Gelezen, gedacht, gehoord...

Jantje
Verbannen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

AnJa schreef:@Jantje, Zeg ik dat dan?
Juist is mijn vraag wanneer echte ellendekennis begint!
Ellendekennis begint dus telkens opnieuw weer. En daar is nog al eens verwarring over.
AnJa schreef:Hier kan ik geheel mee instemmen! Jij ook @Jantje?
Ik ook! Fijn dat we het op hoofdlijnen toch eens kunnen zijn!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
pierre27

Bericht door pierre27 »

AnJa schreef:
Jantje schreef: ...., het is niet zo van: "De ellende is een gepasseerd station en het is nu: Halleluja, prijs de Heer", wat, óók in onze gezindte, steeds vaker gehoord wordt, als gevolg van allerlei onbijbelse leer.
Het is een cirkel die telkens weer opnieuw beleefd wordt: ellende - verlossing - dankbaarheid.
@Jantje, Zeg ik dat dan?
Juist is mijn vraag wanneer echte ellendekennis begint!

En wat de blijdschap/dankbaarheid betreft, die mis ik maar al te vaak in onze reformatorische kringen!
Als je er van mag getuigen, wordt je in de verdachte (evangelische) hoek gezet.
Waarom toch?

Handelingen 8:
39 ....en de kamerling zag hem (Filippus) niet meer; want hij reisde zijn weg met blijdschap.

Isala schreef:Welgelukzalig is het volk, hetwelk het geklank kent; o HEERE! zij zullen in het licht Uws aanschijns wandelen. Psalm 89 : 16.

De wet kan een zondaar angst aanjagen, maar zij kan er nooit leven in brengen. Het geklank van het Evangelie wekt echter de dode zondaar op tot een geestelijk leven. Joh.5:25: ‘Doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven’.

Het geloof maakt een mens rechtvaardig in Gods oog; het bevrijdt hem van de last van de vloek en ook van de schuld waarop een eeuwige toorn staat. Als het geloof naar het geklank luistert, wekt dat de ziel met nieuwe kracht op. Jes. 40:31: ‘Maar die de HEERE verwachten, zullen de kracht vernieuwen’; degenen die het geklank kennen en geloven zullen altijd verkeren in een staat van gunst, vrede en verzoening met God (Rom. 5:1).
God is hun Vijand niet meer, maar ze hebben een vriendschap met Hem die niet verstoord kan worden. Het ware licht is gekomen, de Zon der gerechtigheid is in het geklank dat ze kennen en geloven over hen opgegaan, en Die zal voor hen nooit meer ondergaan. Welke wolken zich ook boven hun hoofd mogen samenpakken op hun gang naar de hemel, ze zullen nooit zo dik zijn dat het licht van Gods aangezicht er niet doorheen zal schijnen.
Hoewel God tegen hen nooit opnieuw het gezicht van een wrekende Rechter zal aannemen, is Hij misschien toch wel een vertoornde Vader, en kunnen ze onder wolken van Vaderlijke toorn verkeren. Maar in de donkerste van al die wolken zijn er stralen van liefde en gunst te zien, ‘want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijke zoon dien Hij aanneemt’(Hebr. 12:6).

In geen enkel licht is er zo’n zoetheid en vertroosting als in het licht van het aangezicht des Heeren, als dat opgaat over een ziel.

Alle schapen van Christus hebben dit oormerk: zij kennen het geklank. Mijn schapen, zegt Hij, horen Mijn stem en Ik ken dezelve en zij volgen Mij (Joh. 10:27). Het Evangelie is de reuke des levens voor hen. De Heere heeft het gordijn opzij geschoven, en zij hebben de verborgen schoonheid van het Evangelie gezien; Hij heeft het kabinet geopend en de schat daarin onthuld. Zij smaken het Evangelie als het geschikte voedsel voor hun ziel.

Al hun hoop is op het Evangelie gevestigd. Daarin is al hun heil en heel hun verlangen. Ze zijn ervan afgebracht op de wet te hopen, op hun eigen werken, op alles wat ze doen, op wat ze lijden, op heel hun dienen. Ze zijn gegaan naar het woord van Gods genade als het enige anker voor hun ziel. Wie waarlijk bekeerd is, ontvangt het geklank van het Evangelie als een zeer blijde klank voor hem, die alle andere klanken overweldigt en overstelpt, en dus heeft zijn hart daar rust.

