Hartenkreet!

Luther
Contacteer:

Re: Hartenkreet!

Bericht door Luther »

huisman schreef:
eilander schreef:Sheba, dat is precies wat ik probeer aan te geven. Opmerkingen kunnen in het kader van een discussie gemaakt worden om het punt helder te maken. Als je met een helikopterview, b.v. een week later, nog eens alles zou teruglezen, zou je er wellicht een patroon in zien van forummers die duidelijk over de schreef gaan. Het is echt niet zo simpel om het goed te doen.

Verder: een moderator die meedoet in een discussie, kan in dat topic niet modereren. Hij kan dan wel bij de collega's aangeven: dit gaat m.i. te ver. Maar die meldknop zou ik gewoon gebruiken als je vindt dat een forummer zich buiten de regels begeeft.

In antwoord op Afgewezen: nee, er zijn grenzen. Als iemand de uitverkiezing op losse schroeven zet, staat iemand zo haaks op de grondslag van dit forum dat je dan beter iemand buiten kunt zetten. Zoals Tiberius dat Tiberiaans uitdrukt: bevragen mag, beschoppen niet.
Bedankt voor het meedenken in dit topic. Ik realiseer heel goed dat ik behoor bij de beste stuurlui die aan de wal staan.
Jullie moderatorswerk is op vrijwillige basis en is ook niet zo eenvoudig.
Ook lees ik dat sommige forummers bang zijn dat ik mijn zin krijg als hardste schreeuwer. Ik was mij niet bewust dat ik in dit topic zo hard schreeuwde. Hendrikus noemde veelkleurigheid, die wil ik ook helemaal niet kwijt maar wel binnen de bandbreedte van de forumregels
Een discussie waar de evolutietheorie wordt verdedigd en ( nog gevaarlijker) gepresenteerd als in lijn met het christelijke geloof haak ik af. Deze theorie die God wegredeneerd als de Schepper en Formeerder van alles heeft zijn miljoenen verslagen. Toch geeft het RF ruimte aan deze geluiden.
Wij bevindelijk gereformeerden hadden een wijze van het omgaan met Gods Woord als gezaghebbend en onfeilbaar. Daar bogen wij voor ook in alle praktische en ethische dilemma's. Dat zijn wij aan het kwijtraken ook op dit forum en dat is een groot verlies.
Maar als je hier al wat langer rondloopt, dan weet je dat elke discussie die nu loopt al zo'n 2, 3, 4 keer is gevoerd, veelal met exact dezelfde argumenten. Voor mij zelf geldt dat ik dan niet elke onschriftuurlijke posting weer ga weerleggen. Dan kan men met de zoekknop precies opzoeken wat ik ervan vind.
Langzamerhand vraag ik me ook af (wat mij ook weleens in de schoenen is geschoven, meestal door @Wilhelm): Neem je het forum niet veel te serieus? Dit is namelijk ook een platform waarop mensen wel weten dat iets niet helemaal klopt, het toch maar opwerpen om vervolgens te kijken hoe dat wordt weerlegd om er zelf weer van te leren?
Ik meen dat @Jongere hier ook wel heeft gezegd: er moet ook enige vrijheid zijn om bepaalde dingen eerst even ter discussie te stellen, zodat de argumenten vervolgens steviger worden.
Ik zal één voorbeeld noemen: de diverse discussies op RF over homoseksuele relaties, ook al toen @Denkertje21 nog meedeed, waren niet binnen de RF-regels, althans bepaalde opvattingen niet. Toch heb ik er veel van geleerd, omdat ik nu iets wat volstrekt vast stond helemaal zelf moest gaan doordenken.
Mijn moeite zit er meer in dat dat tegengeluid steeds meer gaat ontbreken, omdat mensen zoals jij, maar ook @Erasmiaan, @Zonderling, etc. zich allemaal terugtrekken.

