Ontmoetingsplaatsen christelijke jongeren van de leeftijdscategorie 20-30 jaar

Luther
Contacteer:

Re: Ontmoetingsplaatsen christelijke jongeren van de leeftijdscategorie 20-30 jaar

Bericht door Luther »

merel schreef:@Luther Jij hebt toch ook kinderen in de tienerleeftijd? Hoe zijn zij van karakter? Hebben zij geen drang naar het ontdekken van grenzen en dingen buiten de door jullie gebaande wegen?
Qua karakters hebben wij hier alle soorten en maten...:) Maar die buitensporige drang naar ontdekken, etc., alsof een puber altijd grenzeloos op zoek is naar een gaatje om de grenzen te overschrijden, nee, die herken ik niet. Ze mogen hier thuis voldoende ontdekken, buiten de deur ook. Maar als er iets gebeurt wat mijns inziens anders had gemoeten, dan praten we erover, gewoon op een semi-volwassen wijze. En als het gepast is, of mogelijk is, doen we er ook de Bijbel bij open.
merel schreef:Ik ben juist ergens heel blij dat mijn man van huisuit niet kerkelijk meelevend was. Het heeft mij bewuster gemaakt van de keuzes die ik moest maken en het waarom van bepaalde keuzes. En met die vrijheid wille wij onze kinderen ook opvoeden. Onze familie is grotendeels seculier en zij komen er hoe dan ook mee in aanraking.
Maar in aanraking komen met de seculiere wereld komen ze inderdaad toch wel, maar laat het gezin dan als een bushokje zijn, waar echt niet alle wind en kou van de buitenwereld buiten de deur blijft, maar waar er toch enige beschutting is. Wij geven onze kinderen niet de vrijheid om te zondigen, maar ik neem aan dat je die vrijheid niet bedoelt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Spreeuw

Re: Ontmoetingsplaatsen christelijke jongeren van de leeftijdscategorie 20-30 jaar

Bericht door Spreeuw »

JolandaOudshoorn schreef:
Spreeuw schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Als je een beetje kunt zingen: ga op een koor!
Goed idee! Ik kan wel zingen. Ik heb het weleens overwogen, maar ik denk dat ik nu maar eens actie ga ondernemen wat dit betreft. Ik had al enkele maanden een koor waarvan ik bij een concert geweest ben, in mijn achterhoofd. Maar er zullen vast wel meerdere christelijke koren in de omgeving van Giessenburg zijn. Tips zijn welkom!
Ik ga eens rondkijken voor je. Ik ben benieuwd welk koor je uiteindelijk gaat versterken!
Prima! Ik had zelf Christelijk Jongerenkoor Glory in gedachten, zie https://nl-nl.facebook.com/jongerenkoorglory
Maar er zijn vast meerdere christelijke koren in Giessenburg en omgeving.

Ik zag aan je profiel dat je uit Groot-Ammers komt, dat is niet ver bij mij vandaan!
Spreeuw

Bericht door Spreeuw »

Tiberius schreef:
Spreeuw schreef:Tips zijn welkom!
Ik las in een ander topic, dat er groeperingen zijn waar getrouwde vrouwen een hoofddeksel dragen en ongetrouwde niet. Ga daar eens heen, zou ik zeggen: dat maakt de keus overzichtelijk.
Wat bedoel je hiermee?
merel

Bericht door merel »