Bedenk dat het een geklank is, te kostbaar en te duur gekocht dan dat arme zondaars het zullen verwaarlozen. Het zou in de wereld nooit zijn gehoord als Gods Zoon het in onze natuur door Zijn lijden en sterven niet had verworven. Er was een verschrikkelijk geluid van een grote vloed van toorn die over Hem kwam. Dat heeft veroorzaakt dat Zijn ziel kreunde toen Hij aan het kruis hing. Was dat vreselijke geluid er niet geweest, dan was dit geklank er ook nooit geweest. Er is geen zaligmakende kennis van God dan door dit geklank, want alleen door het Evangelie kennen wij Hem in het aangezicht van Jezus.

auteur: Thomas Boston (1676-1732)
titel: Nader tot U, pg. 79-90

Hier kan ik geheel mee instemmen! Jij ook @Jantje?
Verrassend voor me dat de auteur (deze keer) Thomas Boston is.
Mooie quote van Boston, dank je voor het delen. Wat je schrijft over blijdschap/dankbaarheid en dan in de verdachte/evangelische hoek gezet worden, ik kan met heel veel blijdschap/dankbaarheid lang niet altijd meekomen. Ik vind het vaak zo oppervlakkig wat er verteld/beleden wordt. Ik zeg er gelijk bij dat ik dat persoonlijk ervaar en dat mijn mening/visie totaal niet bepalend is in welke discussie dan ook. Het doet me pijn dat te moeten schrijven maar ik zie het helaas om me heen (familie/kerken/scholen).
Laatst gewijzigd door pierre27 op 25 jul 2018, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GGotK

Bericht door GGotK »

AnJa schreef:

Als ik stel, dat wanneer je geestelijk dood bent, je je zonden en ellende niet kan voelen, dan vraag jij aan mij; waarom niet?
Ik probeer uit te leggen dat dat alleen kan als je een recht zaligmakend zicht hebt op Christus, ondanks dat ik het voorbereidende werk van de Heilige Geest niet wil ontkennen. En de gebroeders Erskine me lief zijn.
Ik vraag me gewoon af hoe het kan, dat als je nog in je doodstaat bent, oprechte zondekennis kunt hebben?

Maar ik merk dat ik het best lastig vind om mijn gedachten en mening in de juiste zinnen te zetten.
Daarom probeer ik maar even afstand te nemen ;)
Ik vind W a Brakel altijd zo eenvoudig en helder in deze zaken:

Hoofdstuk 42 Redelijke Godsdienst

13. U moet uw ellende gevoelen
1. In deze weg is het nodig dat u op de juiste wijze uw ellendige staat, uw verdorven
hart, uw vorige zonden en de nog steeds doorbrekende verdorvenheden kent en
gevoelt. Maar u moet daar niet hopeloos of moedeloos onder worden. Immers de
weg des levens berust niet op een vernieuwd verbond der werken, maar op het
verbond der genade, waar alles om niet gegeven wordt, waar alleen de
voldoening van Christus de grond is, waar alles gegeven wordt tot prijs der
heerlijke genade Gods.
14. U moet niet in dat gevoel van ellende blijven hangen
2. U moet niet lang blijven staren op uw verdorvenheid om daardoor nog dieper
neer te zinken in uw ellendigheid en om nog meer verbrijzeld te worden, alsof
een gevoeliger verbrijzeling voor de bekering u voor God aangenamer zou
maken; alsof het een voorwaarde zou zijn, zonder welke u niet tot Christus zou
mogen komen; alsof dat de grond was van de vrijmoedigheid om Christus aan te
nemen.
Maar de verbrijzeling van het hart is alleen nodig om geheel van uzelf af te leren
zien en uw toevlucht tot Jezus te nemen. En als de droefheid over de zondige
staat dat bewerkt, dan maakt het niet uit of die droefheid groot of klein is. Het
dient slechts om u, terwijl u nog onbekeerd bent, naar Jezus te drijven.
Isala

Bericht door Isala »

