Tiberius schreef:ejvl schreef:Tiberius schreef:Dat ben ik met je eens.
Maar dan heb je een andere discussie als waarmee dit topic start, namelijk angst voor afwijken daarvoor aanwijzen.
Ik denk dat het wel een relatie met elkaar heeft. Angst voor afwijking van "hetgeen we altijd zo gewend zijn" met als argument dat het een onopgeefbaar verschil is terwijl er meerdere interpretaties mogelijk zijn.
Misschien dat je wat voorbeelden wilt noemen zoals hieronder? Dat maakt het wat concreter, anders blijft het voor mij wat zweven.
(De voorbeelden van ZWP kloppen niet, omdat de belijdenisgeschriften in ieder geval geen ruimte laten voor een afwijzen van de kinderdoop.
Het tweede voorbeeld is wellicht wat minder slechts, maar ook daar speelt mee dat de verarming geen spookbeeld is, maar realiteit.)
Bijvoorbeeld mijn eerder genoemd argument van de psalmberijming van 1773 t.o.v 1968, ik denk dat dat een angst is om te veranderen omdat ik denk dat 1968 een beter product is en ik verwacht ook dat als men hierop studeerd velen tot deze conclusie zullen komen.
Misschien is dit te persoonlijk, maar de discussie over het boek van ds Kort is denk ik ook een angst voor afwijking van de "altijd zo geweest" leer van Kersten/Comrie.
Het instellen van herverkiezing van ambtsdragers in bepaalde kerken, het is altijd zo geweest, laten we maar niet veranderen. Ook voor sommigen onopgeefbaar en daarom maar opstappen.
Het zingen van bepaalde gezangen in de eredienst, of het ritmisch zingen, niet doen ivm angst dat mensen opstappen om de verandering, sommingen zeggen zelfs, een onopgeefbaar iets en daarom ook opstappen.
Ik realiseer mij dat er ook een persoonlijke noot in zit, jij zal bijvoorbeeld over deze punten anders denken als ik.
Wat ik probeer te verklaren is dat ik wel soms een angst zie om te veranderen om de verandering en om mensen niet tegen het hoofd te stoten, mensen die het onopgeefbaar vinden, terwijl de verandering niet fout hoeft te zijn.