Dit is wel een heel beperkte weergave van de doop van de jonge kinderen van gelovigen. Er is niet zo heel veel verschil tussen het doopformulier voor kinderen en volwassenen (Ja er zit ook een deel onderwijs voor de hele gemeente in, en aangezien er in die tijd ook anabaptisten waren, is het logisch dat er in het geval van de doop van kinderen wat andere nadrukken werden gelegd).4kinderen schreef:En dat is precies waar het om draait. Door de zuigelingendoop toe te passen, geef je een andere betekenis aan de doop. Daarom hebben we ook twee formulieren. Een voor de kinderen en een voor de volwassenen. Dus mensen die zeggen de geloofsdoop niet in refokringen wordt toegepast hebben t mis... met Pasen is die nl bij ons nog toegepast. Op geloof! Zoals het formulier zegt. De kinderdoop is later toegevoegd op grond van verbondsdenken. De kinderdoop heeft dus een andere betekenis dan de volwassendoop. En ik denk zeker dat dit gewoon niet kan.. nergens in de Schrift wordt gesproken over twee soorten doop en twee betekenissen.Posthoorn schreef:Het is het bekende stramien: in het verbond zijn betekent dat de zaligheid speciaal aan jou wordt aangeboden.GJdeBruijn schreef:Jantje, want vind je van de inhoud van de reactie van ds. G. Kater?
Ik geloof echter niet dat dít de betekenis van de doop is.
Eerder had je gelijk dat er vaak te hard is opgetreden tegen dopersen door reformatoren. Besef echter dat er ook een heel gewelddadige tak van dopersen was (denk aan wat er in Munster is gebeurd). Menno Simons en Jan van Leyden hadden totaal verschillende ideeen. Ik denk dat je de geschriften van bijvoorbeeld Guido de Bres beter met Jan van Leyden in je achterhoofd kunt lezen dan met Menno Simons. Ook dat een deel van de vredelievende dopersen hel en verdoemenis preekten voor hen die niet pacifistisch waren in een tijd dat de Turken voor Wenen stonden zal een rol gespeeld hebben. Dit is geen excuus om alle dopersen over een kam te scheren (wat gebeurde in die tijd, ook volgelingen van Menno Simons werden ter dood veroordeeld, terwijl de gereformeerden van die tijd niet protesteerden), maar het geeft wel een context (die we misschien ons zelf ook voor kunnen houden als we over bijvoorbeeld moslims spreken).