Gelezen, gedacht, gehoord...

AnJa

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door AnJa »

GJdeBruijn schreef:
Jantje schreef:Kun jij dan eens aangeven waar ds. Moerkerken verschilt ten opzichte van de standpunten van ds. Harinck? Dan komen we, denk ik, meer tot de inhoud dan nu het geval is.
Ds. Harinck leert dat de rechtvaardiging en geloof bijeen horen. Het geloof is rechtvaardigend van aard omdat het Christus in de belofte omhelst. Daarmee mag een gelovige getroost worden als zijnde gerechtvaardigd.
Ds. Moerkerken volgt te lijn van ds. G.H. Kersten. Deze kent een andere orde in de weg die een Kind van God leert gaan:
Het omhelzen van Christus is daar toch anders dan bij Harinck. Hier is het een zien van een mogelijkheid van zalig worden en een uitzien naar de belofte. Dus niet het omhelzen van Christus in de belofte maar een 'deur der hope' die opengaat. Wat bij Harinck nog de toeleidende weg tot Christus is, is bij Moerkerken al een eerste vrucht uit Christus die openbaar komt.
Belangrijk theologisch motief is dat de beloften enkel de uitverkorenen gelden, je kunt dus niet zomaar een zondaar de beloften in handen 'preken'. Daarom kan er niet direct al te sterk persoonlijk gericht de oproep gedaan worden tot het omhelzen van Christus in de beloften. Dat is een nadere weldaad. De belofte wordt dan wel gezien maar deze moet nog worden toegepast (ook wel : Christus moet nog worden toegepast, zien is geen hebben).
In de GG wordt deze 'stand' wel aangeduid als de openbaring van Christus aan de ziel. Zo heet het ook bij Harinck maar inhoudelijk is er toch verschil: Harinck stelt hier: Zien is hebben! Theologisch zit het verschil in de adressering van de beloften. Harinck: Alle zondaars. Moerkerken: Alle zondaars die Christus nodig hebben en die deze stand voor eigen ziel herkennen. Hij vergelijkt dit ergens in zijn boekje met een 'treinkaartje'. Als je deze niet hebt dan heb je geen recht op de aanwezigheid in de trein.
Het gevolg van bovenstaande is vooral dat de visie op de rechtvaardiging in relatie tot de adressering van de beloften verschilt.
Harinck stelt onomwonden dat de gelovige in Christus rechtvaardig is op het moment dat hij Christus omhelst in de belofte. Het geloof is rechtvaardigend van aard. Niet het geloof is daarbij de grond van de rechtvaardiging maar het is het instrument waarmee een zondaar de gerechtigheid van Christus aanneemt en Christus als persoonlijke Borg en Zaligmaker.
Moerkerken ziet dit als een afzonderlijke zaak. Nadat de deur der hope is geopend volgt nog eerst een leerschool van afbraak. Het wordt buiten hope. Gods kinderen komen in het gemis. Er wordt opnieuw plaats gemaakt voor Christus maar dan op een wijze dat er geen spaan meer heel blijft van de zondaar (Gods Kind). Dat wordt ook wel aangeduid met "De dood in met een geopenbaarde Middelaar".
Bij Harinck valt deze slag min of meer al in het eerste komen tot Christus. Harinck houdt geloof en rechtvaardiging veel dichter bij elkaar. Zowel theologisch als bevindelijk.
Bedankt voor deze heldere uitleg!
Het vetgedrukte kom je ook tegen bij veel van de puriteinen, zoals de gebroeders Ralph en Ebenezer Erskine
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:
liz boer schreef:
Jantje schreef:Lees Romeinen 7 maar eens @liz boer. Dit hoofdstuk heeft Paulus laten opschrijven, geïnspireerd door Gods Geest...!

liz boer schreef:Is dit in tegenspraak met wat ik schreef?

Jantje schreef:Ja.
JAntje schreef:
Lees jouw reactie maar eens en vervolgens Romeinen 7 met de kanttekeningen en eventueel de Bijbel met Uitleg.
Ik vraag het jou, ik heb het al gelezen, maar wat vind jij anders.
Paulus schrijft dat we de Wet niet kunnen houden. Pas als een kind des Heeren ingaat in de vreugde zijns Heeren, zal hij bevrijd worden van het juk der zonde en der Wet.
Zondag 44 HC staat hier toch anders in:
Vraag 114
Maar kunnen degenen, die tot God bekeerd zijn, dezegeboden volkomenlijk houden?
Neen zij; maar ook de allerheiligsten, zolang als zij in dit leven zijn, hebben maar een klein beginsel dezer gehoorzaamheid ; doch alzo, datzij met een ernstig voornemen niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven.