En let wel: als iemand besluit om niet meer mee te doen, omdat hij/zij er geen tijd meer voor heeft (zoals @Geka en @memento in het recente verleden hebben gedaan), dan is dat uiteraard prima. Mijn tijd zal over enkele weken ook stukken minder worden. Maar noem dat dan als reden, en niet het willekeurige getal van 10.000 postings. Ik heb het ook een keer zo geprobeerd; tot mijn verrassing zakte ik plots zo'n 1000 postings omdat het mod-team hele oude topics definitief had verwijderd. (Dit ter waarschuwing...:) )

Verder staan er nog twee vragen van mij open.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
huisman schreef:
eilander schreef:Sheba, dat is precies wat ik probeer aan te geven. Opmerkingen kunnen in het kader van een discussie gemaakt worden om het punt helder te maken. Als je met een helikopterview, b.v. een week later, nog eens alles zou teruglezen, zou je er wellicht een patroon in zien van forummers die duidelijk over de schreef gaan. Het is echt niet zo simpel om het goed te doen.

Verder: een moderator die meedoet in een discussie, kan in dat topic niet modereren. Hij kan dan wel bij de collega's aangeven: dit gaat m.i. te ver. Maar die meldknop zou ik gewoon gebruiken als je vindt dat een forummer zich buiten de regels begeeft.

In antwoord op Afgewezen: nee, er zijn grenzen. Als iemand de uitverkiezing op losse schroeven zet, staat iemand zo haaks op de grondslag van dit forum dat je dan beter iemand buiten kunt zetten. Zoals Tiberius dat Tiberiaans uitdrukt: bevragen mag, beschoppen niet.
Bedankt voor het meedenken in dit topic. Ik realiseer heel goed dat ik behoor bij de beste stuurlui die aan de wal staan.
Ook lees ik dat sommige forummers bang zijn dat ik mijn zin krijg als hardste schreeuwer. Ik was mij niet bewust dat ik in dit topic zo hard schreeuwde. Hendrikus noemde veelkleurigheid, die wil ik ook helemaal niet kwijt maar wel binnen de bandbreedte van de forumregels
Een discussie waar de evolutietheorie wordt verdedigd en ( nog gevaarlijker) gepresenteerd als in lijn met het christelijke geloof haak ik af. Deze theorie die God wegredeneerd als de Schepper en Formeerder van alles heeft zijn miljoenen verslagen. Toch geeft het RF ruimte aan deze geluiden.
Wij bevindelijk gereformeerden hadden een wijze van het omgaan met Gods Woord als gezaghebbend en onfeilbaar. Daar bogen wij voor ook in alle praktische en ethische dilemma's. Dat zijn wij aan het kwijtraken ook op dit forum en dat is een groot verlies.
Nu word ik dus wel kwaad. Iemand als Cees Dekker belijdt dat de Heere de Schepper en formeerder van alles is. Je weet dit oom drommels goed. Dit is wat ik een heel foute manier van je punt maken noem.
@Parsifal ik kan absoluut niet mee met de synergie tussen evolutie en schepping. Dat was tot voor enkele jaren geleden in onze gezindte ook ondenkbaar. Iedereen geloofde in de Schepping zoals Gen 1-3 ons dat verhaald een schepping in zes dagen van 24 uur.
Hier zullen wij het wel niet over eens worden maar van jou boosheid begrijp ik niets.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Zonderling schreef:
eilander schreef:Ja, dat is het punt dat diversen hier nu duidelijk willen maken. Ik denk dat we ons als moderators hierop weer eens moeten bezinnen. Maar stel het alsjeblieft niet zo voor dat wij als complete team de hele dag zitten te screenen en tikken zitten uit de delen. Nogmaals, we zijn geen krantredactie o.i.d.
Eilander, graag deze bezinning op korte termijn en een terugkoppeling van de uitkomst hiervan.