Luther schreef:
merel schreef:@Luther Jij hebt toch ook kinderen in de tienerleeftijd? Hoe zijn zij van karakter? Hebben zij geen drang naar het ontdekken van grenzen en dingen buiten de door jullie gebaande wegen?
Qua karakters hebben wij hier alle soorten en maten...:) Maar die buitensporige drang naar ontdekken, etc., alsof een puber altijd grenzeloos op zoek is naar een gaatje om de grenzen te overschrijden, nee, die herken ik niet. Ze mogen hier thuis voldoende ontdekken, buiten de deur ook. Maar als er iets gebeurt wat mijns inziens anders had gemoeten, dan praten we erover, gewoon op een semi-volwassen wijze. En als het gepast is, of mogelijk is, doen we er ook de Bijbel bij open.
merel schreef:Ik ben juist ergens heel blij dat mijn man van huisuit niet kerkelijk meelevend was. Het heeft mij bewuster gemaakt van de keuzes die ik moest maken en het waarom van bepaalde keuzes. En met die vrijheid wille wij onze kinderen ook opvoeden. Onze familie is grotendeels seculier en zij komen er hoe dan ook mee in aanraking.
Maar in aanraking komen met de seculiere wereld komen ze inderdaad toch wel, maar laat het gezin dan als een bushokje zijn, waar echt niet alle wind en kou van de buitenwereld buiten de deur blijft, maar waar er toch enige beschutting is. Wij geven onze kinderen niet de vrijheid om te zondigen, maar ik neem aan dat je die vrijheid niet bedoelt.
Dan zijn mijn man en ik een ander soort puber geweest. Wij hebben beiden een drang gehad tot ontdekken en vooral over grenzen heen. Ik herken deze drang ook bij meerdere van onze kinderen. Daarom willen wij ze nu, ook al zijn zij nog erg jong, al leren om keuzes te motiveren en het hoe en waarom te motiveren, ook op grond van de bijbel. Ik denk dat wij daar anders mee omgaan dan jij het doet in jouw opvoeding, mede omdat ons bushokje al minder beschut is dan jullie bushokje door een meer seculiere familie. Als wij een weekend naar familie gaan, is alles een keuze, bidden en danken voor het eten, 's avonds apart met de kinderen bijbellezen en het avondgebedje, omdat daar aan tafel geen ruimte voor is, op zondag naar de kerk gaan, ook al is dat vaak een heel andere kerk dan wij gewend zijn. Achteraf praten wij over de verschillen en vragen wat zij ervan vonden. In dat opzicht wil ik de kinderen meer wapenen voor de buitenwereld.

Wat bedoel jij precies met vrijheid om te zondigen? Elk mens zondigt toch? Hoe kan je dat voorkomen?
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Spreeuw schreef:
Tiberius schreef:
Ik las in een ander topic, dat er groeperingen zijn waar getrouwde vrouwen een hoofddeksel dragen en ongetrouwde niet. Ga daar eens heen, zou ik zeggen: dat maakt de keus overzichtelijk.
Wat bedoel je hiermee?
Dat je in potentie elke dame zonder hoofddeksel aan de haak kunt slaan.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

merel schreef:Dan zijn mijn man en ik een ander soort puber geweest. Wij hebben beiden een drang gehad tot ontdekken en vooral over grenzen heen. Ik herken deze drang ook bij meerdere van onze kinderen. Daarom willen wij ze nu, ook al zijn zij nog erg jong, al leren om keuzes te motiveren en het hoe en waarom te motiveren, ook op grond van de bijbel.
Met dat laatste zijn we wel bewust bezig, maar die puberale drang tot grensoverschrijdingen ken ik niet vanuit onze kinderen (tot nu toe) en kennen wij beide (mijn vrouw en ik) ook niet van onze eigen puberteit. Helemaal niet eigenlijk.
merel schreef:Wat bedoel jij precies met vrijheid om te zondigen? Elk mens zondigt toch? Hoe kan je dat voorkomen?
Je hoort weleens ouders het gedrag van hun kinderen goedkeuren, of toelaten onder het mom: Ach, dat deden wij vroeger ook, en bij ons is het ook allemaal goed gekomen...
Hoewel ik de verlegenheid die sommige ouders wel hebben, niet wil bagatelliseren, hoor ik liever van ouders dat ze er verdriet over hebben. Ook als ze dat in een bepaalde periode niet met hun kinderen kunnen delen. Ik denk dan aan het drinken van alcohol, het 'uitgaan' naar foute feesten, het experimenteren met een vrije seksuele moraal, bioscoop- en discobezoek, het niet meewillen gaan naar de kerk. Ik zou deze dingen niet op hun beloop laten gaan. Dat bedoelde ik met dat zinnetje.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Spreeuw schreef:
Prima! Ik had zelf Christelijk Jongerenkoor Glory in gedachten, zie https://nl-nl.facebook.com/jongerenkoorglory
Maar er zijn vast meerdere christelijke koren in Giessenburg en omgeving.

Ik zag aan je profiel dat je uit Groot-Ammers komt, dat is niet ver bij mij vandaan!
Koor ziet er leuk uit! Succes! Wie weet kom ik wel een keer naar je luisteren. Giessenburg is vlakbij ja :-)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Vorst schreef:
Spreeuw schreef:
Tiberius schreef:
Wat bedoel je hiermee?
Dat je in potentie elke dame zonder hoofddeksel aan de haak kunt slaan.
Heeft Spreeuw ergens gezegd dat hij/zij een man is?
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Nee. Maar dat zeg ik ook nergens. Ik heb de post over de vrouwen-met-en-zonder-hoed niet geplaatst. Ik gaf daar alleen een reactie op; betreffende poster ging er blijkbaar wel van uit dat spreeuw een hij is.