Vraag 115
Waarom laat ons dan God alzo scherpelijk de tien geboden prediken, zo ze toch niemand in dit leven houden kan?
Eerstelijk, opdat wij ons leven lang onzen zondigen aard hoe langer hoe meer leren kennen , en des te begeriger zijn, om de vergeving der zondenen de gerechtigheid in Christus te zoeken. Daarna, opdat wij zonder ophouden ons benaarstigen, en God bidden om de genade des Heiligen Geestes, opdat wij hoelanger hoe meer naar het evenbeeld Gods vernieuwd worden, totdat wij tot deze voorgestelde volkomenheid na dit leven geraken.
Ik heb het verkeerd verwoord. Wat ik wilde zeggen is dat de Wet ook na ontvangen genade tegen iemand blijft getuigen en dat de volkomen gehoorzaamheid aan de Wet voor een kind van God pas is als hij of zij in de hemel komt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
liz boer

Bericht door liz boer »

Liz schreef: Alles goed en wel, maar de wet is volbracht, in Christus ben ik niet meer onder de wet, maar onder de genade. De wet staat uitgebreid in het stuk der dankbaarheid, ik kan die wet niet houden, maar wil proberen uit dankbaarheid hem te doen. Om die te doen uit dankbaarheid. Hoewel ik elke dag struikel en de zonde steeds weer doe is het mijn lust om Zijn wet te houden. Omdat die zo duur betaald is, omdat de Heere Jezus in Getsemane over de grond gekropen heeft en zeer beangst was, daarom.
Jantje Schreef: Lees Romeinen 7 maar eens @liz boer. Dit hoofdstuk heeft Paulus laten opschrijven, geïnspireerd door Gods Geest...!
@Jantje schreef: Ik heb het verkeerd verwoord. Wat ik wilde zeggen is dat de Wet ook na ontvangen genade tegen iemand blijft getuigen en dat de volkomen gehoorzaamheid aan de Wet voor een kind van God pas is als hij of zij in de hemel komt.

Ik begrijp echt je reacties niet...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
liz boer

Bericht door liz boer »

liz boer schreef:
Liz schreef: Alles goed en wel, maar de wet is volbracht, in Christus ben ik niet meer onder de wet, maar onder de genade. De wet staat uitgebreid in het stuk der dankbaarheid, ik kan die wet niet houden, maar wil proberen uit dankbaarheid hem te doen. Om die te doen uit dankbaarheid. Hoewel ik elke dag struikel en de zonde steeds weer doe is het mijn lust om Zijn wet te houden. Omdat die zo duur betaald is, omdat de Heere Jezus in Getsemane over de grond gekropen heeft en zeer beangst was, daarom.
Jantje Schreef: Lees Romeinen 7 maar eens @liz boer. Dit hoofdstuk heeft Paulus laten opschrijven, geïnspireerd door Gods Geest...!
@Jantje schreef: Ik heb het verkeerd verwoord. Wat ik wilde zeggen is dat de Wet ook na ontvangen genade tegen iemand blijft getuigen en dat de volkomen gehoorzaamheid aan de Wet voor een kind van God pas is als hij of zij in de hemel komt.

Ik begrijp echt je reacties niet...
En dit staat het hoofdstuk ervoor: 14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.

15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre. enz...
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

"Begrijpt dan de wezenlijke geloofsdaad eens op deze manier: de Heilige Geest, Die hier alleen de Werkmeester van is, geeft de zondaar twee ogen: met het ene oog ziet hij zichzelf, met het andere de Heere Christus.
A. Hij ziet zichzelf in zijn ellendige, verloren en rampzalige toestand, waarin hij van nature is. Hij ziet zijn zonden in alle verzwarende omstandigheden, want de Geest zou de wereld van zonde overtuigen, of eigenlijk 'stom zetten' zodat ze niets zouden weten in te brengen (Joh. 16:8).
Door dit gezicht wordt hij verbrijzeld, week en nederig voor God. De hoogheid des harten wordt weggenomen, ja dat gezicht werkt een ware verootmoediging, zodat de ziel uitroept met Efraïm: zekerlijk, nadat ik aan mijzelf bekend gemaakt ben, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd en schaamrood geworden (Jer. 31:19).
Dat gaat zover dat hij wanhoopt aan zichzelf, maar daardoor wordt de ziel voorbereid om:
B. met het andere oog de Heere Jezus te zien, als die grote Heiland en Zaligmaker, hetgeen zo'n gewonde en radeloze ziel allerdierbaarst en verkwikkelijkst is, want de Geest ontdekt de ziel in Jezus dat (a) Hij om een Heiland te wezen, daartoe van eeuwigheid door de Vader is verordineerd en aangesteld
(b) dat Hij er ook bekwaam toe is, omdat in Hem een volle algenoegzaamheid is, tot vervulling van al het gebrek; terwijl naar het welbehagen des Vaders in Hem alle volheid woont (Kol. 1:19)
(c) dat Hij ook gewillig is, om alles wat Hij is en heeft, aan verlegen zielen te schenken. Want alles wat Hij is, in Zijn naturen, namen, ambten en staten, Hij dat als Middelaar is, niet zo zeer voor Zichzelf, als wel voor verlegen zondaars, ja dat Hij zelf die nodigt, bidt en roept om tot Hem te komen.
Dit gezicht werkt een hoogachting, begeerte, verlangen en uitzien naar de Heere Jezus, waardoor de ziel het geloof zelf oefent.
(...)
Wat doet de ziel dan? Zij loopt en vlucht uit zichzelf, ze ziet af van alle eigen gerechtigheid, ze wil het leven in haar eigen hand niet meer zoeken. Zij neemt dadelijk toevlucht tot de Heere Jezus, en Zijn algenoegzame verdiensten, betuigende dat zij wenst in Hem gevonden te worden."