Overigens heb ik,weinig begrip voor alle nuanceringen die je maakt. Het gaat nl niet om incidenten, maar het feit dat structureel veel te weinig gedaan wordt aan het borgen van de identiteit van het forum. Zodat al sinds jaren velen het forum om die reden de rug hebben toegekeerd. Het forum is idd verworden tot een vrijplaats van allerlei meningen in plaats van een forum waarbij de binding aan de belijdenis vanzelfsprekend is.

Graag ontvang ik hetzij publiek hetzij per PB ook antwoord op de vragen die ik aan Tiberius vanmiddag gesteld heb.
Kortom: we missen het oude en vertrouwde besloten deel. :super
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Ik denk dat ik er nu toch niet onder uit kom om deze vraag te stellen, aangezien men hier sterk ageert tegen de brede toegang tot dit Forum.
Het lijkt er zich naar toe te bewegen dat er enkele bezwaren kleven aan de aanwezigheid van mensen die niet de reformatorische dogmatiek delen.
Ikzelf ben alles behalve gereformeerd opgevoed, (u kent mijn geschiedenis wellicht wel) maar ben een volwassen gedoopte christen die zich hier heeft aangemeld vanwege mijn waardering voor de reformatorische zuil en de standpunten alhier.

Echter, met het lezen van dit alles vraag ik mij nog steeds af of de aanwezigheid van mensen zoals ik hier nog langer wenselijk is, dat wil zeggen, van origine zonder kerkelijke achtergrond.
Vergis ik mij hierin of kunt u allen mij in alle eerlijkheid niet gerust stellen?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
parsifal schreef:Nu word ik dus wel kwaad. Iemand als Cees Dekker belijdt dat de Heere de Schepper en formeerder van alles is. Je weet dit oom drommels goed. Dit is wat ik een heel foute manier van je punt maken noem.
@Parsifal ik kan absoluut niet mee met de synergie tussen evolutie en schepping. Dat was tot voor enkele jaren geleden in onze gezindte ook ondenkbaar. Iedereen geloofde in de Schepping zoals Gen 1-3 ons dat verhaald een schepping in zes dagen van 24 uur.
Hier zullen wij het wel niet over eens worden maar van jou boosheid begrijp ik niets.
Ik begrijp niets van de boosheid van @Parsifal. Even heel scherp: Ik zie Cees Dekker niet als een christen. Dat is immers die wenst te buigen voor het Woord? Sterker: Ik vind Cees Dekker gevaarlijker dan de atheïst Herman Philipse.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Ik ga met Huisman mee dat ik pleidooien voor evolutie ondenkbaar vindt voor dit forum. ook omdat dit per definitie ook de zondeval op losse schroeven zet.

Volgens mij zijn er genoeg fora waar de voorstanders van de evolutieleer terecht kunnen. Laten we hier dan nog een uitzondering mogen zijn, misschien nog wel de enige in NL.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Van Ewijk schreef:Ik denk dat ik er nu toch niet onder uit kom om deze vraag te stellen, aangezien men hier sterk ageert tegen de brede toegang tot dit Forum.
Het lijkt er zich naar toe te bewegen dat er enkele bezwaren kleven aan de aanwezigheid van mensen die niet de reformatorische dogmatiek delen.
Ikzelf ben alles behalve gereformeerd opgevoed, (u kent mijn geschiedenis wellicht wel) maar ben een volwassen gedoopte christen die zich hier heeft aangemeld vanwege mijn waardering voor de reformatorische zuil en de standpunten alhier.