Overigens vind ik het wel een typische mannenvraag, maar dat terzijde.
merel

Bericht door merel »

Luther schreef:
merel schreef:Dan zijn mijn man en ik een ander soort puber geweest. Wij hebben beiden een drang gehad tot ontdekken en vooral over grenzen heen. Ik herken deze drang ook bij meerdere van onze kinderen. Daarom willen wij ze nu, ook al zijn zij nog erg jong, al leren om keuzes te motiveren en het hoe en waarom te motiveren, ook op grond van de bijbel.
Met dat laatste zijn we wel bewust bezig, maar die puberale drang tot grensoverschrijdingen ken ik niet vanuit onze kinderen (tot nu toe) en kennen wij beide (mijn vrouw en ik) ook niet van onze eigen puberteit. Helemaal niet eigenlijk.
merel schreef:Wat bedoel jij precies met vrijheid om te zondigen? Elk mens zondigt toch? Hoe kan je dat voorkomen?
Je hoort weleens ouders het gedrag van hun kinderen goedkeuren, of toelaten onder het mom: Ach, dat deden wij vroeger ook, en bij ons is het ook allemaal goed gekomen...
Hoewel ik de verlegenheid die sommige ouders wel hebben, niet wil bagatelliseren, hoor ik liever van ouders dat ze er verdriet over hebben. Ook als ze dat in een bepaalde periode niet met hun kinderen kunnen delen. Ik denk dan aan het drinken van alcohol, het 'uitgaan' naar foute feesten, het experimenteren met een vrije seksuele moraal, bioscoop- en discobezoek, het niet meewillen gaan naar de kerk. Ik zou deze dingen niet op hun beloop laten gaan. Dat bedoelde ik met dat zinnetje.
Als jouw kinderen geen neiging hebben tot grensoverschrijdend gedrag scheelt dat wel. Dat vermoeden had ik al als ik jou hoorde vertellen over jullie zondagsindeling. Ik vind de wijze waarop jullie het indelen heel mooi, maar het zou bij ons averechts werken en weerzin oproepen bij de kinderen. Onze kinderen moeten vaak ( ook op zondag) ook fysiek worden uitgedaagd.

Over de vrijheid van zondigen. Ik ging vroeger wel om met de dochter van een chr ger predikant. Zij had op een gegeven moment ( zij was 16) een feest van haar weekend baantje in een grote discotheek in de buurt. Zij heeft die vraag voorgelegd aan haar ouders/vader in de veronderstelling dat het niet zou mogen en zij was gemotiveerd om daar behoorlijke stampij over te maken. Wat schertste haar verbazing? Haar vader liet de keuze om naar het feest te gaan bij haar met als motivering dat hij haar dingen had bijgebracht en dat zij nu op een leeftijd was gekomen om zelf keuzes te maken in het leven. Zij was woedend dat de keuze bij haar lag, maar is uiteindelijk niet gegaan. As zij wel was gegaan waren haar ouders niet boos geworden, maar hadden wij na het feest gevraagd wat zij ervan vond en waren zij daar het gesprek over aangegeven.
En dat voorbeeld is mij wel altijd bijgebleven. Ik geloof eerder dat wij het op deze wijze zullen gaan doen, met zelf keuzes leren maken dan bepaalde zaken compleet verbieden
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

