Met die laatste zin ben ik het zeer eens. In mijn opsomming heb ik daarom ook geen fleurige of digitale zaken genoemd.Zita schreef:Ik snap het gevoel wel. Ik ben zelf lid van een gemeente waar de vernieuwingen nogal hard gaan. Ik ben van de meeste van die vernieuwingen geen voorstander. Maar de discussie moet wel zuiver gevoerd worden. We kunnen uiterlijke vernieuwingen niet vooraf afwijzen met als argument dat uiterlijke vernieuwing meestal samengaat met inhoudelijke vervlakking. Als ik mij in discussies dus geen tegenstander van de vernieuwingen heb betoond, is dat niet omdat ik mij geen zorgen maak om veranderingen in bepaalde kerkgenootschappen. Het is wel omdat ik vind dat je zorgen zich moeten focussen op de inhoud van de prediking, en niet op de aanwezigheid van een bos bloemen of een i-pad.
Wat er mogelijk ook speelt (bijv. bij @huisman), is het gevoel van: "Ik heb gewoon geen zin meer om weer die argumenten te moeten noemen, en weer die discussie aan te moeten gaan. Laten we het gewoon houden, zoals het altijd was. En laat iedereen zich daar nu gewoon in schikken." (Ik bedoel dit overigens geenszins negatief, want dat gevoel bekruipt mij namelijk ook steeds.)