Echter, met het lezen van dit alles vraag ik mij nog steeds af of de aanwezigheid van mensen zoals ik hier nog langer wenselijk is, dat wil zeggen, van origine zonder kerkelijke achtergrond.
Vergis ik mij hierin of kunt u allen mij in alle eerlijkheid niet gerust stellen?
Je valt onder het gedoogbeleid, denk ik...:)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

parsifal schreef:
huisman schreef:

Nu word ik dus wel kwaad. Iemand als Cees Dekker belijdt dat de Heere de Schepper en formeerder van alles is. Je weet dit oom drommels goed. Dit is wat ik een heel foute manier van je punt maken noem.
Oke... rustig. Vooropgesteld, ik ben het totaal niet met Cees Dekker eens en ik zie wel degelijk een gevaar in het loslaten van de zesdaagse schepping. Aan de andere kant ben ik er me totaal van bewust dat wij werkelijk geen idee hebben hoe God het alles geschapen heeft. In het begin schiep God de hemel en de aarde. Hoe? Hoe lang heeft de Geest gezweefd over die woeste aarde? Welke dieren werden er precies geschapen op de vijfde dag? Geen idee. Ik weet wel dat het allemaal goed geschapen is, dat er een zondeval is geweest en zo het kwade in de wereld gekomen is en dat er ingrijpen van bovenaf nodig is om het te herstellen.
En verder, ja er zijn gaten tussen wat de wetenschap nu weet en de beschrijvingen in de Bijbel. Maar het is goed om te onthouden dat God zo oneindig veel groter is dan wij en dat Zijn Schepping een afspiegeling is van Hem en dus ook oneindig veel groter dan wij.
En er zijn mensen die daar mee worstelen, ook dat kan ik mij voorstellen, dat herken ik. Maar om die mensen dan direct weg te zetten als ongelovigen, dat gaat voor mij een stap te ver, een troon te hoog. Dan ga je op Gods troon zitten.
En ja, ik heb ook een hartekreet. Ik herken ook het RF van vroeger niet meer. Hoeveel ruimte zou een Rens nu nog krijgen? Ik deel de mening met Hendrikus dat er ook een versmalling en een verrechtsing is opgetreden. Ik mis ontzettend veel mensen van die oude tijd, de tijd van de chat. Ik voel me soms ook aangevallen, gekwetst, genegeerd omdat ik uiterlijk wellicht anders ben dan een Huisman, een Dia, een Mara. Ik weet dat er vroeger veel meer openheid was naar elkaar, ik herinner me zelfs nog de meeting bij mij thuis. Daar was iedereen welkom en namen we elkaar zoals we waren, omdat we herkenning bij elkaar vonden. Herkenning bij de voet van het Kruis. Waarom dat nu weg, ik weet het niet. Ik vind het wel jammer. Ik heb er wel van geleerd dat je niet op het oordeel van mensen moet afgaan. Want dat is ook weer je vertrouwen vestigen op prinsen. Maar we zouden zoveel meer aan elkaar kunnen hebben, zoveel meer vreugde kunnen delen....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
huisman

Bericht door huisman »

Van Ewijk schreef:Ik denk dat ik er nu toch niet onder uit kom om deze vraag te stellen, aangezien men hier sterk ageert tegen de brede toegang tot dit Forum.

Ja jou aanwezigheid is absoluut geen enkel probleem en wordt gewaardeerd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Van Ewijk, wat u van origine was of hoe u opgevoed bent, telt vanzelfsprekend niet.
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef: @Parsifal ik kan absoluut niet mee met de synergie tussen evolutie en schepping. Dat was tot voor enkele jaren geleden in onze gezindte ook ondenkbaar. Iedereen geloofde in de Schepping zoals Gen 1-3 ons dat verhaald een schepping in zes dagen van 24 uur.
Hoewel in een ander taalgebied, staan mensen als Torrey, Warfield en Hodge dicht bij de reformatie. Zo ook Kuyper en die stonden niet a priori negatief tegen een niet-letterlijke lezing van Genesis. Zelfs Augustinus ging al die kant op, al werd het bij hem minder dan zes dagen. Het is niet nieuw.