Mannes schreef:
Wandelende schreef:
Mannes schreef:
Wandelende schreef:
We bedoelen hetzelfde :super
Dat is mooi.
Ik vind het ook belangrijk dat het op de juiste manier wordt gezegd.
Er is namelijk veel verwarring op theologisch vlak omdat er met allerlei wollige zinnen en woordkeuzes iets wordt uitgelegd, waar een ieder zijn/haar eigen conclusie uit moet trekken. Vooral onder het mom van dat het goed wordt bedoeld worden onjuiste uitspraken toch als heel keurig en vroom gezien.
Over het algemeen genomen gaat het fout bij mensen waarbij hun kennis van de Schrift dermate te kort schiet dat ze dingen anders gaan interpreteren. Soms nog gekker, ze snappen er niks van en doen het af als wollig taalgebruik.
Ik denk dat het juist fout gaat als we het wel goed met de juiste woorden kunnen vertellen, maar er inhoudelijk niets van weten (dit bedoel ik in het algemeen, niet jullie specifiek).
Laten we de Heere Zelf Zijn ongekende gang gaan.
Bij Brakel staan zes manieren prachtig beschreven hoe de Heere kan werken. En, zegt Brakel, herken je niet één van deze zes manieren in je leven, dan heeft God voor jou nog een andere weg uitgedacht.
Ik vind het altijd lastig om de discussies te lezen over wat waar nu precies begint. Wat eerst gekend moet worden, en wat later. Er wordt hierover al jaren gepraat, en niemand heeft het exacte antwoord. En dat kan ook niet. God werkt Zelf hoe Hij wil. De Geest waait waarheen Hij wil. Hij laat ons op refoforum en in de reformatorische kerken echt niet de wegen voorschrijven. Als God in ons leven gaat werken, is het altijd net anders dan gedacht. Net niet helemaal precies hoe het in de kerk is geleerd, of wat je zelf had gedacht. En vervolgens kom je ermee in de knoop. Helaas uit ervaring moeten leren.
Want wat de een van voren moet leren, leert de ander van achter. God is daar vrij in.
Maar het komt altijd bij het offer van Christus uit! En Zijn onverdiende genade.
Jantje schreef:Ellendekennis begint dus telkens opnieuw weer. En daar is nog al eens verwarring over.
Hier kan ik het niet helemaal mee eens zijn. Ellendekennis is er voor de wedergeboorte, daarna is er hartelijk berouw.
Berouw is meer dan kennis van je ellende alleen.
Ellendekennis is kennis van je zonden, zonder de liefde tot Christus. Als er door wedergeboorte, liefde in mee komt, wordt het berouw: verdriet om het zondigen tegen mijn Heere.
Hora est!
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Helemaal mee eens!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
AnJa

Bericht door AnJa »

Isala schreef:
Mannes schreef:
Wandelende schreef: Dat is mooi.
Ik vind het ook belangrijk dat het op de juiste manier wordt gezegd.
Er is namelijk veel verwarring op theologisch vlak omdat er met allerlei wollige zinnen en woordkeuzes iets wordt uitgelegd, waar een ieder zijn/haar eigen conclusie uit moet trekken. Vooral onder het mom van dat het goed wordt bedoeld worden onjuiste uitspraken toch als heel keurig en vroom gezien.
Over het algemeen genomen gaat het fout bij mensen waarbij hun kennis van de Schrift dermate te kort schiet dat ze dingen anders gaan interpreteren. Soms nog gekker, ze snappen er niks van en doen het af als wollig taalgebruik.
Ik denk dat het juist fout gaat als we het wel goed met de juiste woorden kunnen vertellen, maar er inhoudelijk niets van weten (dit bedoel ik in het algemeen, niet jullie specifiek).
Bij Brakel staan zes manieren prachtig beschreven hoe de Heere kan werken. En, zegt Brakel, herken je niet één van deze zes manieren in je leven, dan heeft God voor jou nog een andere weg uitgedacht.
Ik vind het altijd lastig om de discussies te lezen over wat waar nu precies begint. Wat eerst gekend moet worden, en wat later. Er wordt hierover al jaren gepraat, en niemand heeft het exacte antwoord. En dat kan ook niet. God werkt Zelf hoe Hij wil. De Geest waait waarheen Hij wil. Hij laat ons op refoforum en in de reformatorische kerken echt niet de wegen voorschrijven. Als God in ons leven gaat werken, is het altijd net anders dan gedacht. Net niet helemaal precies hoe het in de kerk is geleerd, of wat je zelf had gedacht. En vervolgens kom je ermee in de knoop. Helaas uit ervaring moeten leren.
Want wat de een van voren moet leren, leert de ander van achter. God is daar vrij in.
Maar het komt altijd bij het offer van Christus uit! En Zijn onverdiende genade.
Jantje schreef:Ellendekennis begint dus telkens opnieuw weer. En daar is nog al eens verwarring over.
Hier kan ik het niet helemaal mee eens zijn. Ellendekennis is er voor de wedergeboorte, daarna is er hartelijk berouw.
Berouw is meer dan kennis van je ellende alleen.
Ellendekennis is kennis van je zonden, zonder de liefde tot Christus. Als er door wedergeboorte, liefde in mee komt, wordt het berouw: verdriet om het zondigen tegen mijn Heere.
Bedankt Isala,
Hier kan ik iets mee!
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
AnJa