Deze geloofsdaad wordt genoemd: de Heere te zoeken (Ps. 69:33), naar Christus vragen (Jes. 11:10), horen (Jes. 45:11), Christus aan te grijpen (Jes. 27:5), willen (Joh. 5:40), komen (Jes. 55:3), toevlucht nemen (Ps. 2:12), op Christus te zien (Joh. 6:40), kiezen (Joz. 24:15), de Zoon te kussen (Ps. 2:12), hongeren en dorsten (Matth. 5:6), aannemen, omhelzen en als in de armen drukken (Joh. 1:12).
"Al deze spreekwijzen die Gods Woord gebruikt, drukken wel dezelfde wezenlijke daad des geloofs uit, maar ze leren ons de bijzondere gestalte der ziel, hoe het geoefend wordt."
(...)
"Heeft nu een ziel Christus zo door het geloof aangenomen, de gevolgen zijn daarvan een leunen en steunen op Hem, met vertrouwen en zichzelf verlaten op Zijn macht en goedheid. Ja, een vrolijke bewustheid en verzekering, dat men aan Hem deel heeft."

Petrus Immens, in 'De godvruchtige avondmaalganger' (mijn uitgave: Nijkerk 1874, pag. 6 tm 12)
liz boer

Bericht door liz boer »

eilander schreef:"Begrijpt dan de wezenlijke geloofsdaad eens op deze manier: de Heilige Geest, Die hier alleen de Werkmeester van is, geeft de zondaar twee ogen: met het ene oog ziet hij zichzelf, met het andere de Heere Christus.
A. Hij ziet zichzelf in zijn ellendige, verloren en rampzalige toestand, waarin hij van nature is. Hij ziet zijn zonden in alle verzwarende omstandigheden, want de Geest zou de wereld van zonde overtuigen, of eigenlijk 'stom zetten' zodat ze niets zouden weten in te brengen (Joh. 16:8).
Door dit gezicht wordt hij verbrijzeld, week en nederig voor God. De hoogheid des harten wordt weggenomen, ja dat gezicht werkt een ware verootmoediging, zodat de ziel uitroept met Efraïm: zekerlijk, nadat ik aan mijzelf bekend gemaakt ben, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd en schaamrood geworden (Jer. 31:19).
Dat gaat zover dat hij wanhoopt aan zichzelf, maar daardoor wordt de ziel voorbereid om:
B. met het andere oog de Heere Jezus te zien, als die grote Heiland en Zaligmaker, hetgeen zo'n gewonde en radeloze ziel allerdierbaarst en verkwikkelijkst is, want de Geest ontdekt de ziel in Jezus dat (a) Hij om een Heiland te wezen, daartoe van eeuwigheid door de Vader is verordineerd en aangesteld
(b) dat Hij er ook bekwaam toe is, omdat in Hem een volle algenoegzaamheid is, tot vervulling van al het gebrek; terwijl naar het welbehagen des Vaders in Hem alle volheid woont (Kol. 1:19)
(c) dat Hij ook gewillig is, om alles wat Hij is en heeft, aan verlegen zielen te schenken. Want alles wat Hij is, in Zijn naturen, namen, ambten en staten, Hij dat als Middelaar is, niet zo zeer voor Zichzelf, als wel voor verlegen zondaars, ja dat Hij zelf die nodigt, bidt en roept om tot Hem te komen.
Dit gezicht werkt een hoogachting, begeerte, verlangen en uitzien naar de Heere Jezus, waardoor de ziel het geloof zelf oefent.
(...)
Wat doet de ziel dan? Zij loopt en vlucht uit zichzelf, ze ziet af van alle eigen gerechtigheid, ze wil het leven in haar eigen hand niet meer zoeken. Zij neemt dadelijk toevlucht tot de Heere Jezus, en Zijn algenoegzame verdiensten, betuigende dat zij wenst in Hem gevonden te worden."

