alexv schreef:Sheba schreef:Ik probeer een voorbeeld te vinden in het NT Wbt godsdienstvrijheid. Wat mij opvalt in het NT is dat ik nergens lees dat andere godsdiensten worden uitgeroeid door christenen. Paulus bijvoorbeeld gaat op de Areopagus prediken en sluit aan bij de heersende afgodendienst. Hij gaat niet die beelden omver werpen. Hij houdt hen de Christus voor. En hoopt hen zo voor Hem te winnen....
Ook worden Joden niet gedwongen om de Messias te belijden en te erkennen. Paulus predikt het Evangelie. En laat zien dat alles vervuld is.... Maar hij gaat bijvoorbeeld niet de offerdienst van de Joden vernietigen. ( letterlijk)
Wel laat hij zien dat de offerdienst niet meer nodig is.
Daarnaast is het niet om het even Wie we dienen. Maar dan is het toch meer een persoonlijke verantwoordelijkheid dan een keus die door iemand anders afgedwongen mag worden... Of zie ik iets over het hoofd?
Heeft dit ons wat te zeggen over onze houding mbt tot Godsdienstvrijheid? Het willen heersen over het geweten van anderen in een seculiere samenleving?
Ook Daniël ging in het Babylonische rijk niet met geweld aan de gang... Hij leefde dicht bij God en Zijn geboden...
Hij hield afstand van alles wat tegen Gods Wet inging...
Is dat meer de houding die overeenkomt met christelijke politiek binnen een seculiere samenleving?
Het verschil in de door jou aangehaalde situatie zit em in het feit dat de Belijdenis is geschreven om een Christelijke overheid een richtlijn of een opdracht te geven hoe te handelen om het Christelijke erfgoed te bewaren. Paulus kwam van buiten om de Christelijke godsdienst te brengen. Dus het Evangelie komt met vrede en verdedigt zich tegen andere invloeden waneer het gesettelt is.
Maar hebben wij nu nog steeds een christelijke overheid? Dus kan je die situatie nog steeds een op een overzetten? En als het een christelijke overheid zou zijn nu, op grond waarvan meen je dat?
Wanneer je concludeert dat we geen christelijke overheid hebben kan je wel degelijk als christelijke partij eerlijk ( wat je eerder ontkende) deelnemen aan de politiek. Omdat je door je christelijke politiek een goede invloed te hebben op allerlei beslissingen... ( Daniël zal niet ingestemd hebben met de afgodendienst maar in andere zaken weer wel omdat daar de eer van God niet mee gemoeid was)
Kan je het daarmee wel eens zijn?
En kan jij vanuit de Bijbel aantonen waar staat dat we mensen mogen dwingen tot het (vals) belijden van God? ( wat wat anders is als om valse godsdiensten de ruimte te geven in materiële zin om hun geloof te beoefenen, dus bouw moskee etc.)
Dus daarom ook dat den SGP er niet kan instemmen met de bouw van een moskee! En naar ik weet is dat nog steeds het geval...
En kunnen wij mensen dwingen tot een (vals) belijden.... Of is dat het werk van God?