merel schreef:Over de vrijheid van zondigen. Ik ging vroeger wel om met de dochter van een chr ger predikant. Zij had op een gegeven moment ( zij was 16) een feest van haar weekend baantje in een grote discotheek in de buurt. Zij heeft die vraag voorgelegd aan haar ouders/vader in de veronderstelling dat het niet zou mogen en zij was gemotiveerd om daar behoorlijke stampij over te maken. Wat schertste haar verbazing? Haar vader liet de keuze om naar het feest te gaan bij haar met als motivering dat hij haar dingen had bijgebracht en dat zij nu op een leeftijd was gekomen om zelf keuzes te maken in het leven. Zij was woedend dat de keuze bij haar lag, maar is uiteindelijk niet gegaan. As zij wel was gegaan waren haar ouders niet boos geworden, maar hadden wij na het feest gevraagd wat zij ervan vond en waren zij daar het gesprek over aangegeven.
En dat voorbeeld is mij wel altijd bijgebleven. Ik geloof eerder dat wij het op deze wijze zullen gaan doen, met zelf keuzes leren maken dan bepaalde zaken compleet verbieden
Mooi voorbeeld, maar ik ben bang dat 90% van de jongelui maar wát blij geweest zouden zijn met zulke ouders en lekker gegaan waren. Dat gesprek overleven ze dan wel en op naar de volgende keer!
Of ben ik nu te negatief?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eilander schreef:
merel schreef:Over de vrijheid van zondigen. Ik ging vroeger wel om met de dochter van een chr ger predikant. Zij had op een gegeven moment ( zij was 16) een feest van haar weekend baantje in een grote discotheek in de buurt. Zij heeft die vraag voorgelegd aan haar ouders/vader in de veronderstelling dat het niet zou mogen en zij was gemotiveerd om daar behoorlijke stampij over te maken. Wat schertste haar verbazing? Haar vader liet de keuze om naar het feest te gaan bij haar met als motivering dat hij haar dingen had bijgebracht en dat zij nu op een leeftijd was gekomen om zelf keuzes te maken in het leven. Zij was woedend dat de keuze bij haar lag, maar is uiteindelijk niet gegaan. As zij wel was gegaan waren haar ouders niet boos geworden, maar hadden wij na het feest gevraagd wat zij ervan vond en waren zij daar het gesprek over aangegeven.
Mooi voorbeeld, maar ik ben bang dat 90% van de jongelui maar wát blij geweest zouden zijn met zulke ouders en lekker gegaan waren. Dat gesprek overleven ze dan wel en op naar de volgende keer!
Of ben ik nu te negatief?
Misschien zou ik over een paar jaar ook zo reageren, maar dan zou ik er nog wel wat dingen bij zeggen ter overweging. Bijvoorbeeld: Zou je voor dat je weggaat, eerst een zegen willen vragen? Ik zou er ook bij zeggen dat hij/zij ons daarmee een groot verdriet zou doen, want als hij/zij dáár zou sterven, we dan nooit de zekerheid zouden hebben dat hij/zij goed heen is.
Dodo

Bericht door Dodo »

want als hij/zij dáár zou sterven, we dan nooit de zekerheid zouden hebben dat hij/zij goed heen is
Dit vind ik, met respect, een vreemde uitspraak. Als je kind eigendom is van Jezus, gaat het goed heen. Waar hij of zij ook is.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Dodo schreef:
want als hij/zij dáár zou sterven, we dan nooit de zekerheid zouden hebben dat hij/zij goed heen is
Dit vind ik, met respect, een vreemde uitspraak. Als je kind eigendom is van Jezus, gaat het goed heen. Waar hij of zij ook is.
Dat klopt. Maar als je kind dat niet is, nooit over gesproken heeft, dan heb je die zekerheid niet.
Als je kind Hem wel kent als zijn/haar persoonlijke Zaligmaker, dan heb je de geschetste discussies helemaal niet. Dan wil je op die plaatsen niet komen.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef: Over de vrijheid van zondigen. Ik ging vroeger wel om met de dochter van een chr ger predikant. Zij had op een gegeven moment ( zij was 16) een feest van haar weekend baantje in een grote discotheek in de buurt. Zij heeft die vraag voorgelegd aan haar ouders/vader in de veronderstelling dat het niet zou mogen en zij was gemotiveerd om daar behoorlijke stampij over te maken. Wat schertste haar verbazing? Haar vader liet de keuze om naar het feest te gaan bij haar met als motivering dat hij haar dingen had bijgebracht en dat zij nu op een leeftijd was gekomen om zelf keuzes te maken in het leven. Zij was woedend dat de keuze bij haar lag, maar is uiteindelijk niet gegaan. As zij wel was gegaan waren haar ouders niet boos geworden, maar hadden wij na het feest gevraagd wat zij ervan vond en waren zij daar het gesprek over aangegeven.
Ik begrijp het wel, want verbieden werkt niet bij ieder kind. Want soms gaan ze dan toch, stiekem.
De bedoeling van deze dominee was om het geweten van zijn kind te laten spreken. Bij mij werkte dat wel. Als mijn vader zoiets tegen mij zei, was mijn plezier in het avondje ook helemaal weg.
Mijn moeder deed dat met verve, kwam met de meest verschrikkelijke verhalen van mensen die plots door de bliksem werden getroffen op de kermis, dat soort dingen. Het gevolg is dat ik zelfs bij onschuldige uitjes ook niet meer kon genieten.
Mijn broers moesten erom lachen en die vonden mij maar een bange sch.....

En nu vanmorgen kwam het verschrikkelijke nieuws dat een jong meisje dood bij het spoor is gevonden. Meteen denk ik dan, wat doet zo'n jong meisje midden in de nacht dan ook alleen op een verlaten station?
Zie je wel, dat je zoiets niet moet doen, dat het gevaarlijk is.
Maar tegelijk weet ik dat elk weekend duizenden meisjes dit doen en die komen gewoon thuis.

Ons werd voorgehouden dat je niet op plaatsen hoort te zijn waar je de Heere niet kunt ontmoeten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie