huisman schreef:Drie exemplaren gekocht voor de nog thuiswonende kinderen.
Ik ben ook blij met de uitgave, al sta ik er niet kritiekloos tegenover. Ik ben blij omdat dit dit hopelijk aanzet tot onderzoek en ook omdat het een alternatief is voor andere studiebijbels en handboeken met een minder goede vertaling erbij (en ook vaak minder goede uitleg). Ook ben ik er blij mee omdat het ook voor de jeugd m.i. zeer goed bruikbaar is. Verder is de historische informatie natuurlijk zinvol (tijdtafels, overzichten e.d.).
Maar toch wat kritische punten:
- Vooral vind ik het jammer dat niet meer gebruik is gemaakt van de kanttekeningen, al was het alleen maar hier en daar ter verdieping of door te verwijzen. Sommige kanttekeningen zijn bijzonder rijk van inhoud en hadden best hier en daar in een kadertje in deze uitgave opgenomen mogen worden.
- De uitleg doet sowieso wat vlakker aan dan de uitleg in de kanttekeningen.
- Daarnaast vind ik sommige uitleg toch wel wat arbitrair. Neem het kader over 'Psalmen, lofzangen en geestelijke liederen' bij Kol. 3:16. Behalve arbitrair wordt in de uitleg gemist dat alle drie Griekse termen ook voorkomen in de opschriften van de psalmen. De drie termen wijzen dus op zichzelf (!) niet per se naar liederen buiten het boek van de psalmen (al wordt dat vaak beweerd).
- Ook mis ik wel uitleg bij zaken die m.i. enige uitleg behoeven, maar waarvoor we juist geen uitleg aantreffen. Om een voorbeeld te noemen: er staat wel gemeld dat 'dag des Heeren' in Openbaring 1:10 de zondag is, maar waaróm dat zo is en hóé we dit weten, staat niet vermeld. Dat zou echter juist toegevoegde waarde hebben, omdat dit juist de vraag is die hierover veelal wordt gesteld.
Overigens heb ik nog niet heel veel doorgenomen. Op dit moment zijn mijn gevoelens enigszins gemengd, ondanks het goede dat ook zonder meer in deze uitgave aangeboden wordt.