Bericht door AnJa »

Jantje schreef:
AnJa schreef:Hier kan ik geheel mee instemmen! Jij ook @Jantje?
Ik ook! Fijn dat we het op hoofdlijnen toch eens kunnen zijn!
Heel fijn idd!
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Isala schreef:Ik denk dat het juist fout gaat als we het wel goed met de juiste woorden kunnen vertellen, maar er inhoudelijk niets van weten (dit bedoel ik in het algemeen, niet jullie specifiek).
De toonzetting van je post is genuanceerd en invoelend. Maar ik moet even met mijn ogen knipperen. De gang van de Heeren is toch niet ongekend, maar wordt toch juist gekend? En is het Evangelie niet een ontsluiten van de verbogenheden van de Vader, die Jezus heeft verklaard (Joh 1:18).
liz boer

Bericht door liz boer »

Herman schreef:
Isala schreef:Ik denk dat het juist fout gaat als we het wel goed met de juiste woorden kunnen vertellen, maar er inhoudelijk niets van weten (dit bedoel ik in het algemeen, niet jullie specifiek).
De toonzetting van je post is genuanceerd en invoelend. Maar ik moet even met mijn ogen knipperen. De gang van de Heeren is toch niet ongekend, maar wordt toch juist gekend? En is het Evangelie niet een ontsluiten van de verbogenheden van de Vader, die Jezus heeft verklaard (Joh 1:18).
Ik denk dat Isala hier aan denkt,

1 God gaat zijn ongekende gang
vol donk're majesteit,
die in de zee zijn voetstap plant
en op de wolken rijdt.

2 Uit grondeloze diepten put
Hij licht, en vreugde uit pijn.
Hij voert volmaakt zijn plannen uit,
zijn wil is souverein.

3 Geliefden Gods, schept nieuwe moed,
de wolken die gij vreest,
zijn zwaar van regen overvloed
van zegen die geneest.

4 Zoudt gij verstaan, waar Hij u leidt?
Vertrouw Hem waar Hij gaat.
Zijn duistere voorzienigheid
verhult zijn mild gelaat.

5 Wat Hij bedoelt dat rijpt tot zin,
wordt klaar van uur tot uur.
De knop is bitter, is begin,
de bloem wordt licht en puur.

6 Hoe blind vanuit zichzelve is
het menselijk gezicht.
Godzelf vertaalt de duisternis
in eind'lijk eeuwig licht.
William Cowper 1731-1800
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

AnJa schreef:Als ik stel, dat wanneer je geestelijk dood bent, je je zonden en ellende niet kan voelen, dan vraag jij aan mij; waarom niet?
Ik probeer uit te leggen dat dat alleen kan als je een recht zaligmakend zicht hebt op Christus, ondanks dat ik het voorbereidende werk van de Heilige Geest niet wil ontkennen. En de gebroeders Erskine me lief zijn.
Ik vraag me gewoon af hoe het kan, dat als je nog in je doodstaat bent, oprechte zondekennis kunt hebben?

Maar ik merk dat ik het best lastig vind om mijn gedachten en mening in de juiste zinnen te zetten.
Daarom probeer ik maar even afstand te nemen ;)
Daarom is mijn vaste overtuiging dat de kennis van jezelf, van de zonden, van de afstand tot God, al een droefheid is naar God, overeenkomstig God en de eerste vrucht(en) van de wedergeboorte. Echter is er dan nog een onbekend zijn met Christus.

