het heil je welke term het beste kunt gebruiken.

Het enige wat er echt toe doet, is of je wel of niet gelooft in Jezus als redder van zondaren. Het gaat mis als theologische en pastorale onderscheidingen bedoeld voor predikanten worden toegepast door de betrokkenen. Dan krijg je mensen die menen nog niet gerechtvaardigd te zijn, maar toch al wel levend gemaakt (of andersom, afhankelijk van de keuze van het begrippenkader). Ik geloof niet dat Gods oproep tot zelfonderzoek bedoeld is om onszelf nauwkeurig in het juiste hokje te kunnen plaatsen, en nog minder om jarenlang te discussieren over de juiste hokjes.

De liefde voor de kleintjes in de genade krijgt zo bizarre trekken. De liefde kan beter bijbels worden geuit: laat ze gezamenlijk opgroeien tot de oogst. Het wordt vanzelf duidelijk hoe het zit. Grassprieten hoeven niet wekelijks zichzelf omhoog te trekken om te bezien of de wortels wel goed groeien. Daar komt helemaal niets goeds van.
:) :hi
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Brbndr

Bericht door Brbndr »

DDD schreef:Er is mijns inziens geen enkele goede reden om je druk te maken over de vraag of je wel levend gemaakt of wedergeboren bent en nog minder over de vraag in welk stadium van de orde van het heil je welke term het beste kunt gebruiken.

Het enige wat er echt toe doet, is of je wel of niet gelooft in Jezus als redder van zondaren. Het gaat mis als theologische en pastorale onderscheidingen bedoeld voor predikanten worden toegepast door de betrokkenen. Dan krijg je mensen die menen nog niet gerechtvaardigd te zijn, maar toch al wel levend gemaakt (of andersom, afhankelijk van de keuze van het begrippenkader). Ik geloof niet dat Gods oproep tot zelfonderzoek bedoeld is om onszelf nauwkeurig in het juiste hokje te kunnen plaatsen, en nog minder om jarenlang te discussieren over de juiste hokjes.

De liefde voor de kleintjes in de genade krijgt zo bizarre trekken. De liefde kan beter bijbels worden geuit: laat ze gezamenlijk opgroeien tot de oogst. Het wordt vanzelf duidelijk hoe het zit. Grassprieten hoeven niet wekelijks zichzelf omhoog te trekken om te bezien of de wortels wel goed groeien. Daar komt helemaal niets goeds van.
De grote vraag is of Hij mijn Redder is. En daarom moet er zo separerend gepredikt worden want we weten allemaal dat er wijzen en dwazen zijn. Dus het is onmisbaar dat de prediking afbreekt wat een mens heeft opgebouwd en wat Gods werk is te bemoedigen en verder te leiden.
DDD

Bericht door DDD »

Er zijn dwazen en wijzen, inderdaad. Maar het is niet nuttig als wijzen of dwazen zich druk maken om hun plaats in de heilsorde. Één ding is nodig.

Het gevaar van al deze goed bedoelde onderscheidingen is, dat deze mensen blij maken met iets wat niet het doel is, of, niet minder ernstig, verdrietig maken over bijzaken. Al begrijp ik dat het altijd fijn is om te weten of je op de goede weg bent. Er zitten meerdere kanten aan het probleem. Maar de problemen die dit soort pastorale separatie oplevert, zijn mijns inziens groter dan de opbrengsten.

Overigens ben ik het ook met het hiervoor geciteerde artikel van ds. Moerkerken eens.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Er zijn dwazen en wijzen, inderdaad. Maar het is niet nuttig als wijzen of dwazen zich druk maken om hun plaats in de heilsorde. Één ding is nodig.

Het gevaar van al deze goed bedoelde onderscheidingen is, dat deze mensen blij maken met iets wat niet het doel is, of, niet minder ernstig, verdrietig maken over bijzaken. Al begrijp ik dat het altijd fijn is om te weten of je op de goede weg bent. Er zitten meerdere kanten aan het probleem. Maar de problemen die dit soort pastorale separatie oplevert, zijn mijns inziens groter dan de opbrengsten.