Deze geloofsdaad wordt genoemd: de Heere te zoeken (Ps. 69:33), naar Christus vragen (Jes. 11:10), horen (Jes. 45:11), Christus aan te grijpen (Jes. 27:5), willen (Joh. 5:40), komen (Jes. 55:3), toevlucht nemen (Ps. 2:12), op Christus te zien (Joh. 6:40), kiezen (Joz. 24:15), de Zoon te kussen (Ps. 2:12), hongeren en dorsten (Matth. 5:6), aannemen, omhelzen en als in de armen drukken (Joh. 1:12).
"Al deze spreekwijzen die Gods Woord gebruikt, drukken wel dezelfde wezenlijke daad des geloofs uit, maar ze leren ons de bijzondere gestalte der ziel, hoe het geoefend wordt."
(...)
"Heeft nu een ziel Christus zo door het geloof aangenomen, de gevolgen zijn daarvan een leunen en steunen op Hem, met vertrouwen en zichzelf verlaten op Zijn macht en goedheid. Ja, een vrolijke bewustheid en verzekering, dat men aan Hem deel heeft."

Petrus Immens, in 'De godvruchtige avondmaalganger' (mijn uitgave: Nijkerk 1874, pag. 6 tm 12)
Sorry Eilander, ik ga hiet niet over het waar of onwaar strijden, maar de exegese klopt niet, 1 het gaat hiet niet over een persoon, 2 er staat 19 Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb. SV
pierre27

Bericht door pierre27 »

Zondagmorgen een mooie leespreek, HC zondag 4 van Ds Moerkerken. Meerdere keren heb ik de afgelopen dagen eraan moeten denken lezende de bijdragen (ook die van mezelf) in vooral dit topic. Ik gun iedereen het geluk, maar ik ben al lezende nog meer bevreesd mezelf rijk te rekenen terwijl het tegendeel waar is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@liz boer, ik heb gewoon overgeschreven wat Petrus Immens schreef (met wat hertaling van mijn kant om het leesbaar te maken).
Ik kan het moeilijk gaan invullen zoals ik het graag zou willen ofzo.
Als je er niets van kunt leren, laat je het maar liggen. Misschien heeft een ander er wel iets aan.
liz boer

Bericht door liz boer »

eilander schreef:@liz boer, ik heb gewoon overgeschreven wat Petrus Immens schreef (met wat hertaling van mijn kant om het leesbaar te maken).
Als je er niets van kunt leren, laat je het maar liggen. Misschien heeft een ander er wel iets aan.
Oke ik wil niet dwars zijn, maar het klopt niet het zet mensen op het verkeerde been.
pierre27

Bericht door pierre27 »

liz boer schreef:
eilander schreef:@liz boer, ik heb gewoon overgeschreven wat Petrus Immens schreef (met wat hertaling van mijn kant om het leesbaar te maken).
Oke ik wil niet dwars zijn, maar het klopt niet het zet mensen op het verkeerde been.
Ik durf het er wel mee te doen. Met deze Godvruchtige Avondmaalganger. Wat een licht heeft hij gehad zeg.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
liz boer

Bericht door liz boer »

pierre27 schreef:
liz boer schreef:
Ik durf het er wel mee te doen. Met deze Godvruchtige Avondmaalganger. Wat een licht heeft hij gehad zeg.
Dat kan
JCRyle

Bericht door JCRyle »

liz boer schreef:
Twee vragen:
1. Waarom klopt het niet? Wat is hier niet Bijbels aan?
2. Waarom zet dit mensen op een verkeerd been?
liz boer

Bericht door liz boer »

JCRyle schreef:
liz boer schreef:
Twee vragen:
1 Dit heb ik al geschreven(en niet over iets wat niet Bijbels zou zijn) 2 hier ga ik verder niet op in.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

JCRyle schreef:
liz boer schreef:
Twee vragen:
Een onvolledige bijbeltekst lijkt met niet helemaal bijbels..
Zekerlijk, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt..
Zekerlijk, nadat ik aan mijzelf bekend gemaakt ben, heb ik op de heup geklopt..
..doet niets af aan het onvolprezen werkje van Immens trouwens..
JCRyle

Bericht door JCRyle »

@liz boer:
1. Oké. Je hebt het dus over een verkeerde exegese, die je weerlegt met klankexegese. Magere basis om dergelijke uitspraken te doen.
2. Oké. Hou dan voortaan je (afbrekende) commentaren voor je.
Plaats reactie