Het zou je sieren als je ook mensen als Dekker en vdBrink gelooft als ze zeggen God als Schepper te erkennen en aanbidden. Misschien is er iets mis met hun logica, maar dat maakt hun belijdenis van het geloof in de Heere als Schepper niet minder.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

parsifal schreef:Het zou je sieren als je ook mensen als Dekker en vdBrink gelooft als ze zeggen God als Schepper te erkennen en aanbidden. Misschien is er iets mis met hun logica, maar dat maakt hun belijdenis van het geloof in de Heere als Schepper niet minder.
Nee, het maakt die belijdenis ongeloofwaardiger.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

JolandaOudshoorn schreef:Aan de andere kant ben ik er me totaal van bewust dat wij werkelijk geen idee hebben hoe God het alles geschapen heeft. In het begin schiep God de hemel en de aarde. Hoe? Hoe lang heeft de Geest gezweefd over die woeste aarde? Welke dieren werden er precies geschapen op de vijfde dag? Geen idee. Ik weet wel dat het allemaal goed geschapen is, dat er een zondeval is geweest en zo het kwade in de wereld gekomen is en dat er ingrijpen van bovenaf nodig is om het te herstellen.
En verder, ja er zijn gaten tussen wat de wetenschap nu weet en de beschrijvingen in de Bijbel. Maar het is goed om te onthouden dat God zo oneindig veel groter is dan wij en dat Zijn Schepping een afspiegeling is van Hem en dus ook oneindig veel groter dan wij.
Mijn betoog is exact hetzelfde!
Ik heb al reeds lang besloten hier lekker geen worsteling mee aan te gaan en vind er een heerlijke rust in te weten dat mijn rommelgedachten in het niet vallen bij de oneindige wijsheid en kennis van God.
Wiens woord betrouwbaar en waarachtig is en trouw is tot in de duizendste generatie.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
huisman schreef: @Parsifal ik kan absoluut niet mee met de synergie tussen evolutie en schepping. Dat was tot voor enkele jaren geleden in onze gezindte ook ondenkbaar. Iedereen geloofde in de Schepping zoals Gen 1-3 ons dat verhaald een schepping in zes dagen van 24 uur.
Hoewel in een ander taalgebied, staan mensen als Torrey, Warfield en Hodge dicht bij de reformatie. Zo ook Kuyper en die stonden niet a priori negatief tegen een niet-letterlijke lezing van Genesis. Zelfs Augustinus ging al die kant op, al werd het bij hem minder dan zes dagen. Het is niet nieuw.

Het zou je sieren als je ook mensen als Dekker en vdBrink gelooft als ze zeggen God als Schepper te erkennen en aanbidden. Misschien is er iets mis met hun logica, maar dat maakt hun belijdenis van het geloof in de Heere als Schepper niet minder.
Maar daar ga ik toch helemaal niet over. Jij begint steeds over personen die ik alleen ken van uit de krant. Ik heb het over standpunten die m.i. niet stroken met het christelijke geloof.
Dit is toch typerend voor het RF van vandaag. Iemand die belijdt dat hij gelooft in de schepping van 6 dagen en daarmee alle andere theorieën verwerpt boosheid oproept bij een mede forummer.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

huisman schreef:
parsifal schreef:

Maar daar ga ik toch helemaal niet over. Jij begint steeds over personen die ik alleen ken van uit de krant. Ik heb het over standpunten die m.i. niet stroken met het christelijke geloof.
Dit is toch typerend voor het RF van vandaag. Iemand die belijdt dat hij gelooft in de schepping van 6 dagen en daarmee alle andere theorieën verwerpt boosheid oproept bij een mede forummer.
Even ter nuance, jij schreef dat oa Cees Dekker God wilde wegredeneren. En ken hem verder ook niet, Cees dan, maar ik kan mij voorstellen dat zo'n uitspraak in het verkeerde keelgat schiet bij Parsifal. Enfin, lees mijn bijdrage daaronder maar, daar leg ik het verder uit.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gesloten