Welke muziek beluister je nu?

Johann Gottfried Walther

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

JolandaOudshoorn schreef:
Zita schreef:Dixit Dominus (psalm 110) van Vivaldi.
Pas hebben we een deel van psalm 69 gezongen van Vivladi (Domine, ad adjuvandum me festina) Ik kende de man eigenlijk alleen van zijn vioolstukken, maar ook zijn geestelijke werken zijn prachtig. Wellicht ook door zijn achtergrond als priester.
Vivaldi schreef vele concerto's (meer dan 500) voor verschillende instrumenten: Viool (ruim 200 stuks), fluit, orgel, cello, fagot, piccolo, hoorn, mandoline en hobo en allerlei combinaties. Zijn vocale muziek is fraai ja!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Zita schreef:Dixit Dominus (psalm 110) van Vivaldi.
Pas hebben we een deel van psalm 69 gezongen van Vivladi (Domine, ad adjuvandum me festina) Ik kende de man eigenlijk alleen van zijn vioolstukken, maar ook zijn geestelijke werken zijn prachtig. Wellicht ook door zijn achtergrond als priester.
Vivaldi schreef vele concerto's (meer dan 500) voor verschillende instrumenten: Viool (ruim 200 stuks), fluit, orgel, cello, fagot, piccolo, hoorn, mandoline en hobo en allerlei combinaties. Zijn vocale muziek is fraai ja!
Handig hè, die Wikipedia :haha
~~Soli Deo Gloria~~
Johann Gottfried Walther

Bijzonder fraaie concerto's van de Zweedse "Händel" Johan Helmich Roman (1694 -1758)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Het lied 'Alle roem is uitgesloten' wat is dit toch een prachtig lied. http://www.online-bijbel.nl/gezang/173/
ejvl

Bericht door ejvl »

FlyingEagle schreef:Het lied 'Alle roem is uitgesloten' wat is dit toch een prachtig lied. http://www.online-bijbel.nl/gezang/173/
Inderdaad. Schitterende woorden.
Ik vind de orgelbewerking van Teke Bijlsma erg mooi, alhoewel dit muzikaal vast niet al te best is.
Ik verwacht dat Hendrikus en JGW deze zeker niet mooi vinden bijvoorbeeld.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Vond er een van John Propitius op YouTube, vond ik ook erg mooi
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

FlyingEagle schreef:Het lied 'Alle roem is uitgesloten' wat is dit toch een prachtig lied. http://www.online-bijbel.nl/gezang/173/
Mooie woorden, absoluut. De ritmisch zeer levendige melodie van Johann Schop (1641) is later verworden tot een soort van psalm op hele noten. In het Liedboek voor de kerken (1973) en het nieuwe Liedboek (2013) heeft men ervoor gekozen om de zeventiende-eeuwse melodie weer af te drukken. Uit oogpunt van authenticiteit is dat te begrijpen en te waarderen, maar voor een doorsnee gemeente is die niet-ritmische versie veel beter te zingen. Mooi dat in Weerklank beide versies naast elkaar komen te staan: dan kan men kiezen.
~~Soli Deo Gloria~~
Johann Gottfried Walther

ejvl schreef:
Inderdaad. Schitterende woorden.
Ik vind de orgelbewerking van Teke Bijlsma erg mooi, alhoewel dit muzikaal vast niet al te best is.
Ik verwacht dat Hendrikus en JGW deze zeker niet mooi vinden bijvoorbeeld.
Ik vind de bewerking van Bijlsma niet slecht, maar hoor liever de bewerking van Jan Zwart.
Tekst van Alle roem is uit gesloten is mijn zeer dierbaar en uit het hart gegrepen.
Mara

Bericht door Mara »

Dank sei Dir, Herr, Aafje Heynis.
Ik vond het altijd een prachtig lied, meest luister ik de versie van het Urker mannenkoor.
Op classic fm draaien ze de CD van deze zangeres, ze staat zelfs in de classic top 20.
Ik beluister via YT maar overweeg om een CD van haar aan te schaffen. Ze heeft zo'n prachtige stem.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:Dank sei Dir, Herr, Aafje Heynis.
Ik vond het altijd een prachtig lied, meest luister ik de versie van het Urker mannenkoor.
Op classic fm draaien ze de CD van deze zangeres, ze staat zelfs in de classic top 20.
Ik beluister via YT maar overweeg om een CD van haar aan te schaffen. Ze heeft zo'n prachtige stem.
Ik heb zelf die CD. Inderdaad prachtig.
Overigens luister ik werkelijk nooit meer CD's. Spotify is zoveel makkelijker en zo vreselijk veel meer.
mulder

Bericht door mulder »

Hendrikus schreef:
Mooie woorden, absoluut. De ritmisch zeer levendige melodie van Johann Schop (1641) is later verworden tot een soort van psalm op hele noten. In het Liedboek voor de kerken (1973) en het nieuwe Liedboek (2013) heeft men ervoor gekozen om de zeventiende-eeuwse melodie weer af te drukken. Uit oogpunt van authenticiteit is dat te begrijpen en te waarderen, maar voor een doorsnee gemeente is die niet-ritmische versie veel beter te zingen. Mooi dat in Weerklank beide versies naast elkaar komen te staan: dan kan men kiezen.
Ik zou Alle roem is Uitgesloten zo graag eens in de eredienst willen zingen. Toch onbegrijpelijk dat we wel een avondzang en een morgenzang hebben maar dat liederen als 'Alle roem is uitgesloten' en 'Wat de toekomst brenge moge' verboden zijn.
Mara

Bericht door Mara »

mulder schreef: Ik zou Alle roem is Uitgesloten zo graag eens in de eredienst willen zingen. Toch onbegrijpelijk dat we wel een avondzang en een morgenzang hebben maar dat liederen als 'Alle roem is uitgesloten' en 'Wat de toekomst brenge moge' verboden zijn.
Bij ons niet echt verboden, want een predikant hoor ik geregeld een paar zinnen uit een gezang tijdens de preek citeren.
Op de feest- en hoogtijdagen zingen wij voor de dienst een lied en die vind ik niet allemaal even aangenaam. (opwekking)
Dan zing ik inderdaad liever een oud hervormd gezang tijdens de eredienst, als het passend is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
mcgk

Bericht door mcgk »

mulder schreef: Ik zou Alle roem is Uitgesloten zo graag eens in de eredienst willen zingen. Toch onbegrijpelijk dat we wel een avondzang en een morgenzang hebben maar dat liederen als 'Alle roem is uitgesloten' en 'Wat de toekomst brenge moge' verboden zijn.
Dan kan je nog heeel lang wachten. Tegenwoordig is alles natuurlijk remonstrants en antinomiaans. "heeft zijn liefde mij verkoren" ; "Hij wou m' eerst zijn liefde schenken" ; "schonk Hij mij geloof ten leven", vreselijk remonstrants natuurlijk. Men vergeet ondertussen wel dat de Psalmen ook zulke taal gebruiken.:D
Martijn

Re: RE: Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Martijn »

Mara schreef:
Bij ons niet echt verboden, want een predikant hoor ik geregeld een paar zinnen uit een gezang tijdens de preek citeren.
Op de feest- en hoogtijdagen zingen wij voor de dienst een lied en die vind ik niet allemaal even aangenaam. (opwekking)
Dan zing ik inderdaad liever een oud hervormd gezang tijdens de eredienst, als het passend is.
Citeren uit een gezang is nog wat anders dan zingen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie