Hartenkreet!

Luther
Contacteer:

Re: Hartenkreet!

Bericht door Luther »

Zita schreef:Ik snap het gevoel wel. Ik ben zelf lid van een gemeente waar de vernieuwingen nogal hard gaan. Ik ben van de meeste van die vernieuwingen geen voorstander. Maar de discussie moet wel zuiver gevoerd worden. We kunnen uiterlijke vernieuwingen niet vooraf afwijzen met als argument dat uiterlijke vernieuwing meestal samengaat met inhoudelijke vervlakking. Als ik mij in discussies dus geen tegenstander van de vernieuwingen heb betoond, is dat niet omdat ik mij geen zorgen maak om veranderingen in bepaalde kerkgenootschappen. Het is wel omdat ik vind dat je zorgen zich moeten focussen op de inhoud van de prediking, en niet op de aanwezigheid van een bos bloemen of een i-pad.
Met die laatste zin ben ik het zeer eens. In mijn opsomming heb ik daarom ook geen fleurige of digitale zaken genoemd.
Wat er mogelijk ook speelt (bijv. bij @huisman), is het gevoel van: "Ik heb gewoon geen zin meer om weer die argumenten te moeten noemen, en weer die discussie aan te moeten gaan. Laten we het gewoon houden, zoals het altijd was. En laat iedereen zich daar nu gewoon in schikken." (Ik bedoel dit overigens geenszins negatief, want dat gevoel bekruipt mij namelijk ook steeds.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef: Het is wel omdat ik vind dat je zorgen zich moeten focussen op de inhoud van de prediking, en niet op de aanwezigheid van een bos bloemen of een i-pad.
Ja, maar het verdrietige is dat het één nu eenmaal samenhangt met het andere, dat zien zelfs mijn kinderen!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Zita schreef: Het is wel omdat ik vind dat je zorgen zich moeten focussen op de inhoud van de prediking, en niet op de aanwezigheid van een bos bloemen of een i-pad.
Ja, maar het verdrietige is dat het één nu eenmaal samenhangt met het andere, dat zien zelfs mijn kinderen!
Dat denk ik ook wel. Maar toch:
1. als die inhoud zo duidelijk verandert, liggen de inhoudelijke argumenten voor het oprapen
2. de i-pad of de bloemen zijn an sich niet verwerpelijk. Gebruik ze dan ook niet als argument.
En ik weet wel: de i-pad en de bloemen zijn in gesprekken wel makkelijker. Ze zijn er of ze zijn er niet. Over de inhoud van de preek is het veel moeilijker praten. De ander vindt de preken juist wel mooi enzovoorts. Maar die inhoud is van wezenlijk belang, terwijl die bloemen er uiteindelijk helemaal niet toe doen.
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:
Dat denk ik ook wel. Maar toch:
1. als die inhoud zo duidelijk verandert, liggen de inhoudelijke argumenten voor het oprapen
2. de i-pad of de bloemen zijn an sich niet verwerpelijk. Gebruik ze dan ook niet als argument.
En ik weet wel: de i-pad en de bloemen zijn in gesprekken wel makkelijker. Ze zijn er of ze zijn er niet. Over de inhoud van de preek is het veel moeilijker praten. De ander vindt de preken juist wel mooi enzovoorts. Maar die inhoud is van wezenlijk belang, terwijl die bloemen er uiteindelijk helemaal niet toe doen.
Zita, als zelfs mijn kinderen nu het verschil - cruciaal toch? - horen tussen een opgelezen preek en een bevindelijke preek, want daar gaat het toch om?
Ik ben soms verbaasd over hun reacties.
Ik dacht, o, het is flitsend, aansprekend, voor de jeugd, maar dan blijkt de bevindelijke - uit het hoofd prekende - predikant, toch meer indruk te maken. En voor ouderen zou hij "depresssiefmakend" te zijn. Ik begrijp het af en toe echt niet.
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Luther schreef:Wat er mogelijk ook speelt (bijv. bij @huisman), is het gevoel van: "Ik heb gewoon geen zin meer om weer die argumenten te moeten noemen, en weer die discussie aan te moeten gaan. Laten we het gewoon houden, zoals het altijd was. En laat iedereen zich daar nu gewoon in schikken." (Ik bedoel dit overigens geenszins negatief, want dat gevoel bekruipt mij namelijk ook steeds.)
Deze houding is volgens mij antithetisch aan de kern van de Reformatie. Dan kun je de scopus van de casus wel meteen wegparkeren.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

modesto schreef:
Luther schreef:Wat er mogelijk ook speelt (bijv. bij @huisman), is het gevoel van: "Ik heb gewoon geen zin meer om weer die argumenten te moeten noemen, en weer die discussie aan te moeten gaan. Laten we het gewoon houden, zoals het altijd was. En laat iedereen zich daar nu gewoon in schikken." (Ik bedoel dit overigens geenszins negatief, want dat gevoel bekruipt mij namelijk ook steeds.)
Deze houding is volgens mij antithetisch aan de kern van de Reformatie. Dan kun je de scopus van de casus wel meteen wegparkeren.
Ik lees je zinnen nu vier keer: ik heb geen idee wat je bedoelt te zeggen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Mara schreef:een opgelezen preek en een bevindelijke preek
Door zulke vreemde redenaties krijg je juist de sfeer op dit forum waar Huisman het over heeft. Daar gaan anderen weer heftiger op reageren.
Want laten we eerlijk zijn, er zit geen enkel verband tussen een opgelezen preek of een bevindelijke preek. Het heeft niets met elkaar te maken. Ik snap niet hoe je daar bij komt. Het een sluit het ander niet uit.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:De laatste tijd bekruipt mij een gevoel van vervreemding op dit forum. Alles wat in onze gezindte vast stond wordt op dit forum hoe langer hoe meer bekritiseerd. Het RF stond altijd "rechts" van bv refoweb maar in veel topics haalt RF refoweb links in.
Mijn tijd op dit forum zit er bijna op maar het doet mij echt verdriet dat het behoudend deel van onze gezindte dit forum aan het kwijtraken is.
Het lust mij niet om allerlei voorbeelden van topics en forummers aan te halen die m.i. niet sporen met het doel van dit forum en vaak ook niet met de forumregels.
Over de moderators natuurlijk niets dan goeds maar ik wil ze wel op hun verantwoordelijkheid aanspreken.

Zie dit maar als een hartenkreet van een forummer die zorgen heeft.
Daarom viel ook mijn oog op het vanmorgen gelezen stuk van dr. Janse. Hij is hier duidelijk wat er in de gereformeerde gezindte
aan het schuiven is. Ooit heb ik hier een verontrustend topic geopend onder de titel ´Schuivende panelen´. Hier kwam dacht ik
ook dezelfde verontrusting in naar voren. Laten we waakzaam proberen te blijven!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Panny

Bericht door Panny »

Dit lijkt me ook erg van toepassing:

http://www.refdag.nl/opinie/vervolgde_k ... n_1_943267
Mara

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:
Door zulke vreemde redenaties krijg je juist de sfeer op dit forum waar Huisman het over heeft. Daar gaan anderen weer heftiger op reageren.
Want laten we eerlijk zijn, er zit geen enkel verband tussen een opgelezen preek of een bevindelijke preek. Het heeft niets met elkaar te maken. Ik snap niet hoe je daar bij komt. Het een sluit het ander niet uit.
Ik vraag me al zo lang af waarom jij deze nickname gekozen hebt.
Wat zeg je nou, dat die sfeer door mijn reacties komt??
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Door zulke uitspraken lok je toch bepaalde reacties uit? Dat snap je zelf ook wel denk ik.
Bevindelijke preken kunnen toch zowel preken met preekschets zijn, maar ook geheel uitgeschreven.
Laatst gewijzigd door Curatorium op 02 okt 2015, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Curatorium schreef:
Ik vraag me al zo lang af waarom jij deze nickname gekozen hebt.
Wat zeg je nou, dat die sfeer door mijn reacties komt??
Wat bedoelde je te zeggen door het onderscheid te maken tussen een gelezen en een bevindelijke preek. Want dat is mij ook niet helemaal helder.
Mara

Bericht door Mara »

Ik snap steeds beter de hartenkreet van Huisman.
Het verschil tussen een bevindelijke preek en een uitgeschreven preek moet ik gaan uitleggen? :bobo
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:Ik snap steeds beter de hartenkreet van Huisman.
Het verschil tussen een bevindelijke preek en een uitgeschreven preek moet ik gaan uitleggen? :bobo
Nu ja, ik heb jarenlang onder leespreken mogen verkeren en was altijd in de veronderstelling dat ik in een rechts-bevindelijke gemeente zat. En was ds. G. van Reenen geen "schrijfdominee"? Dus ik geloof niet dat een preek uitschrijven, per definitie in tegenspraak is met bevindelijke prediking.
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:Ik snap steeds beter de hartenkreet van Huisman.
Nu ja, ik heb jarenlang onder leespreken mogen verkeren en was altijd in de veronderstelling dat ik in een rechts-bevindelijke gemeente zat. En was ds. G. van Reenen geen "schrijfdominee"? Dus ik geloof niet dat een preek uitschrijven, per definitie in tegenspraak is met bevindelijke prediking.
Je snapt zelf wel denk ik heel goed dat ik geen leespreken bedoeld heb.
Hoe ondergraaf je de doelstelling van je eigen forum? :bobo
Gesloten