Vivaldi schreef vele concerto's (meer dan 500) voor verschillende instrumenten: Viool (ruim 200 stuks), fluit, orgel, cello, fagot, piccolo, hoorn, mandoline en hobo en allerlei combinaties. Zijn vocale muziek is fraai ja!JolandaOudshoorn schreef:Pas hebben we een deel van psalm 69 gezongen van Vivladi (Domine, ad adjuvandum me festina) Ik kende de man eigenlijk alleen van zijn vioolstukken, maar ook zijn geestelijke werken zijn prachtig. Wellicht ook door zijn achtergrond als priester.Zita schreef:Dixit Dominus (psalm 110) van Vivaldi.
Welke muziek beluister je nu?
- Johann Gottfried Walther
Re: Welke muziek beluister je nu? [8]
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Handig hè, die WikipediaJohann Gottfried Walther schreef:Vivaldi schreef vele concerto's (meer dan 500) voor verschillende instrumenten: Viool (ruim 200 stuks), fluit, orgel, cello, fagot, piccolo, hoorn, mandoline en hobo en allerlei combinaties. Zijn vocale muziek is fraai ja!JolandaOudshoorn schreef:Pas hebben we een deel van psalm 69 gezongen van Vivladi (Domine, ad adjuvandum me festina) Ik kende de man eigenlijk alleen van zijn vioolstukken, maar ook zijn geestelijke werken zijn prachtig. Wellicht ook door zijn achtergrond als priester.Zita schreef:Dixit Dominus (psalm 110) van Vivaldi.

~~Soli Deo Gloria~~
Bijzonder fraaie concerto's van de Zweedse "Händel" Johan Helmich Roman (1694 -1758)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- FlyingEagle
Het lied 'Alle roem is uitgesloten' wat is dit toch een prachtig lied. http://www.online-bijbel.nl/gezang/173/
Inderdaad. Schitterende woorden.FlyingEagle schreef:Het lied 'Alle roem is uitgesloten' wat is dit toch een prachtig lied. http://www.online-bijbel.nl/gezang/173/
Ik vind de orgelbewerking van Teke Bijlsma erg mooi, alhoewel dit muzikaal vast niet al te best is.
Ik verwacht dat Hendrikus en JGW deze zeker niet mooi vinden bijvoorbeeld.
- FlyingEagle
Vond er een van John Propitius op YouTube, vond ik ook erg mooi
Mooie woorden, absoluut. De ritmisch zeer levendige melodie van Johann Schop (1641) is later verworden tot een soort van psalm op hele noten. In het Liedboek voor de kerken (1973) en het nieuwe Liedboek (2013) heeft men ervoor gekozen om de zeventiende-eeuwse melodie weer af te drukken. Uit oogpunt van authenticiteit is dat te begrijpen en te waarderen, maar voor een doorsnee gemeente is die niet-ritmische versie veel beter te zingen. Mooi dat in Weerklank beide versies naast elkaar komen te staan: dan kan men kiezen.FlyingEagle schreef:Het lied 'Alle roem is uitgesloten' wat is dit toch een prachtig lied. http://www.online-bijbel.nl/gezang/173/
~~Soli Deo Gloria~~
Ik vind de bewerking van Bijlsma niet slecht, maar hoor liever de bewerking van Jan Zwart.ejvl schreef:Inderdaad. Schitterende woorden.FlyingEagle schreef:Het lied 'Alle roem is uitgesloten' wat is dit toch een prachtig lied. http://www.online-bijbel.nl/gezang/173/
Ik vind de orgelbewerking van Teke Bijlsma erg mooi, alhoewel dit muzikaal vast niet al te best is.
Ik verwacht dat Hendrikus en JGW deze zeker niet mooi vinden bijvoorbeeld.
Tekst van Alle roem is uit gesloten is mijn zeer dierbaar en uit het hart gegrepen.
Dank sei Dir, Herr, Aafje Heynis.
Ik vond het altijd een prachtig lied, meest luister ik de versie van het Urker mannenkoor.
Op classic fm draaien ze de CD van deze zangeres, ze staat zelfs in de classic top 20.
Ik beluister via YT maar overweeg om een CD van haar aan te schaffen. Ze heeft zo'n prachtige stem.
Ik vond het altijd een prachtig lied, meest luister ik de versie van het Urker mannenkoor.
Op classic fm draaien ze de CD van deze zangeres, ze staat zelfs in de classic top 20.
Ik beluister via YT maar overweeg om een CD van haar aan te schaffen. Ze heeft zo'n prachtige stem.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik heb zelf die CD. Inderdaad prachtig.Mara schreef:Dank sei Dir, Herr, Aafje Heynis.
Overigens luister ik werkelijk nooit meer CD's. Spotify is zoveel makkelijker en zo vreselijk veel meer.
Ik zou Alle roem is Uitgesloten zo graag eens in de eredienst willen zingen. Toch onbegrijpelijk dat we wel een avondzang en een morgenzang hebben maar dat liederen als 'Alle roem is uitgesloten' en 'Wat de toekomst brenge moge' verboden zijn.Hendrikus schreef:Mooie woorden, absoluut. De ritmisch zeer levendige melodie van Johann Schop (1641) is later verworden tot een soort van psalm op hele noten. In het Liedboek voor de kerken (1973) en het nieuwe Liedboek (2013) heeft men ervoor gekozen om de zeventiende-eeuwse melodie weer af te drukken. Uit oogpunt van authenticiteit is dat te begrijpen en te waarderen, maar voor een doorsnee gemeente is die niet-ritmische versie veel beter te zingen. Mooi dat in Weerklank beide versies naast elkaar komen te staan: dan kan men kiezen.FlyingEagle schreef:Het lied 'Alle roem is uitgesloten' wat is dit toch een prachtig lied. http://www.online-bijbel.nl/gezang/173/
Bij ons niet echt verboden, want een predikant hoor ik geregeld een paar zinnen uit een gezang tijdens de preek citeren.mulder schreef: Ik zou Alle roem is Uitgesloten zo graag eens in de eredienst willen zingen. Toch onbegrijpelijk dat we wel een avondzang en een morgenzang hebben maar dat liederen als 'Alle roem is uitgesloten' en 'Wat de toekomst brenge moge' verboden zijn.
Op de feest- en hoogtijdagen zingen wij voor de dienst een lied en die vind ik niet allemaal even aangenaam. (opwekking)
Dan zing ik inderdaad liever een oud hervormd gezang tijdens de eredienst, als het passend is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dan kan je nog heeel lang wachten. Tegenwoordig is alles natuurlijk remonstrants en antinomiaans. "heeft zijn liefde mij verkoren" ; "Hij wou m' eerst zijn liefde schenken" ; "schonk Hij mij geloof ten leven", vreselijk remonstrants natuurlijk. Men vergeet ondertussen wel dat de Psalmen ook zulke taal gebruiken.mulder schreef: Ik zou Alle roem is Uitgesloten zo graag eens in de eredienst willen zingen. Toch onbegrijpelijk dat we wel een avondzang en een morgenzang hebben maar dat liederen als 'Alle roem is uitgesloten' en 'Wat de toekomst brenge moge' verboden zijn.

Re: RE: Re: Welke muziek beluister je nu? [8]
Citeren uit een gezang is nog wat anders dan zingen.Mara schreef:Bij ons niet echt verboden, want een predikant hoor ik geregeld een paar zinnen uit een gezang tijdens de preek citeren.mulder schreef: Ik zou Alle roem is Uitgesloten zo graag eens in de eredienst willen zingen. Toch onbegrijpelijk dat we wel een avondzang en een morgenzang hebben maar dat liederen als 'Alle roem is uitgesloten' en 'Wat de toekomst brenge moge' verboden zijn.
Op de feest- en hoogtijdagen zingen wij voor de dienst een lied en die vind ik niet allemaal even aangenaam. (opwekking)
Dan zing ik inderdaad liever een oud hervormd gezang tijdens de eredienst, als het passend is.

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!