Overigens ben ik het ook met het hiervoor geciteerde artikel van ds. Moerkerken eens.
Uit uw reacties merk ik dat u een wijze bent. Ik kan me vergissen, maar u weet alles wel heel zeker.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind dat geen onderwerp om over te spotten, en ook niet om over te discussiëren.

Ongelovigen kunnen een heel scherp zicht hebben en gelovigen kunnen ernstig dwalen.

Maar er is niets ongodvruchtig aan om duidelijk en respectvol te communiceren, zonder onaardige bijbedoelingen, zoals ik vandaag las. Het zou fijn zijn als dat dan ook andersom gebeurt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Er zijn dwazen en wijzen, inderdaad. Maar het is niet nuttig als wijzen of dwazen zich druk maken om hun plaats in de heilsorde. Één ding is nodig.

Uit uw reacties merk ik dat u een wijze bent. Ik kan me vergissen, maar u weet alles wel heel zeker.
Zeg, @-DIA-, ik neem aan dat jij het ook wel met ds. Moerkerken eens bent in dit onderwerp (?), dus dan sta je op één lijn met @DDD (en mij).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:

Zeg, @-DIA-, ik neem aan dat jij het ook wel met ds. Moerkerken eens bent in dit onderwerp (?), dus dan sta je op één lijn met @DDD (en mij).
Ik weet niet wat ds. Moerkerken heeft gezegd of geschreven. Ik val eigenlijk zomaar binnen in dit topic. Misschien dat ik daarom wel een grote dwaas ben. Het maakt overigens ook niet uit of ik het met ds. Moerkerken eens ben. We hebben ons niet te toetsen aan wat een dominee zegt.

Overigens e en goedemorgen! De nacht wat heet, klam, benauwd, en duurde lang, tenminste voor je gevoel als je niet slaapt....
maar dat terzijde.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
CvdW

Bericht door CvdW »

Geert schreef:Mijn eerste reactie op dit forum, het moest er toch maar eens van komen.

Wat ik mij afvraag is het volgende: zou een dood mens gaan zoeken naar de poort of een levendgemaakt mens. Misschien wat aanmatigend hoor, maar het antwoord op deze vraag maakt al het redeneren m.i. overbodig
Het lijkt dat hier kennis ontbreekt aan Gods Woord.
Ds. Boston heeft duidelijk beschreven van de twaalf bijlslagen. Er zijn mensen die overtuigd zijn dat iemand voor/bij de eerste bijlslag levendgemaakt is. Echter dit is niet te rijmen met wat we lezen bij bijlslag vier. Velen gaan hier verloren. Immers eenmaal levendgemaakt blijft levend. Pas na/met de twaalfde bijlslag is men behouden. Daar wordt men van Adam afgesneden en Chirstus ingeplant. Hoe is dat van mensenkant? Als een ootmoedige bedelaar.
"Alzo zijn onze ogen op de Heere onze God totdat hij ons genadig zij."

3 Indien iemand een andere leer leert, en niet overeenkomt met de gezonde woorden van onzen Heere Jezus Christus, en met de leer die naar de godzaligheid is,
4 Die is opgeblazen en weet niets, maar hij raast omtrent twistvragen en woordenstrijd; uit welke komt nijd, twist, lasteringen, kwade nadenkingen,
5 Verkeerde krakelingen van mensen die een verdorven verstand hebben en van de waarheid beroofd zijn, menende dat de godzaligheid een gewin is. Wijk af van dezulken.
liz boer

Bericht door liz boer »

CvdW schreef:
Geert schreef:Mijn eerste reactie op dit forum, het moest er toch maar eens van komen.

Wat ik mij afvraag is het volgende: zou een dood mens gaan zoeken naar de poort of een levendgemaakt mens. Misschien wat aanmatigend hoor, maar het antwoord op deze vraag maakt al het redeneren m.i. overbodig
Ds. Boston heeft duidelijk beschreven van de twaalf bijlslagen. Er zijn mensen die overtuigd zijn dat iemand voor/bij de eerste bijlslag levendgemaakt is. Echter dit is niet te rijmen met wat we lezen bij bijlslag vier. Velen gaan hier verloren. Immers eenmaal levendgemaakt blijft levend. Pas na/met de twaalfde bijlslag is men behouden. Daar wordt men van Adam afgesneden en Chirstus ingeplant. Hoe is dat van mensenkant? Als een ootmoedige bedelaar.

3 Indien iemand een andere leer leert, en niet overeenkomt met de gezonde woorden van onzen Heere Jezus Christus, en met de leer die naar de godzaligheid is,
4 Die is opgeblazen en weet niets, maar hij raast omtrent twistvragen en woordenstrijd; uit welke komt nijd, twist, lasteringen, kwade nadenkingen,
5 Verkeerde krakelingen van mensen die een verdorven verstand hebben en van de waarheid beroofd zijn, menende dat de godzaligheid een gewin is. Wijk af van dezulken.
Wie wijken nu af? degene die zeggen dat je pas na de twaalfde slag behouden bent? Of degene die de gezonde woorden van de Heere Jezus leren?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef: Het lijkt dat hier kennis ontbreekt aan Gods Woord.
Ds. Boston heeft duidelijk beschreven van de twaalf bijlslagen. Er zijn mensen die overtuigd zijn dat iemand voor/bij de eerste bijlslag levendgemaakt is. Echter dit is niet te rijmen met wat we lezen bij bijlslag vier. Velen gaan hier verloren. Immers eenmaal levendgemaakt blijft levend. Pas na/met de twaalfde bijlslag is men behouden
Misschien kun je me helpen herinneren waar in de Bijbel staat dat je pas na de 12e bijlslag je behouden bent.
AnJa

Bericht door AnJa »

liz boer schreef:
CvdW schreef:

Wie wijken nu af? degene die zeggen dat je pas na de twaalfde slag behouden bent? Of degene die de gezonde woorden van de Heere Jezus leren?
Misschien bedoelt @CvW te zeggen dat zij afwijken die geloven dat je bij de eerste bijlslag al behouden bent.

De gezonde leer van Jezus:

Johannes 10:
7 Jezus dan zeide wederom tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Ik ben de Deur der schapen. 8 Allen, zovelen als er voor Mij zijn gekomen, zijn dieven en moordenaars; maar de schapen hebben hen niet gehoord. 9 Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden.

Bijbel met Uitleg schrijft over dit gedeelte :
"Duidelijk blijkt hoeveel geduld Jezus heeft. Indringend licht Hij de gelijkenis toe.
Hijzelf is de Deur. Niemand komt tot de Vader dan door Hem. Niemand ontvangt het leven dan door het geloof in Hem" ...
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb geen idee wat CvdW precies wil zeggen, maar als je een beeldsprakig theologisch model zo tot norm gaat verheffen dat je zegt dat iedere andere indeling tegen Gods Woord ingaat, dan ben je mijns inziens ver van je plek. Ik geloof nooit dat Boston zoiets zou hebben gewild.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Komen jullie eruit :humhihi
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Het lijkt me veel wijzer om je eerst te verdiepen in de leer van Boston, dan je te focussen op een klein onderdeel van één van zijn boeken, daar vervolgens een karikatuur van te maken, om dan te eindigen in het maken van valse tegenstellingen.
Alsof je hier kunt kiezen tussen de leer van Jezus of de leer van Boston. Dan wordt het een onzindiscussie met mensen die maar één snaar op hun harp hebben.
AnJa

Bericht door AnJa »

eilander schreef:Het lijkt me veel wijzer om je eerst te verdiepen in de leer van Boston, dan je te focussen op een klein onderdeel van één van zijn boeken, daar vervolgens een karikatuur van te maken, om dan te eindigen in het maken van valse tegenstellingen.
Alsof je hier kunt kiezen tussen de leer van Jezus of de leer van Boston. Dan wordt het een onzindiscussie met mensen die maar één snaar op hun harp hebben.
Volgens mij is er niets te kiezen tussen "de leer van Boston" en "de leer van Jezus" die komen m.i. overeen
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Plaats reactie