Ik constateer dat iedereen het in dit topic snel met elkaar eens is. De vraag is of die eenheid een eenheid is op de klank of een echte eenheid. Ik zou met een opmerking als: "wat de een van voor leert, leert de ander van achter" niet graag de noodzakelijke ellendekennis overboord willen zetten (zoals die bijv. uit de catechismus gegrond op Gods Woord volgt en waarvan prof. Baars heeft aangetoond dat deze altijd chronologisch is bedoeld en gepredikt).
ejvl

Bericht door ejvl »

Erasmiaan schreef:Daarom is mijn vaste overtuiging dat de kennis van jezelf, van de zonden, van de afstand tot God, al een droefheid is naar God, overeenkomstig God en de eerste vrucht(en) van de wedergeboorte. Echter is er dan nog een onbekend zijn met Christus.
Juist, dat is mijn overtuiging ook.
Echter altijd met dien verstande, er is geen mens die van zichzelf kan zeggen dat hij of zijn in dat stadium is. Voor de mens persoonlijk begint het leven pas in Christus, dat er dan, achteraf gezien, teruggekeken kan worden, en gezegd worden, toen en toen was God al met mij bezig, is wat anders.
Isala

Bericht door Isala »

liz boer schreef:Ik denk dat Isala hier aan denkt,

1 God gaat zijn ongekende gang
Ik dacht inderdaad even aan deze regel van dit vers, in combinatie met Johannes 3 vers 8:
De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is.
Kanttekening 17: Dat is, des Geestes werkingen wordt gij wel gewaar, maar hoe het toegaat begrijpt gij niet.

laten we daarom God Zijn Eigen gang laten gaan hoe Hij Zijn verborgen werk doet in het hart van een mens.
Herman schreef:De gang van de Heeren is toch niet ongekend, maar wordt toch juist gekend? En is het Evangelie niet een ontsluiten van de verbogenheden van de Vader, die Jezus heeft verklaard (Joh 1:18).
Dit is zeker waar, maar dit gaat over de geopenbaarde wil van de Vader, en dat is:
2 Petrus 3 vers 9:
De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.
Hora est!
Brbndr

Bericht door Brbndr »

ejvl schreef:
Erasmiaan schreef:Daarom is mijn vaste overtuiging dat de kennis van jezelf, van de zonden, van de afstand tot God, al een droefheid is naar God, overeenkomstig God en de eerste vrucht(en) van de wedergeboorte. Echter is er dan nog een onbekend zijn met Christus.
Echter altijd met dien verstande, er is geen mens die van zichzelf kan zeggen dat hij of zijn in dat stadium is. Voor de mens persoonlijk begint het leven pas in Christus, dat er dan, achteraf gezien, teruggekeken kan worden, en gezegd worden, toen en toen was God al met mij bezig, is wat anders.
Helemaal mee eens. Dat er geen rust buiten Christus is wordt ervaren.
Isala

Bericht door Isala »

Erasmiaan schreef:Ik zou met een opmerking als: "wat de een van voor leert, leert de ander van achter" niet graag de noodzakelijke ellendekennis overboord willen zetten
Als je mijn post goed had gelezen, dan zou je weten dat ik daarmee niet de ellendekennis overboord zet. Alle gelovigen worden aan hun zelf ontdekt.
Laatst gewijzigd door Isala op 25 jul 2018, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Hora est!
AnJa

Bericht door AnJa »

ejvl schreef:
Dat begrijp ik wel.
Toch blijft mij de vraag bezig houden of de ellendekennis altijd een noodzakelijk vooraf moet zijn?
Ik ken mensen van nabij die éérst gelokt zijn door het liefelijk Evangelie en daarna hun onbekeerlijkheid zijn gaan inleven.
En echt niet om me er achter te verschuilen, maar ik lees dat toch ook niet in de Bijbel bij bijvoorbeeld Levi of Zacheüs?

Het dikgedrukte klopt gewoon ergens niet..
Hoe kun je droefheid hebben naar Iemand die je niet kent?
Plaats reactie